1

Onderwerp: oefeningen gevraagd om flexibiliteit te vergroten met zwemmen

Tijdens het zwemmen strek ik mijn armen onvoldoende. Dat constateerde onlangs een zwemtrainer.  Mijn lichaam is niet echt heel flexibel. Zijn er specifieke oefeningen om de flexibiliteit te vergroten van mijn schouders, waardoor beter uitstrekken wat eenvoudiger wordt. Daardoor kom ik vlakker op het water te liggen en is er minder weerstand van het water. Alle tips zijn welkom.

2

Re: oefeningen gevraagd om flexibiliteit te vergroten met zwemmen

ed1111 schreef:

Tijdens het zwemmen strek ik mijn armen onvoldoende. Dat constateerde onlangs een zwemtrainer.  Mijn lichaam is niet echt heel flexibel. Zijn er specifieke oefeningen om de flexibiliteit te vergroten van mijn schouders, waardoor beter uitstrekken wat eenvoudiger wordt. Daardoor kom ik vlakker op het water te liggen en is er minder weerstand van het water. Alle tips zijn welkom.

Mijn trainer zei dat ik moest doen alsof ik iets achter in de kast moest pakken waar ik net niet bij kon. Beetje kinds maar werkt wel.

Je moet sneller dan de klos zijn.

3

Re: oefeningen gevraagd om flexibiliteit te vergroten met zwemmen

Volgens mij kom je eerder horizontaler in het water te liggen door je benen meer te gebruiken. Met zoomers/fins gaat dat het beste, als je die niet gebruikt zinken je benen, gebruik je ze wel dan liggen ze gelijk aan het oppervlak.

Een stretch voor de schouders die mijn trainer vaak deed: Ga met je rug tegen de muur staan, met licht gebogen benen en de rug van kont tot schouders tegen de muur. Houd je armen gestrekt voor je en je handen in elkaar. Vervolgens ga je met gestrekte armen omhoog. Als je flexibel bent kun je de muur aanraken, maar anders ga je zover je kunt, houdt dat een seconde (of een paar secondes) vast en laat weer zakken. Doe dat 10-20 keer.

4

Re: oefeningen gevraagd om flexibiliteit te vergroten met zwemmen

MontanaMan schreef:

Volgens mij kom je eerder horizontaler in het water te liggen door je benen meer te gebruiken. Met zoomers/fins gaat dat het beste, als je die niet gebruikt zinken je benen, gebruik je ze wel dan liggen ze gelijk aan het oppervlak.

Dat is wel een beetje kip-ei-verhaal, zoals zo veel met zwemmen. Want door uitstrekken en een goeie 'hoge elleboog' zakken je benen wel degelijk minder.

Op zich is rekken voor uitstrekken gewoon een kwestie van doen: heel veel strekken in de goede richting, inderdaad van die reik-bewegingen, ook omhoog, en met je armen in verschillende richtingen. Misschien een idee om een paar yoga-lessen te nemen? Daar leer je wel stretchen, in alle standen! En dan voor thuis de moeilijkste te onthouden.

Louise

5

Re: oefeningen gevraagd om flexibiliteit te vergroten met zwemmen

Wat kan helpen is om je hand een beetje naar buiten te buigen met je pols. Zo strek je meteen je arm ook.

6

Re: oefeningen gevraagd om flexibiliteit te vergroten met zwemmen

Bedankt voor jullie tips. Ik heb de oefening van MontanaMan geprobeerd. Ik miste nog een behoorlijke afstand om muur aan te raken met mijn armen. Maar door regelmatig oefeningen te doen, moet mijn flexibiliteit zeker toenemen.