1

Onderwerp: OD Mechelen (16/09/2018)

Twee jaar geleden nam ik deel aan mijn eerste 1/8e triathlon waarna ik nog even doorging met mijn actieve carrière in de atletiek. Zoals ik hier toen ook al eens aankondigde hoopte ik altijd om na die actieve loop carrière wat actiever te worden in de triathlon en zo ben ik sinds een kleine twee maanden nu echt gericht aan het trainen op het zwemmen-fietsen-lopen!

Ik legde ondertussen diezelfde 1/8e triathlon een dikke 3 minuten sneller af (750m-20km-5km in 1u13) dan twee jaar geleden en komende zondag waag ik me aan mijn eerste olympische afstand in Mechelen (1500m-41km-10km).

In het zwemmen maakte ik de afgelopen twee maanden absoluut de grootste vooruitgang, maar er is vooral nog gigantisch veel marge. Mijn ambitieuze doelen voor dit weekend:

- Zwemmen (1500m): 35'00" (2'20"/100m)
- Fietsen (41km): 1u05' (37.8km/u)
- Lopen (10km): 41'00" (4'06"min/km)
- Wissels: 5'
- Totaal: 2u26

Exact even snel (qua tempo's) als op de 1/8e van een paar weken geleden maar ik geloof dat het trainingswerk ondertussen zijn werk zal beginnen vervullen.

Dé triathlon microbe heeft me ondertussen helemaal te pakken en ik hoop hier dan ook wat actiever te worden op het forum.

2

Re: OD Mechelen (16/09/2018)

Het resultaat:

1500m zwemmen - 31'28"
41km fietsen - 1u05'41"
10km lopen - 58'51"
Totaal: 2u40'48"

Triathlon, een harde sport die ik duidelijk nog onder de knie moet krijgen.

Het zwemmen ging (met dank aan de wetsuit?) behoorlijk vlot qua tempo. Helaas slaagde ik er vanaf halfweg niet meer in om onder water voldoende lucht uit te blazen waardoor ik misselijk werd. Het middageten kwam al tijdens het zwemmen een eerste keer naar boven...
Het fietsen ging ondanks de opspelende maag zeer vlot in een groepje dat de hele wedstrijd samen bleef. Het had zelfs nog iets rapper gemogen, maar de power om er echt van weg te rijden had ik zeker niet en was ook niet nuttig gezien het gat voor ons behoorlijk groot was.
Het lopen werd helaas een absolute ramp. In de wisselzone kwam het middageten al voor een tweede keer naar boven en de eerste kilometers werden zeer pijnlijke weg tot ik "eindelijk" eens goed kon overgeven. Na de verschrikkelijke eerste ronde van 35' kon ik gelukkig afsluiten met een iets of wat degelijke 23' op de tweede ronde.

Ondanks het wat tegenvallende resultaat heb ik me toch geweldig geamuseerd en ben ik vooral gemotiveerd om deze winter hard aan het zwemmen te werken zodat ik volgend jaar mijn potentieel kan tonen in het lopen. Dit zou namelijk mijn beste nummer moeten zijn...

3

Re: OD Mechelen (16/09/2018)

In een groepje gefietst?
Was het een stayer wedstrijd dan?

4

Re: OD Mechelen (16/09/2018)

Die vraag kwam ook gelijk op bij mij!


Enne, last van je eten, hoe kort van te voren had je gegeten en wat dan?

5

Re: OD Mechelen (16/09/2018)

Wat vervelend van het eten! Afgezien daarvan prima zwem- en fietstijden !

Zelf vrees ik het zwemmen t meest en ga maar eens op zoek naar les in het zwembad in najaar en winter en openwater training in het voorjaar.

6

Re: OD Mechelen (16/09/2018)

Inderdaad een stayerwedstrijd.
Ik heb het gevoel dat in België veel wedstrijden tot de kwart/OD stayerwedstrijden zijn. Vanaf de halve zijn er denk ik enkel niet stayer wedstrijden.

