1

Onderwerp: Almere 2018

Dit was hem dan. Mijn eerste halve triathlon.
Ook voor het eerst meer dan 15km lopen.
Doel: finishen. En genieten.
Wekker vroeg gezet maar was niet nodig. Lag al tijdje wakker. Spullen klaar maken. Ontbijten. Gels in mijn bidon gieten.
En op weg naar Almere.
Wat een drukte. Iets anders dan de 1/8ste in Geestmerambacht.
Zenuwachtig? Niet echt. Kan er niks meer aan doen.
Ga in het vaak staan voor 40-44 minuten. Dan gaat het langzaam steeds een stukje naar voren.
Dan... eindelijk. Ik mag. Het water in. Even in mijn slag komen. Wel fijn dat er een rollende start is. Niet met een paar honderd man gelijk in het water. Tenminste wat ruimte.
Bijna aan het eind een stukje schoolslag gedaan. Geen goed idee. Voel wat kramp in mijn kuit. Niet meer doen dus.
Ik ben wel klaar met het zwemmen. Maar moet toch nog een stukje.
Ik ga het water uit en kijk naar mijn tijd: 50 minuten!!! Tegenvaller. Maar niks aan te doen en door.
Naar de wisselzone. Rustig tijd nemen om om te kleden. Naar mijn fiets.
Dat gaat lekker. Zit snel in mijn ritme. Even op adem komen en wat drinken.
Voel weer mijn kuit een beetje. Niet te veel op letten.
Ik richt me op mijn cadans (probeer rond de 103 en de 108 te zitten) en op de tijd. Elke 20 minuten mag ik een slok uit mijn bidon met gel er in. Tussendoor nog water en isodrank.
Op de dijk windje mee. Dat gaat wel heel lekker. Niet te veel geven. Moeten nog een heel stuk en dan tegen. Gemiddelde ligt op 34km/u.
Dan het stuk tegen. Valt eigenlijk wel mee. Zouden al die uren op de fiets op de Hondsbosschezeewering dan toch geholpen hebben?
Kan mijn hoge cadans vasthouden. Gemiddelde zakt wel naar 25km/u. Maar ik wil eigenlijk wel uitkomen op 30km/u gemiddeld (mooi rond getal).
Einde is in zicht. Fiets tijd: 3:02. Wauw, veel beter dan van te voren ingeschat.
Nu lopen. Het onderdeel waar ik het meest tegenop zag. Maar kan nu niet meer terug.
Ik wil rond de 6min/km lopen. Begin ligt op 5:40min/km. Toch maar even wat langzamer. Moet nog een eind en weet niet hoe lang ik het vol hou.
Nee..... kramp in mijn kuit. Toch maar even bij een verzorgingspost wat rekken en strekken.
En langzaam door. Tweede ronde. Gaat niet hard maar ik loop nog.
Ik krijg mijn snelheid maar niet omhoog. Nu 6:25. Leg me er maar bij neer. Versnellen zou kunnen betekenen dat ik weer kramp krijg en moet stoppen en dat doe ik nu echt niet.
Bijna bij de finish, nog 1 ronde. Hee, daar staan wat vrienden om me aan te moedigen. Nu moet ik echt wel het laatste rondje afmaken.
Laatste ronde gaat net als ronde 2, langzaam maar gestaag. Langzaam komt het besef: ik ga het doen, ik ga een halve triathlon uitlopen. Ik, die 2 jaar geleden nog geen hardloopwedstrijd had gedaan. Ik, die pas 2 x een 1/8ste en 1 x een kwart heeft gedaan.
En dan.. de finish. Looptijd 2:21 (nog genoeg ruimte voor verbetering zeggen we dan maar).

Wat gaaf.

I did it.

Triathletes don't get older. They just change their age group.

2

Re: Almere 2018

Super netjes hoor en die is in de pocket!
Gefeliciteerd!

3

Re: Almere 2018

Gefeliciteerd! En nu fijn nagenieten.

4

Re: Almere 2018

Gefeliciteerd! Mooi gedaan.

5

Re: Almere 2018

Gefeliciteerd, geniet maar lekker na! Je verhaal brengt bij mij mooie herinneringen terug aan mijn eerste halve, dat je op een gegeven moment het gevoel hebt van: ook al stoppen mijn benen er nu helemaal mee, ik ga gewoon finishen! Dat is zo mooi! Super gedaan Olaf!

6 Laatst bewerkt door ferrarimanddw (09-09-18 14:29:27)

Re: Almere 2018

Dubbel.....

