1

Onderwerp: Hongerklop(je)?

Recentelijk mijn eerste kwart gedaan 1k-40k-10k. Vanaf mei redelijk constant getraind, gemiddeld 4-5 x per week, meestal 1x zwemmen, 2x fietsen en 2x lopen.

Ongeveer 2,5 uur voor start ontbeten, boterhammen met pindakaas en pannenkoek met banaan.
1,5 voor de race nog een pannenkoek met banaan die ik meegenomen had.

Ik ben pas begonnen met zwemmen, dus verwachtte daar niet veel van.
Na 9 minuten zat ik op 500m, maar pas na 21 minuten het water uit, gebrek aan zwemconditie zullen we maar zeggen.

Fietsen ging voortvarend, gemiddeld 36km/h. Tot de laatste 8km. Niet echt pijn in de benen maar gemiddelde zakte naar 34-35 km/h. Hartslag ook 5% lager zag ik later in mijn data. Niet gegeten op de fiets, wel bijna een hele bidon gedronken met SIS bruistablet GO Hydro. In elk geval na ongeveer 1,5 uur de 2e wissel.

Direct na de wissel SIS energy bar gegeten, maar lopen voelde niet goed en ik kreeg het tempo niet onder de 5:00-5:20 per/km.
Meteen een gel er achteraan, hopend op een beetje herstel, maar tempo werd alleen maar lager en de benen moeier. Eindresultaat 53 minuten over 10k. Ben een redelijk ervaren loper, een losse 10k loop ik vrijwel altijd onder de 45min. soms in 43-44min.

Had ik toch moeten eten op de fiets?

Tijdens brick trainingen van 35-45k fietsen en 3k6k lopen nam ik altijd tijdens de wissel een banaan en/of reep, en liep zonder dan problemen 4:35 per kilometer. Blijkbaar kan die de 20 minuten extra van het zwemmen je zo opbreken? Iemand een soortgelijke ervaring of advies?

2 Laatst bewerkt door Tri-John (04-09-18 16:47:35)

Re: Hongerklop(je)?

Heb je misschien wat teveel kick (benen) gebruikt tijdens het zwemmen?
Je doet er goed aan om te leren zwemmen met zo min mogelijk benen.
Wellicht dat hier de energie verbrand is.

Over de voeding zou ik me geen zorgen maken, in ieder geval is het niet te weinig.

Misschien de volgende keer de reep vervangen voor een gel.

Reep = langdurige energie
Gel = snelle energie (maar minder lang)

3

Re: Hongerklop(je)?

Moeilijk te zeggen, hongerklop zou kunnen maar het is idd niet heel weinig. Had je bij die reep + gel ook gedronken? En 'bijna een bidon', is dat bijna een halve liter en was dat alles? Dat zou dan mogelijk te weinig zijn. Ik bedoel: je zou ook uitgedroogd geweest kunnen zijn.

Louise

4

Re: Hongerklop(je)?

swimbikerunrepeat schreef:

Recentelijk mijn eerste kwart gedaan 1k-40k-10k. Vanaf mei redelijk constant getraind, gemiddeld 4-5 x per week, meestal 1x zwemmen, 2x fietsen en 2x lopen.

Ongeveer 2,5 uur voor start ontbeten, boterhammen met pindakaas en pannenkoek met banaan.
1,5 voor de race nog een pannenkoek met banaan die ik meegenomen had.

Ik ben pas begonnen met zwemmen, dus verwachtte daar niet veel van.
Na 9 minuten zat ik op 500m, maar pas na 21 minuten het water uit, gebrek aan zwemconditie zullen we maar zeggen.

Fietsen ging voortvarend, gemiddeld 36km/h. Tot de laatste 8km. Niet echt pijn in de benen maar gemiddelde zakte naar 34-35 km/h. Hartslag ook 5% lager zag ik later in mijn data. Niet gegeten op de fiets, wel bijna een hele bidon gedronken met SIS bruistablet GO Hydro. In elk geval na ongeveer 1,5 uur de 2e wissel.

