1

Onderwerp: Nieuw lid

Hallo allemaal,

ik zal me even voorstellen aangezien ik nieuw ben op dit forum. Mijn naam is Aart, 32 jaar, wonend in Amsterdam en sinds ruim een jaar bezig met triathlon. Ik heb in 2017 een olympische afstand gedaan in Amersfoort, nadat ik een introductiecursus triathlon had gedaan van 10 weken. Dit ging best goed, 2.49.01 en ik vond het vooral heel leuk om te doen. Afgelopen seizoen heb ik opnieuw een olympische afstand gedaan, deze keer in Amsterdam Nieuw-West in 2.37.55, dus er zit vooruitgang in. Dit was een aanloop naar mijn A-race van afgelopen seizoen, de halve challenge van Almere. Die ging ook vrij goed, namelijk 5.29.16, waar ik superblij mee was.

Tijdens mijn jeugd heb ik veel gezwommen en waterpolo gedaan, daarna een periode wat fitness en hardlopen, tijdens mijn studie heb ik niet gesport maar vooral in de kroeg gehangen. Daarna weer begonnen met hardlopen, een periode bootcamp, voorzichtig weer wat zwemmen, en dus afgelopen jaar triathlon.

Komend jaar wil ik verder met triathlon. In ieder geval ga ik mijn tijd op de halve afstand proberen te verbeteren en wie weet een hele afstand proberen, hoewel ik dit nog erg intimiderend vind klinken.

Ik heb al wat gelezen op het forum en vind het erg leuk om jullie ervaringen en tips te lezen!

2

Re: Nieuw lid

Welkom hier!
Las elders dat je nog wat leuke halven in het buitenland zocht, wacht niet te lang met inschrijven, veel is nl al vol!!

3

Re: Nieuw lid

Met een zwemachtergrond heb je in ieder geval al een voorsprong op het onderdeel waar velen de meeste moeite mee hebben!

4 Laatst bewerkt door hugo (28-10-18 18:12:27)

Re: Nieuw lid

Welkom!
Mooie tijden hoor en ik kan me dan ook voorstellen dat het naar meer smaakt.
Kijk uit hoor straks ben je helemaal besmet met het virus smile

5

Re: Nieuw lid

Welkom - inderdaad is een zwemachtergrond voor velen jaloersmakend!

6

Re: Nieuw lid

Aart welkom! Prima tijden inderdaad. Is zwemmen inderdaad je sterkste discipline? Een hele hoort ook intimiderend te zijn, dat was ook een van de redenen waarom ik destijds aan triathlon ben begonnen.

Weet je al welke halve triathlon je gaat doen volgend jaar?

7 Laatst bewerkt door Aart (29-10-18 13:57:37)

Re: Nieuw lid

@Hedcandy dank voor de tip!

Zwemmen is inderdaad mijn sterkste discipline. Bij Almere zat ik qua zwemmen rond percentiel 11, fietsen percentiel 45 en hardlopen percentiel 60.

Ik wil in ieder geval de halve van Almere weer gaan doen, zodat ik mooi mijn tijd kan vergelijken. Daarnaast aan het begin van het seizoen een leuke OD, dus als iemand tips heeft? En daarnaast dus kijken of ik midden in het seizoen een hele kan doen. Zo niet, dan kies ik een mooie halve in het buitenland. Die hoeft dan niet supersnel, dus misschien een mooie met wat hoogtemeters ofzo.

Ik ben wat op zoek naar een coach, die me op een soort laagdrempelig niveau kan helpen met wat tips and tricks, en ook met de keuze of ik een hele moet gaan doen. In ieder geval ga ik in januari ook weer een sportmedische keuring doen, wellicht kan de sportarts er wat advies over geven.

Ik denk dat ik het virus al aardig te pakken heb smile

8

Re: Nieuw lid

Maca944 schreef:

Een hele hoort ook intimiderend te zijn, dat was ook een van de redenen waarom ik destijds aan triathlon ben begonnen.

