1

Onderwerp: Wintertriathlon

Vandaag de wintertriathlon in Groningen gedaan, matig georganiseerd evenement, maar het was erg leuk om te doen. Het weer was prima, 12 graden en windkracht 3. Het lopen ging uitstekend, ik liep 44:03, een Abraham PR (na mijn 50e)! Fietsen begon wel goed, maar ergens na 20 km schoot de kramp in mijn rechterkuit en moest ik wat terugschakelen, uiteindelijk 1:12, 34,2 gem en 200 watt, dat had beter gemoeten, maar er zat nu niet meer in. Door het zwemmen, lopen en schaatsen train ik wat te weinig op het wielrennen...
Ik hoorde meer mensen over kramp, is dat iets wat bij fietsen na lopen vaker voorkomt?

Ik kneep hem voor het schaatsen vanwege de kramp, maar daar had ik eigenlijk geen last van, wel was ik moe aan het worden en de voorgenomen rondjes 44 bleken niet haalbaar. Wat erg irritant is, was dat niet werd aangegeven hoeveel ronden je gereden had, waardoor ik ook een paar ronden teveel heb gereden. Uiteindelijk 46,2 per rondje gereden en in 2:46:40 gefinisht, 22e overall. Er zijn nog twee wintertriathlons dit jaar, een op Flevonice met MTB en een in Twente in maart...wie weet?

Qua training is er nog wel het nodige te doen op weg naar de zomer, vooral het fietsen moet ik meer aandacht geven en na 2u45min en lopen op mijn omslagpunt en fietsen en schaatsen een slag of 8 a 9 eronder was ik toch wel flink moe aan het worden. Dus meer duur en omvang, ik bouw dit langzaam op van CTL van rond de 35 in juni, naar 55 nu en dat moet richting de halve triathlon naar ca. 110. Lopen gaat wel boven verwachting.

2

Re: Wintertriathlon

Mooi verhaal, en leuk woord, Abraham PR - ik kende de term niet, maar de timing is perfect, want ik heb dan vanochtend een Sarah PR gelopen: m'n snelste 5 km boven de 50 (25'30, een evenaring van m'n PR zelfs, maar het was maar 4,9 km).

Over die kramp: ik kan me wel voorstellen dat als je 10 km zo op de top van je kunnen loopt, er ergens daarna iets wat minder goed gaat. Dat blijft de kunst van triathlon, dat het gaat om de verhouding tussen de 3 onderdelen. Dat is meer een kwestie van doseren dan van trainen. Sporten rond je omslagpunt, dat is na een uur wel 'op'.

Was nog even nieuwsgierig: wat was er matig qua organisatie?

Louise

3

Re: Wintertriathlon

Ik kwam het voor het eerst op het blog van ultraloopster Jannet tegen, Sarah PR's. 
Ben wel benieuwd wat er beter kon in de organisatie?

4

Re: Wintertriathlon

Qua organisatie: af en toe onduidelijke bewegwijzering bij het fietsen, een verkeerd opgesteld rondebord bij het schaatsen waardoor niemand wist hoeveel rondjes hij nog moest, geen duidelijke finish. Het zal misschien logistiek allemaal wat lastiger zijn bij een wintertriathlon, maar het maakte op mij geen goede indruk.

5

Re: Wintertriathlon

OT: mooi dat jullie termen uit het blog van Jannet overnemen :-)

6

Re: Wintertriathlon

Lijkt me op zich wel een uitdaging om voor iedereen aan te geven hoeveel rondes ze al hebben gedaan of nog moeten.

7

Re: Wintertriathlon

MontanaMan schreef:

Lijkt me op zich wel een uitdaging om voor iedereen aan te geven hoeveel rondes ze al hebben gedaan of nog moeten.

Inderdaad. Lijkt me dat dat alleen voor de koplopers bijgehouden wordt, of hoe gaat dat normaal dan?

8

Re: Wintertriathlon

Ik ben ook wel benieuwd, ja, heb nooit een wintertriathlon gedaan (kan niet schaatsen), het lijkt me best ingewikkeld om die rondjes bij te houden.

9

Re: Wintertriathlon

Normaal staat er een scherm waarop de 20 namen verschijnen van de mensen die in hun laatste rondes zitten. Ben je gefinished dan verdwijnt je naam van het scherm en komt er onderaan en nieuwe naam bij met het aantal afgelegde rondes. Je ziet dus alleen aan het eind van de race hoever je bent, maar iedereen kan zien wanneer hij finished. Dat werkt altijd goed.

Nu was er alleen een scherm waarover tientallen namen rolden en waar je zelf op het moment van passeren nooit bij stond.

Maar goed. Ik ben allang blij dat er nog wintertriathlons georganiseerd worden want de deelname houdt niet over. Dus hup, allemaal schaatsen trainen. Er kan best nog wel een sport bij.

