1

Onderwerp: SOS/ICE tag oid

Stel, ondanks al je trainingen, controles en gezonde leefstijl gebeurt er iets tijdens een training of evenement. Hetgeen je overkomt (zoals een val, hartfalen, infarct of anders) zorgt ervoor dat je niet in staat bent te communiceren met hulpverleners of derden. Iets waar ik liever niet over nadenk.

Toch wil ik voorbereid zijn op zo’n scenario om ervoor te zorgen dat zorg op de meest efficiënte wijze uitgevoerd kan worden.

Hoe zijn jullie voorbereid? SOS talisman hanger, dog tags, SOS naamplatje, safe ID of zijn er nog andere manieren?

Ik heb ook geen idee hoe 112 broeders of rode kruis mensen te werk gaan.
Zoeken zij armbandjes/kettinkjes, weet iemand dit?

2 Laatst bewerkt door Jörgen (25-09-18 22:04:31)

Re: SOS/ICE tag oid

Goede vraag. Ik ben er zelf vrij laks mee en ga regelmatig op pad zonder iets ter identificatie. Als ik iets meeneem is dat meestal een pasje (id, duinkaart of bankpas), maar daar staan geen contactgegevens op.

Bij zeilen is het gebruikelijk om je naam op al je spullen te schrijven. Zoiets is wellicht bij andere sporten ook een idee.

(Bij zeilen is het ook om na te kunnen gaan of bij gevonden kleding ook een drenkeling hoort, anders wordt er voor niks gezocht.)

3

Re: SOS/ICE tag oid

Ik heb zelf eigenlijk niks om of bij me.
Hulpverleners zoeken alleen actief naar dat wat ze nodig hebben voor de hulpverlening.

4 Laatst bewerkt door @Jeanette (25-09-18 22:24:18)

Re: SOS/ICE tag oid

Als ik alleen onderweg ben tijdens trainingen heb ik een save me armband om .

Heb tevens van de Duitse ziekenfonds ook een soort gelijke chip met QR code .

https://save-me.nu/

5 Laatst bewerkt door Hedcandy (25-09-18 23:00:21)

Re: SOS/ICE tag oid

Ik heb een armbandje om van id's me.

Www.idsme.nl

Die qr vond ik niet handig want niet iedereen heeft zo'n scanner bij zich.
Bij mij is het een plaatje met gegevens. Als die wijzigen moet je dus wel n nieuwe bestellen, maar ach, wat is nou 17,50....

6

Re: SOS/ICE tag oid

Die kende ik nog niet Hedcandy....

Tegenwoordig kun je toch met iedere mobiel een QR code scannen ?

7

Re: SOS/ICE tag oid

Ik loop (en fiets en zwem) al jaren met een RoadID om mijn arm, simpelweg mijn naam en de contactgegevens van mijn vrouw, dat moet toch wel voldoende zijn.

8

Re: SOS/ICE tag oid

Ik heb ook een polsbandje met hierop allerlei gegevens. Van dichtbij meegemaakt hoe belangrijk dat kan zijn.

9

Re: SOS/ICE tag oid

hier ook een idsme inderdaad

naam, geb jaar, bloedgroep en contact gegevens van mijn vrouw
inmiddels eigenlijk altijd om, kan ik hem ook nooit vergeten

D.

10

Re: SOS/ICE tag oid

@Jeanette schreef:

Die kende ik nog niet Hedcandy....

Tegenwoordig kun je toch met iedere mobiel een QR code scannen ?

Ik heb die app er niet opstaan, die zou ik bijv eerst moeten installeren dan.

En bovendien moet je maar net gevonden worden door iemand die dit ook kan/snapt. Zeker de wat oudere generatie (ik denk aan mn ouders) zouden het niet weten of zelfs de link niet leggen met dat daar achter dan zulke info staat.

11

Re: SOS/ICE tag oid

Hedcandy schreef:

Ik heb die app er niet opstaan, die zou ik bijv eerst moeten installeren dan.

En bovendien moet je maar net gevonden worden door iemand die dit ook kan/snapt. Zeker de wat oudere generatie (ik denk aan mn ouders) zouden het niet weten of zelfs de link niet leggen met dat daar achter dan zulke info staat.

Dat denk ik dus ook! Vanuit een commercieel oogpunt is het leuk/hip en kan je een leuk abonnement aanbieden. De gedachte is goed...

Maar de hulpverlener moet er op dat moment wel mee om kunnen gaan. Dat kan belemmert worden door de gebruiker (generatie) maar ook door techniek (buiten bereik van netwerk, geen geschikte smartphone) of anders.

Voor mij reden om te gaan kiezen voor een analoge oplossing.
Dank voor het meedenken mensen!

12

Re: SOS/ICE tag oid

Maar om jou acuut te redden hoeft iemand je naam niet te weten, hoor. Ik bedoel: zoiets als reanimeren,  dat moet je gewoon meteen gaan doen, elke seconde telt - dan moet je niet eerst gaan zoeken of iemand ergens iets ID-achtigs heeft ofzoiets, en dat gaan uitlezen, dat doet er echt niet toe. En de ambulance komt ook wel zonder dat ze weten wie je bent. Dat je NAW-gegevens bekend zijn, is pas in tweede of derde instantie relevant, en dan kunnen ze heus wel op zoek naar een QR-lezer.

