1

Onderwerp: Powermeters

Goedenavond,

ik ben een beetje aan het rondneuzen en wat mooie dingetjes aan het bekijken.

Mijn plan is om eerst een triathlon fiets te kopen en niet al te lang daarna ook een powermeter.
Hebben jullie tips voor de powermeter? Welke bevallen jullie en welke niet?

Alle tips zijn welkom.

2

Re: Powermeters

Check de site van DCrainmaker. Veel info en test. Vragen te beantwoorden zijn oa powermeter op wiel, pedalen, crank, kertingbladen.

3

Re: Powermeters

Livio Livius schreef:

Check de site van DCrainmaker. Veel info en test. Vragen te beantwoorden zijn oa powermeter op wiel, pedalen, crank, kertingbladen.

Heb ik uiteraard gedaan. Ben alleen benieuwd naar ervaringen van jullie. DC rainmaker geeft veel informatie, maar het langdurig gebruik (lees meer dan 3 maanden) doet hij niet.

4

Re: Powermeters

Wat verwacht je van een powermeter en wat moet hij voor jou doen? Voor de meeste triatleten is eentje die langs 1 zijde meet ruim voldoende aangezien je de meeste cijfertjes toch niet nakijkt voor bv een piste renner is dit een ander geval. Ikzelf heb de vector2 op mijn TT fiets staan en een stages op mijn race fiets en ben van beide tevreden. Voordeel van de vector2 is dat je deze van fiets kunt wisselen.

5

Re: Powermeters

Ik heb zelf inmiddels verschillende merken gehad zowel op racefiets als TT. P2M, Powertap Hub, Powertap P1 pedalen, SRM, Stages en Rotor 2IN Power.

Mijn persoonlijke voorkeur is P2M. Maar als je powermeter ook wilt gebruiken op je racefiets dan zou ik zelf kiezen voor P1 pedalen (alternatief zijn de Favero Assioma - goedkoper dan P1) om makkelijk te switchen.
Waarom P2M: accuraat en prijstechnisch. Daarnaast vind ik de Roror cranks + Praxis Works ketting bladen mooi.
Stages ben ik niet zo tevreden over. Heb de G1 crank gehad. Veel problemen met batterij cover en niet accuraat. Beide schijnt opgelost te zijn.

6

Re: Powermeters

Ik heb nu anderhalf jaar een Quarq Dzero. Bevalt prima. Updates via je telefoon, 1x batterij verwisseld. Probleemloos. Meet 2 kanten, maar in de praktijk doe je daar inderdaad niet zoveel mee. Heb ook naar pedalen gekeken, maar gevoelsmatig zijn die kwetsbaarder.

triathlon is 3x leuker!

7

Re: Powermeters

ronnyke schreef:

Wat verwacht je van een powermeter en wat moet hij voor jou doen? Voor de meeste triatleten is eentje die langs 1 zijde meet ruim voldoende aangezien je de meeste cijfertjes toch niet nakijkt voor bv een piste renner is dit een ander geval. Ikzelf heb de vector2 op mijn TT fiets staan en een stages op mijn race fiets en ben van beide tevreden. Voordeel van de vector2 is dat je deze van fiets kunt wisselen.

Ben ik het niet mee eens, je kan een potentieel probleem ( blessure ) zien aankomen met l/r meting, als dat uit balans raakt weet je dat er iets scheelt. Als je toch zoveel geld uitgeeft, zou ik dat altijd willen.

Ervaring met Quarq 3 seizoenen en nu 6 maanden Shimano Dura Ace, Quarq is zeker net zo goed als Shimano. Beiden topapparaatjes, niks op aan te merken.

8

Re: Powermeters

HansH schreef:

.... maar gevoelsmatig zijn die kwetsbaarder.

Inderdaad, als je kijkt naar bouwkwaliteit P1, zijn iets zwaarder, niet kwetsbaarder dan crank/spider based.

9

Re: Powermeters

Dan moet je deze cijfertjes ook constant opvolgen wil je een blessure zien aankomen wat ik dus niet doe. Maar jij bent dan ook geen doorsnee recreant en hebt waarschijnlijk wel nut met meting langs beide zijde.

