1

Onderwerp: Waarom is er niemand goed voorbereid voor een triathlon?

Zoals de meeste van jullie weten deed ik zaterdag mijn eerste halve triathlon, en heb ik daar de afgelopen maanden ook zo goed mogelijk voor getraind.

Wat me op viel toen ik voor de start met veel andere deelnemers stond te kletsen was dat niemand ook maar enigszins vertrouwen leek te hebben in hun voorbereiding.

Vrijwel iedereen begon er wel over dat ze te weinig getraind hadden, toch wel last van een "blessure" hadden, zich niet helemaal fit voelden of weet ik wat voor redenen nog meer. En niet alleen van mensen die al jaren langere afstanden doen en het dus de "normaalste" zaak van de wereld is, maar ook mensen die het als doel hebben gesteld om daar hun eerste lange afstand te doen.

Nog opvallender vond ik dat iedereen erg verbaasd was dat ik met vertrouwen zei dat ik er wel klaar voor was.

Hoe zit dat bij jullie voor een wedstrijd waar je naartoe geleefd hebt? Ook een gebrek aan vertrouwen / overvloed aan wedstrijdzenuwen, of beginnen jullie ook redelijk met vertrouwen aan een wedstrijd omdat je weet dat je voorbereiding goed is geweest?

2 Laatst bewerkt door Arnoutdv (12-09-18 09:51:54)

Re: Waarom is er niemand goed voorbereid voor een triathlon?

Ik denk dat een soort "excuus voor als het toch niet goed gaat" reactie is.
Dus bij voorbaat allerlei excuses mocht je je eigen doelstelling niet halen.

Geen idee wat ik zelf eigenlijk zeg, kan ook ontzettend ouwehoeren voor de start :-P

3

Re: Waarom is er niemand goed voorbereid voor een triathlon?

marcell schreef:

Vrijwel iedereen begon er wel over dat ze te weinig getraind hadden, toch wel last van een "blessure" hadden, zich niet helemaal fit voelden of weet ik wat voor redenen nog meer. En niet alleen van mensen die al jaren langere afstanden doen en het dus de "normaalste" zaak van de wereld is, maar ook mensen die het als doel hebben gesteld om daar hun eerste lange afstand te doen.

Deze geluiden klinken mij volkomen normaal in de oren. Ik hoor ze met hardloopwedstrijden, ik hoor ze tijdens veld- en toertochten en zwemwedstrijden. De reden is naar mijn mening vooral psychologisch gestoeld; verwachtingenmanagement. Als je vooraf zegt dat je te weinig getraind hebt kun je na een slechte prestatie direct zeggen: "het ligt aan mijn voorbereiding, ik zei het bij de start al." Ik geniet er altijd van als ik dat soort klaagzangen hoor. En soms doe ik onbewust mee door het ook te zeggen. Dolf Jansen heeft dit fenomeen ook al een keer in een van zijn boeken (altijd maar verder heette dat boek geloof ik) beschreven. En aan de andere kant geeft het mij dan ook wel weer een goed gevoel omdat ik, net als jij, wel het gevoel heb dat ik er klaar voor ben. En als ik dan iedereen hoor zeggen dat ze er niet klaar voor zijn start ik dan toch net even wat prettiger.

Je moet sneller dan de klos zijn.

4

Re: Waarom is er niemand goed voorbereid voor een triathlon?

Dat begint op school al met proefwerken. Niemand heeft er goed genoeg voor geleerd, was druk met andere dingen etc. Dan lijkt het minder erg als het niet zo goed en je niet aan verwachtingen voldoet (en dan waren er altijd die toch nog een 10 hadden).

5

Re: Waarom is er niemand goed voorbereid voor een triathlon?

Ik merk dat ik dit zelf met name heb bij langere races, omdat er zo veel verschillende factoren een rol spelen. Dit is denk ik ook een beetje gegroeid door de jaren heen. Bij mijn eerste marathon zat ik vol zelfvertrouwen en ben ik behoorlijk 'op m'n bek gegaan' om het zo maar even te zeggen. Dit blijft bij mij toch altijd een beetje in het achterhoofd zitten, al heb ik inmiddels genoeg succeservaringen gehad.

