1

Onderwerp: uitademen zwemmen

Ik vroeg me af wat de beste manier is om tijdens het zwemmen uit te ademen, bv vlak voor het in ademen met kracht uit te blazen of tijdens de slagen rustig uit te ademen, ik kon er niks over vinden dus vandaar de vraag.

2

Re: uitademen zwemmen

Gelijk vanaf het moment dat je hoofd terug het water in is constant uitademen. Adem vasthouden zorgt voor te veel spanning.

Ciao

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

3

Re: uitademen zwemmen

Hoi

Mijn zwemtrainer zei ooit de memorabele woorden tegen mij : hij doet bijna alles fout maar zijn ademhaling is perfect :-)

Even uit het zeilen : als een boot goed gaat ligt deze in " plané "
Definitie : Plané
Door de speciale rompvorm kan een schip bij opgevoerde snelheid in plané gaan, planeren. Het schip verplaatst veel minder water en glijdt er praktisch over, waardoor hoge snelheden bereikt kunnen worden.

Kenmerk hiervan is dat er een "kuiltje" achter het schip komt. Als je je hoofd goed in het water legt, opzij, dan krijg je bij je mond ook zo'n kuiltje. Daar adem je in. vervolgens draai je je hoofd weer naar beneden en begin je meteen met uitademen gedurende de hele slag totdat je weer adem gaat halen in het "kuiltje"

A+
Arthur

4

Re: uitademen zwemmen

Soort van aquaplaning dus. Niet helemaal, maar door je snelheid en de vorm van e hoofd vervormt het wateroppervlak, En daardoor kun je effectief ademen tijdens het zwemmen. Ofzoiets tongue

5

Re: uitademen zwemmen

vanmiddag weer wemmen, dan ook op het uitademen oefenen

6

Re: uitademen zwemmen

Vergeet niet af en toe ìn te ademen....  ;-)

Concorde

7

Re: uitademen zwemmen

Hoi Tsunami

Probeer je uitademen te verdelen over de gehele doorhaal van je rechterarm (als je rechts adem haalt)
Ik kan helaas maar aan 1 kant ademhalen, aan de andere kant loopt mijn oor vol. Kan je wel aan 2 kanten ademen, perfect, heb je 1 extra doorhaal waarbij je je hoofd niet hoeft te draaien en dus stiller/rechter in het water blijft liggen

Zwem ze!

Arthur

8

Re: uitademen zwemmen

Ik heb voor mezelf een oefening bedacht waarmee ik het ademhalen kan oefenen zowel links als rechts.
Ik doe een schoolslag waarbij ik een arm gestrekt houd waarop mijn hoofd rust, zo doe ik bv 5 slagen met mijn hoofd links en 5 rechts, ik kan zo vrij geconcentreerd mijn houding tijdens het ademen oefenen.

Al met al zat er tussen de eerste en tweede keer al een behoorlijk verschil