1

Onderwerp: Triathlon Alphen - 23 September

Na gisteren maar eens een brick training te hebben gedaan hier een voorzichtige voorspelling voor mijn 3e kwart.

Waar: Alphen aan de Rijn

Zwemmen: 1000 m in 23 minuten
T1: 4 minuten
Fietsen: 40 km in 76 minuten
T2: 2 minuten
Lopen: 10 km in 50 minuten

Totaal: 2 uur en 35 minuten

Zou een mooie verbetering zijn van tot op heden mijn beste tijd van 2 uur 44 min (binnenmaas 2016).

2

Re: Triathlon Alphen - 23 September

Ik doe in Alphen mee op de sprint. Ik ken het parcours niet dus lastig inschatten maar dit is een beetje mijn verwachting:

Zwemmen 750 m: 17 min 30
T1: 3 min
Fietsen: 44 min
T2: 2 min
Hardlopen: 28 min 30
Totaal  1 u 35 min

3

Re: Triathlon Alphen - 23 September

Leuk !

Ik ken het parcours ook niet, puur deze gekozen omdat het toevallig vlakbij mijn schoonouders is en ik nog een kwart wilde doen dit jaar. Ben benieuwd en heb er zin in !

4

Re: Triathlon Alphen - 23 September

Ik heb 'm vorig jaar gedaan en vond het een fijn, snel parcours: zwemmen in een plas, fietsen is, op het allereerste stuk na, behoorlijk recht-toe-recht-aan, en lopen is om die plas heen, op wandelpaadjes. Verder ook leuk - fanfare onderweg enzo.

Ik ga opnieuw de kwart doen, maar ik waag me pas kort van tevoren aan voorspellingen, ik leef nog steeds een beetje tussen hoop en vrees qua achillespees (hé, dat rijmt!).

Louise

5

Re: Triathlon Alphen - 23 September

Louise schreef:

Ik heb 'm vorig jaar gedaan en vond het een fijn, snel parcours: zwemmen in een plas, fietsen is, op het allereerste stuk na, behoorlijk recht-toe-recht-aan, en lopen is om die plas heen, op wandelpaadjes. Verder ook leuk - fanfare onderweg enzo.

Ik ga opnieuw de kwart doen, maar ik waag me pas kort van tevoren aan voorspellingen, ik leef nog steeds een beetje tussen hoop en vrees qua achillespees (hé, dat rijmt!).

Louise

Dat klinkt als een prima parcours ! En ook leuk wat actie aan de kant smile

Hoop dat je pees meewerkt de komende tijd. Kan je wel pijnvrij hardlopen nu?

6

Re: Triathlon Alphen - 23 September

davidr schreef:

Hoop dat je pees meewerkt de komende tijd. Kan je wel pijnvrij hardlopen nu?

Ja, dat gaat goed, maar is nog niet meer geweest dan 5 voorzichtige kilometers. Ik hoop wel het tegen die tijd naar minstens 8 of 9 te hebben opgebouwd. Maar enige snelheid zit er zeker nog niet in. Nouja, vorig jaar had ik er een slechte dag, dus een persoonlijk parcoursrecord is zelfs dan nog wel haalbaar. Hopen op een beetje mooi weer, vorig jaar was dat super.

Louise

7

Re: Triathlon Alphen - 23 September

Ik heb inderdaad tot 8 km kunnen opbouwen met hardlopen, achillespees gaat goed (hoera!), dus ik hoop te kunnen finishen. Alleen is op het ogenblik de weersverwachting wel spannend: vanochtend gaven ze nog 17 mm regen met windkracht 5 op, weercijfer 1, inmiddels is dat minder erg, maar dat is nog wel even afwachten dus. Ik ga voor een parcoursrecord (= sneller dan 2u55:17):

Zwemmen: 21'
Wissel: 3'30
Fietsen: 1u20 (beetje voorzichtig qua weer, als het meevalt kan ik wel sneller zijn)
Wissel: 3'
Hardlopen: 1u
Eindtijd: 2u47:30 

Daar zou ik blij mee zijn.

