1

Onderwerp: triathlon experience Oosterhout

Beste allen,

Ik ga meedoen met deze wedstrijd. Het gaat om 750 m zwemmen, 20 km fietsen en 5 hardlopen. Voor mij is dit een korte afstand. En voor het eerste dat ik een korte afstand ga doen. Wat helpt jullie bij zo'n korte afstand? Zoals ik het nu zie ga ik helemaal tot op de bodem zonder reserves. Of is er iets verstandigers dat ik kan doen?

Je moet sneller dan de klos zijn.

2

Re: triathlon experience Oosterhout

Ik ben dit jaar begonnen met de sport en heb juist enkel ervaring op de korte afstand. Helemaal tot op de bodem gaan lijkt me niet te doen, je bent toch (meestal) een ruim uur bezig. Heb al een keer gehad dat ik bij het lopen stilviel, waarschijnlijk omdat ik bij het fietsen te veel had gegeven.

Afgelopen weekend ging het echter wel lekker en dat ging als volgt. Bij de zwemstart redelijk vooraan beetje aan de zijkant en eerste 25-50meter sprinten om een beetje ruimte te creëren. Daarna temporiseren. Fietsen één tempo, net niet vol, laatste km gas terug. Lopen eerste km ritme zoeken, daarna knallen en jezelf leeg trekken.

Maarja, ik ben niet ervaren voor de rest, weet wel dat je jezelf zeker wel kan opblazen.

3

Re: triathlon experience Oosterhout

Als je lange afstanden gewend bent, kun je naar verhouding op een korte inderdaad lekker los gaan, maar houd er rekening mee dat het nog steeds drie onderdelen zijn en in totaal meer dan een uur sporten. Enigszins doseren blijft belangrijk, dus dat je je niet totaal over de kop fietst bijvoorbeeld, want dan is zelfs 5 km lopen nog ver.
En verder kun je op een korte afstand relatief meer winnen/verliezen door het wisselen, dus misschien kun je daar nog iets aan verbeteren?

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

4

Re: triathlon experience Oosterhout

Louise schreef:

Als je lange afstanden gewend bent, kun je naar verhouding op een korte inderdaad lekker los gaan, maar houd er rekening mee dat het nog steeds drie onderdelen zijn en in totaal meer dan een uur sporten. Enigszins doseren blijft belangrijk, dus dat je je niet totaal over de kop fietst bijvoorbeeld, want dan is zelfs 5 km lopen nog ver.
En verder kun je op een korte afstand relatief meer winnen/verliezen door het wisselen, dus misschien kun je daar nog iets aan verbeteren?

Louise

Ja, op de wissels kan ik nog iets op verbeteren: ik ga zonder wetsuit zwemmen en zonder sokken fietsen en lopen.

Je moet sneller dan de klos zijn.

5

Re: triathlon experience Oosterhout

Doe talkpoeder in je loopschoenen, kom je er makkelijker in, zeker zonder sokken.

Hang je je schoenen al aan je fiets, zodat je met blote voeten met je fiets kunt lopen? Doe ik ook niet,  hoor, maar ik heb dit seizoen wel gedacht dat als ik vaker zo veel korte triathlons zou doen, dat voor mij een volgende stap zou zijn. Zeker omdat er een paar keer nogal slechte ondergrond was om met schoenen-met-plaatjes overheen te lopen.

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

6

Re: triathlon experience Oosterhout

Probeer eerst maar eens los te gaan. Ik heb dit jaar een 1/4e gedaan en het ging helemaal niet zelfs, in het fietsen kon ik nog vrij goed mee 39km in 1u02min dus dat is wat mijn ding maar in het lopen geraakte ik niet onder de 4min50sec/km ook al voelde ik dat ik meer kon. Ik kwam dus aan en voelde niet echt dat ik een wedstrijd gelopen had. Maar al bij al had ik wel 2u17min op een kwart niet stayer maar de lange afstand trainingen maken je toch wel een pak trager of mij althans toch.

