1

Onderwerp: Welke Garmin: Fenix 5, 3 of Forerunner 935 of 735?

Tot vorig jaar sportte ik met een Garmin Vivoactive (1e generatie). Prima apparaatje, lange batterijduur, verassend goed als smartwatch, maar zonder HS meting. Inmiddels doe ik (weer) aan triathlon en daarvoor voldoet hij niet. Op de fiets gebruik na diverse Garmins te hebben versleten naar grote tevredenheid een Wahoo Element Bolt.
Vorig jaar kon ik goedkoop aan een Apple Watch serie 3 komen, ook een prima apparaat, ik ben onder de indruk van de zwemregistraties en ook voor hardlopen en schaatsen voldoet hij prima. Met het appje tri-tracker ook goed te gebruiken bij kortere triathlons. De batterijduur is matig en het scherm soms wat slecht leesbaar voor mij als 50 jarige zonder leesbril ;-) Ook kan ik mijn powermeter (stages) niet koppelen en de milestonepod voor het hardlopen is niet 'live' uit te lezen. Voor een halve triathlon, die ik volgende zomer gepland heb staan, of een (alternatieve) elfstedentocht is de batterijduur ontoereikend. Integratie met diverse platforms (trainingpeaks, strava, Garmin Connect) is wel een gedoe.

Ik heb besloten dat ik mezelf mag trakteren op een beter sporthorloge op black friday (23 november). Maar welke?
Eisen die ik aan het horloge stel: lange batterijduur (tot 12 uur sporten), koppelbaarheid ant+ en bluetooth, goede zwem- en loopregistratie, muziek bij het lopen op draadloze koptelefoon, eenvoudige integratie met Strava en Trainingspeaks. Tijdens het fietsen kijk ik wel op de wahoo, maar het is wel fijn als de watch alles vastlegt. In het dagelijks gebruik wil ik hem ook als smartwatch kunnen gebruiken.

Bij Garmin is er veel keus, ik denk met een 735 zo ongeveer alles kan wat ik zou willen, behalve muziek, wifi en bluetooth smart? Als ik het goed begrijp moet je voor muziek een van de nieuwe Fenix 5 plus modellen kiezen? Ik denk dat ik daar dan maar een andere oplossing voor kies.

Ander tips, aandachtspunten en ervaringen?

2

Re: Welke Garmin: Fenix 5, 3 of Forerunner 935 of 735?

Ik heb toevallig gisteren een 735xt besteld. Futurumshop had een mooi prijsje voor de tribundel, zo ongeveer even duur als elders het horloge alleen was.

Ik heb ook een 920xt waar ik eigenlijk super blij mee ben/was totdat de barometer het begaf. De hoogte stond vanaf dat moment op 20.000 m en bleef daar ook. Kan ik op zich mee leven, maar blijkbaar wordt met de hoogte ook gerekend voor andere waardes. Zo had ik na een fietsritje zonder hartslagmeter 13.000 kcal verbrand. En VO2max werkte ook niet meer.

Horloge dus terug naar Garmin (via Coolblue) en na 4 weken afgelopen donderdag eindelijk weer terug.
Maar helaas, aangezet en gelijk zag ik al weer die waarde van 20.000 m staan.
Omdat ik niet weer 4 weken zonder horloge wil gaat de 920 naar mijn man (hij is niet zo’n cijferfreak als ik en heeft aan de basis voldoende) en heb ik de 735 besteld.

Reden om voor de 735 te kiezen is voornamelijk juist omdat deze geen barometer heeft. De hoogte wordt via GPS bepaald. In diverse fora heb ik gelezen dat alle toestellen van Garmin waar een barometer in zit veel problemen hebben als er ook mee gezwommen wordt.
Hiervoor neigde ik naar de 935. Ongeveer gelijkwaardig aan de Fenix maar lichter van gewicht. Voordeel van de 935 is dat je er ook mee kan golfen (als je daaraan doet). Ik heb daar nu een aparte Garmin voor.
Verder heeft de 935 wifi overdracht en de 735 alleen via bluetooth.

Gezien alle specs (makkelijk te googlen, kijk ook vooral naar de site van dcrainmaker) was voor mij de prijs doorslaggevend en dus het feit dat ik gewoon kan zwemmen zonder stress over de barometer.
Vanmiddag kan ik hem oppikken bij PostNL punt en morgen kan ik meteen testen bij de triathlon van Bodegraven.

3

Re: Welke Garmin: Fenix 5, 3 of Forerunner 935 of 735?

Ik heb momenteel de Fenix 3 die ik ook dagelijks draag vanwege de smartwatchfuncties en als activity tracker. De batterijduur is meer dan afdoende als je een hele triathlon binnen de cut-off finisht, en ook bij dagelijks gebruik en normale trainingsuren hoef ik maar 1-2x per week op te laden. Voor trainingen en wedstrijden doet hij alles wat ik nodig heb. De hoogtemeters en het open-waterzwemmen kunnen nauwkeuriger.

