1

Onderwerp: Keistad Triathlon

Wat een dag, wat een dag.

Vanmorgen rustig aan mijn spullen gepakt en met niet wl te veel stress de auto gepakt naar Amersfoort, voor mijn vierde sprint dit jaar. De spanning was al wat minder dan bij de eerste twee.

Ruim een van tevoren liep ik met mijn fiets de parkeergarage uit. De ketting lag op het kleinste kransje, dus schakelde ik al lopend wat kleiner. Paff, de kabel van de achterderailleur knalt zo uit mijn shifter vandaan. Pff, hoe dit op te lossen dacht ik, kan ik zelfs wel starten?

Eerst naar de inschrijfbalie, toch maar nummer opgehaald en gevraagd of er toevallig een mechanieker aanwezig was. Werd doorverwezen naar de stands met verkoopwaren. Die hadden niets liggen qua gereedschap, de organisatie had gelukkig wel een toolbox. Toen ik die na een paar kostbare minuten wachten in mijn bezig kreeg en zag dat er, naast 20 bandjes, niets in lag wat met fietsmechaniek te maken had wist ik het ffe niet meer.

Maar de horecagelegenheid ingestapt en gevraagd naar wat ze hadden. Gewapend met hun kruiskopje en mijn imbussetje ging ik aan de slag. Weer een aantal kostbare minuten verder iemand om hulp gevraagd en die bevestigde mijn gedachte dat het (provisorisch) repareren een hopeloze missie zou worden. Uiteindelijk de kabel eraf geschroefd en dus zonder versnelling naar het parc ferme gegaan.

Poeh, nog 20 minuten tot de start om 11:10, dat moest lukken dacht ik. Spullen klaarleggen benen in de wetsuit brilletje en wetsuit op en warmlopend naar de zwemstart.

Ik hoorde een schot toen ik zo’n 50 meter van de start was. Ik vraag voor de zekerheid of dit niet de laatste 1/8ste serie is, nee gelukkig niet. Een tel later hoor ik echter dat de volgende serie een speciale inschrijving is en dus niet mijn serie is, die is dus een halve minuut geleden vertrokken. De atente vrijwilliger propt mijn armen in mijn wetsuit zegt dat hij het wetsuit wel regelt en dat ik mijn brilletje en cap maar moet regelen. In no time duik ik alsnog het water in.

Na een aantal slagen stoppen omdat mijn brilletje vol water was gelopen, een slag of tien verder weer moeten stoppen om water in mijn mouwen te laten lopen, het pak zat voor geen meter.

Het duurde niet lang voordat ik tegen een muur van schoolslaggers aan zwom. Na er enkele op een verre van nette manier gepasseerd te hebben begon de moed in de schoenen te zakken. Op dat moment kwam er rechts ruimte vrij voor de terugzwemmers waar ik dankbaar gebruik van heb gemaakt.

Geen enkel moment in mijn ritme komend en als een opgefokte zeestier gaatjes benuttend die er misschien niet helemaal waren bedacht ik mij dat ik mijn nieuwe horloge nog niet had aangezet.

Dat uiteindelijk maar tijdens de wissel gedaan. De wissel ging verder redelijk. Dus aardig snel weer de fiets op. De fiets met twee versnellingen. Een geluk bij een ongeluk was dat mijn kleinste kransje een 16 is, daar ik de fiets tweedehands heb gekocht.

Met een 53x16 en 39x16 tot mijn beschikking dook ik op mijn ligstuur. Blijkbaar alweer vergeten dat mijn linker armsteun een beetje los zat en in alle hectiek niet meer had vastgezet. Elke keer als ik uit de positie kwam en er daarna weer in wilde eerst de pad weer in de juiste positie draaien voordat ik kon liggen.

Desondanks kon ik geven en blijven geven. Los van de bochten alles op de 53 gedaan. Alle frustratie eruit gestoempd, tweede ronde nog iets harder dan de eerste.

Dan het lopen, altijd mijn minste onderdeel. Maar wat ging het dit keer verrassend lekker. Waar ik normaal alleen maar ingehaald wordt, haalde ik nu vooral in. Grotendeels door de eerder gestarte series. Dit werkte erg motiverend. Met een tempo net boven de 5min/km rondde ik het eerste rondje af. Het tweede rondje kon ik zowaar blijven versnellen, mijn tempo schoot ruim onder de 5 min/km en dit kon ik vasthouden. Kapot, maar met een extra tevreden gevoel passeerde ik de finish. Ik had het ondanks alle tegenslagen toch maar weer mooi gedaan.

Wat een dag, wat een dag.