7

Re: triathlon experience Oosterhout

En dan je schoenen met elastiekjes aan het frame vastmaken zodat ze horizontaal en naar boven staan.

Voor mij is een sprint triathlon ruim een uur in het rood gaan. Na het zwemmen flink aan het hijgen om op adem te komen, maar door het gaan van het horizontale zwemmen naar een vertikale transitie/fietsen schiet de hartslag omhoog en blijft vrijwel de gehele race boven mijn threshold hartslag voor fietsen. Bij het lopen is het hanging on for dear life. Ook op of boven de threshold hartslag. Met een halve en hele heb ik moeite om langzamer te lopen, bij een sprint niet goed kracht in de benen om harder te gaan.
Ik neem bij een sprint een gelletje met wat water net voor de start. Heb een flesje water in transitie. Soms neem ik een gel op het einde van het fietsen, soms niet. Doe ik het wel dan neem ik een slok water in T2.

8

Re: triathlon experience Oosterhout

Ik werd beter wakker dan voor de halve van Terheijden half juni dit jaar. Toen droomde ik dat ik te laat voor het zwemmen was. En iedereen al weg was. Ik pakte nu mijn fiets en rugzak richting Oosterhout. Daar vond de sprint triathlon experience Oosterhout plaats. Georganiseerd door de ironmanagers. De tri vereniging aldaar. Ik had al besloten dat het geen wetsuit voor mij zou worden. Het water is warm en ik had geen zin in de worsteling. Daarnaast vind ik het wel een goeie training zo zonder wetsuit. Met wetsuit ben ik ca. 10 s. per 100 m sneller. Maar het zij zo. Het zwemmen was 375 m heen en weer terug.  Ik heb nog nooit zo slecht gezwommen. En nog nooit zo snel. Tot aan de boei was het een rampvertoning. borstcrawl, schoolslag, duikboten, ik kwam niet in mijn ritme. Het was niet druk, ik ben niet getrapt, bespuugd of iets dergelijks. Het lukte me simpelweg niet. Na de boei ging het wel en het rare is dat ik voor mijn gevoel super hard ging na de boei maar bij het raadplegen van de 100 m tijden waren dat de langzaamste 100 m tijden. Mijn gemiddelde was 2.05 per 100m en dat is een PR. Ik klom rap uit het water richting mijn fiets. Ik had het niet koud. Voetjes afdrogen en zonder sokken in mijn fietsschoenen. (sorry Louise geen talkpoeder) Tevreden rende ik met mijn fiets naar het fiets deel. Dat was 20 km in totaal verdeeld over 2 rondes. Mijn strategie was zo snel mogelijk naar hartslag 180. Een kansloze missie aangezien de rechte stukken voor mij te kort zijn/bleken. Ik kwam niet in mijn ritme in zoverre dat ik ervan kon genieten. Ik zag wel dat ik, voor mijn doen, een bizar gemiddelde van 34 aan het rijden was. Maar de afstand tussen rotondes, bochten en taluds was te kort om door te zetten. Iedereen reed achter elkaar. Stayeren: het kon niet anders. Parcours te kort en iedereen op het zelfde stukje Nederland. Er was geen wind. Ook geen zon. Alleen een hoop fietsers, moutainbikers en iemand op een stadsfiets. Met zijtassen. Ik moest daar flink om grijnzen tussen het hijgen door. Ik begon exact 1 jaar geleden in Emmeloord ook op een moutainbike. Eigenlijk had ik dat wel willen schreeuwen naar hem. Het hardlopen begon met koude tenen. Dat merkte ik pas nadat ik mijn hardloopschoenen aantrok. Misschien de volgende keer toch sokken aandoen. Hardlopen, 4 x een ronde over het parcour van de lokale wielrenvereniging. Een prachtige ronde langs een meer, tussen de bomen en langs single tracks van de eveneens aanwezige mtb vereniging. Ik rende tevreden mijn eerste 2 rondjes. Geen rotondes, bochten en ntb motoren. Pas in ronde 4 kwam ik in mijn ritme. Ik liep op de 5 km gemiddeld 4.53. Voor mij normaal in deze omstandigheden. Als ik 2 of 3 km langer had gelopen was dat nog lager uitgekomen omdat ik het net leuk begon te vinden.   

