1

Onderwerp: benen scheren om sneller te zwemmen.

Maakt het scheren van je benen bij het zwemmen nu echt iets substantieels uit in tijd?
Wat zou dit nu uitmaken op 1 kilometer. Gaat het dan om tiende van secondes of wellicht toch nog iets meer?

Bij voorbaat dank voor de antwoorden

Hans

2

Re: benen scheren om sneller te zwemmen.

haha tongue dat maakt echt helemaal niets uit wink

3

Re: benen scheren om sneller te zwemmen.

Denk aan het golfbal effect dat die haren op je benen creeren smile

4

Re: benen scheren om sneller te zwemmen.

Met dank voor de antwoorden.

Als ik naar het top zwemmen kijk, Olympische spelen, wereld kampioenschappen, dan zijn die zwemmers zo kaal als een knikker. Een voordeel zal haar dus niet hebben.

Nou ben ik eens aan het rekenen gegaan. Omstrek van een haar is gemiddeld 0.13 mm. Gemiddelde lengte 2 cm. Op een gemiddeld hoofd zouden 100.000 haren zitten. Laat ik nou hat aantal haren op een arm op 1000 en een been op 2000 schatten, dan denk ik niet dat ik overdrijf. Ik kom dan aan een totale oppervlakte been en arm haar van 156 vierkante cm. Volgens mij levert deze oppervlakte aan haar alleen maar extra weerstand op. Ik heb ook gedacht aan het golfballetje. Bij je armen zou dat misschien opgaan, maar bij je benen en borst volgens mij niet.

Op mijn niveau zal het waarschijnlijk niets uitmaken. Ik zwem een kilometer in 15 minuten. De weerstand neemt echter exponentieel toe, dus als je met 5 á 6 kilometer per uur door het water wilt scheuren, kan ik mij voorstellen dat haar weldegelijk in de weg zit.

Om nu een eerder gestelde vraag iets preciezer te maken, zou ik willen weten of naar het ontharen bij zwemmen onderzoek is gedaan.

Wel grappig dat onder deze posting 4 advertenties staan voor het ontharen.

Groeten,

Hans

5

Re: benen scheren om sneller te zwemmen.

Glad en kaal is gewoon lekker tongue
Ik smeer me ook in met een speciaal soort vet om nog harder door het
water te scheeren ,,als ik me net geschoren heb en het  vet gebruik  planneer ik zelfs over het water
en zoals je weet heeft lucht een lagere weerstand dan water .
Rapido

triathlon is 3 x beter

6

Re: benen scheren om sneller te zwemmen.

je loopt nog net niet op water rapido?

7

Re: benen scheren om sneller te zwemmen.

Op het water lopen is zo'n 2000 jaar geleden al uitgevonden .
Alhoewel met mijn weelderige haardos  en met wat aanpassingen zou enige gelijkenis  wel kunnen.
Het witte gewaad  een snel trisuit ,de sandalen vervangen voor asics ,en het ezeltje een carbonnen strijd ros .
[L O L ]
Rapido

triathlon is 3 x beter

8

Re: benen scheren om sneller te zwemmen.

Hij was slimmer dan wie ook. Ik hou ook niet echt van een nat pak.

Ik scheer mijn benen echter wel maar niet voor meer snelheid bij het zwemmen. Lijkt me ook niet echt tijdwinst op te leveren.

9

Re: benen scheren om sneller te zwemmen.

Denk ook aan het mentale effect!
Als je denkt dat iets sneller gaat, zal het ook sneller gaan.
Bij het fietsen helpt het benenscheren ook niet veel maar door het subjectieve gevoel van sneller te gaan, ga je ook sneller.

10

Re: benen scheren om sneller te zwemmen.

Snel reageren ,sneldenken , snel je door iemand voorbij laten gaan kan ook iets aan het subjectieve
gevoel bijdragen van snellllllllll  gaan .......
Rapido ,snel , sneller , was ooit snelst .

triathlon is 3 x beter

11

Re: benen scheren om sneller te zwemmen.

Kev!nator schreef:

Denk ook aan het mentale effect!
Als je denkt dat iets sneller gaat, zal het ook sneller gaan.
Bij het fietsen helpt het benenscheren ook niet veel maar door het subjectieve gevoel van sneller te gaan, ga je ook sneller.

En dat niet alleen, maar denk eens aan wat er gebeurt als je ongewild bodemonderzoek gaat doen? Zonder haar alleen schaafwonden, en dat is al flink pijnlijk. Met haar worden de haren met wortel en al uit je benen gerukt, met als gevolg diepere verwondingen. Verder verdampt je zweet makkelijker, dus betere koeling, en zoals al eerder gemeld,het ziet er beter (verzorgder) uit.

12

Re: benen scheren om sneller te zwemmen.

Ik heb altijd begrepen dat het voornamelijk gedaan wordt ivm massage?

13

Re: benen scheren om sneller te zwemmen.

Benen scheren en dan een wetsuit aantrekken. Hmmm daar word je veel sneller van, je pak gaat sneller uit :-)

A+
Arthur

PS : benen scheren voor de niet topzwemmers, a la vdh, is puur voor, inderdaad, de massage en om te voorkomen dat je haartjes vuil vasthouden bij een val, waardoor het vuil in de wond kan (blijven) zitten.