26

Re: Almere 2018

Tjeerdsmam schreef:

Beste mensen,

zaterdag mijn 1e halve triatlon gedaan in Vroomshoop.
Ik heb ook overwogen om me in te schrijven voor Almere, maar de inschrijvingskosten vond ik schrikbarend duur (279€ inschrijving per augustus).

Volgend jaar overweeg ik weer een halve triathlon, dan is weer de keuze of Almere, of toch een wat kleinere lokale triathlon (zoals Vroomshoop).

Wat is er nu zo bijzonder aan de triathlon van Almere? De grootte? De massa, de organisatie etc etc.?
Wat zijn de voor en tegens....

ik ben er nog niet uit....

Groeten,

Hoe was Vroomshoop? Heb me vanwege blessure helaas moeten afmelden voor kwart. Blessure verbetert enorm, dus ik maak ook plannen voor volgend jaar :-)

27

Re: Almere 2018

@Marcell leuk om je verslag te lezen. Gefeliciteerd met je prestatie en succes met het thuisfront bij het delen van je plannen :-)

28

Re: Almere 2018

Macer schreef:

Inmiddels is mijn complete verslag van Almere ook online, wie zin heeft om het te lezen, volg deze link ;-)

Leuk geschreven en gefeliciteerd.

Triathletes don't get older. They just change their age group.

29

Re: Almere 2018

Macer schreef:

Inmiddels is mijn complete verslag van Almere ook online, wie zin heeft om het te lezen, volg deze link ;-)

Leuk verslag Macer ! Gaaf dat je volgend jaar Kopenhagen gaat doen.

Ga je in de training ook wel eens voluit met fietsen en daarna meteen lopen? Ik lees vrij vaak dat lopen zo vaak tegenvalt. Moet zelf ook weer eens een bricktraining doen, maar de eerste km voelen eigenlijk altijd vrij ongemakkelijk. Zou het dan toch in (heel) vaak oefenen zitten?

30

Re: Almere 2018

Ik heb niet echt problemen met de eerste kilometers, meestal meer met de laatste kilometers..

Een van mijn problemen is dat ik fietsen gewoon te leuk vind, waardoor hardlopentrainingen er wel eens bij inschieten.. De komende maand maar eens de hardloopkilometers wat opvoeren, het wordt nu toch vroeger donker 's avonds.

En volgend jaar inderdaad ook wat vaker de trainingen combineren..

31 Laatst bewerkt door Arnoutdv (11-09-18 11:12:34)

Re: Almere 2018

Als je met een powermeter rijdt dan zou je eigenlijk heel goed op wattage moeten rijden bij zowel een hele als een halve.
Dit voorkomt dat je heuvel-op of met wind tegen te hard wil gaan.

https://www.trainingpeaks.com/blog/how- … nman-bike/

The percent of power threshold that someone should plan on pacing the bike leg of any long-distance race is different based mainly on experience. For my Half-Ironman distance athletes I like to see them be between 80-85% of their threshold, and for Full distance 68-78% of threshold with beginners being around the lower end of the range.

https://www.triathlete.com/2014/04/trai … eter_96083

Unless it’s your first triathlon, you’ve already discovered that the optimal triathlon pacing strategy is not hammering as fast as you can from T1 to T2. The next step is determining how much to back off. We’ll use percentages of FTP to give some common ranges.

Race distance    % of FTP
Sprint    90–105%
Olympic    85–95%
Half-Ironman    75–85%
Ironman    65–80%

32

Re: Almere 2018

Arnoutdv schreef:

Als je met een powermeter rijdt dan zou je eigenlijk heel goed op wattage moeten rijden bij zowel een hele als een halve.Dit voorkomt dat je heuvel-op of met wind tegen te hard wil gaan.

Maar ook met wind mee te langzaam gaat. Valt mij altijd op dat ik dan mega veel mensen ineens pak terwijl ik hetzelfde vermogen blijf trappen. Lijkt er wel op dat mensen lui worden van wind mee, of 40 per uur "wel snel genoeg" vinden.

