1

Onderwerp: Nieuwe fiets kiezen.

Zoveel tt en tri fietsen op de markt:
Deze merken worden in mijn buurt verdeeld.
Felt 1 A10.
Orbea ordu m20i team
Cervelo p3 ultregra.
Giant trinnity adv pro 1.
Trek speed concept.
Ridley dean ultegra.
Thomson airstream.

Zal een zoektocht worden om er een geschikte uit te kiezen. Suggesties hoe de keuze te beperken ?

2

Re: Nieuwe fiets kiezen.

Een fitting doen om te kijken van welke fietsen de geometrie het beste bij je past en op welke je dus het meest relaxeste zult fietsen.

3

Re: Nieuwe fiets kiezen.

Dat is een goed begin. Na een goed bike fit vallen er vast al een paar af.

En dan zou mijn strategie zijn kijken naar de beste prijs/kwaliteit verhouding.

Maar dat is mijn afwijking. Ik rijd niet voor niets in een Ford en op een Canyon (beiden met de kop eraf) :-)

4

Re: Nieuwe fiets kiezen.

Bedankt voor de tip.
https://www.nottebohmfitlab.be/fietsana … ic-bikefit
Deze is dicht in de buurt. Wel 150 euro, maar om een miskoop te vermijden.

5

Re: Nieuwe fiets kiezen.

Een bikefit kan je veel geld schelen, of een beetje kosten. Mij scheelde het veel. Ik vond Canyon erg mooi en heeft ook een goede prijs/kwaliteit verhouding. Bij een bikefit bleek dat een Canyon voor mij veels te agressief is. Had ik zonder fit een Canyon gekocht dan had ik een mooie fiets en waarschijnlijk veel problemen met mijn rug/shouders/hamstrings gehad en uiteindelijk weer een andere fiets moeten kopen.

6

Re: Nieuwe fiets kiezen.

amadeeke schreef:

Bedankt voor de tip.
https://www.nottebohmfitlab.be/fietsana … ic-bikefit
Deze is dicht in de buurt. Wel 150 euro, maar om een miskoop te vermijden.


Een bike fit is zijn geld meer dan waard.

Maar als je het toch te duur denkt te vinden dan zijn er ook fietswinkels waar je het kunt laten doen en de prijs (deels) verrekend wordt met de aanschaf van een fiets daar.

7

Re: Nieuwe fiets kiezen.

Wielenvraagje,
Een standaard fiets is met dt-swiss 1800 aluminium wielen. Niet al te Aero waarschijnlijk.
Zou ik toch al naar een betere (en duurdere) bij aanschaf upgraden ? 
Opinies welkom

8

Re: Nieuwe fiets kiezen.

Hoe hard fiets je? Des te harder, des te meer loont investeren in aerodynamica.
In geval van twijfel zou ik het sowieso uitstellen, trouwens, snellere wielen - kan altijd nog.

Louise

9

Re: Nieuwe fiets kiezen.

Geen snelle fietser, maar nu kan ik met fiscaal voordeel de fiets aanschaffen.
Als ik achteraf zeg maar voor 1000euro wielen wissel, fiscaal voordeel, 5% aankoopkorting en aanschafwaarde (300-400) op de oude wielen verlies, zou een upgrade me ongeveer 400 euro meer kosten.
Ik ga het rijtje maar af van wat kan verbeterd worden. Mijn helm, schoenen, wielen ?
Das ook een beetje de sport, wat kan ik binnen redelijk budget verbeteren.

10

Re: Nieuwe fiets kiezen.

amadeeke schreef:

Geen snelle fietser, maar nu kan ik met fiscaal voordeel de fiets aanschaffen.
Als ik achteraf zeg maar voor 1000euro wielen wissel, fiscaal voordeel, 5% aankoopkorting en aanschafwaarde (300-400) op de oude wielen verlies, zou een upgrade me ongeveer 400 euro meer kosten.
Ik ga het rijtje maar af van wat kan verbeterd worden. Mijn helm, schoenen, wielen ?
Das ook een beetje de sport, wat kan ik binnen redelijk budget verbeteren.

Op YouTube staat een interview van GTN met Cam Wurfdaar vragen ze hem waar hij als eerste in zou investeren: een aero tri-suit. Aangezien jij als persoon de grootste oorzaak van weerstand bent, kun je daarmee meer winst behalen dan een set mooie wielen.

BTW, ik heb ook een mooie set Edco wheels en (nog) geen aero tri-suit hoor. :-)

11

Re: Nieuwe fiets kiezen.

Ik moet bekennen dat de meeste kleding van decathlon komt. ( wel 1 fietsbroek van bioracer en kwaliteitsvest met reclame van plaatselijke fietswinkel.) Als volgend jaar een wedsrijd al mogelijk is kan ik nog iets aanschaffen.
En me de vraag stellen : benen scheren of niet ?

12

Re: Nieuwe fiets kiezen.

amadeeke schreef:

Ik moet bekennen dat de meeste kleding van decathlon komt. ( wel 1 fietsbroek van bioracer en kwaliteitsvest met reclame van plaatselijke fietswinkel.) Als volgend jaar een wedsrijd al mogelijk is kan ik nog iets aanschaffen.
En me de vraag stellen : benen scheren of niet ?

Ik scheer mijn benen niet, en daarmee zal ik 1 van de weinige zijn. De argumenten voor scheren zijn flinterdun in mijn optiek.

Je moet sneller dan de klos zijn.

13

Re: Nieuwe fiets kiezen.