Mijn maagproblemen zijn denk ik vooral afkomstig van het zwemmen en niet van het eten. Que eten heb ik namelijk niets anders gedaan dan voor de vele loopwedstrijden die ik in mijn leven al heb gedaan. (Een paar boterhammen met confituur 3u voor de wedstrijd)
Er moet ergens een fout zitten in mijn zwemtechniek waardoor ik vooral misselijk wordt van het zwemmen en dit meeneem naar het loopnummer. Er is op training al veel verbetering in gekomen, maar in wedstrijd pakte dit nog niet goed uit dus...
Vanaf deze winter sluit ik me echter aan bij een club en hoop ik goed aan die zwemtechniek te kunnen werken zodat ik vanaf volgend seizoen mijn potentieel kan tonen in het loopnummer ook.

7

Re: OD Mechelen (16/09/2018)

Krijg je water binnen? Of juist lucht misschien? Omdat je het koppelt aan je ademhaling?

Met al die stayerwedstrijden is het eigenlijk in België wel echt een andere sport dan hier in Nederland, dat is wel opmerkelijk eigenlijk. Ik doe 7 jaar aan triathlon, heb nog nooit een stayerwedstrijd gedaan!

Louise

8

Re: OD Mechelen (16/09/2018)

Gaat dat dan eigenlijk niet vaak mis? Lompe triathleten die vol gas in een groep draaien?

9

Re: OD Mechelen (16/09/2018)

Laatst een 12uurs endurance gereden in België op circuit Zolder. Daar een tijd in een peloton gereden. Dat is toch echt andere koek dan in je uppie die meters maken. Voor mij minder uitdagend en een andere tak van sport.

10 Laatst bewerkt door Ruben89 (18-09-18 14:31:59)

Re: OD Mechelen (16/09/2018)

Louise schreef:

Krijg je water binnen? Of juist lucht misschien? Omdat je het koppelt aan je ademhaling?

Met al die stayerwedstrijden is het eigenlijk in België wel echt een andere sport dan hier in Nederland, dat is wel opmerkelijk eigenlijk. Ik doe 7 jaar aan triathlon, heb nog nooit een stayerwedstrijd gedaan!

Louise

Goeie vraag... Ik koppelde het altijd aan water dan ik binnen zou krijgen maar het kan daar even goed niet aan liggen ook. Het is zeker niet zo dat ik regelmatig een echte slok binnen krijg, maar ik dacht dus altijd dat er onopgemerkt toch wat water zou binnen komen.
Maar het kan even goed met lucht te maken hebben dat ik mijn maag terecht komt. Is dit een gekend probleem (met een oplossing voor) of??
Ik laat me binnenkort sowieso wel begeleiden door een zwemcoach in de triathlonclub, maar ik had het probleem toch al liever zelf kunnen oplossen.

En door dat stayeren is het hier inderdaad wel een ander soort sport... Ik kijk er in ieder geval al naar uit om eens een niet stayerwedstrijd te doen en echt op mezelf te zijn aangewezen.
Tijdens mijn wedstrijd zag ik in ieder geval één valpartij door iemand die zijn schoenen begon uit te doen voor de wisselzone en tegen het achterwiel van zijn voorganger reed, maar of er in België beduidend meer valpartijen zijn door het stayeren weet ik niet.

11

Re: OD Mechelen (16/09/2018)

Als je zoekt op lucht inslikken tijdens het zwemmen krijg je hier op het forum al wat hits, dus het is hier zeker een bekend probleem.

Verder weet ik van dat water inslikken dat een heel ervaren zwemster er na jaren achterkwam dat ze een heleboel binnenkreeg. Dat was altijd goed gegaan, ze had het nooit gemerkt, totdat ze in zout water ging trainen voor een Kanaal-oversteek. Je kunt bij zwemmen kennelijk een boel rare dingen doen zonder het zelf te merken.

Hopelijk kun je het oplossen!