7

Re: Almere 2018

olaf2004 schreef:

Dit was hem dan. Mijn eerste halve triathlon.
Ook voor het eerst meer dan 15km lopen.
Doel: finishen. En genieten.
Wekker vroeg gezet maar was niet nodig. Lag al tijdje wakker. Spullen klaar maken. Ontbijten. Gels in mijn bidon gieten.
En op weg naar Almere.
Wat een drukte. Iets anders dan de 1/8ste in Geestmerambacht.
Zenuwachtig? Niet echt. Kan er niks meer aan doen.
Ga in het vaak staan voor 40-44 minuten. Dan gaat het langzaam steeds een stukje naar voren.
Dan... eindelijk. Ik mag. Het water in. Even in mijn slag komen. Wel fijn dat er een rollende start is. Niet met een paar honderd man gelijk in het water. Tenminste wat ruimte.
Bijna aan het eind een stukje schoolslag gedaan. Geen goed idee. Voel wat kramp in mijn kuit. Niet meer doen dus.
Ik ben wel klaar met het zwemmen. Maar moet toch nog een stukje.
Ik ga het water uit en kijk naar mijn tijd: 50 minuten!!! Tegenvaller. Maar niks aan te doen en door.
Naar de wisselzone. Rustig tijd nemen om om te kleden. Naar mijn fiets.
Dat gaat lekker. Zit snel in mijn ritme. Even op adem komen en wat drinken.
Voel weer mijn kuit een beetje. Niet te veel op letten.
Ik richt me op mijn cadans (probeer rond de 103 en de 108 te zitten) en op de tijd. Elke 20 minuten mag ik een slok uit mijn bidon met gel er in. Tussendoor nog water en isodrank.
Op de dijk windje mee. Dat gaat wel heel lekker. Niet te veel geven. Moeten nog een heel stuk en dan tegen. Gemiddelde ligt op 34km/u.
Dan het stuk tegen. Valt eigenlijk wel mee. Zouden al die uren op de fiets op de Hondsbosschezeewering dan toch geholpen hebben?
Kan mijn hoge cadans vasthouden. Gemiddelde zakt wel naar 25km/u. Maar ik wil eigenlijk wel uitkomen op 30km/u gemiddeld (mooi rond getal).
Einde is in zicht. Fiets tijd: 3:02. Wauw, veel beter dan van te voren ingeschat.
Nu lopen. Het onderdeel waar ik het meest tegenop zag. Maar kan nu niet meer terug.
Ik wil rond de 6min/km lopen. Begin ligt op 5:40min/km. Toch maar even wat langzamer. Moet nog een eind en weet niet hoe lang ik het vol hou.
Nee..... kramp in mijn kuit. Toch maar even bij een verzorgingspost wat rekken en strekken.
En langzaam door. Tweede ronde. Gaat niet hard maar ik loop nog.
Ik krijg mijn snelheid maar niet omhoog. Nu 6:25. Leg me er maar bij neer. Versnellen zou kunnen betekenen dat ik weer kramp krijg en moet stoppen en dat doe ik nu echt niet.
Bijna bij de finish, nog 1 ronde. Hee, daar staan wat vrienden om me aan te moedigen. Nu moet ik echt wel het laatste rondje afmaken.
Laatste ronde gaat net als ronde 2, langzaam maar gestaag. Langzaam komt het besef: ik ga het doen, ik ga een halve triathlon uitlopen. Ik, die 2 jaar geleden nog geen hardloopwedstrijd had gedaan. Ik, die pas 2 x een 1/8ste en 1 x een kwart heeft gedaan.
En dan.. de finish. Looptijd 2:21 (nog genoeg ruimte voor verbetering zeggen we dan maar).

Wat gaaf.

I did it.

Gefeliciteerd! Zal een lekker gevoel zijn wink

8

Re: Almere 2018

Gefeliciteerd!

Mijn zwemtijd was ook trager dan verwacht, maar ik heb strak langs de boeien gezwommen en kwam uit op 2065m. Dus met dat in het achterhoofd klopte het bij mij weer wel kwa tijd.

Ik hoorde dat er veel LD-ers zelfd boven de 4km uitkwamen!

9

Re: Almere 2018

Gefeliciteerd!

@Hedcandy is jouw gps track ook strak langs de boeien? Horloges registreren dat slecht omdat ze elke keer dat ze onder water zijn contact verliezen met de satellieten. In Maastricht had ik bij een paar bochten die ik strak langs de boeien had gezwommen een gps track die eerst een loop naar links maakte. Dat wordt dan wel als extra lengte gemeten door het horloge, maar dat had ik echt niet gezwommen.

