1

Onderwerp: Newbury sprint triathlon

Ik weet dat hoogstwaarschijnlijk niemand hier ooit deze triathlon zal doen, maar misschien is er ooit een Nederlander die erover denkt en dan via google ofzo hier terecht komt.

Gister de Newbury sprint triathlon gedaan, schijnbaar wordt deze al 30 jaar georganiseerd. Het weer zat mee, wat altijd afwachten is in Engeland, zon, weinig wind en zo'n 25 graden, heerlijk!

Ik deed mee omdat dit de wedstrijd voor onze clubkampioenschappen was. De organisatie had onze club een aparte wave beloofd maar was daar later op teruggekomen. Ik weet niet waarom ze dat beloofd hadden want bij het zwemmen waren er geen waves, maar startte er elke 30 sec 2 atleten.

Het zwemmen bij deze triathlon is heel kort: 300 yard (~275m) in een zwembad van 75 yards. Het bad is in 2 banen verdeeld en je zwemt tegen de klok in out and back in de ene baan, dan duik je onder de lijn door en doe je hetzelfde in de andere baan. De startvolgorde wordt bepaald aan de hand van je geschatte zwemtijd.
Met 4:26 was ik klaar met zwemmen, 12e tijd van de 369 deelnemers. Onderweg zonder problemen 3 man ingehaald.

https://preview.ibb.co/fHJ2Sz/pool.jpg

Fietsen...tsja. Lekker Engels weer. Vorig jaar me groen en geel geergerd tijdens een triathlon in Bournemouth. Toen werd er gezegd dat bij een stoplicht bijgehouden zou worden als je er tijd verloor, alleen was er geen marshall te bekennen toen ik dus voor rood stond daar. Daarna nog 2x moeten stoppen voor een rotonde en 1x op een T-splitsing. Eerder dit jaar had ik geluk bij een sprint tri met 2 rondes waarbij je elke ronde langs een tijdelijk stoplicht kwam. Een keer was ie groen, een keer lichtrood. Nu was het 1 ronde met 2 tijdelijke stoplichten. Ze zijn hier druk bezig alle gaten die afgelopen winter zijn ontstaan te dichten. Het ene stoplicht hadden ze uit kunnen zetten maar de andere niet. Ze hadden besloten dat wanneer je voor rood stond, je pech had (alleen had ik dat niet gehoord want ik was iets te laat bij de briefing). Dus ik kwam de bocht om en zag dat stoplicht op rood springen. Er stonden 2 marshall met een stopwatch en vroegen en noteerden onze nummers, dus ik dacht dat ze de tijd er wel bij zouden optellen deze keer. Niet dus, bijna een minuut stilgestaan, hartslag van 180+ naar 140-, ff lekker bijkomen (dacht ik toen). Maar goed. Een km verder bij een rotonde werd ik en de fietser voor me verteld dat we 'straight' moesen. Nu was de eerste afslag van de rotonde rechtdoor, maar hij bedoelde dus de 2e afslag. We moesten ff doorfietsen omdat er een divider in het midden van de weg was, dus nog eens ~50 sec extra. Het begon allemaal goed big_smile
Daarna lekker gefietst, de eerste 10k glooien, daarna ongeveer 2,5km klimmen en als laatst ongeveer 10km heel licht dalend terug naar de start.
Tijd: 41:21 en de 40ste tijd, maar dat had dus wel wat sneller gekund (zonder de omweg zou het al de 30ste tijd zijn).