En oja:

davidr schreef:

Fietsen: 40 km in 76 minuten

Houd er rekening mee dat het meer is: volgens de organisatie 42,7 en ik kwam vorig jaar uit op 43,5 zelfs.

Louise

8

Re: Triathlon Alphen - 23 September

Wat een goed nieuws van je achillespees Louise!

Maar wat een belabberde weersvoorspelling inderdaad... helaas geen invloed op. T water zal inmiddels dan ook wel aardig wat afgekoeld zijn, ze gaven daar afgelopen week nog 22,5 graden op.

Wanneer het fietsparcours inderdaad langer is, zal ik blij zijn met 1 uur 23 in de regen!

9

Re: Triathlon Alphen - 23 September

Als we het heel goed uitmikken kunnen we tegelijk finishen, David, want jullie (mannen) starten 10 minuten na ons (vrouwen)  Of als je me inhaalt bij het lopen: wel hoi zeggen, hè?! wink Als we dan nog niet zijn weggewaaid althans.

Vorig jaar was het met de watertemperatuur ook spannend, maar omgekeerd: toen warmde het de laatste dagen ineens nog sterk op. Het is een plas die nogal fluctueert, dus dat zou zondag inderdaad best onaangenaam kunnen zijn.

Nouja, wie weet wordt het wel heroisch!

Louise

10

Re: Triathlon Alphen - 23 September

Fijn van je achilles Louise.

Beiden veel succes dit weekend.
Had vd week nog gekeken maar helaas alles al vol. Kreeg inene wel zin in nog een sprintje haha.

11

Re: Triathlon Alphen - 23 September

Erica schreef:

Ik doe in Alphen mee op de sprint. Ik ken het parcours niet dus lastig inschatten maar dit is een beetje mijn verwachting:

Zwemmen 750 m: 17 min 30
T1: 3 min
Fietsen: 44 min
T2: 2 min
Hardlopen: 28 min 30
Totaal  1 u 35 min

Moet ff bijstellen want volgens de infobrief is de afstand bij het fietsen 23 km. Mijn tijd in Leiderdorp was 1.44 nog wat, ook hier was de fietsafstand 23 km. Ik ga proberen hieronder te komen, veel zal van de wind afhangen, die was in Leiderdorp behoorlijk, maar de verwachtingen zijn nu ook niet best.
Verder wordt het zwemmen in wetsuit, dus wisselen zal iets meer tijd kosten dan in Leiderdorp. Ik zwem met wetsuit niet echt sneller dan zonder dus daar ga ik niet veel op winnen.

12

Re: Triathlon Alphen - 23 September

Louise schreef:

Als we het heel goed uitmikken kunnen we tegelijk finishen, David, want jullie (mannen) starten 10 minuten na ons (vrouwen)  Of als je me inhaalt bij het lopen: wel hoi zeggen, hè?! wink Als we dan nog niet zijn weggewaaid althans.

Vorig jaar was het met de watertemperatuur ook spannend, maar omgekeerd: toen warmde het de laatste dagen ineens nog sterk op. Het is een plas die nogal fluctueert, dus dat zou zondag inderdaad best onaangenaam kunnen zijn.

Nouja, wie weet wordt het wel heroisch!

Louise

Ja dat zal ik zeker doen !

Hedcandy schreef:

Fijn van je achilles Louise.

Beiden veel succes dit weekend.
Had vd week nog gekeken maar helaas alles al vol. Kreeg inene wel zin in nog een sprintje haha.

Dankjewel !

