1

Onderwerp: Yoga als aanvulling op training?

Iemand ervaring met yoga als aanvulling op triathlontrainingen.
Ik zit in een fase met veel migraine. Drukte/stress op werk helpt daar ook niet echt bij.
Ik hoop met yoga ontspanning te vinden waar ik hopelijk zowel bij de migraine en als aanvulling op trainingen baat bij heb.

Vooralsnog heb ik een proefabonnement van 3 lessen afgesloten.
2x Yin Yoga en 1x Flow Yoga.

Als ik er voor kies om door te gaan kan ik verder nog kiezen voor Yin & Yang Yoga en Stressrelief.
De laatste klinkt als het meest geschikt, maar is precies op de dagen van zwem- en hardlooptrainingen.

2

Re: Yoga als aanvulling op training?

Erg goed voor de core strength en flexibiliteit. Beiden zorgen ook weer voor verminderde kans op blessures. Door velen wordt gezien als belangrijk maar toch vaak als eerste geskipped (zelf ook schuldig aan, al merk ik het wel als ik regelmatig core oefeningen doe).

3

Re: Yoga als aanvulling op training?

Yin is echt heerlijk, en echt wel nodig voor wat balans in je schema. Richt zich vooral op rekken van bindweefsel, dus voor een sterkere core gaat het niet helpen. Ik merk dat vooral m'n heupspieren heel strak zijn als ik een tijd niet ga. Zittend beroep helpt ook niet mee.
Daarnaast is het gewoon heel ontspannend.

4

Re: Yoga als aanvulling op training?

Yoga kan zeker een prima aanvulling zijn, voor je lenigheid en als een soort tegenwicht tegen al die recht-toe-recht-ane duursporten.

Ik vraag me alleen wel af: druk en stress, en dan wil je er nog iets bij gaan doen... is dat wel een goed plan? Misschien heb je meer baat bij ontspannener trainen, dus zorgen dat je zo sport dat dat stress vermindert? Want op zich is duursport natuurlijk juist een fantastische ont-stresser (dat is eigenlijk het hele idee achter running-therapie bijvoorbeeld).

Louise

5

Re: Yoga als aanvulling op training?

Louise schreef:

Ik vraag me alleen wel af: druk en stress, en dan wil je er nog iets bij gaan doen... is dat wel een goed plan?

Louise

Haha, ja daar maak ik me wel een beetje zorgen om.
Maar in principe houd ik nu de vrijdag vrij als rustdag (dan werk ik ook niet) en ik denk dat het dan wel zou passen. De lessen zijn op vrijdag van 9.00 tot 10.15 uur en precies tegenover de supermarkt, dus dat kan ik dan mooi combineren.

Of, als ik nu hoofdpijn heb ga ik meestal niet sporten, maar misschien dat yoga dan wel lukt en ook werkt tegen de hoofdpijn.

Ik kijk iig die drie lessen aan, daarna zijn de abonnementen ook per maand dus ik kan elk moment weer stoppen.

6

Re: Yoga als aanvulling op training?

Ik dacht later nog: ik doe bodybalance, dat is wel anders dan yoga maar deels wel in dezelfde hoek, met aan het eind 10 minuten ontspannen - liggen en ademhalen, zeg maar. Toch ben ik relaxter/voel ik me beter na een lekker stuk lopen of fietsen, en dat zit hem er denk ik vooral in dat ik die bodybalance doe in een sportschool. Buiten sporten vind ik sowieso veel fijner dan in een zaaltje in een betonblok, maar ook het hele sfeertje in die sportschool - mwah. Zelfs als ik relaxed uit bodybalance vandaan kom, dan loop ik meteen een bomvolle kleedkamer binnen omdat net alle lessen wisselen op dat moment - hup, weg ontspanning. Ik doe die bodybalance toch echt vooral omdat het moet/goed voor me is. Mijn hoofd houd ik okee met lopen en (vooral) fietsen.

Nouja, dat hangt nogal van de omstandigheden af. Zeker de moeite waard om uit te proberen! Vervelend van die hoofdpijn trouwens.

Louise