Bij mijn eerste IM afgelopen zomer wist ik van mezelf dat ik voldoende getraind had. Toch ging ik dan af en toe mijn trainingen vergelijken met anderen en sloeg de twijfel toe. Ik wist bijvoorbeeld ook dat het helemaal niet erg is om af en toe een training over te slaan, toch deed ik dit zelden. Ik wou mezelf niet kunnen verwijten dat ik ergens iets had laten liggen. Ik denk dat dit ook voor een groot deel komt vanwege de 'angst' voor het onbekende dat de uren na de start komen gaat...

6

Re: Waarom is er niemand goed voorbereid voor een triathlon?

Het is een mooi stukje psychologie. Enerzijds zullen mensen zichzelf indekken, anderzijds denk ik dat ze het zelf nog geloven ook. Verwachtingsmanagement dus. Ik zie bij mezelf ook altijd een verwachtingscurve voor grote wedstrijden waar de verwachte prestatie begint bij een top 3 klassering en daalt tot vlak voor de wedstrijd tot 'het wordt helemaal niks'. Meestal eindig ik ergens daar tussenin, dus het valt altijd mee, en tegen.

Overigens is het wel leuk als je met iemand praat die aangeeft niet genoeg getraind te hebben en/of niet in vorm te zijn om te antwoorden dat je zelf echt prima getraind hebt en helemaal klaar voor de wedstrijd bent. Meestal krijg je dan een paar angstige blikken.

7 Laatst bewerkt door elderenbosch (12-09-18 17:14:11)

Re: Waarom is er niemand goed voorbereid voor een triathlon?

Volgens mij is het voor de meesten een kwestie van indekken tegen een slechte race.

Maar als ik naar mijzelf kijk is het gewoon het verschil tussen A races en B races. Bij A races sta ik altijd 100% fit en raceklaar aan de start. Daar werk je immers naar toe. Mijn B races - wat soms ook zeker halves zijn - kunnen best in een zwaar trainingsblok vallen. In dat geval ben ik dus niet altijd uitgerust of echt 'klaar' voor de race.

Kijk ik naar dit seizoen dan was Frankfurt in juli mijn belangrijkste wedstrijd. Tot aan die wedstrijd heb ik een strakke voorbereiding gehad en veel trainingsdiscipline. Daarna werd dat minder. Ook omdat het seizoen gewoon erg lang was. In april Ironman 70.3 Marbella en nu in september nog 2 halves (in één week). Voor deze twee laatste was mijn voorbereiding niet ideaal.

8

Re: Waarom is er niemand goed voorbereid voor een triathlon?

Ja gek is dat he, soms sta je gewoon zelfverzekerd aan de start en wordt je alsnog zenuwachtig van al dat zenuwachtige gedoe om je heen wink

Ik heb vroeger in mijn schaats'carriere' verschillende coaches gehad. De Nederlandse coaches waren inderdaad zoals de Nederlanders zijn, van: doe je best, denk aan je techniek, en dan zien we wel waar het schip strandt (en dan moet ik voor de duidelijkheid bij vertellen dan mijn wedstrijden meestal in Eindhoven/Breda waren, waar luchtvochtigheid/wind/regen/kou/warmte/starttijd t.o.v. dweil allemaal invloed hebben op de ijskwaliteit en dus je eindtijd). Heb ook een tijdje een Amerikaanse als coach gehad, die was altijd vooral bij de A-wedstrijden van 'ja, je kan het, dit is jouw race, je gaat persoon A verslaan ook al is die sneller dan jou' etc. Helemaal anders.

Dat ' culturele' verschil vind ik nog steeds wel grappig en interessant om aan terug te denken. Met beide varianten van coach goede en slechte prestaties gehad trouwens... Ik denk dat het ook wel een deel van je persoonlijkheid afhangt, wat er bij je past. Als je hoog inzet, is er natuurlijk veel te verliezen, maar heb je zeker alles gegeven.

9

Re: Waarom is er niemand goed voorbereid voor een triathlon?

Volgens mij is het inderdaad zeker een soort cultuurtje, manier van praten. Maar bij mij uit wedstrijdspanning zich zeer zeker ook in doemdenken. Dus vlak voor een belangrijke wedstrijd waarbij ik de lat voor mezelf hoog heb gelegd kan ik wel tientallen scenario's bedenken hoe het allemaal gaat mislukken, en in een deel  daarvan ligt het aan al die pijntjes die ik dan voel - dat hoort ook een beetje bij taperen, dat je alles gaat voelen.