Haha, ja, dat is zo, mooi verwoord! Voor mij was het intimiderende ervan zeker ook een reden om een hele te willen doen. Motto: feel the fear and do it anyway!

Louise

9

Re: Nieuw lid

Inderdaad!
Ik vond mijn eerste sprint intimiderend, de eerste OD intimiderend, de eerste halve intimiderend, en mijn eerste (en tot nu toe enige) hele ontzettend intimiderend. Nog net geen angst en beven big_smile Een halve is al een heel eind, om dan 2 keer zo ver te gaan. Ik was zo ongeveer zenuwachtig vanaf het moment dat ik me inschreef big_smile Heerljik!

10

Re: Nieuw lid

Haha dat klinkt heel goed. Hoe zijn ze gegaan, Louise en MontanaMan?

11

Re: Nieuw lid

Ik vond het geweldig om een keer te doen, maar dan wel het hele proces van een keer een paar maanden lang zo toegewijd trainen en mijn grenzen op te zoeken. De dag zelf was, uh, ja, intimiderend - eerst de spanning vooraf, dan zijn het drie heel lange afstanden en echt lekker ging hooguit het eerste stuk fietsen. Zwaar ook, al was het niet het zwaarste wat ik ooit gedaan heb (het is maar één dag,  ik ben bij meerdaagse fietsdingen wel veel kapotter geweest).

En dan is het ook nog een heel circus, zo'n Ironman, met de commercie, al die überhippe mensen en soms nogal streng en willekeurig jureren. Maar na de finish, met het 'You are an Ironman' en de 'lifetime of bragging rights' is het toch wel bijzonder allemaal, en ik ben nu heel blij dat ik het gedaan heb.

Het ging bij mij trouwens alleen om volbrengen, ik ben een te slechte loper om er veel meer van te kunnen verwachten dan dat (ik kan geen marathon lopen zonder behoorlijk wat te wandelen). Toen het plan zich ging vormen, dacht ik: misschien haal ik dat net, als het een beetje meezit. En dat bleek ook zo te zijn. Geen idee of er nog een tweede keer komt, ik sluit dat niet helemaal uit maar het hoeft niet per se.

Als je de langere versie van het verhaal wil lezen: http://www.delftweg9.nl/triathlon/triat … n-ironman/ gaat over die dag (met foto's), en het hele weblog over de weg erheen (inclusief het 'dealen' met de intimidatie) en sindsdien.

Nouja, ik kan het aanraden, hoor!

Louise

12

Re: Nieuw lid

De hele aanloop ernaartoe was het zwaarste. Niet zozeer de trainingen zelf, maar de constantheid van het trainen. Gelukkig werkte mijn vriendin erg mee. Uiteindelijk piekte ik een maandje te vroeg in de trainingen, of meer: ik raakte een beetje overtraind. Laatste maand was het dus vooral rusten en proberen wat goede fietstrainingen te doen (lopen gingn van 220k in juni, naar 70k in juli, had eigenlijk nog wel rond de 120k gehoopt te lopen, dus ik stond echt niet stil maar volume was wel veel minder dan gepland, zeker in eerste weken van juli), maar op de dag zelf stond ik redelijk voorbereid klaar. Zwemmen is zwemmen. Het moet gedaan worden en ik heb er, relatief gezien, niet heel veel moeite mee. Krijg wel af en toe krampjes in kuiten en/of binnenkant bovenbenen, maar dat weet ik trekt meestal snel weg. Gebeurde nu ook. Gelukkig was het zonder wetsuit, als ik die uittrek krijg ik ook altijd kramp in mijn benen.
Fietsen was heerlijk, af en toe zelfs letterlijk fluitend op de fiets gezeten. Qua intensiteit is het niet heel zwaar, qua lengte wel, maar dat komt pas aan het einde big_smile Kreeg toen een beetje kramp in bovenbenen (nooit eerder gehad op de fiets, had toch een paar keer 180-200+ moeten fietsen zoals ik wel gepland had).
Lopen begon ik te snel (had nog nooit een marathon gelopen en ik heb daar ook 'last' van met lopen in halve triathlons). De benen gingen door met het fietsritme en dat brak me na 19km op. Daarna werd het lopen-wandelen. Dus de laatste uren waren wel zwaar. In T1 en T2 heb ik geplast, verder niet, en ook geen maagproblemen gelukkig (regelmatig getraind met voeding die ik tijdens de wedstrijd zou nemen, maar nooit issues gehad eigenlijk). Ik heb niet zoveel met bragging en al dat gedoe, maar de finish (de hele laatste ronde) was mooi en ik was toch wel een beetje emotioneel na de finish (was ook het geval na de eerste halve). Het is toch iets waar heel veel tijd is in gaan zitten en wat je dan volbrengt.
Had het sneller gekund? Vast wel met betere pacing tijdens het lopen, en met wat betere planning van training in de laatste 6 weken, maar ik was maar wat trots op mijn finish!
De nacht na de wedstrijd was behoorlijk zwaar. Honger, warm, kramp in hamstring en quadriceps (tegelijk...). De plek van de kramp in de hamstring kon ik een maand erna nog voelen met hardlopen.
De weken erna ook vaak trek en bleef ik eten alsof ik trainde. Dat had ik duidelijk nog niet geoefend (om minder te eten als ik even niet zoveel trainde). Dus mijn lichaam heeft gelijk al die overtollige energie die naar binnen duwde opgeslagen voor het geval het weer zo lang zo vaak hard moet werken big_smile Die kgs beginnen er nu langzaam weer af te gaan.

