1

Onderwerp: herstel??

Hallo allen,

Dit seizoen heb ik meerdere 1/8 en 1/4 triathlons gedaan en als een soort van afsluiting de halve van Almere (8 september). Dat dit een belasting is geweest merkte ik pas een paar weken daarna. Mijn voorbereiding was redelijk (als ik dit vergelijk met wat anderen posten dan zit ik op gemiddeld denk ik zo) en de halve ging best wel lekker (de pijntjes tijdens de wedstrijd ben ik al wel vergeten, haha). Op dit moment (28 oktober) bemerk ik dat ik de afgelopen weken weinig heb gedaan en dat het lijkt of er rust nodig was. Dit zelfde gevoel heb ik in het verleden ervaren na het volbrengen van de Roparun. Ik lijk zo anderhalf maand rust nodig te hebben.  Ik wilde eerst de vraag stellen of dit normaal is dat ik zo'n periode van rust nodig heb, maar omdat ik dan antwoorden krijg als: dat is bij iedereen verschillend, ik weet niet wat je voorbereiding was of andersoortige opmerkingen die me niet veel informatie geven, dan maar de volgende vraag: hoeveel rust heb jij nodig na een intensieve inspanning?
Ik hoop op mooie antwoorden zodat ik zelf kan bepalen of ik me rustig kan neerleggen bij langere periodes op de bank

2

Re: herstel??

Tsja, wat is rust?
Ik hobbel de 2 weken na Almere rustig door.. beetje fietsen, beetje zwemmen, net waar ik zin in heb.
Daarna wel weer opgepakt, ook omdat ik alweer had ingeschreven voor wat trails en die zijn ook wel pittig.

Ik ga in elk geval niet op de bank zitten ofzo. Hooguit 1 a 2 dagen...
Maar 2 weken even de spanning eraf.

3

Re: herstel??

Ik denk dat het van een aantal dingen afhangt, maar vooral van je leeftijd, en hoe getraind je was. Ik merkte vorig jaar dat ik echt wel een paar weken moest herstellen van mijn eerste halve. Dit jaar deed ik mijn tweede halve in opbouw naar een hele en had ik veel meer trainingsuren gedraaid in de weken maanden voor de halve. Binnen een week na die halve liep ik alweer een lekkere 15k en had ik ook al weer een paar keer 3+ uur op de fiets gezeten. Ik denk dat mijn basis vooral veel beter was dus, waardoor ik verder herstelde. Verder zal je hersteltijd langzaam aan met je leeftijd toenemen.

4

Re: herstel??

Na een halve is het voor mij met een dag of 4 rust wel gedaan. Ik begin wel met rustig fietsen.  Om hierna gewoon weer lekker verder te gaan.

5

Re: herstel??

Na de halve dit jaar heb ik twee dagen geen sport gedaan. Daarna rustig aan beginnen. Ik test of ik hersteld ben op twee manieren: is mijn rusthartslag weer rond de vijftig en kan ik de trap op mijn werk met twee treden tegelijk omhoog zonder te hijgen. En: als ik met één sport diep ben gegaan dan pak ik de volgend keer een andere sport. Zo heb ik gisteren een marathon gelopen en ga ik deze week beginnen met of zwemmen of fietsen. Tot slot lees ik dat je gevoelsmatig rust neemt. Ik denk dat dat het beste is. Als je gevoel zegt dat het genoeg is dan zou ik daar naar luisteren.

Je moet sneller dan de klos zijn.

6

Re: herstel??

Ja, ik zou ook zeggen: doe het op gevoel. Als je nog geen zin hebt om te sporten, is dat duidelijk, lijkt me. Volgens mij is voor de meeste topsporters een maand rust aan het einde van het seizoen heel gebruikelijk. Je komt ook niet alleen bij van dat ene evenement, maar ook van maanden trainen. En ook al doe  je misschien voor je gevoel niet extreem veel, je moet dat wel allemaal in goede banen leiden naast de rest van je leven. Dat speelt ook een rol, sowieso is de rol van je hoofd bij herstel enorm (zie bijvoorbeeld https://www.nrc.nl/nieuws/2018/10/07/sp … n-a2372165

Ik heb zelf op dit moment voor het eerst in anderhalf jaar echt een veel rustigere periode - vorig jaar ging het triathlonseizoen naadloos over in voorbereiding van 3,5 maand fietsen in de winter (Down Under), en daarop volgde alweer het nieuwe seizoen. Ik moet zeggen: ik vind het heerlijk nu. Ik heb net ook even toevallig twee rustige werkweken (ben eigen baas), het voelt bijna als vakantie. Maar ondertussen gaat het wel kriebelen voor volgend seizoen, en ben ik het hardlopen alweer heel zachtjes aan het opbouwen.

Ik doe nooit niks, trouwens, althans, niet langer dan een dag of wat - daar zou ik van tegen de muren opvliegen, al is het alleen maar door behoefte aan buitenlucht.

Maar nog een ander voorbeeld: ik ben in 2008 in 4 maanden tijd dwars door Afrika gefietst (Tour d'Afrique) en daar kwam ik zo moe van terug dat ik zeker 4 maanden nodig heb gehad om weer helemaal bij te komen. Ik kon in die tijd wel fietsen, maar ik moest royaal binnen mijn grenzen blijven, anders stond ik meteen geparkeerd.

Louise

7 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (30-10-18 09:45:04)

Re: herstel??

Ik merk dat ik lichamelijk vrij snel herstel, maar (mentaal) nog niet zo'n zin heb om diep te gaan na een zware inspanning.

Vorig jaar de week na de marathon de Amstel Gold Race 240 km gefietst, en ik kon me echt niet motiveren om nog een heuvel over te fietsen big_smile Lichamelijk had het echt wel gekund, maar ik heb m'n rondje lekker ingekort.
Maar een week na de IM70.3 Luxemburg een mooie fietstocht van 300 km voor het goede doel gedaan, dat ging prima.

Volgorde is ook belangrijk, fietsten na lopen gaat vrij snel weer, andersom misschien niet...

Zin om te trainen voor een volgend doel heb ik echter altijd wel heel snel. Meestal gelijk de volgende dag. Dan heb ik lang uitgekeken naar even nergens voor moeten trainen, en begint het een dag later al te kriebelen wink