1

Onderwerp: Bodegraven verplaatst van 8 september naar 7 oktober 2018

Vandaag een mail ontvangen dat de triathlon van Bodegraven van 8 september verplaatst is naar 7 oktober. Er wordt geen vergunning afgegeven voor het zwemmen (in de Oude Rijn) vanwege de wateraanvoer en het gevaar van stroming.

Buiten dat ik eigenlijk een 10 km wedstrijd had staan die dag vraag ik me af of een triathlon op die datum nog te doen is?
Water zal wel flink koud zijn dan. Onze vereniging gaat de derde week van september weer het zwembad in vanwege de kou (en donker) dus dan heb ik ook al een paar weken niet meer buiten gezwommen.
En van het water de fiets op, extra shirtje wellicht? Het zou mijn tweede triathlon worden. Dat wordt nu ineens mijn derde.
Op 23 september doe ik nog Alphen (sprint).

In Bodegraven doe ik trouwens de 1/8e.

2

Re: Bodegraven verplaatst van 8 september naar 7 oktober 2018

Ik was nog op zoek naar een triathlon rond die periode, dus eens kijken of ik me alsnog in kan schrijven.

En ja, het kan allemaal wat kouder zijn tegen die tijd. Met wetsuit moet het zwemmen wel te doen zijn en zoals je zegt, eventueel op de fiets een shirt met lange mouwen dragen dan komt het allemaal wel goed.

3

Re: Bodegraven verplaatst van 8 september naar 7 oktober 2018

Er was een wachtlijst, maar ik vermoed dat er wel veel afmeldingen zullen zijn. Van mijn vereniging haken er al een aantal af omdat ze voor andere evenementen zijn ingeschreven.

4

Re: Bodegraven verplaatst van 8 september naar 7 oktober 2018

Tsjonge, dat is ook wat. Het blijft wel in open water? Omdat Bodegraven tot vorig jaar in een zwembad was.

De watertemperatuur zal enorm afhangen van het weer in september. Hier in de buurt is het laatste weekend van september altijd een zwemtocht, en het ene jaar of het andere verschilt wel 5 graden - vorig jaar was het 15, het jaar ervoor 20.

Louise

5

Re: Bodegraven verplaatst van 8 september naar 7 oktober 2018

Het zwembad is afgebroken dus dat is geen optie meer.
Waar ik bang voor ben is dat het uiteindelijk toch op een run-bike-run uitdraait en dan vind ik het best zonde dat het verplaatst is.
Je maakt toch een seizoensplanning, al is het maar een 1/8e.

Ik had al een beetje in mijn hoofd om na Alphen op 23 september mijn fiets op de Tacx te zetten en mijn wetsuit in de winterstalling. En dan meer gericht op hardlooptrainingen voor een circuit van november t/m april.

6 Laatst bewerkt door Maca944 (03-09-18 09:15:02)

Re: Bodegraven verplaatst van 8 september naar 7 oktober 2018

Het duurde even, maar ik kon me zojuist gewoon via de NTB inschrijven voor Bodegraven, dus ik ben erbij. Toch leuk, nog een laatste triathlon dit jaar.

7

Re: Bodegraven verplaatst van 8 september naar 7 oktober 2018

Vandaag dus Bodegraven gedaan. Tevreden met de eindtijd, maar wat was het zwemmen koud. Met mijn gezicht in het water benam me de adem, waardoor ik in het begin een soort waterpolo slag gebruikte. Zelfs nog overgegaan in een stukje schoolslag vanwege de kou en omdat het best wel vrij worstelen werd. Na het keerpunt de rest wel normaal borstcrawl gezwommen hoewel het meer harken dan mooi technisch zwemmen was.

Fietsen vervolgens gewoon in trisuit, was op koude voeten na goed te doen. En ook hardlopen ging lekker, hoewel mijn linkervoet pas halverwege ontdooide en mijn rechtervoet pas na 4 km. Het leek net alsof ik mijn fietsschoenen nog aanhad.

Verder wel een mooie omgeving. Snel fietsparcours, alhoewel er wel 6x een U-bocht in zat waar ik niet zo goed in ben. En volgend jaar even rekening mee houden dat de finish nog een eindje van het parc fermé af ligt en daar ook wat droge spullen achterlaten.

8

Re: Bodegraven verplaatst van 8 september naar 7 oktober 2018

Jij hebt wel een bijzonder seizoen, Erica: in het seizoen van de recordwarme zomer vooral ijskoude triathlons doen (;

Dat van geen adem kunnen halen in koud water herken ik, het heeft mij zelfs een keer een DNF opgeleverd (toen was de lucht boven het water ook ijskoud, dat verergerde het). Ik heb mezelf vorig jaar 'afgehard' in de aanloop naar de triathlons eind september, dat hielp wel: elke dag een klein stukje zwemmen. En wat ook (een beetje) scheelt: met schoolslag beginnen en je gezicht/hoofd geleidelijk aan het koude water laten wennen, en pas daarna gaan crawlen.

Louise

9

Re: Bodegraven verplaatst van 8 september naar 7 oktober 2018

Louise schreef:

Jij hebt wel een bijzonder seizoen, Erica: in het seizoen van de recordwarme zomer vooral ijskoude triathlons doen (;

Louise

Haha ja inderdaad. Nu was Leiderdorp wel lekker warm met zwemmen, maar dan is het met hardlopen weer te warm. Helemaal ideaal is het waarschijnlijk bijna nooit.