1

Onderwerp: Richttijd op basis van eindttijd kwart triathlon

Hoi Iedereen,

Ik ben benieuwd hoe mensen hun eindttijd inschatten op basis van eindtijden van kortere afstanden. Tijdens de kwarttriathlon heb ik een tijd 2:29:28 behaald.(18:09)(1:16:56)(50:04) Ik heb me nu ingeschreven voor een halve triathlon. Zwemmen verwacht ik weinig verval. Op het fietsen en hardlopen kan ik het slecht inschatten. Ik ben benieuwd naar wat jullie denken en of ervaringen zijn.

Bedankt.

groeten,
Lennart

2

Re: Richttijd op basis van eindttijd kwart triathlon

Als je nog maar één kwartje hebt gedaan is het natuurlijk heel erg lastig om vanuit dat punt te extrapoleren naar een halve. Zeker als die kwart, zoals je in je voorstelrondje zegt, twee jaar geleden is. En uiteraard kunnen het parcours en de omstandigheden veel verschil maken.

Dat gezegd hebbende zou ik als vuistregel nemen keer 2 + 10% en dan kom je op 5u30m uit en dat lijkt me geen onrealistisch doel. Uiteraard moet je je bij een eerste halve niet blindstaren op een tijd en gaan forceren, maar ik vind het zelf ook altijd wel prettig om een idee in mijn hoofd te hebben.

Hier is een iets betere methode (NB, gaat hier om een OD ipv een kwart): https://www.active.com/triathlon/articl … 633?page=2. Ook met deze vergelijking kom je rond de 5u30m uit.

Succes!

3

Re: Richttijd op basis van eindttijd kwart triathlon

Hoi Maca,

Bedankt voor de info! Ik had zelf inderdaad ook 5:30 in gedachten en zal dit voorlopig als richttijd nemen. Naarmate mn training vordert zal ik het misschien nog is wat gaan bijschaven.

4

Re: Richttijd op basis van eindttijd kwart triathlon

Het hangt er ook maar net vanaf hoe groot de wisselzone is op die halve... in Almere moest je dit jaar nadat je je in de tent had omgekleed nog zo'n 1200m door de t.a. heen, gedeeltelijk met en zonder fiets. En na het fietsen weer...dat kost je wel iets meer tijd dan dat je bij een kleine wedstrijd naast je fiets je ding doet.

5

Re: Richttijd op basis van eindttijd kwart triathlon

Die vuistregel van x2 +10% ken ik ook ja ... maar bedenk je wel dat een halve 10km extra fietsen is tov een kwart of een OD
Je moet jezelf afvragen of die extra km's in die 10% zitten, ik heb me daar wel eens lelijk op verkeken nl  ;-)

(en dan daarnaast ... een halve (uitzonderingen daargelaten) is vaak een veel grotere wedstrijd als een lokaal kwartje, meestal levert dat dus ook een langere transitie zone (en dus wisseltijd) op. Ook die kunnen je lelijk opbreken)

grtz
D.

6

Re: Richttijd op basis van eindttijd kwart triathlon

Je kunt een keer een combi maken van 80 fietsen en 15km hardlopen. Weet je dat je naast het inschatten van de tijd ook hoe het voelt.

7

Re: Richttijd op basis van eindttijd kwart triathlon

Verschil met een kwart tgo een halve is ook je voeding. Kom je de man met de denkbeeldige hamer tegen (wat in een kwart zelden voorkomt) zie je je eindtijd wel wegtikken.

8

Re: Richttijd op basis van eindttijd kwart triathlon

Ik schat mijn eindtijden niet in op basis van kortere afstanden, maar op basis van het tempo/snelheid die ik op een bepaalde afstand verwacht (of weet) te kunnen vasthouden.

9

Re: Richttijd op basis van eindttijd kwart triathlon

marcell jij bent nu ook wel een vrij ervaren atleet dat kun je niet vergelijken met iemand die enkel 1 kwartje gedaan heeft.

10

Re: Richttijd op basis van eindttijd kwart triathlon

Toch kan het best zijn dat ook een minder ervaren atleet uit zijn trainingen een betere richttijd kan afleiden. Zeker met beperkte wedstrijd ervaring.

11

Re: Richttijd op basis van eindttijd kwart triathlon

ronnyke schreef:

marcell jij bent nu ook wel een vrij ervaren atleet dat kun je niet vergelijken met iemand die enkel 1 kwartje gedaan heeft.

Juist als je nog maar 1 wedstrijd hebt gedaan lijkt me die tijd niet representatief om mee te rekenen, dan zou ik nog meer naar trainingstijden kijken.