Direct na de wissel SIS energy bar gegeten, maar lopen voelde niet goed en ik kreeg het tempo niet onder de 5:00-5:20 per/km.
Meteen een gel er achteraan, hopend op een beetje herstel, maar tempo werd alleen maar lager en de benen moeier. Eindresultaat 53 minuten over 10k. Ben een redelijk ervaren loper, een losse 10k loop ik vrijwel altijd onder de 45min. soms in 43-44min.

Had ik toch moeten eten op de fiets?

Tijdens brick trainingen van 35-45k fietsen en 3k6k lopen nam ik altijd tijdens de wissel een banaan en/of reep, en liep zonder dan problemen 4:35 per kilometer. Blijkbaar kan die de 20 minuten extra van het zwemmen je zo opbreken? Iemand een soortgelijke ervaring of advies?

Dingen die ik kan bedenken:
- Veel intensiever gefietst waardoor het hardlopen daarna minder soepel ging. Ik merk zelf ook altijd verschil tussen mijn lange/intensieve brick trainingen en een daadwerkelijke wedstrijd.

- Ik vermoed, zoals Louise ook zegt, eerder dat het met je vocht te maken heeft, als je "bijna een bidon" hebt gedronken. Dat lijkt mij persoonlijk veel te weinig op een dergelijke afstand. En heeft grote invloed op je lichaam en vermogen om te kunnen presteren.

- De energy bar misschien te laat in de wedstrijd genomen? Persoonlijk eet ik tijdens een kwart vooral op de fiets en drink ik alleen nog maar tijdens het lopen.

5 Laatst bewerkt door mstyz (04-09-18 18:09:08)

Re: Hongerklop(je)?

Ik heb dit jaar ook op een 1-100-10 km een energie-dip gehad, en kwam echt door te weinig eten op de fiets. Nu is een 1/4 iets heel anders. Maar dit is hoe ik mijn eten/drinken regel:

- S'ochtends ontbijten, dat moet je vooral zelf bekijken.
- Uur voor wedstrijd een gelletje + bidon energiedrank (750ml).
- Op de fiets, na 10km en op 35km een gelletje + minimaal 1 bidon energiedrank (750ml).
- Tijdens lopen op 3km een gelletje en elke waterpost minimaal 1 slok water + water over mijn hoofd.

Dit werkt voor mij prima, en ik probeer dit nu elke wedstrijd aan te houden.

Succes

-- M

6

Re: Hongerklop(je)?

Neem zelf altijd een gelletje na het zwemmen als ik net op de fiets zit. Ik ben niet zo'n goede zwemmer dus ik vind zwemmen altijd zeer intensief. Verder dan weer na 1uur een nieuwe en 750ml sportdrank per uur.
Goed uittesten met trainen kan echt helpen.

7

Re: Hongerklop(je)?

Mijn voeding van afgelopen zaterdag, eerste 1/4 triathlon.

- Ontbeten met magere kwark en berg muesli.
- Vanaf 3 uur voor de start, 1 bidon water/sportdrank per uur.
- 1 uur voor de start 2 krentenbollen.
- 1/2 uur voor de start 1 gelletje.
- Na zwemmen op de fiets direct gelletje. Na 3/4uur gelletje, bidon sportdrank leeg.
- Lopen water bij drinkposten in mn nek.

Werkte voor mij uitstekend, vol in energie. Enig minpuntje was dat ik na een half uurtje fietsen moest plassen...

Misschien lag het aan je vochtiname, of teveel gas gegeven tijdens het fietsen.. Persoonlijk zou ik die energybar op de fiets nemen. Probeer wat dingen uit tijdens je trainingen.

8

Re: Hongerklop(je)?

marcell schreef:

Dingen die ik kan bedenken:
- Veel intensiever gefietst waardoor het hardlopen daarna minder soepel ging. Ik merk zelf ook altijd verschil tussen mijn lange/intensieve brick trainingen en een daadwerkelijke wedstrijd.

- Ik vermoed, zoals Louise ook zegt, eerder dat het met je vocht te maken heeft, als je "bijna een bidon" hebt gedronken. Dat lijkt mij persoonlijk veel te weinig op een dergelijke afstand. En heeft grote invloed op je lichaam en vermogen om te kunnen presteren.