Louise

12

Re: OD Mechelen (16/09/2018)

Ik herken het ook. Door tijdens het zwennen niet goed uit te ademen, komt er lucht in je maag/darmen.
Ik heb als oplossing aangedragen gekregen om simpelweg meer uit te ademen en let daar heel erg op. Maar net als jij lukt me dat in een wedstrijd minder goed, met als resultaat een 'kotsstop' in de eerste 5 loopkilometers.

13

Re: OD Mechelen (16/09/2018)

Heel herkenbaar inderdaad de verhalen die ik daar lees.
Blijven werken op dat uitademen dus zodat ik dit beetje bij beetje ook kan meenemen naar de wedstrijden. En vooral ook proberen wat meer te trainen in open water.

Bedankt voor de tip!

14

Re: OD Mechelen (16/09/2018)

Ik ben de eerste 2 keer in open water zwemmen ook misselijk geworden. Maar pas als ik weer uit het water liep. Tijdens het zwemmen nergens last van gehad. Het vreemde was dat ik geen last van misselijkheid had in het zwembad. Mijn diagnose was als volgt: wat is er anders t.o.v. het zwembad dat voor misselijkheid kan zorgen direct na het stoppen en terug naar de kant lopen? De waterkwaliteit van het openwater was goed. Daar lag het niet aan. Daarnaast werd ik misselijk direct als ik verticaal stond. Daar had het dus niet mee te maken. Ik ben gaan zoeken naar redenen waarom een mens misselijk wordt. Waardoor kun je nog meer misselijk worden? Je hebt bijvoorbeeld zeeziekte en wagenziekte en die worden veroorzaakt door verstoringen in het evenwichtsorgaan. En dat is bij mij de oorzaak. De combinatie (1) water in mijn oor (dat tegen je trommelvlies klots en vervolgens je evenwichtsorgaan beïnvloed) en (2) langdurig mijn hoofd heen en weer draaien (van het BC zwemmen) en daarbij geen horizon zien (ik lig immers in troebelwater waar ik de bodem of iets anders niet kon zien) zorgde ervoor dat ik heftig zwaaiend en misselijk het water uitkwam. Positief was dat dit 2 trainingen duurde. Kennelijk was mijn lichaam er toen aan gewend.

Je moet sneller dan de klos zijn.

15

Re: OD Mechelen (16/09/2018)

mcguyver schreef:

Ik ben de eerste 2 keer in open water zwemmen ook misselijk geworden. Maar pas als ik weer uit het water liep. Tijdens het zwemmen nergens last van gehad. Het vreemde was dat ik geen last van misselijkheid had in het zwembad. Mijn diagnose was als volgt: wat is er anders t.o.v. het zwembad dat voor misselijkheid kan zorgen direct na het stoppen en terug naar de kant lopen? De waterkwaliteit van het openwater was goed. Daar lag het niet aan. Daarnaast werd ik misselijk direct als ik verticaal stond. Daar had het dus niet mee te maken. Ik ben gaan zoeken naar redenen waarom een mens misselijk wordt. Waardoor kun je nog meer misselijk worden? Je hebt bijvoorbeeld zeeziekte en wagenziekte en die worden veroorzaakt door verstoringen in het evenwichtsorgaan. En dat is bij mij de oorzaak. De combinatie (1) water in mijn oor (dat tegen je trommelvlies klots en vervolgens je evenwichtsorgaan beïnvloed) en (2) langdurig mijn hoofd heen en weer draaien (van het BC zwemmen) en daarbij geen horizon zien (ik lig immers in troebelwater waar ik de bodem of iets anders niet kon zien) zorgde ervoor dat ik heftig zwaaiend en misselijk het water uitkwam. Positief was dat dit 2 trainingen duurde. Kennelijk was mijn lichaam er toen aan gewend.

Hi Mcguyver, ik zie dat je uit Breda komt, ik ook (nou ja bijna, Ulvenhout). Waar ben jij gaan (open water) trainen ?

Groet, David