1

Onderwerp: Help. Eerste wetsuit.

Hallo sporters,

Op 26 augustus in Emmeloord ga ik mijn eerste 1/8 triathlon doen. In juni heb ik al een 1/16 triathlon gedaan en daar was ik geen wetsuit bij nodig. Ik acht de kans nu groter dat ik er 1 nodig ben, en in de toekomst ook. Nu heb ik een paar wetsuits gevonden die qua maat aardig in de buurt zouden moeten komen, maar ik zou graag wat tips/hulp van mensen met meer ervaring krijgen.

Even een paar dingen over mezelf. Waardeloze zwemmer, ga in september beginnen met een borstcrawlcursus. Mijn lengte is 174 cm, borstomtrek ~96 cm en ik weeg momenteel 76 kg (klein buikje). Ik ben dit jaar al bijna 10 kg afgevallen en de bedoeling is dat het volgend jaar ongeveer 68/70 kg moet zijn (voorlopig doel).

Ik heb deze pakken op het oog, wat zou het best bij mij passen qua maat en kwaliteit van het pak. De site van wiggle ken ik wel, die van proswimwear niet. Graag jullie mening.

Met vriendelijke groet,
Patrick

PS: Kan maar 1 link in de post plaatsen. Dus van de Wiggle site heb ik de links er niet staan.

Wiggle.nl
Zone 3 Azure - Maat M?
Orca TRN - Maat 6?
DHB Wetsuit - Maat M?

https://www.proswimwear.nl/head-multisp … k-red.html
Maat M?

2

Re: Help. Eerste wetsuit.

Dhb is het huismerk van wiggle, wat goedkoper en dus stugger materiaal dan de zone 3 en orca, al moet ik zeggen dat ik de modellen zelf niet ken.

Kijk anders eens op fb bij triathlon artikelen aangeboden, daar komen ook regelmatig pakken voorbij.
Ik zou in jouw geval liever een 2e hands pak van betere kwaliteit (en dus soepeler in de schouders bijv) kopen dan een nieuwe goedkopere...

3

Re: Help. Eerste wetsuit.

Zonder wetsuit?
Het lijkt me dat de watertemp echt niet zo koud is, maar ken de situatie daar niet.
Paar weken geleden in Hardenberg was het water te warm voor wetsuit.

Huren kun je ook overwegen.

4

Re: Help. Eerste wetsuit.

Mijn eerste tri was ook in Emmeloord vorig jaar. Het zwemmen is in een kanaal. Heen en weer. Ik heb er zonder wetsuit gezwommen en nergens last van gehad. Ik heb een Orca type open water core wetsuit. Ben ik dit tevreden over. Ik ken enkele mensen met een Orca TRN en ook die zijn tevreden. Ik heb de maat gekozen op basis van de maattabel en die klopt bij mij precies.

Je moet sneller dan de klos zijn.

5

Re: Help. Eerste wetsuit.

Als je wacht tot volgend voorjaar kun je meedoen met een wetsuit test. Die zijn verdeeld over het land in zwembaden/meren, dan kun je uittesten wat voor jou het beste werkt/past bij het zwemmen. Ik denk ook niet dat je voor dit jaar nog een wetsuit nodig hebt; de meeste wedstijden zul je 'm niet eens aanmogen omdat de watertemperatuur te hoog is.

6

Re: Help. Eerste wetsuit.

Ten eerste allemaal bedankt.

Denk wel dat het zonder wetsuit wordt in Emmeloord (99% zeker), nu impulsief iets kopen lijkt niet de beste keuze.
Was al druk bezig met via facebook/marktplaats maar nog geen succes, wel bijna gelukt, alleen de persoon wilde niet versturen en 400 km heen en nog eens 400 km terug voor een pak van €50 geniet niet mijn voorkeur.
Huren is geen optie, alleen bij nood.

Als ik niet een goede 2de hands kan vinden, dan is een testdag straks toch de beste keuze. Enig idee of er in het gebied van Zwolle/Groningen/Enschede een testdag is? Of zou ik dan meer richting Utrecht moeten kijken? (kom zelf uit Emmen).

Ook hoop ik in het voorjaar die laatste paar kilo's kwijt te zijn om aan alle eisen van maat M te voldoen. De Orca TRN hou ik dan wel in mijn achterhoofd met het oog op testen.

7

Re: Help. Eerste wetsuit.

Koop je wetsuit vooral niet te groot. Ik ben 179, weeg 71 kg en heb een salfish maat SL. Had hiervoor een M, en het verschil is opmerkelijk. Vooral bij de hals loopt er bij een te groot pak snel water in, wat aanmerkelijk remt. Beslist gaan passen en vooral proef zwemmen, waarbij je je zwemtijd klokt! Pak moet niet alleen goed zitten, maar ook snel zwemmen....

triathlon is 3x leuker!

