1

Onderwerp: aangenaam!

Hallo iedereen


Ik ben Jaime, 30 jaar oud, samenwonend en fervent hardloper. Mijn droom is om ooit een hele Ironman te volbrengen onder de 10 uur. Ik loop momenteel 39:09 op de 10 en 1:29u op de halve. Ik fiets ook regelmatig en ik heb met succes mijn eerste total immersion borstcrawl cursus afgelegd. Op 20 mei wil ik een 1/4 triatlon doen en was benieuwd wat voor soort trainingsschema aan te raden is hiervoor. Ik zwem 3x per week en loop ook 3/4x per week. Fietsen 1 keer per week. Ohja op 7 april loop ik de marathon van Rotterdam, die ik wil volbrengen in een sub3uur Benieuwd naar jullie tips!

gr Jaime

2

Re: aangenaam!

Jaime welkom! Aan ambities ontbreekt het je niet. Wordt Rotterdam je eerste marathon? Sub-3 klinkt nogal snel als ik je tijden op de 10km en halve marathon zie. Maar goed, ik ben ook van het principe liever gaan voor een sub-3 en teleurgesteld zijn met 3:10 dan op je gemak een 3:30 neerzetten, veel succes alvast!

Trainingsschema's zijn er in alle soorten en maten en google kan je beter adviseren dan ik. Nog beter is om met een trainer aan de slag te gaan die wat meer maatwerk kan leveren.

3

Re: aangenaam!

Met Rotterdam voor de boeg zal het accent wel op lopen blijven liggen, maar daarna zou ik (veel) meer gaan fietsen, en misschien ook een zwemtraining daar voor opofferen. Wat betreft tijd en afstand is fietsen het langste onderdeel.

4

Re: aangenaam!

Ja sluit me aan bij Montanaman en ga meer fietsen want lopen gaat je wel lukken.
Welkom hoor!

5

Re: aangenaam!

hugo schreef:

Ja sluit me aan bij Montanaman en ga meer fietsen want lopen gaat je wel lukken.
Welkom hoor!

Ook ik: starten met fietsen.

Je moet sneller dan de klos zijn.

6

Re: aangenaam!

Voor een supp 10u moet je idd wel een enorm goeie fietsproef afleggen. maar je zult conditioneel wel goed in orde zijn om dit te trainen en te doen.

7

Re: aangenaam!

JFA schreef:

Hallo iedereen


Ik ben Jaime, 30 jaar oud, samenwonend en fervent hardloper. Mijn droom is om ooit een hele Ironman te volbrengen onder de 10 uur. Ik loop momenteel 39:09 op de 10 en 1:29u op de halve. Ik fiets ook regelmatig en ik heb met succes mijn eerste total immersion borstcrawl cursus afgelegd. Op 20 mei wil ik een 1/4 triatlon doen en was benieuwd wat voor soort trainingsschema aan te raden is hiervoor. Ik zwem 3x per week en loop ook 3/4x per week. Fietsen 1 keer per week. Ohja op 7 april loop ik de marathon van Rotterdam, die ik wil volbrengen in een sub3uur Benieuwd naar jullie tips!

gr Jaime

Welkom hier op het forum! Hopelijk vind je er de informatie en inspiratie die je zoekt. Neem ons zeker mee in jouw pad naar het realiseren van je droom. :-)

Mooie ambities en die ga je zeker waarmaken met wat focus en doorzettingsvermogen!

Ik sluit me alvast bij de rest aan om zeker meer te gaan fietsen, en persoonlijk zo ik minder gaan zwemmen.

8

Re: aangenaam!

Welkom! Ik houd ook wel van ambities, maar ik denk dat je het beste eens zou kunnen gaan praten met een trainer/coach die je helpt realistische doelen te stellen (prioriteiten bepalen/keuzes maken) en, met het oog op de lange termijn, 'duurzaam' te gaan trainen (in de zin van; zo dat lichaam en geest het lang goed blijven doen).

Louise

9

Re: aangenaam!

Dat is een belangrijk punt wat Louise noemt: dat de geest het blijft doen. Naar mijn mening is het zwaarste van een volledige triathlon de training ernaar toe. Het vele en consistente trainen over een lange periode, op een gegven moment wordt het mentale aspect daarin belangrijk. Daar heb je een plan over langere tijd voor nodig (soms jaren) en dat is heel lastig te overzien als je aan het begin van het traject staat. Zo'n plan is zelf te maken met behulp de boeken van Joel Friel bijvoorbeeld, maar een coach kan daar heel erg bij helpen. Een ervaren coach kan mogelijk ook inschatten hoe haalbaar een sub 10u voor jou is als hij je een periode kan volgen/begeleiden.
Als je een stand-alone marathon in 3:00 uur loopt dan zou je in theorie in een IM een marathon van 3:20-3:30 kunnen lopen (als je alles goed paced).
Zwemmen 00:55-1:10 (als je niet een erg getalendeerde zwemmer bent, maar ook geen slechte zwemmer), wissels 10-15 min (afhankelijk ook van grootte wisselzone).
Dan blijft over 5:35-5:05 voor het fietsen, dat is gemiddeld 32.2-35.4 km/u (uitgaande van precies 180km, sommige parkoersen zijn iets korter, anderen iets langer).

Ik vind het een ongelooflijke prestatie als mensen dat voor elkaar krijgen, maar ik geloof wel dat het goed, consistent trainen en een goede aanpak daarin over langere periode mogelijk is. Ik hoop dat je je route met ons deelt! Veel succes!

10

Re: aangenaam!

Welkom hier!