En bedankt voor je compliment; "vrij ervaren atleet" :-D Zo zie ik mezelf (nog) niet.

12 Laatst bewerkt door HansH (16-12-18 16:20:39)

Re: Richttijd op basis van eindttijd kwart triathlon

Even mijn ervaring van vorig jaar: OD 2:44, halve 5:58. Dan klopt die 2x +10% dus eigenlijk behoorlijk precies smile. Dat waren allebei wedstrijden die ook voor mijn gevoel goed gingen. Nu had die halve (St.Polten) nogal wat hoogtemeters, en die OD was vlak, maar om gewoon een richttijd te hebben klopt die formule dus aardig.... Bij een OD zit ik meestal tussen de 2:35-2:45 en bij een halve hangt het sterk van de wedstrijd af (vaak wel net onder de 6 uur, maar ook een keer net onder de 7 uur lol ) Zoals iedereen al aangeeft kan daar nog flink wat mis gaan (hoogtemeters, temperatuur, voeding enz). Bij een OD speelt dat allemaal niet zo'n enorme rol.

triathlon is 3x leuker!

13

Re: Richttijd op basis van eindttijd kwart triathlon

Ik ook 02:37:28 op een kwart en twee weken later 05:57:12 op de halve. Een OD zou 10' langzamer zijn ivm zwemmen.
Beide niet specifiek voor getraind, maar wel ongeveer in dezelfde vorm dus wink

Maar ligt nogal aan de omstandigheden, deze halve had vrij veel hoogetemeters (Luxemburg).
Daarom tel ik altijd gewoon m'n gemiddelde snelheden die ik denk te halen bij elkaar op, dan wordt die verwachting veel realistischer.

14

Re: Richttijd op basis van eindttijd kwart triathlon

Ik zou als ik jou was helemaal geen tijd in gedachten nemen. Probeer een hartslag te kiezen waarvan je weet dat je niet over een grens gaat. En verder bewust zijn van de wedstrijd, genieten, pijn lijden, om je heen kijken en leren hoe het is om een halve triatlon te doen.

En dan.... de tweede keer. Dan kan je een tijd in je hoofd meenemen.

Je druk maken over een tijd kan namelijk altijd, maar bewust zijn van een eerste halve triathlon niet. Vooral ook omdat je nog weinig ervaring hebt met triatlons.

Het klinkt misschien een beetje zweverig, maar dat ben ik helemaal niet. Ik heb best wat ervaring, en ik maak voor al mijn wedstrijden een zeer strak wedstrijdplan met tijden, etc. Maar in jouw situatie lijkt mij dat zonde van je leer & geniet moment.

Succes!

-- M

15

Re: Richttijd op basis van eindttijd kwart triathlon

Waardevolle input mstyz en leuk om vanuit die hoek input te lezen. Ik ga daar zelf zeker aan denken tijden mijn eerste halve later volgende jaar.

16

Re: Richttijd op basis van eindttijd kwart triathlon

davidr schreef:

Waardevolle input mstyz en leuk om vanuit die hoek input te lezen. Ik ga daar zelf zeker aan denken tijden mijn eerste halve later volgende jaar.

Maar vergeet de cut off tijden niet.

Je moet sneller dan de klos zijn.

17

Re: Richttijd op basis van eindttijd kwart triathlon

Ja, mooi verwoord Mstyz!

Ik zat ook nog te denken, dat blijkt ook al uit een paar andere reacties: hoe langer de afstand, des te minder controle heb je, dus des te minder zijn voorspellingen waard. Want des te meer hangt er af van parcours, weer, vorm van de dag, voeding, mentaal/jezelf pacen, enzovoort. Daarin is een halve behoorlijk anders dan een kwart, vind ik.

Ik stel ook altijd mijn verwachtingen of streven kort ervoor bij op basis van hoe het gaat in de trainingen. Desalniettemin: met mijn PR op de kwart (snel parcours - Ter Aar) van 2u35 hoop ik dat er een keer een halve onder de 6 uur in zit. Maar tot nu toe heb ik nog geen halve in goede doen gedaan, ik heb er drie gedaan en er was steeds wat, dat was een beetje pech. Komende zomer hopelijk.

Louise

18

Re: Richttijd op basis van eindttijd kwart triathlon

Zeker een nuttige input van mstyz en zo zou het ook moeten zijn, gewoon ervaren, kijken hoe het gaat en leren.