33 Laatst bewerkt door Macer (11-09-18 13:53:39)

Re: Almere 2018

Ik heb (nog) geen zin om te investeren in een Powermeter omdat ik mezelf ken en de gegevens toch negeer als ik op de fiets zit.
Het gaat om de oogkleppen die ik op heb zodra ik op de fiets stap, het is zo lekker om hard te gaan terwijl het zo weinig moeite kost.

Je kan van triathlon natuurlijk een hele wetenschap maken met voedselprogramma's, coaches en het analyseren van allerlei cijfers, maar dat zou voor mij wel een deel van het plezier weghalen. Respect voor de mensen die dit kunnen en doen, maar voor mij is dat niet weggelegd.

Winnen zal ik toch nooit doen en ik draai over het algemeen bovenin de middenmoot mee en kan mezelf nog steeds verbeteren..

34

Re: Almere 2018

elderenbosch schreef:
Arnoutdv schreef:

Als je met een powermeter rijdt dan zou je eigenlijk heel goed op wattage moeten rijden bij zowel een hele als een halve.Dit voorkomt dat je heuvel-op of met wind tegen te hard wil gaan.

Maar ook met wind mee te langzaam gaat. Valt mij altijd op dat ik dan mega veel mensen ineens pak terwijl ik hetzelfde vermogen blijf trappen. Lijkt er wel op dat mensen lui worden van wind mee, of 40 per uur "wel snel genoeg" vinden.

Zelfde met hellingen op en af. Op gaan veel mensen te hard, naar beneden te langzaam, als je naar vermogen kijkt. Ik denk dat een power meter mijn volgende triathlon aankoop gaat worden.

35 Laatst bewerkt door Arnoutdv (11-09-18 14:44:30)

Re: Almere 2018

Macer schreef:

Ik heb (nog) geen zin om te investeren in een Powermeter omdat ik mezelf ken en de gegevens toch negeer als ik op de fiets zit.
Het gaat om de oogkleppen die ik op heb zodra ik op de fiets stap, het is zo lekker om hard te gaan terwijl het zo weinig moeite kost.

Je kan van triathlon natuurlijk een hele wetenschap maken met voedselprogramma's, coaches en het analyseren van allerlei cijfers, maar dat zou voor mij wel een deel van het plezier weghalen. Respect voor de mensen die dit kunnen en doen, maar voor mij is dat niet weggelegd.

Winnen zal ik toch nooit doen en ik draai over het algemeen bovenin de middenmoot mee en kan mezelf nog steeds verbeteren..

Goh, ik doe zeker niet mee om te winnen, maar wil wel winnen van mezelf.
Bij verbeteren hoort voor mij ook letten op je wat consumeert tijdens een wedstrijd (bij een halve of langer) en ook letten op wat je doet. Zomaar als een blinde knallen en zien waar het schip strand en dat steeds weer opnieuw zou voor mij zeer frustrerend zijn.
Indicatoren als HF + wattage zijn eenvoudige hulpmiddelen waarmee je kan voorkomen dat je je over de kop loopt of fietst.
Ook jaren met alleen HF getraind en wedstrijden gedaan. Een halve of hele doen op je omslagpunt hou je nl niet lang vol, in tegen stelling tot een OD of korter, daar kun je vaak gewoon knallen en tegen je omslagpunt aan sporten.

36 Laatst bewerkt door Macer (11-09-18 15:08:37)

Re: Almere 2018

Nogmaals, vooral doen en ik heb er alleen maar heel veel respect voor....

Ik heb afgelopen zaterdag met hartslagmeter gefietst, maar ik denk er gewoon niet aan om op te kijken. Ik zag dat ik aan het einde een gemiddelde hartslag had van 138 met gemiddelde snelheid van 37,2 km/u, dit is ongeveer 15 slagen hoger in vergelijking als ik normaal fiets met een hartslagband (dit doe ik overigens vaker niet dan wel). Ik heb me ook zeker niet over de kop gefietst, maar ook niet ingehouden.