Het enige wat ik zou willen is een iets mooiere afwerking en dito scherm(resolutie), dat zou een reden kunnen zijn om te kiezen voor een Fenix 5 plus.

4

Re: Welke Garmin: Fenix 5, 3 of Forerunner 935 of 735?

Hier een 935, ongeveer 9 maanden oud, en volgens mij heeft mijn barometer het inderdaad begeven. Sinds een week geen hoogteregistratie meer en temperatuur staat vast op 32 graden. Na een paar keer calibreren wel hoogtewaardes maar niet correct (fietsen naar werk 3x zo veel hoogtemeters) en na een par dagen weer helemaal niks. Denk dat hij over 3 weken dus naar Garmin gaat (eerst nog even op trainingskamp, zal daarvoor niet geregeld kunnen worden).

5

Re: Welke Garmin: Fenix 5, 3 of Forerunner 935 of 735?

Bekijk dan ook eens de 645 music, lijkt er op dat die bijna alles kan wat jij vraagt. Alleen heeft die geen specifieke triathlon functie maar daar zijn wel Garmin IQ apps voor.

6

Re: Welke Garmin: Fenix 5, 3 of Forerunner 935 of 735?

Zoals al vaker gezegd: www.dc-rainmaker.com
Daar vind je alles over deze horloges en ook de onderlinge vergelijking!

7

Re: Welke Garmin: Fenix 5, 3 of Forerunner 935 of 735?

Ik heb nu anderhalf jaar de Fenix 5 van Garmin. Batterij gaat lang mee, afhankelijk van hoe veel je de GPS gebruikt uiteraard, maar langer dan de meeste sporthorloges met GPS denk ik. Ik draag hem dagelijks als gewoon horloge. Als je hem alleen als horloge gebruikt gaat de batterij ongeveer 10-12 dagen mee. Als ik een rondje hardloop laat ik hem tracken en zodra ik mn huis binnenloop gaat alles via de wifi naar garmin connect en strava. Veel instelmogelijkheden en je kan hem ook via bluetooth verbinden met je telefoon e.d. HS via de pols werkt goed en geeft ook na de nacht je hartslag in rust wat je weer info geeft over je fitheid en herstel. GPS is goed, behalve met zwemmen, dan zit hij er nog wel eens iets naast. Er is ook een Fenix 5S die wat compacter is (met oog op de dames en wat meer tengere heren) maar die heeft een wat kortere batterij duur en er is een Fenix 5X, die beschikt o.a. ook over topografische kaarten.

8

Re: Welke Garmin: Fenix 5, 3 of Forerunner 935 of 735?

Hallo iedereen,

Wiggle verkoopt de 735xt tri-bundel voor 280 euro.
Voldoet de 735 nog als Triathlon horloge of is deze verouderd?

9

Re: Welke Garmin: Fenix 5, 3 of Forerunner 935 of 735?

Inmiddels heb ik een tweedehands Garmin Forerunner 935 kunnen kopen voor de helft van de prijs. Bevalt prima! Ik heb hem niet 7 x 24 om, voor normaal gebruik is de Apple Watch net even handiger voor mij, maar met lopen, zwemmen en schaatsen (met de www.schaatshorloge.nl app) bevalt hij me erg goed!

10

Re: Welke Garmin: Fenix 5, 3 of Forerunner 935 of 735?

CCKB schreef:

Hallo iedereen,

Wiggle verkoopt de 735xt tri-bundel voor 280 euro.
Voldoet de 735 nog als Triathlon horloge of is deze verouderd?


Ik heb hem gisteren besteld. Lijkt me een superdeal?

11

Re: Welke Garmin: Fenix 5, 3 of Forerunner 935 of 735?

De 735 voldoet zeker nog en is zeker niet verouderd. De huidige horloges kunnen eigenlijk alles wat ze zouden moeten kunnen en doen dat ook goed. Ik zou niet weten eigenlijk wat ze meer zouden moeten kunnen. GPS registratie tijdens buiten zwemmen zou beter kunnen maar lijkt me lastig aangezien je arm onderwater is ongeveer de helft van de tijd. Misschien dat dat met de Galileo gps satellieten beter wordt (en dan zullen er ook nieuwe horloges komen). Hartslag aan de pols zou misschien iets beter kunnen maar je blijft altijd de vertraging en fuzziness houden van de hartslag golf van hart naar pols.

12

Re: Welke Garmin: Fenix 5, 3 of Forerunner 935 of 735?

Hallo allemaal .
Ik gooi mijn vraag even in dit oude topic , om geen nieuwe aan te hoeven maken .

Ik heb de Garmin Forerunner 735 .
Weet iemand of je bv dmv van een app uit Garmin IQ een meervoudige bricktraining kunt registreren ?
Dus vaker wisselen tussen fietsen en hardlopen met wissel tijden ?

13

Re: Welke Garmin: Fenix 5, 3 of Forerunner 935 of 735?