Tegelijkertijd weet ik dat een 'richttijd', hoe onnauwkeurig en nietszeggend ook, een handvat voor de wedstrijd kan geven waarmee je rust creëert (ik weet dat dat voor mij zo werkt). De truc is dan wel om daar niet rigide mee om te gaan natuurlijk.

Ik moet maar eens een snelle OD gaan neerzetten, mijn snelste OD is langzamer dan de helft van mijn snelste halve.

19

Re: Richttijd op basis van eindttijd kwart triathlon

Ik hoor dat signaal steeds vaker onder triatleten; dat je je niet moet richten op een specifieke eindtijd. Maar alleen moet genieten van een "wedstrijd". Zelfs mijn coach durft zich niet echt te wagen aan het benoemen van te verwachtte tijden.

Durf jezelf geen tijdsdoelen te stellen, maar kijk gewoon waar je uitkomt. Niet te streng voor jezelf zijn. Meedoen is belangrijker dan winnen (of een gestelde tijd halen).

Wil je toch echt doelen stellen? Dan hooguit, maar wel voorzichtige, procesdoelen. Dus hoeveel uur je traint, hoeveel trainingen. Maar durf voor jezelf geen harde tijd of snelheid neer te zetten die je wilt behalen.

Waarom niet? Een triathlon is en blijft toch een wedstrijd.
En volgens Wikipedia is een wedstrijd is een evenement, waarin meerdere partijen trachten een of meer tegenstanders te overwinnen, of trachten te bewijzen dat zij beter zijn in een discipline dan de andere partij of partijen. Die tegenstanders of andere partijen kan net zo goed jouw eigen gestelde tijdsdoel zijn.

Als ik afgelopen jaar geen tijdsdoel voor mijn eerste halve triathlon had bepaald, dan zou ik niet weten waar ik echte trainings- en racemotivatie vandaan had moeten halen.

Ook bij mijn eerste 1/8e triathlon had ik mezelf een tijdsdoel gesteld. Waarom? Omdat ik de finish echt wel haal als ik gewoon aanmodder, daar zit voor mij nul uitdaging in. Ik wil mezelf meten en zien waar ik kan verbeteren.

En omdat ik juist die uitdaging zoek stel ik mezelf wél tijdsdoelen waar ik voor train en die ik wil behalen. En die uitdaging heb ik zo erg nodig dat ik er zelfs voor kies dat bij 3 sporten te doen in een triathlon.

Daarmee heb ik mooi 4 tijden die ik kan verbeteren en waar ik me op kan richten. 1 voor het zwemmen, 1 voor het fietsen, 1 voor het lopen en nog 1 voor de volledige tijd incl. wissels.

Heerlijk om mezelf vooraf uit te dagen met tijden die ik net niet ga halen als ik niet kei hard mijn best doe, zowel tijdens mijn trainingen als tijdens de wedstrijd zelf.

En genieten? Dat doe ik aan de finish wel weer als ik ze gehaald heb. Of, als het onderweg totaal misgaat zoals met het lopen bij mij in Almere afgelopen jaar.

Dus lennartblom; stel jezelf mooie tijdsdoelen voor je eerste halve triathlon die je wilt gaan halen! En haal uit die doelen jouw motivatie om het komende jaar keihard te trainen en er naar toe te werken.

Kom maar op met dat commentaar :-D

20

Re: Richttijd op basis van eindttijd kwart triathlon

marcell schreef:

**** lang verhaal ****

Kom maar op met dat commentaar :-D

Ik pak de popcorn erbij wink

21

Re: Richttijd op basis van eindttijd kwart triathlon

Als ik zo eens kijk wie dit advies geeft (gewoon genieten en geen eindtijd stellen etc.) dan zijn dat de meer ervaren atleten. In mijn boekje zijn dat mensen die zelf genoeg teleurstellingen hebben meegemaakt en daar nu van hebben geleerd. Mijn concluisie is dat ik beter kan luisteren naar iemand met veel ervaring. @Marcell: ik heb bij mijn eerste halve tri en genoten en mijn verwachte eindtijd gehaald. En die was overigens gebaseerd op 2 x de eindtijd van mijn kwart. Dus ik denk dat als je een realistische eindtijd neemt je er ook van kan genieten. De volgende keer, en dat ben ik met je eens, ga ik er veel doelgerichter inzitten omdat ik nu weet wat er allemaal kan gebeuren op een halve tri.

Je moet sneller dan de klos zijn.