Daarna mijn minste onderdeel, lopen. Sinds IM Maastricht niet heel veel gedaan, maar wel iets in mijn kuit verrek vorige week. Woensdag even gelopen maar toen speelde het weer op na 2,5k. Sindsdien deed het geen pijn meer, maar ik voelde wel dat er iets niet helemaal lekker zat. Maar hopen dus dat het goed zou komen.
Het lopen was een ronde, af en toe over een smal pad omgeven door bramen en brandnetels, lastig om in te halen af en toe (maar dan kon ik even op adem komen smile ). Ook nog een paar hekjes door, wat ook weer lastig is. Hou je het hek open voor degene achter je, of laat je het los zodat het net dicht valt voor diegene zijn neus. Uiteindelijk allebei een keer gedaan. Een drankpost direct uit T2, voor de rest niks. Maar ik heb het niet gemist. Na een paar honderd meter voelde ik wel iets in mijn kuit maar het werd niet erger, en al snel had ik meer last van mijn bovenbenen, ademhaling, steken (ik kon op een gegeven moment precies voelen waar ik eerder dit jaar mijn ribben gebroken heb, terwijl ik daar al maanden niks van gevoeld heb). Genoeg afleiding van mijn kuit dus big_smile. Uiteindelijk nog een sprintje naar de finish getrokken. Lopen was aan de korte kant, 4.6k en ging in 22:01 wat de 64ste tijd was. Wel een nieuwe max HR gezet, was dit jaar nog niet boven de 196 gekomen en nu 202!

Met transities erbij 1:10:28.7 en overall 39e en bij de club 5e (op minder dan 1 seconde van plek 4). Ondanks dat het fietsen niet ideaal was heb ik genoten. Begin augustus heb ik altijd een goede wedstrijd en wedstrijden erna zijn altijd matig tot slecht gegaan. Ik was er dus met weinig verwachtingen en amibities naar toe gegaan. Gewoon lekker ruim een uur pijnlijden, heerlijk. En ook nog een mooi knalroze hardloopshirt erbij. Zijn knallende kleuren dit jaar het thema? Die van IM Maastricht was knaloranje en deze knalroze smile

2

Re: Newbury sprint triathlon

Toch leuk om verslagen te lezen van triathlons waar de kans bijzonder klein is dat je er zelf ooit aan meedoet.

Een fietsparcours waarbij je moet stoppen bij de stoplichten zou voor mij overigens een reden zijn om niet aan de start te staan.

3

Re: Newbury sprint triathlon

Voor mij ook niet, maar dit waren telkens tijdelijke stoplichten voor wegwerkzaamheden. Daar is nauwelijks mee te plannen omdat die er vaak maar heel kort staan (halve dag tot een paar dagen). Dat kan de organisatie dus niet vantevoren weten, en wij als deelnemers ook niet. Natuurlijk zou het best te plannen zijn (gewoon de council laten weten om niet net rond dat weekend wegwerkzaamheden op die route te plannen), maar ik kom er keer op keer achter dat ze daar in Engeland niet zo heel goed in zijn. Vorige week een paar uur vast in het verkeer omdat er groot onderhoud is op een snelweg. Kan gebeuren, iedereen weet het, onderhoud duurt tot Maart 2022. Maar ze zijn ook onderhoud aan het plegen op de route die je moet nemen als de snelweg vaststaat.
Volgend jaar wordt er een halve tri georganiseerd op de route die ik heel vaak fiets om te trainen van huis uit. Lijkt me leuk om te doen, het fietsen is 3 rondes maar er staan per ronde 3 verkeerslichten (op mijn route vermijd ik er meestal 2 van). Maar of die dingen uitstaan of niet is inderdaad het breekpunt voor mij om mee te doen of niet (of het moet in dezelfde week vallen met de mythische IM 70.3 in West-Friesland).

4

Re: Newbury sprint triathlon

Mooie uitbreiding van je collectie knalkleur finisher shirt ...
En toch leuk te lezen hoe het daar in Engeland allemaal gaat .

5

Re: Newbury sprint triathlon

Een triathlon met stoplichten... het moet niet gekker worden. Maarja, misschien is wel een voordeel van die rommeligheid in de coördinatie dat het dan wel door kon gaan. Hier zijn wel evenementen gecanceld vanwege wegwerkzaamheden - of nouja, ik denk in het bijzonder aan een koppeltijdrit in de Hoeksche Waard die ik graag deed, die kreeg een jaar geen vergunning vanwege werkzaamheden en die is nooit meer teruggekomen.

De felle shirts zijn mij ook opgevallen, het lijkt mij dat ze dat doen omdat je dan goed zichtbaar bent als loper, alleen heb je in het donker ook meestal iets meer/warmers aan dan zo'n shirt. Of misschien is het gewoon een modevlaag.

Verder leuk verhaal!

Louise