Erica schreef:
Erica schreef:

Ik doe in Alphen mee op de sprint. Ik ken het parcours niet dus lastig inschatten maar dit is een beetje mijn verwachting:

Zwemmen 750 m: 17 min 30
T1: 3 min
Fietsen: 44 min
T2: 2 min
Hardlopen: 28 min 30
Totaal  1 u 35 min

Moet ff bijstellen want volgens de infobrief is de afstand bij het fietsen 23 km. Mijn tijd in Leiderdorp was 1.44 nog wat, ook hier was de fietsafstand 23 km. Ik ga proberen hieronder te komen, veel zal van de wind afhangen, die was in Leiderdorp behoorlijk, maar de verwachtingen zijn nu ook niet best.
Verder wordt het zwemmen in wetsuit, dus wisselen zal iets meer tijd kosten dan in Leiderdorp. Ik zwem met wetsuit niet echt sneller dan zonder dus daar ga ik niet veel op winnen.

Je hoeft niet in wetsuit toch. Ik ben ook niet echt sneller met dan zonder, dus was het ook niet van plan. Hopelijk scheelt me dat wat wisseltijd. Iig veel succes !

13

Re: Triathlon Alphen - 23 September

Ik weet niet, volgens mij is de temp nu dusdanig dat het zonder wel erg koud is. Maar dit is pas mijn 2e triathlon en in Leiderdorp was een wetsuit sowieso verboden.

14 Laatst bewerkt door Erica (20-09-18 13:52:08)

Re: Triathlon Alphen - 23 September

David, die 22,5 graden is volgens mij nog van de meting van 14 augustus, aldus de website. Kan me niet voorstellen dat dat nu nog het geval is.
Op 22 september wordt er pas weer gemeten.

15

Re: Triathlon Alphen - 23 September

Ik vroeg me dat al af, of dat niet 14 september moest zijn, die meting van de watertemperatuur? Meer dan een maand van tevoren meten voegt niet zo veel toe.

Het weerbericht gaat nog steeds alle kanten op, de Buienradar voorspelt nu onweer zelfs, maar minder wind. Wel frisjes, 13 graden. Het blijft spannend!

Enne: dank, Hedcandy!

Louise

16

Re: Triathlon Alphen - 23 September

Erica schreef:

David, die 22,5 graden is volgens mij nog van de meting van 14 augustus, aldus de website. Kan me niet voorstellen dat dat nu nog het geval is.
Op 22 september wordt er pas weer gemeten.

De watertemp in Zwolle was maandag 17.6; geen wedsuitverplichting as zaterdag, maar zonder lijkt me wel erg brrrrrrrrrrrrrrr

17

Re: Triathlon Alphen - 23 September

Ik hoop dat het meevalt met het weer! Ik zou vandaag naar NL komen voor een verjaardag maar vlucht is gecancelled, helaas pindakaas.

18

Re: Triathlon Alphen - 23 September

Dat is balen, zeg! Ik moet zeggen dat het cancelen van vluchten op dit moment wat paniekerig lijkt te zijn geweest - niks bijzonders, nouja, het is herfstig.

Voor zondag ziet het er nu doenbaar uit, alleen wel onaangenaam: koud en nat. Me morgen maar eens bezinnen op kledingkeuze.

Louise

19

Re: Triathlon Alphen - 23 September

Ik denk toch echt dat ze met maand 08 september begonnen, want er is een nieuwe meting voor '22-8': 18 graden. Dat valt niet tegen!

Louise

20

Re: Triathlon Alphen - 23 September

Het lijkt tegenwoordig wel dat er standaard code geel afgegeven wordt als het in het weekend regent of er een beetje wind staat. Maar Schiphol en Heathrow zijn zo druk tegenwoordig dat een beetje wind al gelijk tot vertragingen lijdt. Een paar vliegtuigen die iets langer moeten wachten bij het starten en/of vliegtuigen die hem bij de eerste poging niet aan de grond krijgen leidt al tot vertragingen. Dat zullen ze hebben willen voorkomen.

Succes morgen!