Kun je niet zelf een multisport activiteit aanmaken? Maar dan moet je wel vantevoren weten in welke volgorde je wat gaat doen en hoe vaak je dat doet.

14 Laatst bewerkt door @Jeanette (29-05-21 18:56:52)

Re: Welke Garmin: Fenix 5, 3 of Forerunner 935 of 735?

MontanaMan schreef:

Kun je niet zelf een multisport activiteit aanmaken? Maar dan moet je wel vantevoren weten in welke volgorde je wat gaat doen en hoe vaak je dat doet.

Dat weet ik helaas niet .
Ik heb namelijk morgen vanuit KiKa een clinic .
Heb ook geen idee hoevaak we wisselen .
Het is in ieder geval tussen fietsen en lopen .

Anders maak ik wel een “ outdoor” activiteit en laat hem dan doorlopen .

15

Re: Welke Garmin: Fenix 5, 3 of Forerunner 935 of 735?

Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar misschien heb je hier wat aan?
https://youtu.be/HPhC0Cw4LFk

16

Re: Welke Garmin: Fenix 5, 3 of Forerunner 935 of 735?

Het kan.
Zelf multisport aanmaken en dan onbeperkt doorlappen.

Zelf heb ik een swimrun profiel zo gemaakt. Kan ik rustig 10x lopen met 9x zwemmen daartussen.
Zet wel je overgangen uit wink

17 Laatst bewerkt door @Jeanette (30-05-21 07:09:40)

Re: Welke Garmin: Fenix 5, 3 of Forerunner 935 of 735?

rdlk schreef:

Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar misschien heb je hier wat aan?
https://youtu.be/HPhC0Cw4LFk

Thanks , is wel voor de Fenix , maar uiteindelijk werkte het hetzelfde .

18 Laatst bewerkt door @Jeanette (29-05-21 22:58:38)

Re: Welke Garmin: Fenix 5, 3 of Forerunner 935 of 735?

Hedcandy schreef:

Het kan.
Zelf multisport aanmaken en dan onbeperkt doorlappen.

Zelf heb ik een swimrun profiel zo gemaakt. Kan ik rustig 10x lopen met 9x zwemmen daartussen.
Zet wel je overgangen uit wink

heb de multisport gevonden !
Waarom moeten de overgangen uit Hedcandy ?

19

Re: Welke Garmin: Fenix 5, 3 of Forerunner 935 of 735?

Omdat je denk ik niet tussendoor schoenen wisselt oid? Dus in een wisselzone bent? (Zoals wel is bij een triathlon).
Als dat wél zo is, dan zet je ze aan natuurlijk..

20

Re: Welke Garmin: Fenix 5, 3 of Forerunner 935 of 735?

Thanks allebei voor de tips .
Heb het nu ingesteld  in mijn Garmin.
Alleen vandaag bij de KiKa clinic niet gebruikt .
Maar goed , zal het vast en zeker gebruiken .

21

Re: Welke Garmin: Fenix 5, 3 of Forerunner 935 of 735?

Als we dan toch vragen gaan stellen over de 735xt wink

Ik heb deze dus ook en zoek eigenlijk de mogelijkheid om zowel een koers (voor navigatie) als een work-out aan te zetten. Tegelijkertijd dus. Is er iemand die dat al gelukt is?

Vanwege de toenemende afstanden bij het lopen ga ik ook onbekende routes lopen. Maar ik loop wel via een schema die als work-out in Garmin staat.

22

Re: Welke Garmin: Fenix 5, 3 of Forerunner 935 of 735?

Gaat niet, mijn oplossing is om mijn fenix 5 en mijn Edge mee te nemen. Route op de edge, workout op de fenix. Ben benieuwd of iemand de oplossing wel weet.

Je moet sneller dan de klos zijn.

23

Re: Welke Garmin: Fenix 5, 3 of Forerunner 935 of 735?

Volgens mij gaat dat idd niet, hij kan maar 1 ding tegelijk draaien...

Slimmeoplossing zo met je Edge, is nog fijner/beter navigeren ook

24

Re: Welke Garmin: Fenix 5, 3 of Forerunner 935 of 735?

Kan je de route op je Edge gebruiken zonder een activiteit te starten?
Zou ook mijn ideale oplossing zijn, omdat ik een Edge Explore heb die sowieso geen gestructureerde trainingen of iets met een powermeter kan.

25

Re: Welke Garmin: Fenix 5, 3 of Forerunner 935 of 735?

LindaRotterdam schreef:

Kan je de route op je Edge gebruiken zonder een activiteit te starten?
Zou ook mijn ideale oplossing zijn, omdat ik een Edge Explore heb die sowieso geen gestructureerde trainingen of iets met een powermeter kan.

Ja, door in te stellen op je edge dat hij alleen handmatig een activiteit start. Verder gewoon wel de navigatie starten maar niet op de knop rechtsonder drukken.

Je moet sneller dan de klos zijn.