10 Laatst bewerkt door Macer (10-09-18 08:27:08)

Re: Almere 2018

Knap gedaan.

Ik kwam met zwemmen uit op 2199 meter en iedereen die ik na afloop sprak zat ook ruim boven de 2000 meter..
De rolling start vond ik erg fijn, zo veel beter dan met z'n allen tegelijk. Kon nu zonder veel moeite het hele stuk borstcrawl doen.

Fietsen ging ik weer te hard, uiteindelijk was ik na 2:29 weer bij de finish (37,2 km/u).. Het is zo moeilijk om je in te houden als je al die fietsers voor je ziet :-)

Vervolgens hardlopen, de eerste 3km ging goed, maar daarna ging het snel minder.. Uiteindelijk net binnen de 2 uur naar de finish gestrompeld. Uiteindelijk een tijd van 05:20, 10 minuten langzamer dan ik had gehoopt, maar toch weer tevreden :-)

Er is nog wat werk in aanloop naar mijn eerste hele volgend jaar, zeker op het looponderdeel...

11

Re: Almere 2018

Yes, eindelijk! Eens zien of die maanden trainen wat opgeleverd hebben, en of ik met mijn grote mond in de buurt van de 5,5 uur zou kunnen komen. smile

Natuurlijk komt er nog een uitgebreid(er) verslag op mijn website te staan, maar ik wilde jullie toch alvast even laten weten hoe het bij mij gegaan is.

Direct een goede start kunnen maken met het zwemmen, waarbij ik al snel een lekker tempo had gevonden en eigenlijk super relaxed zwom. Die rolling start beviel me wel goed zodat er geen chaos om me heen was waar je even doorheen moest. Paar stukjes bilateraal geademd ivm wat golven, maar het meeste gemakkelijker aan de rechterkant kunnen doen. Ik zie veel verhalen terug dat er flinke golven waren, maar die heb ik dan telkens gemist. Of ik zwem toch wat gemakkelijker in open water dan ik zelf soms denk. Na 36 minuten en volgens mijn Garmin 2.034 meter verder kwam ik het water weer uit.

Na snel m'n wetsuit uitgetrokken te hebben en fietsschoenen aan en helm op het hele stuk door het parc fermée lopen naar m'n fiets. Wel even een andere wisselzone dan ik gewend ben van 'alle' kortere afstanden, maar niet eens zo vervelend met de tasjes.

Tijdens de eerste 45km reden we over de dijk met wat wind schuin achterin de rug waardoor ik gemakkelijk boven de 40km/u kon rijden. Heerlijk om zo'n snelheid te trappen en tussendoor best wat mensen voorbij te gaan. Na een tijdje merkte ik dat ik echte een plas-stop moest maken, eigenlijk wilde ik dat liever niet en het volhouden tot de wissel maar ik kon lastiger in m'n aero houding zitten waardoor ik toch besloot even te stoppen en van het uitzicht te genieten. Met stukken rond de 45+ op m'n teller kon ik die paar seconden vast wel missen om daarna weer comfortabel verder te rijden.

Na de 45km draaiden we richting het zuiden om het stuk terug door de polder te gaan. Daarbij flink wat stukken met volle tegenwind, waarbij m'n snelheid met moeite boven de 25km/u bleef op sommige stukken. Oei dat viel wel ff tegen. Ook merkte ik dat ik na een kleine 2 uur minder lekker aero kon zitten en steeds meer overeind zat. Niet ideaal met die tegenwind maar goed, mijn snelheid was wel hoger dan als ik oncomfortabel in mijn aero-bars hing en minder vermogen kon trappen met minder weerstand. Snelheid is dan toch het belangrijkste.  Met een fietstijd van iets boven de 2:50u over de 92,5km kwam ik erg tevreden weer aan bij de wisselzone.

In m'n hoofd had ik de som al gemaakt dat tot nu toe alles perfect volgens plan verliep, zelfs met de kleine plas-pauze was ik eigenlijk geen tijd op mijn doel verloren. Nu had ik nog een kleine 2 uur voor de halve marathon om mijn gehoopte 5,5 uur te gaan halen. Dat zou normaal realistisch zijn, zelfs na zo'n stuk fietsen.

Vol goede moed kom ik de wisselzone uit op m'n hardloopschoenen om dit ook 'nog even' af te ronden. Ik twijfelde of ik hier nog een een wc-stop moest maken voor de zekerheid, maar besloot dat ik dat nog wel moest kunnen volhouden.