Dit was mijn eerste sprint. Ik vond het leuk om te doen. Mijn tijden waren boven mijn verwachtingen. En dat geeft een goed gevoel.  Maar ik heb er geen voldaan gevoel over. Alsof ik halverwege uitgestapt ben. Ik blijf zitten met de contradictie dat een triathlon maar 1 afstand heeft; de hele en dat de andere deelafstanden tweede viool spelen. Hebben jullie dat niet? Even voor de duidelijkheid: een halve trio is het langste voor mij tot op heden.

Ik ga daarom 2 dingen doen om te bepalen of ik een sprint vaker wil doen. Ik ga nog een keer een sprint doen en daar ga ik nog harder weg. En ik ga meer intensief trainen. En mijn rookie mistake: mijn groene chip vergeten. Gelukkig had de organisatie een leen exemplaar. Deze sprint is een veilige omgeving om voor het eerst een tri te doen. Organisatie en de officials van de NTB: duizend punten, jullie zijn enthousiast, adviserend en betrokken. En jullie hadden een kurk voor mij omdat ik een stuurdop miste.

Je moet sneller dan de klos zijn.

9

Re: triathlon experience Oosterhout

Mooi verslag ! Leuk om te lezen. herkenbaar vooral t zwemgedeelte.. maar eh, duikboten ? smile

10

Re: triathlon experience Oosterhout

Ik blijf zitten met de contradictie dat een triathlon maar 1 afstand heeft; de hele en dat de andere deelafstanden tweede viool spelen. Hebben jullie dat niet?

Daar herken ik me helemaal niet in.

Een OD of 1/4 is een compleet andere discipline dan een hele.
En de sprint (1/16 of 1/8) is in mijn optiek ook weer een andere discipline

100 meter sprinters doen ook geen 800m
1500 meter lopers doen ook geen marathon

Het kan met de jaren wel verschuiven, dat je pure snelheid mist voor een sprint of een OD en dan doorschuiven naar de 1/2 en de hele.
Andersom ook, door tijdgebrek weer terug naar de OD.

11

Re: triathlon experience Oosterhout

Leuk verslag inderdaad!

Ik heb er ook even over gedaan om sprints meer te gaan waarderen. Je kan ze vaker doen, het is relaxeder aan de start (want je bent zo weer terug), en je hebt nog wat aan je dag big_smile
Maar het geeft inderdaad minder voldoening, zou ze nooit als A-doel in een seizoen willen.

Misschien de volgende keer eens een OD proberen?

12

Re: triathlon experience Oosterhout

Leuk verhaal! Herkenbaar ook, ja, ook over dat zwemmen dat heel slecht voelt toch heel snel kan zijn. Die op die stadsfiets met tassen, zou dat dezelfde zijn die ik bij Triathlon010 ingehaald heb? Daar was er ook een, en zo dikgezaaid zijn ze niet.

mcguyver schreef:

Ik blijf zitten met de contradictie dat een triathlon maar 1 afstand heeft; de hele en dat de andere deelafstanden tweede viool spelen. Hebben jullie dat niet?

Dat was uiteindelijk voor mij ook een van de redenen om een keer een hele te willen doen. De rest is inderdaad half, kwart, achtste... niet 'the real thing'.

Maar ik vind korte afstanden ook wel leuk. Om 'los' te kunnen gaan, om ze vaker te kunnen doen, daardoor niet dat ene mega-evenement in een jaar waar dan alles moet kloppen (inclusief de bijbehorende zenuwen, ja), en vaker naar een verbetering van je tijd te kunnen streven. En zeker ook omdat het minder tijd kost en minder belastend is.