10

Re: Wintertriathlon

dejong schreef:

Maar goed. Ik ben allang blij dat er nog wintertriathlons georganiseerd worden want de deelname houdt niet over. Dus hup, allemaal schaatsen trainen. Er kan best nog wel een sport bij.

Eens! Er is nog een ATB/veldloop mogelijkheid bij Flevonice, maar de enige andere zoals Groningen is helemaal aan het eind van het schaatsseizoen in Twente op 23 maart.

11 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (08-11-18 08:46:32)

Re: Wintertriathlon

Ja, ik zie er maar drie op de kalender. Komen er nog meer bij?
Begin december met een cursus schaatsen, en vind dit wel een leuke afsluiter. Maar dan wel gewoon op de weg hoor.

12

Re: Wintertriathlon

Aha, dus je hebt dan een transponder om die de banen telt?

En nee, helaas, aan mij is het niet besteed - ik heb zo'n jaar geleden een paar jaar geprobeerd schaatsen onder de knie te krijgen, dat was op zich leuk, maar ik ben ermee gestopt vanwege gebrek aan progressie (elk jaar weer bij 0 beginnen qua bochten waardoor het krabbelen bleef en het conditioneel dus niks voorstelde) en na een stevige val. Door de drukte vond ik het best wel link.

Louise

13

Re: Wintertriathlon

Ondanks dat ik naar 2 Noorse oud schaatskampioenen ben vernoemd heb ik wat betreft schaatskunsten mijn ouders altijd moeten teleurstellen.

14

Re: Wintertriathlon

Ja, klopt. In iedere kunstijsbaan ligt elektronica  waarmee met een transponder rondetijden en aantal rondes gemeten kan worden.

Overigens kan je bij iedere wintertriathlon ook meedoen als team. Je kan voor ieder onderdeel een deelnemer meenemen, maar het is ook toegestaan dat 1 persoon twee onderdelen doet.

15

Re: Wintertriathlon

Ja, klopt. In iedere kunstijsbaan ligt elektronica  waarmee met een transponder rondetijden en aantal rondes gemeten kan worden.

Overigens kan je bij iedere wintertriathlon ook meedoen als team. Je kan voor ieder onderdeel een deelnemer meenemen, maar het is ook toegestaan dat 1 persoon twee onderdelen doet.

16 Laatst bewerkt door Sandra86 (08-11-18 21:29:12)

Re: Wintertriathlon

Ik heb vroeger ook wintertriathlons gedaan, en omdat mijn ogen niet al te best zijn nam ik altijd gewoon een rondeteller mee (zo'n ding wat portiers soms ook hebben om bezoekersaantallen te tellen). Dan ben je ook als het bord wel goed werkt niet afhankelijk van toevalligheden (inhaalacties enzo). Die van Twente heb ik wel altijd ervaren als goed georganizeerd.

Dat hardlopen op het begin is ook echt nooit mijn ding geweest, je gaat al gauw te hard en dan schaats je echt niet lekker meer. Doe mij maar hardlopen op het eind.

17

Re: Wintertriathlon

dejong schreef:

Overigens kan je bij iedere wintertriathlon ook meedoen als team. Je kan voor ieder onderdeel een deelnemer meenemen, maar het is ook toegestaan dat 1 persoon twee onderdelen doet.

O, dat knoop ik in m'n oren, want manlief schaatst wel. Nouja, alleen op natuurijs eigenlijk (drie Elfstedenkruisjes zelfs, en de droom van een vierde nog niet opgegeven). Wat wel grappig is, want een heleboel mensen nemen dan automatisch aan dat ik ook wel zal schaatsen.

Leuk trouwens, Montanaman, van je namen, je ouders waren kennelijk schaatsfans?

Louise

18

Re: Wintertriathlon

Dat viel op zich wel mee volgens mij. Maar wel een beetje schaatsfan, en toch niet de standaard Nederlandse namen, dus dan maar Noorse smile

3 elfstedenkruisjes! Dat zijn de drie tochten geweest tijdens mijn leven. Hopelijk komt er nog weer eens een!

19

Re: Wintertriathlon

Ik ga misschien voor de Hollandse 100. 10 km schaatsen en 90 fietsen. Bijna triathlon wink

Iemand daar ervaring mee?

20

Re: Wintertriathlon

Nog nooit van gehoord. Is het nieuw? En waar zou dat plaats moeten vinden?

21 Laatst bewerkt door dejong (17-11-18 17:12:40)

Re: Wintertriathlon

Nou ja, als je vraagt naar  ervaring is het dus niet nieuw.

22

Re: Wintertriathlon

Ik overweeg om mee te doen aan de wintertriathlon Biddinghuizen in februari. Zijn er mensen met ervaringen van deze wedstrijd? Ben vooral benieuwd naar de fietskeuze. Het is een mountainbike parcours, maar ik vraag mij af of de cyclo crosser niet veel sneller is.

23

Re: Wintertriathlon

Bij een cross duathlon mag een cyclocrossfiets niet. Verwacht dat dat hier ook in de regels staat?