10

Re: Powermeters

Ik heb me er de laatste tijd ook in verdiept, met als eindresultaat dat ik donderdag Powertap P1 pedalen ga kopen, enkelzijdig ook, dat is voor mij ook voldoende. Ik zocht iets redelijk betaalbaars en flexibels, en bij mij speelde ook een rol dat ik sowieso nieuwe pedalen moest, want ik rijd nu nog op klassieke Look-pedalen, en die zijn al een tijdje uit de handel en nu kan ik ook de plaatjes niet meer vinden. Dus ik heb het zo in samenhang met elkaar besloten. (En dat het donderdag wordt, heeft ermee te maken dat Jeroen van Tri-Run even mag helpen met m'n ene wigje goed onder de nieuwe plaatjes krijgen, da's op afspraak.)

Voor mij was dit topic van het Fiets-forum ook nog wel informatief: https://www.fiets.nl/forum/viewtopic.ph … mp;t=76683

Hier heb ik ook nog over zitten denken, maar ik had eerst het geld niet (althans, ik kon het toen het intekenen begon nog niet overzien, sindsdien is het zakelijk erg goed gelopen - ben eigen baas), en nu ga ik er niet meer op wachten: https://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?t=86577

Ik ben erg benieuwd, ik wil vooral zelf ervaring kunnen koppelen aan de theoretische kennis die ik heb over (trainen op) vermogen. Leuk, na 17 jaar fietstraining toch nog iets echt heel nieuws!

Louise

11

Re: Powermeters

Ik ben dus wel aan het wachten op de IQ2 vermogensmeter. Nu in te tekenen voor levering november (als ze dat halen, zeggen zelf dat ze daarvoor wel op schema liggen) Wel de meest voordelige optie voor nieuwe twee zijdige meting. Nadeel is dus de levertijd en de verbreding van de Q factor.

12

Re: Powermeters

Ronnyke, kijk jij niet na elke rit even naar je data? Ik kijk altijd even of ik mijn trainingsdoel uitgevoerd heb, hoe mijn hartslag zich verhoud tot de power op die momenten, wat mijn NP en IF waren en of de L/R balans in orde was. 1 minuutje "werk" , persoonlijk vind ik dat altijd wel bemoedigend want je herkent er altijd de stijgende lijn van de gedane trainingen in weer:)

13

Re: Powermeters

Nee hou ik mezelf niet mee bezig.

14

Re: Powermeters

Trainen met power op de trainer en via trainerroad bevalt erg goed, dus ik was aan het kijken naar een powermeter.
Een single-sided stages was de goedkoopste oplossing (ongeveer £300). Toch weer even iQ2 opgezocht. Er waren een aantal updates geweest en zag vandaag ook verschijnen dat ze 29 november beginnen met leveren. Het lijkt dat ze alles redelijk onder controle hebben. Dus ik heb ze gebacked op indiegogo voor een tweezijdige. Vroeg me daarna alleen af of ik dat ook als 2 eenzijdige zou kunnen gebruiken.
Levertijd maakt nog niet heel veel uit aangezien ik voorlopig vrijwel alleen op de trainer binnen zal fietsen, maar ik ben benieuwd.

15

Re: Powermeters

MontanaMan schreef:

Vroeg me daarna alleen af of ik dat ook als 2 eenzijdige zou kunnen gebruiken.

Specifiek van IQ2 weet ik het niet, maar in principe is het niet zo: het ene pedaal stuurt de gegevens naar het andere en dat stuurt ze samen door.

Louise

16

Re: Powermeters

Technisch moet het kunnen maar andere PM hebben master&slave principe. Btw eerste bacth al opgeschoven naar 29 november.

17 Laatst bewerkt door daveke (02-10-18 23:48:39)

Re: Powermeters

Ik heb nog een drietal Quarq's te koop binnen nu en enkele dagen:

Alledrie 172,5 mm cranks - SRAM Red, keuze uit 1 x BCD 110 mm en 2 x BCD 130 mm. Allen voor GXP brackets
Ik heb ze enkel gewisseld omdat ik graag de logo's passend wil hebben bij de eTap groepen.

Stuur maar een PM voor meer info smile

18

Re: Powermeters

Ik vroeg het me af omdat ze links en rechts ook afzonderlijk verkopen. We zullen het zien (hopelijk).

@daveke heb shimano and campagnolo op mijn fietsen zitten. Succes met de verkoop!

19

Re: Powermeters

Voor de liefhebber, de langverwachte Dura Ace powermeter voor mijn vrouw is er toch gekomen, dus de Rotor 2inpower die ik aangeschaft had als alternatief mag weg. Doordat ze geblesseerd was dit seizoen, is de set zelfs niet eens gemonteerd geweest.... Hier de link :

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en … ousPage=lr