Maar na ongeveer 1km lopen begonnen beide voeten een slapend gevoel te krijgen. Super irritant en niet vol te houden om op door te lopen, dus snel stukjes moeten gaan wandelen. Al snel besloot ik om m'n compressie tubes uit te doen om mijn bloedstroming wat meer ruimte te geven. Dat hielp na een tijdje wel bij mijn linkervoet, maar in rechts bleef het gevoel aanhouden.

Vaak gedacht of ik niet beter moest stoppen want op deze manier zou ik weinig tot niet meer kunnen gaan hardlopen en dan is zo'n halve marathon best een eind wandelen. Maar ja, ik opgeven was geen optie had ik vooraf al gezegd en die finish moest en zou ik natuurlijk gaan halen.

Na 2 ronden lopen/wandelen besloten om toch nog maar snel de wc in te duiken voor snelle Dumoulin-stop, aangezien dat niet eens zo'n negatieve impact op mijn looptijd meer zou hebben. Het laatste rondje trok het slapendel gevoel eindelijk ook wat uit mijn rechtervoet, maar toen zat er weinig kracht meer in m'n spieren waardoor er geen tempo meer in te krijgen was. Na zo'n 2:25u lopen/wandelen dan toch de finish bereikt. Waarbij ik natuurlijk het laatste stuk tussen de supporters en over de finishlijn netjes hardlopend gedaan heb.

Met een totaaltijd van net boven de 6 uur voor mijn eerste halve triathlon ben ik erg tevreden. Ook al heb ik de 5, 5 uur niet gehaald, het belangrijkste voor mij was dat alles perfect volgens mijn plan ging, op het lopen na dus.

Naderhand van meer mensen gehoord dat ze problemen hebben gehad met het dragen van compressie tubes/sokken tijdens langere afstanden, misschien had ik het zelf kunnen voorkomen door die niet te dragen dus. Dat is één van de vele dingen om mee te nemen naar de volgende keer!

12 Laatst bewerkt door elderenbosch (10-09-18 09:18:31)

Re: Almere 2018

Leuke verslagen. Ik heb de mijne hier staan

@Olaf: Volgende keer voor de race en/of het lopen een buisje magnesium nemen, kan wat kramp schelen.
@Marcell: Wel getraind met je tubes? Dan zou je het ook gehad moeten hebben toch? Komt het niet van te strakke veters?

Ik heb zelf niet zo last gehad van golven. Maar na Marbella met écht heftige golven in de zee (waardoor parcours ook werd ingekort) en de deining vorige week in de ocean raak je er misschien wel aan gewend. Wel was het zwemmen echt vééél te lang. Vorig jaar ook al en toen startte je vanuit het water, dus was te verwachten. Ik heb qua snelheid harder gezwommen dan ooit, maar door de afstand lukte het maar net om onder de 30 minuten te blijven. Jammer, want hoopte wel onder de 28 minuten te gaan. Ik had 2.077 meter staan. De meeste die ik sprak tussen de 2.050 en 2.100 meter.

13

Re: Almere 2018

elderenbosch schreef:

@Marcell: Wel getraind met je tubes? Dan zou je het ook gehad moeten hebben toch? Komt het niet van te strakke veters?

Ja, zeker getraind. Met name ook lange brick trainingen om te testen of dat goed zou gaan over een langere tijd. Daarbij echt nooit problemen mee gehad, zelfs ook niet een klein beetje last van gekregen want dan had ik er waarschijnlijk al voor gekozen ze niet aan te doen.

Veters had ik ook niet strakker dan anders zitten, zelfs wat losser dan normaal in het begin al. En na het uitdoen van de tubes nog losser gedaan.

Mooi verslag ook van je Bart! Had 'm gisteren al voorbij zien komen en gelezen. Gefeliciteerd met je PR! Strakke tijd neergezet!

14

Re: Almere 2018

Leuk om allemaal te lezen. Mooie prestaties allen!

15

Re: Almere 2018

Mooie race Marcel, afzien hoort erbij, dat maakt het finishen ook weer mooier.
Tintelingen heb ik wel eens gehad na en tijdens het fietsen. Voor mezelf een puntje om eens naar plaatjes voor de fietsschoenen te kijken. Het is heel onprettig om mee te lopen, maar gelukkig trok het bij mij telkens wel redelijk snel weg. Jammer dat zoiets nieuws tijdens een race tevoorschijn komt, maar such is life. Ben benieuwd naar je volgende plannen!