22

Re: Richttijd op basis van eindttijd kwart triathlon

Maca944 schreef:

Tegelijkertijd weet ik dat een 'richttijd', hoe onnauwkeurig en nietszeggend ook, een handvat voor de wedstrijd kan geven waarmee je rust creëert (ik weet dat dat voor mij zo werkt). De truc is dan wel om daar niet rigide mee om te gaan natuurlijk.

Kijk, daar herken ik me helemaal in. Ik geloof eigenlijk niet dat iemand aan een wedstrijd begint zonder een tijdsdoel in zijn hoofd te hebben (uitgesproken of stiekem in gedachten). Dat geeft richting, en een doel om voor te trainen. Zodra het startschot is gegaan mag je dat rustig vergeten in "in" de wedstrijd en het moment zitten. En je aanpassen aan de omstandigheden. En overschakelen op plan B... of C....

triathlon is 3x leuker!

23

Re: Richttijd op basis van eindttijd kwart triathlon

Ik zet ook altijd een eindtijd. Kijken naar hartslag of wattage kan helpen om die tijd te halen, maar ik start een wedstrijd altijd met een tijd of snelheid in mijn hoofd.
Teleurstelling hoort voor mij ook bij sporten en maakt het wél halen van een doel juist mooier.

24

Re: Richttijd op basis van eindttijd kwart triathlon

Maca944 schreef:
marcell schreef:

**** lang verhaal ****

Kom maar op met dat commentaar :-D

Ik pak de popcorn erbij wink


Ik quote MACA944 even hoef ik het lange verhaal er niet uit te knippen smile..

Popcorn smeuig wordt het ook niet overigens. Wel iets van nuance...

Tijden zijn gaaf en ik ben nog steeds f.cking chagrijnig over die eikel die me een elleboog op mijn neus gaf tijdens het zwemmen in Veenendaal in 2011 (denk ik) waardoor mijn PR op de kwart 2.00.12 is en niet 1.59.30 ofzo..

Andersom ben ik mega trots op de 10.55 van Almere 2009 bij mijn debuut op de hele. Het verschil is.. Dat die 10.55 me pas in de laatste 4km van het lopen interesseerde toen ik nog iets over had en me realiseerde dat onder de 11 uur kon komen.
Ik had gedacht ergens tussen 11.30 en 12.30 te eindigen en bleek meer te kunnen dan ik dacht... Pas in 2016 heb ik een poging gedaan die tijd te verbeteren, toen was ik wel bezig met tijd, ging ik volledig dood in de laatste 15km met lopen en wat leverde het op? 8 minuutjes eraf.... Almere 2009 was echt heel veel leuker dan 2016 kan ik je verzekeren smile

Bij je debuut op een afstand geloof ik heel erg in genieten van de race zonder te kijken naar doeltijden. Je kunt een race  nog 25 keer doen met "schuim op de bek" en je ook op de harslagmeter/SRM/cadansmeter/ZWOLF teller/online lactaatmeter en weet ik wat blindstaren...

De eerste keer een OD/halve/hele triathlon doen en de voldoening (of zelfs lichte euforie) ervaren dat je dat kunt volbrengen voel je echt maar 1 keer. De atleten die zich blindstaren op tijden en vervolgens die niet halen omdat een triathlon nooit loopt zoals je denkt, zijn heel vaak degenen die er snel mee ophouden.

25

Re: Richttijd op basis van eindttijd kwart triathlon

Mijn eerste halve was IM 70.3 in Luxemburg. Vooraf had ik hier ook een bepaalde tijd in gedachten en hiervoor lag ik na het zwemmen en het fietsen ook keurig op schema. Achteraf blijk ik daar te veel gegeven te hebben om maar aan die tijd te komen, waardoor ik bij het lopen gigantisch veel ingeleverd heb. Toen ik een jaar later in Mallorca voor de 2e keer een 70.3 deed, vond ik mede vanwege het veel zwaardere fietsparcours een tijd veel minder belangrijk. Toen heb ik daadwerkelijk genoten van het fietsen en later ook van het lopen. Dit zorgde uiteindelijk ook nog voor 10 minuten tijdwinst t.o.v. een jaar eerder. Los van de tijd kijk ik hier op de gehele race met een veel beter gevoel terug omdat ik veel meer ontspannen was.

Tijdens het trainen kun je denk ik gerust richting een bepaalde eindtijd werken, maar als de basis eenmaal goed is zou ik zeker voor een eerste keer vooral proberen te genieten. Bovendien, hoe langer de afstand, hoe meer het naar mijn mening een 'ervaringsding' wordt: hoe reageert je lichaam op de afstanden, op de spanning, wat doe je met voeding etc.