Ik heb genoten van het hele proces, van eerste trainingen tot de wedstrijddag. Het is zoveel verder dan een halve, en er gaat zoveel meer tijd in trainingen zitten. Maar dat geeft uiteindelijk ook meer voldoening als het lukt. Als je goed voorbereid bent is de voorbereiding veel zwaarder (constantheid, frequentie trainingen, mentaal) dan de uiteindelijke wedstrijd.

Komende twee jaar wil ik me focussen op halve triathlons. Dat kost wat minder tijd om te trainen, wat minder tijd voor herstel en er zijn een boel leuke halve triathlons. Doe ik nog eens een hele? Misschien over 2-3 jaar, als werk en thuissituatie het toelaten (nu geen kinderen en woon 10-15min fietsen van mijn werk).

13

Re: Nieuw lid

Ja dat klinkt toch wel heel goed!! Ik ben aan het kijken naar Zurich op 21 juli, dat lijkt me een hele mooie. Ik hou jullie op de hoogte.

14

Re: Nieuw lid

Welkom Aart !

En al mooie dingen neergezet hoor, heerlijk als je zo goed kan zwemmen.

En leuk om jullie reflecties te lezen Louise en MontanaMan

15

Re: Nieuw lid

Nog even een reflectie-aanvulling dan. Ik bedoelde met de life-time of bragging rights niet zozeer dat ik nou de hele tijd loop op te scheppen, maar wel dat het volbrengen van een hele je wel status geeft - misschien in mijn geval nog extra doordat het onder vrouwen en zeker van mijn leeftijd nog zeldzamer is dan onder mannen.

Dus zo van vorig jaar bij Binnenmaas: dan vraagt een andere deelneemster of het 'ook m'n eerste kwart is' en dan raken we aan de praat en komt ter sprake dat ik een Ironman gedaan heb en dat maakt wel indruk dan. Ik heb het ook wel eens gehad in het zwembad, toen ik de badmuts op had (wat niet altijd zo is). Dat is toch wel grappig. En dat nemen ze je ook nooit meer af!

Van al die reacties maar één keer iemand gehad die duidelijk negatieve oordeelde over mijn tijd ('zó langzaam?'), en wel ook af en toe dat het intimiderende dan ook afstraalt op mij ('dat zou ik noooooooit kunnen hoor').

Louise

16

Re: Nieuw lid

Mooie blog Louise. Zeker inspirerend!

17

Re: Nieuw lid

Dank je wel, leuk om te horen. Ja, dat gaf ook nog wel een extra dimensie, het blog erover!

Groet,

Louise