Ik scheer ook niet hoor. Is zo goed als alleen maar om er gesoigneerd uit te zien. En met mijn allergaartje van Materialen geef ik daar vrij weinig om.

14

Re: Nieuwe fiets kiezen.

mcguyver schreef:

En me de vraag stellen : benen scheren of niet ?


Alleen bij A wedstrijd, geeft toch net de extra motivatie.

15

Re: Nieuwe fiets kiezen.

Buus schreef:

Ik scheer ook niet hoor. Is zo goed als alleen maar om er gesoigneerd uit te zien. En met mijn allergaartje van Materialen geef ik daar vrij weinig om.

Precies, dat dus.
Ik scheer mijn benen ook niet, die 0.05 sec winst maakt me niet zoveel uit.

16

Re: Nieuwe fiets kiezen.

Tot je naar een masseur wil gaan, of een keer van je fiets af dondert. Dan zijn benen zonder haar toch echt een pluspunt

17

Re: Nieuwe fiets kiezen.

daveke schreef:

Tot je naar een masseur wil gaan, of een keer van je fiets af dondert. Dan zijn benen zonder haar toch echt een pluspunt

Een masseur bezoek ik niet en minder ontstekingskansen bij vallen? Zoals ik al zei ben ik van mening dat het bewijs flinterdun is.

Je moet sneller dan de klos zijn.

18

Re: Nieuwe fiets kiezen.

Mischien een positieve noot? De vrouwen of sommige toch vinden het wel aantrekkelijk die blinkende gespierde geschoren benen.

19

Re: Nieuwe fiets kiezen.

mcguyver schreef:

De argumenten voor scheren zijn flinterdun in mijn optiek.

Wind tunnel test van Specialized!
https://youtu.be/DZnrE17Jg3I

Ik scheer m'n benen wel. Alle kleine beetje helpen, en het is een stuk fijner bij m'n masseur. Ook voelt het altijd wel goed bij het zwemmen :-)

20 Laatst bewerkt door Lennart73 (22-10-18 09:07:34)

Re: Nieuwe fiets kiezen.

Nog een voordeel van benen scheren is dat je sneller zwemt. Scheelt bij mij +- 3/4 sec per 100 m. Aan deze winst heb je niet heel veel, aangezien de meeste triathlons met wetsuit zijn.

21

Re: Nieuwe fiets kiezen.

Ik zat me hier over af te vragen hoe vaak je het dan bij moet houden wil het er een beetje knap uit blijven zien..

marcell schreef:

Op YouTube staat een interview van GTN met Cam Wurfdaar vragen ze hem waar hij als eerste in zou investeren: een aero tri-suit. Aangezien jij als persoon de grootste oorzaak van weerstand bent, kun je daarmee meer winst behalen dan een set mooie wielen.

Ook gezien, erg nuttig en leuk interview! Ik was wel verbaasd dat hij maar zo relatief weinig tijd op zn tt fiets traint.

22

Re: Nieuwe fiets kiezen.

marcell schreef:
mcguyver schreef:

De argumenten voor scheren zijn flinterdun in mijn optiek.

Wind tunnel test van Specialized!
https://youtu.be/DZnrE17Jg3I

Dus 1 filmpje is het bewijs? Ik ben geen wetenschapper maar dit is wat mij betreft het niveau van mythbusters van het TV kanaal Discovery; leuk, onderhoudend, interessant maar nul waarde.

Ik scheer m'n benen wel. Alle kleine beetje helpen, en het is een stuk fijner bij m'n masseur. Ook voelt het altijd wel goed bij het zwemmen :-)

Je moet sneller dan de klos zijn.

23

Re: Nieuwe fiets kiezen.

mcguyver schreef:

Dus 1 filmpje is het bewijs? Ik ben geen wetenschapper maar dit is wat mij betreft het niveau van mythbusters van het TV kanaal Discovery; leuk, onderhoudend, interessant maar nul waarde.

Ik geef niet aan dat dit hét bewijs is. Het is in mijn ogen wel een van de "betere" onderzoeken die ooit gedaan zijn, beter dan iedereen zijn eigen mening. Hier zit in ieder geval nog een klein stukje wetenschap achter.

En ik vind het vooral ook een leuke aanpak van ze, vandaar dat ik het deelde.

Doordat ik zelf redelijk hoog op de Chewbacca scale zit zal het toch wel scheren toch wel wat verschil maken. Misschien (of waarschijnlijk) niet de 80sec op 40km, maar als het de helft is dan helpt het nog. Ook heeft het dan een best goede ROI t.o.v. van mijn carbon aero wielen ;-)


mcguyver schreef:

Ik ben geen wetenschapper

Hmmm, dat had ik toch anders verwacht van McGuyver ;-)

24

Re: Nieuwe fiets kiezen.

Hmmm, dat had ik toch anders verwacht van McGuyver ;-)

Ha ha ha dat klopt, HTS hoger niet gekomen!

Je moet sneller dan de klos zijn.

25

Re: Nieuwe fiets kiezen.

marcell schreef:

Doordat ik zelf redelijk hoog op de Chewbacca scale zit zal het toch wel scheren toch wel wat verschil maken. Misschien (of waarschijnlijk) niet de 80sec op 40km, maar als het de helft is dan helpt het nog. Ook heeft het dan een best goede ROI t.o.v. van mijn carbon aero

Uhm, maar waar stop je dan met scheren als je zo hoog op die schaal zit...(ik vraag dit voor een vriend :-) )