1

Onderwerp: Prangende pre-beginnersvragen

hallo,

Ik van plan om na de zomer in ieder geval iets aan duathlons en wellicht ooit ook triathlons te gaan doen. Ik fiets nu een beetje (10000 km/jr) en heb tot voor 2 jaar geleden ook een beetje hardgelopen (1/2 marathons). Niks bijzonders, gewoon voor de lol.

Maar hoe te beginnen? Gewoon naast het fietsen weer beginnen met een loopschemaatje? Of lid worden van een loopvereniging (ben nu lid van een fietsklupje)? Of lid worden van een triathlonvereniging?

En bestaan er in de du/triathlonwereld ook "recreatieve" wedstrijden? Zoals de cyclo's/tourtochten bij fietsen en prestatieloopjes bij hardlopen?

En zijn triathleten nou echt van die supersporters of kan ik als middelmatig getalenteerde en niet meer zo heel piepjonge amateur toch ook een redelijk figuur slaan?

Alvast bedankt voor jullie reacties

Obsessed is just a word the lazy use to describe the dedicated

2

Re: Prangende pre-beginnersvragen

Ha DMM,

Het beste is gewoon ervaren: schrijf je in voor een 1/8 bij jou in de buurt en ervaar. Als je meer over wedstrijdjes en alles er omheen leest en er zelf een paar doet, ontdek je vanzelf wat het beste bij je past.

Over het fietsen hoef  je je volgens mij geen zorgen te maken :-)

Succes!

JAB

3

Re: Prangende pre-beginnersvragen

DMM schreef:

En zijn triathleten nou echt van die supersporters of kan ik als middelmatig getalenteerde en niet meer zo heel piepjonge amateur toch ook een redelijk figuur slaan?

Het belangrijkste is om gewoon mee te gaan doen. Als alle niet zo snelle sporters wegblijven omdat ze bang zijn dat een triathlon alleen voor topsporters is dan is dat een effect dat zichzelf alleen maar versterkt.

Je kan natuurlijk altijd even in de uitslagen van vorig jaar kijken hoe de verdeling ongeveer is.

Een 1/8ste triathlon is erg leuk. Dus gewoon doen.

Voor een triathlon op recratief niveau hoef je niet veel meer te doen dan de 3 onderdelen een beetje te trainen. Als je gemakkelijk 10km kan lopen dan is de 5km van een 1/8 triathlon geen probleem. En als je 20 minuten kan zwemmen dan heb je de 500m ook wel afgelegd.

Als je serieuzer aan de slag wilt, dan is zwemles denk ik wel noodzakelijk, want dat kan je jezelf niet leren.

4

Re: Prangende pre-beginnersvragen

Als 10.000 km per jaar een beetje is, dan geldt bij het lopen dat 4 marathons per jaar ook een beetje is ?
Ik heb een flauw vermoeden dan nog geen 75% van de triatleten aan 10.000 km fietsen per jaar komt

A+
Arthur