- De energy bar misschien te laat in de wedstrijd genomen? Persoonlijk eet ik tijdens een kwart vooral op de fiets en drink ik alleen nog maar tijdens het lopen.

Plan was ook om de reep op de fiets te nemen, maar of dat het was. Dan toch misschien de beginnersfout van te weinig drinken. Denk dat ik 600 ml gedronken heb tijdens het fietsen. Bij het lopen een paar slokken

Wel erg tof, zoveel reacties in zo`n korte tijd

9 Laatst bewerkt door swimbikerunrepeat (04-09-18 22:36:48)

Re: Hongerklop(je)?

Tri-John schreef:

Heb je misschien wat teveel kick (benen) gebruikt tijdens het zwemmen?
Je doet er goed aan om te leren zwemmen met zo min mogelijk benen.
Wellicht dat hier de energie verbrand is.

De benen alleen licht gebruikt voor balans, dus denk niet dat dat het kan zijn

10

Re: Hongerklop(je)?

swimbikerunrepeat schreef:
marcell schreef:

Dingen die ik kan bedenken:
- Veel intensiever gefietst waardoor het hardlopen daarna minder soepel ging. Ik merk zelf ook altijd verschil tussen mijn lange/intensieve brick trainingen en een daadwerkelijke wedstrijd.

- Ik vermoed, zoals Louise ook zegt, eerder dat het met je vocht te maken heeft, als je "bijna een bidon" hebt gedronken. Dat lijkt mij persoonlijk veel te weinig op een dergelijke afstand. En heeft grote invloed op je lichaam en vermogen om te kunnen presteren.

- De energy bar misschien te laat in de wedstrijd genomen? Persoonlijk eet ik tijdens een kwart vooral op de fiets en drink ik alleen nog maar tijdens het lopen.

Plan was ook om de reep op de fiets te nemen, maar of dat het was. Dan toch misschien de beginnersfout van te weinig drinken. Denk dat ik 600 ml gedronken heb tijdens het fietsen. Bij het lopen een paar slokken

Wel erg tof, zoveel reacties in zo`n korte tijd

Als je je er meer in wilt verdiepen kun je eens kijken naar www.fuel2endure.com

Kun je op basis van je daadwerkelijke trainingen bepalen hoeveel en wat je moet innemen.

Zelf ook pas sinds kort ontdekt na een aantal tips, maar nu al veel informatie uitgehaald!

11

Re: Hongerklop(je)?

Vanaf een uur voor de wedstrijd geen calorien meer gekregen.
Die bruistabletten zijn voor electrolyten als ik het goed heb en bevatten geen calorien.
'Bijna' een bidon op ruim een uur fietsen is wel wat weinig.
Een lagere hartslag is wel een teken dat je leeg was.

Energie van een reep neem je niet zo snel op als van een gel, en zeker met de intensiteit van een kwart triathlon is er zo weinig bloed rond je spijsverteringsstelsel dat je alleen je makkelijkst opneembare ook opneemt. Dus mogelijk zat die reep in je maag te niksen. En dat kan ook de opname van de gel in de weg hebben gezeten. En een gel neem je het beste op als je die inneemt met water, dus als je er geen water bij hebt gedronken kan dat ook nog van invloed zijn geweest.


Bij een kwart/OD neem ik vlak voor de wedstrijd (5-10 min) nog een gel met water. In de eerste kms op de fiets een gel en daarna, als mijn maag het toelaat, nog een of twee op de fiets (in ieder geval een vlak voor het lopen) en dan, als de maag het nog toelaat, nog een halverwege het lopen.

12

Re: Hongerklop(je)?

swimbikerunrepeat schreef:

(...), maar lopen voelde niet goed en ik kreeg het tempo niet onder de 5:00-5:20 per/km.
Meteen een gel er achteraan, hopend op een beetje herstel, maar tempo werd alleen maar lager en de benen moeier. Eindresultaat 53 minuten over 10k. Ben een redelijk ervaren loper, een losse 10k loop ik vrijwel altijd onder de 45min. soms in 43-44min.

Had ik toch moeten eten op de fiets?

Een hongerklop bij mij voelt heel anders, ik wordt zeer misselijk en mijn hoofd en armen gaan tintelen, alsof ze slapen. En een zware terugval in tempo. Die terugval in tempo lees ik terug maar die andere kenmerken niet. Bijzonder?