21

Re: Triathlon Alphen - 23 September

Erica schreef:
Erica schreef:

Ik doe in Alphen mee op de sprint. Ik ken het parcours niet dus lastig inschatten maar dit is een beetje mijn verwachting:

Zwemmen 750 m: 17 min 30
T1: 3 min
Fietsen: 44 min
T2: 2 min
Hardlopen: 28 min 30
Totaal  1 u 35 min

Moet ff bijstellen want volgens de infobrief is de afstand bij het fietsen 23 km. Mijn tijd in Leiderdorp was 1.44 nog wat, ook hier was de fietsafstand 23 km. Ik ga proberen hieronder te komen, veel zal van de wind afhangen, die was in Leiderdorp behoorlijk, maar de verwachtingen zijn nu ook niet best.
Verder wordt het zwemmen in wetsuit, dus wisselen zal iets meer tijd kosten dan in Leiderdorp. Ik zwem met wetsuit niet echt sneller dan zonder dus daar ga ik niet veel op winnen.

Bijna, maar niet gelukt. Ik was 8 seconden langzamer dan in Leiderdorp.

22

Re: Triathlon Alphen - 23 September

Netjes Erica ! Jullie hadden ook nog best prima weer.

Bij mij ging het allemaal redelijk ok, maar ben wel door de suboptimale omstandigheden ver van mijn streeftijd gebleven. Geen idee nog wat de uiteindelijke tijden zijn geworden, maar de kou en wind vond ik pittig.

Ik heb toch gezwommen zonder wetsuit, diegenen die dat deden waren op 1 hand te tellen hahaha. Wel mooi dat het in het water uiteindelijk warmer was dan op de kant.

Had halverwege t fietsen doorweekte sokken en door de kou geen gevoel meer in mn voeten, heel bijzondere ervaring om te blijven stoempen en een soort gesop te horen. Daarna met veel gedoe mn kletsnatte (trailrun) schoenen aangedaan. Ik was bang dat het erg glad zou zijn vandaar dat mn keuze op die was gevallen.

Lopen ging best lekker, na 7km weer gevoel in mijn voeten en ik haalde zelfs wat mensen in. Ik heb nog uitgekeken naar Louise, maar helaas niet gespot. Ik liep overigens zelf in een zwart wielrenshirt met rood en geel en een vlaamse leeuw erop (Flandrien ride souvenir).

Nog een klein sprintje naar de finish en een warm modderbad viel mij direct ten deel. Hoezee!

Veel mensen onderkoeld bij de finish en de organisatie had daar goed op geanticipeerd door van die gouden isolatiefolie/dekens uit te delen.

Ik wilde toen alleen nog maar douchen dus ben met vol gas teruggereden naar huis.

Hulde aan iedereen die lekker gesport heeft en dank aan alle vrijwilligers. Ik ga deze zeker nog een keer doen, hopelijk de volgende keer in het zonnetje smile

23 Laatst bewerkt door Louise (23-09-18 16:50:27)

Re: Triathlon Alphen - 23 September

Twee trefwoorden: koud & nat! Maar ik ben naar omstandigheden dik tevreden. Eindtijd 2:52:53 ofzoiets (zelf geklokt), en dat (1) met een supertrage tweede wissel vanwege banjeren door de blubber en verkleumde handen en voeten. Dat was eigenlijk het enige echt nare moment, vond ik. Ik kreeg m'n  helm niet los, m'n schoenen amper uit en aan, heb nog geprobeerd sokken aan te trekken, maar dat ging niet, dus m'n voeten behoorlijk kapot gelopen. Het duurde 4 km voordat ik enig gevoel had in m'n voeten, ik liep echt op ijsklompjes, en  pas na 8 kilometer waren m'n tenen op temperatuur, en (2) met heel weinig hardloopkilometers in de benen - ik realiseerde me onderweg dat ik sinds vorig jaar in Alphen geen 10 km meer had gelopen. Superblij met qua achillespees probleemloos lopen, en ik liep eigenlijk best wel lekker. Al met al dus sneller dan vorig jaar, hahaha! Nouja, dat was ook wel een extreem slechte dag. Maarja, dit zijn ook helemaal mijn omstandigheden niet, ik voelde me erg stoer!