8

Re: Help. Eerste wetsuit.

Je schrijft zelf dat je een waardeloze zwemmer bent. (Ik ook overigens en zo nog veel meer) maar zwem je wel al de afstand borstcrawl? Zo niet dan is het verstandig om dit maal met schoolslag zonder wetsuit te zwemmen. De meeste pakken werken niet echt mee voor schoolslag (weet ik uit ervaring) en zijn dan ook niet sneller. Dan dus de winter lekker besteden aan een cursus borstcrawl en volgend jaar met die techniek een juist pak kopen

9

Re: Help. Eerste wetsuit.

papaecho schreef:

Ten eerste allemaal bedankt.

Denk wel dat het zonder wetsuit wordt in Emmeloord (99% zeker), nu impulsief iets kopen lijkt niet de beste keuze.
Was al druk bezig met via facebook/marktplaats maar nog geen succes, wel bijna gelukt, alleen de persoon wilde niet versturen en 400 km heen en nog eens 400 km terug voor een pak van €50 geniet niet mijn voorkeur.
Huren is geen optie, alleen bij nood.

Als ik niet een goede 2de hands kan vinden, dan is een testdag straks toch de beste keuze. Enig idee of er in het gebied van Zwolle/Groningen/Enschede een testdag is? Of zou ik dan meer richting Utrecht moeten kijken? (kom zelf uit Emmen).

Ook hoop ik in het voorjaar die laatste paar kilo's kwijt te zijn om aan alle eisen van maat M te voldoen. De Orca TRN hou ik dan wel in mijn achterhoofd met het oog op testen.

Ik heb dit voorjaar een testavond gehad in Zwolle. Was georganiseerd door Kokkiebikes. Sailfish en Orca kon je toen testen.

10

Re: Help. Eerste wetsuit.

Onder andere op deze website worden de testdagen verzameld. Is vast niet de enige.

Nu leeg natuurlijk, zal vanaf 2019 wel weer gevuld worden (en waarschijnlijk onder een nieuwe hyperlink)
https://www.triathlonkalender.nl/wetsui … agen-2018/

11

Re: Help. Eerste wetsuit.

mcguyver schreef:

Mijn eerste tri was ook in Emmeloord vorig jaar. Het zwemmen is in een kanaal. Heen en weer. Ik heb er zonder wetsuit gezwommen en nergens last van gehad. Ik heb een Orca type open water core wetsuit. Ben ik dit tevreden over. Ik ken enkele mensen met een Orca TRN en ook die zijn tevreden. Ik heb de maat gekozen op basis van de maattabel en die klopt bij mij precies.

Ik ben 1m92 en weeg 92 kg. Dan heb je een referentie.

Je moet sneller dan de klos zijn.

12

Re: Help. Eerste wetsuit.

Vandaag was de dag. Zonder wetsuit dus. Water was behoorlijk fris, maar het weer zat gelukkig mee. Na 2 minuten koukleumen en watertrappelen was het zwemmen wel goed te doen.

Gelijk ingeschreven voor de volgende triathlon over 2 weken (laatste voor dit jaar), maar dan in een zwembad en dan trainen voor het voorjaar en een testdag uitzoeken. Nogmaals bedankt.

13

Re: Help. Eerste wetsuit.

papaecho schreef:

Vandaag was de dag. Zonder wetsuit dus. Water was behoorlijk fris, maar het weer zat gelukkig mee. Na 2 minuten koukleumen en watertrappelen was het zwemmen wel goed te doen.

Gelijk ingeschreven voor de volgende triathlon over 2 weken (laatste voor dit jaar), maar dan in een zwembad en dan trainen voor het voorjaar en een testdag uitzoeken. Nogmaals bedankt.

Ja en hoe is het gegaan?. Kreeg je na afloop de bos uien?

Je moet sneller dan de klos zijn.

14

Re: Help. Eerste wetsuit.

mcguyver schreef:
papaecho schreef:

Vandaag was de dag. Zonder wetsuit dus. Water was behoorlijk fris, maar het weer zat gelukkig mee. Na 2 minuten koukleumen en watertrappelen was het zwemmen wel goed te doen.

Gelijk ingeschreven voor de volgende triathlon over 2 weken (laatste voor dit jaar), maar dan in een zwembad en dan trainen voor het voorjaar en een testdag uitzoeken. Nogmaals bedankt.

Ja en hoe is het gegaan?. Kreeg je na afloop de bos uien?

Ik zal wel een klein verslagje maken en het in een andere plek posten. Inderdaad uien ja, ik heb ze niet aangenomen, maar wel een grappige verrassing.