2

Re: Keistad Triathlon

Dat is flink pech hebben! Ik controleer mijn spullen echt 2 á 3 keer voor ik ga. Als je dan toch nog zoiets krijgt, baal je wel echt enorm.

Wel mooi dat je de frustatie om hebt kunt zetten in een mooi resultaat wink

3

Re: Keistad Triathlon

Pfff wat een dag buus. Hoop dat je toch een goed gevoel hebt overgehouden aan de dag. Mooie inhaalrace vooral met lopen. Volgende keer alles 3 dubbel checken en misschien nog eerder van huis.

Mooi verhaal in ieder geval!

4

Re: Keistad Triathlon

Goed dat je toch bent gestart en je frustratie eruit hebt weten te sporten!

Zelf had ik vorig jaar bij Duin hetzelfde, maar kwam er pas achter toen ik al op de fiets zat. Wind meeop t grote blad, wind tegen op t kleine, ach zo kom je er ook.

Wel slecht trouwens dat er nergens gereedschap of een mechaniker was!
Volgende keer dus zelf maar een sleutelsetje in de auto gooien (zeg ik nu ook deels tegen mezelf...)

5

Re: Keistad Triathlon

Uiteindelijk dus 10:31 zwemmen (500m), 37:14 fietsen (21,97km) en lopen 23:19 (4,75km) gedaan. 1:14:09 als eindtijd. Zonder al dat gedoe had ik een streven van 1:16, dus al met al zeer geslaagd.

Morgen maar eens kijken of er nog een plekje vrij is op de bosbaan.

6

Re: Keistad Triathlon

Ook meegedaan gisteren, als laatste test voor de Halve van Almere volgende week..

Mooie triathlon en gelukkig had ik minder pech dan de topicstarter..

Ik zat in de eerste groep, en toen het startschot om 10:40 ging konden we los.. Zwemmen ging boven verwachting goed (na mijn altijd eerste moeilijke meters) en ik kwam voor mij doen redelijk voorin het water uit.\

Vervolgens fietsen, het was echt perfect weer en wat heb ik heerlijk gestampt.. Na iets meer dan 33 minuten kon ik mijn fiets weer in het rek zetten (zover ik kan zien de snelste tijd van de dag :-)) en kon ik beginnen aan het hardlopen. De rekken met fietsen waren nog zo goed als leeg, dus ik begon als een van de eerste aan het lopen.

De 5 kilometer goed volgehouden en maar door 3 mensen ingehaald..

Ik had alleen de verkeerde chip meegenomen, waardoor ik uiteindelijk niet goed in de uitslag voorkwam.
Maar met mijn Garmin tijd (1:08:08) ben ik als 10e geëindigd en als 4e in de 40+ categorie.

Tijdens volgens Garmin

00:10:04  Zwemmen
00:01:54  Wissel 1
00:33:42  Fietsen
00:00:53  Wissel 2
00:21:34  Hardlopen

01:08:08  Totaal




Hoop mensen die voor de eerste keer meededen, dat was wel goed te merken.. Verder ook een aantal mensen die maar 1 rondje gefietst of gelopen hebben in de uitslag :-)

7

Re: Keistad Triathlon

Ik hoorde wel van een van de deelneemsters dat ze moest wachten voor een geopende brug op het fietsparcours...wat een raar verhaal zeg!
Die boot mocht er niet door maar ging toch? Hoe kan zoiets nou gebeuren vraag ik mij af.

8

Re: Keistad Triathlon

Volgens mij hadden ze wel afspraken gemaakt met de gemeente/waterschap maar het was een moeilijk verhaal.
Vorig jaar hadden ze er ook al last van..

9

Re: Keistad Triathlon

Een geopende brug is weer eens iets anders dan een stoplicht!

Hard gefietst Macer! Ik blijf me altijd verbazen over de snelheden in NL, hier kom ik daar bij lange na niet in de buurt, terwijl ik meestal wel bij de bovenste 25% fiets.

@Buus een goeie les dus! Volgende keer alles dubbel checken. Maar top dat je doorgezet hebt, dat is toch wel een kenmerk van een triathleet!

10

Re: Keistad Triathlon

Pfff wat een pech kan je hebben zeg! De start missen.. wat een nachtmerrie! Knap dat je je zo hebt weten te herstellen, daar heb ik heel veel respect voor smile .

11

Re: Keistad Triathlon

So hee, wat een gedoe, Buus, knap dat je toch nog zo goed hebt gepresteerd!

Louise

12

Re: Keistad Triathlon

Ooh! Om nachtmerries van te krijgen..!

Maar goed gedaan, goed herstelt! En nog onder je streeftijd ook. Netjes!