Mijn tijden ongeveer:

Zwemmen 22'11 (valt wat tegen, ik heb niet precies de afstand kunnen meten, was het meer?)
1e wissel: 4'45 (langzaam o.a. vanwege shirt aantrekken en het was verder lopen met je fiets dan vorig jaar)
Fietsen: 1u20'38 (naar omstandigheden okee)
2e wissel: 6:04 (urgh )
Lopen: 59'31 (superblij mee - dat ik 'm kon uitlopen)
Eindtijd: 2u52'53.

Allemaal heel herkenbaar, David: dat het water warmer was dan de lucht (en de grond - koude voeten), de tijdens het fietsen verkleumende handen en voeten, gedoe in de tweede wissel, lekker die isolatiefolie, en met dat als rokje om me heen zo snel mogelijk m'n spullen uit de blubber en de plassen opgediept en naar de auto gegaan, verwarming hoog, thuis onder de douche en een enorme stapel doorweekte dingen de wasmachine in! Ik vond ook het eerste stuk fietsen nog erg onaangenaam, met de kou op m'n benen. Plus dat je alle bochtjes ook wel voorzichtig moest nemen.

En stoer hoor, zonder wetsuit! Ik heb jou niet gezien, die leeuw was me mogelijk wel bijgebleven. Ik had een knalblauwe Italiaanse fietstrui aan. Vooraf nog erg getwijfeld over m'n kleren, maar dat pakte gelukkig goed uit. Ik zag er wel fietsen dat ik al wel dacht: jemig, raak je zo niet onderkoeld? 

En Erica: onder de omstandigheden okee, toch? Nouja, het was nog wel min of meer droog, hè? Maar ook al koud en het wegdek nat.

En zeker dank aan de vrijwilligers - ik had met ze te doen! Het is wel jammer dat het zo veel ongezelliger is: geen fanfare, geen marktpleintje, weinig publiek. Groot contrast met vorig jaar!

Louise

24

Re: Triathlon Alphen - 23 September

Ik lees net dat het de koudste 23 september ooit gemeten is, hahaha, geeft nog meer glans aan de prestaties!

Eén ding moet ik wel onthouden: dat ik niet de dag voor een natte en blubberige triathlon de badkamer schoonmaak. Dat kan dus overnieuw...

Louise

25

Re: Triathlon Alphen - 23 September

Hmm, ik had een heel verhaal getypt, zie ik alleen de eerste regel nog terug.

Ook bij ons was het al redelijk nat, tijdens het zwemmen begon het wat te spetteren. Mijn zwemtijd viel behoorlijk tegen, ik was dik een minuut langzamer dan in Leiderdorp, ondanks wetsuit en meer ruimte om me heen. En mijn eerste wissel, duurde gewoon 5 minuten. Moeite om sokken aan te doen om mijn toen al ijsklompjes, en wielershirt ging ook lastig aan. Ik stond in de eerste rij in de wisselzone dus vond het nog een eind op mijn fietsschoenen door de bagger.
Fietsen ging redelijk, iets sneller dan in Leiderdorp, wind viel mee. Wel koude benen en vooral voeten, bovenlijf en handen vreemd genoeg warm genoeg.
De tweede wissel ging iets beter, wel een hele rare gewaarwording om op gevoelloze voeten hard te lopen. Inmiddels was het al serieus aan het regenen, dus voeten werden ook steeds natter. Uiteindelijk was het lopen ook weer een minuut sneller dan in Leiderdorp, waar ik last had van warmte. Nu niet bepaald.

Na de finish als een idioot mijn spullen verzameld en pas in de auto warme kleding over mijn trisuit aangetrokken. Stoelverwarming op volle kracht...

Op naar Bodegraven.. heel raar dat vandaag pas mijn 2e triathlon van het seizoen was en de derde nog moet komen, terwijl voor mijn gevoel het seizoen wel klaar is. Heb nu vooral zin om me weer wat meer op hardloopwedstrijden te richten.