Bij het hardlopen vind ik de hartslagmeter vooral in de weg zitten (zeker als het lopen niet zo lekker gaat) en doe ik hem zo snel mogelijk weer af.

37

Re: Almere 2018

Mijn hele verslag van Almere staat nu ook online! En is hier te lezen: www.marcellagerwerf.com/verslag-halve-triathlon-challenge-almere-amsterdam-2018/

38

Re: Almere 2018

Mooi verslag Marcell! Die beker is echt helemaal geweldig big_smile

39 Laatst bewerkt door marcell (12-09-18 09:57:11)

Re: Almere 2018

Sandra86 schreef:

Mooi verslag Marcell! Die beker is echt helemaal geweldig big_smile

Haha jaa super tof idd... Had m'n vrouw laten maken.

Toen ik achteraf een biertje aan het drinken was zijn er een paar mensen op me afgestapt om te vragen wat ik gewonnen had. Haha..

40

Re: Almere 2018

Zeker mooie verhalen, leuk om te lezen - en gave beker, Marcell! Ik was nog even benieuwd: waarom draag je eigenlijk tubes?

Louise

41

Re: Almere 2018

marcell schreef:

Mijn hele verslag van Almere staat nu ook online! En is hier te lezen: www.marcellagerwerf.com/verslag-halve-triathlon-challenge-almere-amsterdam-2018/

Leuk verslag met dito foto's Marcel! Mooie prestatie (en mooie fiets ook)!

42

Re: Almere 2018

Louise schreef:

Zeker mooie verhalen, leuk om te lezen - en gave beker, Marcell! Ik was nog even benieuwd: waarom draag je eigenlijk tubes?

Louise

Daar ben ik een aantal jaar geleden mee begonnen nadat ik m'n enkel gebroken had, op advies van fysio voor het hardlopen voor het herstel van mijn onderbeen. Daarna een hele tijd niet meer gebruikt maar recentelijk weer geprobeerd en met lopen alleen (of koppeltrainingen) bevalt het goed.

Eigenlijk geen speciale reden waarom ik ze momenteel nog draag, buiten dat ik ervaren heb dat het comfortabel voelt op langere afstanden.

davidr schreef:

Leuk verslag met dito foto's Marcel! Mooie prestatie (en mooie fiets ook)!

Dank je wel! Fiets ben ik ook wel tevreden mee, al vind ik zelf niet zo bijzonder ik krijg er toch regelmatig complimenten over smile

43

Re: Almere 2018

marcell schreef:

Mijn hele verslag van Almere staat nu ook online! En is hier te lezen: www.marcellagerwerf.com/verslag-halve-triathlon-challenge-almere-amsterdam-2018/

Leuk geschreven Marcel, en gefeliciteerd met je finish. Nog even dat voetenprobleem onder de knie krijgen en die 5u30m komt vanzelf wel.

44

Re: Almere 2018

Maca944 schreef:
marcell schreef:

Mijn hele verslag van Almere staat nu ook online! En is hier te lezen: www.marcellagerwerf.com/verslag-halve-triathlon-challenge-almere-amsterdam-2018/

Leuk geschreven Marcel, en gefeliciteerd met je finish. Nog even dat voetenprobleem onder de knie krijgen en die 5u30m komt vanzelf wel.

Dank je wel! smile

Ben alleen bang dat ik dan nog verder onder de 5:30 wil komen als ik geen last van m'n voeten heb. Aangezien de rest op schema lag, dat moet volgende keer natuurlijk weer beter kunnen wink

45

Re: Almere 2018

Vet! Het was ook mijn eerste halve, ik heb genoten (behalve het laatste rondje hardlopen, man wat was dat afzien haha).