Maar toch, ja... ik kon dit jaar vanwege de fietsreis van afgelopen winter en voorzichtig opbouwen met lopen niet langer dan een kwart doen en dat voelt toch onbevredigend: geen echt Groot Doel.

Ironmanagers vind ik trouwens een geweldige naam!

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

13

Re: triathlon experience Oosterhout

Mooi verslag van een leuke wedstrijd!

Alleen een hoop fietsers, moutainbikers en iemand op een stadsfiets. Met zijtassen. Ik moest daar flink om grijnzen tussen het hijgen door

De eigenaar van de stadsfiets rijdt normaal op een serieuze TT fiets maar had geloof ik een lekke band vlak voor vertrek. Dit was de fiets van zijn vrouw die hij dan maar in alle haast had genomen. Respect dat je dit aandurft, en helemaal dat je dan ook nog eens niet als laatste binnenkomt. En na het fietsen in de wisselzone de fiets netjes op de standaard gezet :-)

14

Re: triathlon experience Oosterhout

Cootje schreef:

De eigenaar van de stadsfiets rijdt normaal op een serieuze TT fiets maar had geloof ik een lekke band vlak voor vertrek. Dit was de fiets van zijn vrouw die hij dan maar in alle haast had genomen. Respect dat je dit aandurft, en helemaal dat je dan ook nog eens niet als laatste binnenkomt. En na het fietsen in de wisselzone de fiets netjes op de standaard gezet :-)

Wauw, ja, zeker respect!

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

15

Re: triathlon experience Oosterhout

davidr schreef:

vooral t zwemgedeelte.. maar eh, duikboten ? smile

Armbewegingen niet alleen naar achteren maken. Al beginnen voordat je arm nog niet in positie staat. Hier gaat je hoofd dus van op en neer. Zei de kenner wink

16 Laatst bewerkt door stallon_007 (28-08-18 15:08:32)

Re: triathlon experience Oosterhout

Heeft er iemand de exacte afstanden van de wedstrijd?
leek mij iets verder lopen ... of lag het aan het reliëf :-)

17

Re: triathlon experience Oosterhout

De exacte afstand van het zwemmen weet ik niet, maar met fietsen kwam ik uit op 18 km en met lopen op precies 5 km. Ik heb m'n horloge bij het lopen wel al vanaf de wisselzone aangezet, dus ik vermoed dat het vanaf de tijdregistratie zo'n 4,9 km was. De hoogteverschillen maakten het inderdaad wel een pittig looprondje.

18 Laatst bewerkt door ic3d (03-09-18 10:07:51)

Re: triathlon experience Oosterhout

Ik heb hier nu alle keren (drie) aan meegedaan. Het zwemmen klopt qua afstand eigenlijk altijd. Het fietsen is 18 tot 18.5 KM. Ook dit is nooit anders geweest. Het loopparcours was nieuw, ik kwam hier op precies 5KM uit, want dit was voorheen ook korter (4.6KM).

Ik vind het altijd een leuk evenement. Vond het zwemmen wel écht veel te druk dit keer. Heb er ongeveer 13.5 mins over gedaan en dat was sneller geweest als ik niet de hele weg aan het worstelen was met andere deelnemers. De twee voorgaande edities waren er ongeveer de helft van het aantal zwemmers die tegelijkertijd gestart waren.

Dat het fietsen korter was is in principe wel goed. Er zitten met twee rondes zes u-bochten in, dus qua inspanning doe je waarschijnlijk komt het in de buurt van 20KM. Ik zou liever 20KM doen uiteraard, maar het compenseert de verloren u-bochten tijd wel. Ik had nu 30.5 mins en daar was ik zeer tevreden mee. Alhoewel ik onder de 30 had ingezet, zat het er niet in.