1

Onderwerp: Au m'n knieën

Afgelopen zondag heb ik een (enorm) rustige duurloop gedaan van 15km. Rustig naar die afstand opgebouwd. Ik heb een tijdje met een kniebrace gelopen om mijn knie wat te ontlasten. Nu kon ik aan het einde van de loop bijna niet meer lopen door pijn/extreme stijfheid aan de buitenkant van mijn knie. Niet echt een plotselinge steek maar gewoon door de constante impact  (ben 1.94 en 93 kg). Ik ben een aantal weken geleden weer zonder brace gaan lopen omdat dat voor de lange duur ook geen oplossing is. Ik train voor de halve volgende jaar en volg een schema. Ik doe al een tijd braaf mijn fysiooefeningen voor stabiliteit en knie verbetering. Nu twijfel ik wat wijsheid is. Herkennen mensen deze problemen bij het opbouwen van 10k naar 20k en zoja hoe gingen jullie er mee om? Ik wil mijn droom van de halve eigenlijk nog niet opgeven.

2

Re: Au m'n knieën

Terug naar de fysio ermee!
Zo van afstand is er echt geen zinnig woord over te zeggen, wat voor een ander werkt, hoeft voor jou niet te werken en vice versa. Elk lichaam is anders, ik zou je eerst willen zien bewegen, aldus deze fysio smile
Sterkte met je herstel!

3

Re: Au m'n knieën

Hedcandy schreef:

Terug naar de fysio ermee!
Zo van afstand is er echt geen zinnig woord over te zeggen, wat voor een ander werkt, hoeft voor jou niet te werken en vice versa. Elk lichaam is anders, ik zou je eerst willen zien bewegen, aldus deze fysio smile
Sterkte met je herstel!

Thanks, ga woensdag naar de dokter en dan waarschijnlijk fysio. Begrijp dat het voor een ieder anders is maar ben toch benieuwd of mensen van mijn lengte (rond de 1.94 en rond de 90 kg, misschien mcguyver of Ferrariman?) de knieproblemen ook herkennen en hoe ze het werkbaar hebben gemaakt.

4

Re: Au m'n knieën

Stoelio schreef:

Thanks, ga woensdag naar de dokter en dan waarschijnlijk fysio. Begrijp dat het voor een ieder anders is maar ben toch benieuwd of mensen van mijn lengte (rond de 1.94 en rond de 90 kg, misschien mcguyver of Ferrariman?) de knieproblemen ook herkennen en hoe ze het werkbaar hebben gemaakt.

ik ben 1,92 en 93 kg. Heb 1 maal een knieprobleem gehad. Reden: tijdens een halve marathon met een steentje in mijn schoen te hebben gelopen waardoor ik tijdens de 'vlucht' mijn voet net even wat anders neerzette. (stom stom stom) Resulteerde in 3 maanden herstel. Dat had dus niks met overbelasting te maken. Wat wel met overbelasting te maken had was de spier aanhechting op mijn heup. Dat was met fysio en oefening na 3 maanden weg. Die 10% regel klopt in mijn geval zeker weten. Sowieso de droom nooit opgeven!

Je moet sneller dan de klos zijn.

5

Re: Au m'n knieën

Ik ben 1.72 en 63kg maar heb ook recentelijk last van mijn knie gehad en ben daar nu "herstellende" van.

Werkbaar maken is vooral niet forceren en meteen stapje terugdoen als je last krijgt. En vanaf die rust gewoon weer rustig aan opbouwen. En ja dat kan betekenen dat je een halve marathon moet laten schieten en die op een later moment pas kan doen. Ik heb onlangs ook verschillende wedstrijden af moeten zeggen. Maar dat vind ik minder erg dan langer met een blessure lopen, of die daardoor laten verergeren.

Ja is soms goed kl*te, maar gezondheid voor alles.

6

Re: Au m'n knieën

Ik ben 1.98 en rond de 90 kilo. Geen ervaring met knieklachten bij mezelf.
Buitenkant knie icm opbouwen moet ik snel denken aan het Tractus iliotibialis frictie syndroom.
Maar ik adviseer vooral advies face to face in te winnen.

7

Re: Au m'n knieën

Dank voor de reacties. Dokter denkt aan lopers knie, ga contact opnemen met een fysio en qua hardlopen rustig aan doen de komende weken.

8

Re: Au m'n knieën

Dat is inderdaad een lopersknie. Succes!