Dat alles tenzij je om medische redenen belangrijke gegevens hebt natuurlijk, die moeten wel snel vindbaar zijn.

Ik heb een simpel ID-bandje met m'n  naam en het telefoonnummer van manlief, in principe bedoeld om om te doen bij trainingen, maar ik moet bekennen dat ik dat ook nog wel eens vergeet. Verder ook dat soort gegevens o.a. in zadeltas en op saferswimmer. Bij een wedstrijd vertrouw ik op het startnummer.

Louise

13

Re: SOS/ICE tag oid

Kan je zo'n tag ook niet aan het bandje van je sporthorloge bevestigen?
Dat is eigenlijk het enige dat ik altijd bij me heb als ik de deur uitga.


Altijd telefoon mee zou ook verstandig zijn, daar staan noodnummers in en kan je zelf ook hulp inschakelen als je wat overkomt. Kan je ook nog eens Strava Beacon of via Google positie delen aanzetten, mocht je dat fijn vinden. Sinds mijn fysio vertelde over een hartaanval ergens in het buitengebied, denk ik er vaker aan. Maar waar laat je zo'n apparaat?

14 Laatst bewerkt door mcguyver (27-09-18 13:04:48)

Re: SOS/ICE tag oid

Alles zo lezende moet ik bekennen dat ik niets mee heb tijdens het sporten. Gelukkig mankeer ik niets waar hulpverleners rekening mee moeten houden maar het zet mij wel aan het denken. Ik volg de redeneerlijn van Louise wel omdat ik ook denk dat hulpverleners toch aan de gang gaan en later wel vragen stellen. Desalniettemin ga ik toch maar een armbandje aanschaffen met tel. nummers erop.

Je moet sneller dan de klos zijn.

15

Re: SOS/ICE tag oid

LindaRotterdam schreef:

Kan je zo'n tag ook niet aan het bandje van je sporthorloge bevestigen?
Dat is eigenlijk het enige dat ik altijd bij me heb als ik de deur uitga.

Altijd telefoon mee zou ook verstandig zijn, daar staan noodnummers in en kan je zelf ook hulp inschakelen als je wat overkomt. Kan je ook nog eens Strava Beacon of via Google positie delen aanzetten, mocht je dat fijn vinden. Sinds mijn fysio vertelde over een hartaanval ergens in het buitengebied, denk ik er vaker aan. Maar waar laat je zo'n apparaat?

Telefoon heb ik met fietsen altijd mee. Met hardlopen alleen een bandje met telefoonnummers.

16

Re: SOS/ICE tag oid

mcguyver schreef:

ik ook denk dat hulpverleners toch aan de gang gaan en later wel vragen stellen.

Ja, je draagt zo'n bandje vooral voor als je ze dan niet kunt beantwoorden.

Iets aan je sporthorloge zou wel handig zijn, ja.

Louise

17

Re: SOS/ICE tag oid

En vooral om anderen (bv partner) te kunnen waarschuwen.

18

Re: SOS/ICE tag oid

Ik moest nog aan dit topic denken omdat Steven de Jongh gister is gevonden dankzij Strava Beacon (althans, zo is het in het nieuws gekomen). Interessant, zet me toch wel aan het denken, ik fiets best vaak alleen en laat altijd wel weten wat mijn route is, maar dit is veel preciezer natuurlijk. Aan de andere kant: hier zijn geen ravijnen waar je in kunt verdwijnen.

Fijn dat hij er redelijk goed van af is gekomen trouwens.

Louise

19

Re: SOS/ICE tag oid

Louise schreef:

dankzij Strava Beacon (althans, zo is het in het nieuws gekomen).

Louise

Dit klopt wel. Zijn rit stond al op Strava toen hij nog vermist werd.

20

Re: SOS/ICE tag oid

Louise schreef:

Ik moest nog aan dit topic denken omdat Steven de Jongh gister is gevonden dankzij Strava Beacon (althans, zo is het in het nieuws gekomen). Interessant, zet me toch wel aan het denken, ik fiets best vaak alleen en laat altijd wel weten wat mijn route is, maar dit is veel preciezer natuurlijk. Aan de andere kant: hier zijn geen ravijnen waar je in kunt verdwijnen.

Fijn dat hij er redelijk goed van af is gekomen trouwens.

Louise

Moest er ook gelijk aan denken en had het er met vrienden over. Die hebben nu direct besloten Beacon te gaan gebruiken.
Ik denk dat je in dichtbevolkte Randstad zo gevonden wordt, maar toch...

Clubgenootje heeft ook al eens in het donker langs de Rotte gelegen. Kon nog wel een ambulance bellen, maar dan nog duurt het lang voor ze je vinden.

21

Re: SOS/ICE tag oid

Wat is dat Beacon precies en werkt het alleen met Strava? Want dat heb ik niet.

Fijn te lezen dat t met Steven goed lijkt te gaan, vond t heftig om te horen.