16

Re: Almere 2018

MontanaMan schreef:

Mooie race Marcel, afzien hoort erbij, dat maakt het finishen ook weer mooier.
Tintelingen heb ik wel eens gehad na en tijdens het fietsen. Voor mezelf een puntje om eens naar plaatjes voor de fietsschoenen te kijken. Het is heel onprettig om mee te lopen, maar gelukkig trok het bij mij telkens wel redelijk snel weg. Jammer dat zoiets nieuws tijdens een race tevoorschijn komt, maar such is life. Ben benieuwd naar je volgende plannen!

Dank je! Ik heb dat gevoel recentelijk (afgelopen 2 jaar dat ik weer train) niet gehad. Daarvoor ooit toen ik rustig ging hardlopen nadat ik mn enkel gebroken had.

Fietsplaatjes heb ik een aantal maanden geleden tijdens een bike-fit laten afstellen, daarna nooit problemen gehad. Ook niet tijdens lange fietstrainingen, of koppeltrainingen.

Mijn vermoeden is dat het toch wat met de compressie tubes te maken heeft.

Plannen voor komend jaar staan in de steigers.. big_smile Zodra ik er uit ben ga ik dat zeker met jullie delen!

17 Laatst bewerkt door mcguyver (10-09-18 13:47:36)

Re: Almere 2018

marcell schreef:

Naderhand van meer mensen gehoord dat ze problemen hebben gehad met het dragen van compressie tubes/sokken tijdens langere afstanden, misschien had ik het zelf kunnen voorkomen door die niet te dragen dus. Dat is één van de vele dingen om mee te nemen naar de volgende keer!

misschien te koude voeten i.c.m. tubes? Hoe dan ook, na mijn eerste halve ook gemengde gevoelens. (was ook 6 uur en beter gehoopt) Ik ga er volgend jaar weer voor en jij?

Je moet sneller dan de klos zijn.

18

Re: Almere 2018

mcguyver schreef:

Ik ga er volgend jaar weer voor en jij?

Zeker en vast! big_smile (alleen thuisfront nog even over informeren)

19

Re: Almere 2018

Beste mensen,

zaterdag mijn 1e halve triatlon gedaan in Vroomshoop.
Ik heb ook overwogen om me in te schrijven voor Almere, maar de inschrijvingskosten vond ik schrikbarend duur (279€ inschrijving per augustus).

Volgend jaar overweeg ik weer een halve triathlon, dan is weer de keuze of Almere, of toch een wat kleinere lokale triathlon (zoals Vroomshoop).

Wat is er nu zo bijzonder aan de triathlon van Almere? De grootte? De massa, de organisatie etc etc.?
Wat zijn de voor en tegens....

ik ben er nog niet uit....

Groeten,

20

Re: Almere 2018

Tjeerdsmam schreef:

Beste mensen,

Wat is er nu zo bijzonder aan de triathlon van Almere? De grootte? De massa, de organisatie etc etc.?

Groeten,

Allemaal wink

21

Re: Almere 2018

elderenbosch schreef:
Tjeerdsmam schreef:

Beste mensen,

Wat is er nu zo bijzonder aan de triathlon van Almere? De grootte? De massa, de organisatie etc etc.?

Groeten,

Allemaal wink

Dat het laat in het seizoen is waardoor ik genoeg tijd voor de voorbereiding had smile

En de rest is ook waar..

22 Laatst bewerkt door Macer (10-09-18 15:13:40)

Re: Almere 2018

Ik heb de halve van Nieuwkoop gedaan en 3x een Challenge en het is (behalve de afstanden en het kapot gaan) in helemaal niets met elkaar te vergelijken.. Het hele 'gedoe' eromheen maakt het zoveel 'leuker'..

Wanneer je vroeg inschrijft is het allemaal nog redelijk te betalen en ben je het bedrag alweer vergeten op het moment dat je aan de bak moet..

23

Re: Almere 2018

Ironman en Challenge zijn een stuk duurder, maar maken er beiden ook een stuk meer werk van. Inderdaad het hele gedoe eromheen maakt het een imposanter.

24

Re: Almere 2018

Inmiddels is mijn complete verslag van Almere ook online, wie zin heeft om het te lezen, volg deze link ;-)

25

Re: Almere 2018

Macer schreef:

Inmiddels is mijn complete verslag van Almere ook online, wie zin heeft om het te lezen, volg deze link ;-)

Mooi stuk weer, ik lees de endorfine er door heen.

Je moet sneller dan de klos zijn.