Je moet sneller dan de klos zijn.

13

Re: Hongerklop(je)?

Ik heb ook wel eens gehad dat ik leeg werd. Kon m'n hartslag niet meer omhoog krijgen, benen liepen vol, maar niet misselijk of tintelende hoofd en armen. Gel erin (met water) en binnen 10 min ging het tempo en hartslag weer omhoog.

14

Re: Hongerklop(je)?

MontanaMan schreef:

Ik heb ook wel eens gehad dat ik leeg werd. Kon m'n hartslag niet meer omhoog krijgen, benen liepen vol, maar niet misselijk of tintelende hoofd en armen. Gel erin (met water) en binnen 10 min ging het tempo en hartslag weer omhoog.

Idem, alsof mijn interne batterij indicator van dieprood naar felgroen ging, binnen de minuut.

Je moet sneller dan de klos zijn.

15

Re: Hongerklop(je)?

Ook tijdens een looptraining wel eens gehad.
De eerste twintig minuten gingen gewoon soepel, van het een op het andere moment ging het kaarsje uit.
Ik moest voor mijn gevoel echt gaan zitten, paar minuten gewandeld wat slokjes water en langzaam weer dribbelen.
Vanuit dribbelen weer versnellen en ik kon zomaar mijn training weer oppakken.
Alsof mijn lichaam langzaam en vooral merkbaar moest overschakelen van het ene naar het andere energie systeem.

16 Laatst bewerkt door swimbikerunrepeat (05-09-18 15:59:40)

Re: Hongerklop(je)?

MontanaMan schreef:

Ik heb ook wel eens gehad dat ik leeg werd. Kon m'n hartslag niet meer omhoog krijgen, benen liepen vol, maar niet misselijk of tintelende hoofd en armen. Gel erin (met water) en binnen 10 min ging het tempo en hartslag weer omhoog.

MontanaMan schreef:

Vanaf een uur voor de wedstrijd geen calorien meer gekregen.
Bij een kwart/OD neem ik vlak voor de wedstrijd (5-10 min) nog een gel met water. In de eerste kms op de fiets een gel en daarna, als mijn maag het toelaat, nog een of twee op de fiets (in ieder geval een vlak voor het lopen) en dan, als de maag het nog toelaat, nog een halverwege het lopen.

Ik denk dat ik dan om te testen volgende brick een wat langere fietsafstand doe met vlak voor de training een gel met water. Na 20 min. gel met sportdrank, en dan kijken hoe lang ik daarop vanaf de fiets tempo kan blijven lopen. Dan heb ik een idee van hoe lang door kan gaan op twee gels en twee bidons.

Zou het liefst een 3-delige brick te doen incl. het zwemmen om de wedstrijd goed te simuleren maar dat is logistiek vaak lastig

Bij wedstrijden misschien maar standaard 3 gels en twee bidons doen voor de zekerheid

17

Re: Hongerklop(je)?

swimbikerunrepeat schreef:


Zou het liefst een 3-delige brick te doen incl. het zwemmen om de wedstrijd goed te simuleren maar dat is logistiek vaak lastig

d

Fiets in de auto?

18

Re: Hongerklop(je)?

swimbikerunrepeat schreef:

Ik denk dat ik dan om te testen volgende brick een wat langere fietsafstand doe met vlak voor de training een gel met water. Na 20 min. gel met sportdrank, en dan kijken hoe lang ik daarop vanaf de fiets tempo kan blijven lopen.

Klein dingetje nog: beter is gel met water. Sportdrank (isotone) heeft de ideale verhouding tussen water en koolhydraten. Neem je daar gel bij, krijg je te veel koolhydraten. Als je daar gevoelig voor bent, kun je daar weer last van krijgen.

Ik dacht later ook nog: hongerklop of uitdroging of gewoon energiegebrek voelt wel heel anders: bij hongerklop kan ik echt plotseling sterretjes zien, met inderdaad 'bijverschijnselen' als chagrijn, misselijk, hoofdpijn. Dat is iets anders dat een uitgaand kaarsje.

Louise