Als ik relaxed voor de start sta, moet ik er soms ook wel om lachen, al die zenuwen-verhalen. Als ik me goed voel, zeg ik dat gewoon ook wel. 

(Enne: @mcguyver - je onderschrift, big_smile )

Louise

10

Re: Waarom is er niemand goed voorbereid voor een triathlon?

Bij mezelf komen tot nu verwachting en uitkomst van races vaak dicht bij elkaar. IM Maastricht dit jaar stond ik redelijk getraind aan de start, maar niet top. Juli was een dip qua training (in juni 220 km hardgelopen, in juli 60) en geen een keer 200km gefietst terwijl dat wel 2x in de planning stond. En dat reflecteerde zich ook in de wedstrijd, niet top, maar zeker wel ok. Als je geen full-time prof bent moet alles wel heel lekker op zijn plaats vallen wil je helemaal op en top voorbereid aan de start staan. Veruit de meesten krijgen wel eens te maken met onregelmatigheden in hun werk en sociale leven waardoor de training niet optimaal verloopt en er dus een mooi excuus aan de start. Maar zoals ik al zei, dat beperkt zich echt niet tot triathlon wedstrijden. Zeker in de Nederlandse cultuur dekken mensen zich vaak vooraf in zodat ze niet zo hard op hun bek kunnen gaan.

11 Laatst bewerkt door mcguyver (12-09-18 23:11:21)

Re: Waarom is er niemand goed voorbereid voor een triathlon?

(Enne: @mcguyver - je onderschrift, big_smile )

Geleend van Loesje om eerlijk te zijn.

Je moet sneller dan de klos zijn.

12 Laatst bewerkt door elderenbosch (13-09-18 11:17:25)

Re: Waarom is er niemand goed voorbereid voor een triathlon?

MontanaMan schreef:

Als je geen full-time prof bent moet alles wel heel lekker op zijn plaats vallen wil je helemaal op en top voorbereid aan de start staan. Veruit de meesten krijgen wel eens te maken met onregelmatigheden in hun werk en sociale leven waardoor de training niet optimaal verloopt en er dus een mooi excuus aan de start.

Dat ligt er aan of je je laat begeleiden. Ik laat mij coachen door een prof. Die houdt heel goed in de gaten wat de impact is van onregelmatigheden en past mijn schema daar ook tussentijds op aan. Ik heb in mijn 3 hele echt het gevoel gehad dat ik top aan de start stond. Zelf was mij dat zeker niet gelukt. Uit onzekerheid heb ik dan de neiging veel te veel te willen doen waardoor ik niet uitgerust aan de start zou zijn.

En daarnaast merk ik dat ervaring mij wel rustiger maakt. Ik kan mij niet / nauwelijks meer druk maken om dingen die buiten mijn eigen invloedsfeer liggen. In het verleden keek ik 10x per dag naar weersvoorspelling en watertemperatuur. Nu maak ik mij niet druk om non-wetsuit of een regenrace. Ik zwem echt liever met wetsuit, maar je veranderd er toch niets aan.

13

Re: Waarom is er niemand goed voorbereid voor een triathlon?

Een coach kan daar zeker heel veel bij helpen, maar ook niet in alle gevallen. Als ik met mijn studenten op fieldtrip ga heb ik geen idee of ik die week uberhaupt iets kan doen, en als dat wel het geval is, hoe lang ik dan de tijd heb als ik de tijd heb. Maar ik denk wel dat je gelijk heb dat wanneer ik met een coach zou hebben gewerkt dat ik juni en juli beter door was gekomen en wat beter aan de start had gestaan in Maastricht.

14

Re: Waarom is er niemand goed voorbereid voor een triathlon?

Omdat veel atleten op alle niveau's om een één of andere ongezonde reden hun ego meten aan het wedstrijdresultaat. En als ze niet starten is er dus ook geen kans op een flinke oppepper van dat ego. Een tegenvallende race voelt als persoonlijke vernedering. Dus je kunt beter een zielig verhaal ophangen over ziekte, materiaalpech, niet getaperd enzovoorts. Liefst al voor de start zodat je angst voor de vernedering wat afneemt of achteraf op facebook of twitter waar al je "vrienden" het kunnen nalezen en je vertellen dat het allemaal wel meevalt.

En stel dat je wint of een pr behaalt met al die tegenslag die je vooraf hebt gehad! Hoe goed ben je dan wel niet! Een egoboost van buitencategorie!