1

Onderwerp: Benen trainen

Ik heb blijkbaar een verhoudings bewijs sterke beenslag. 50m 47s tegenover +- 40s borstcrawl. Omdat het mij makkelijk af gaat train ik ook graag de benen. Nu is mijn vraag, levert dat geen nadelen op voor ee andere disciplines?

2

Re: Benen trainen

Als ze sterker zijn, worden ze ook minder moe straks, dus het lijkt me zeker geen nadeel.
Ik weet niet of het ook op langere afstanden het geval is?

3

Re: Benen trainen

Ja, ik vraag me ook af hoe het op de lange afstand is? Want met je benen zwemmen kost relatief veel energie/zuurstof, veel meer dan met je armen, vandaar dat zelfs zwemmers die daarna niet gaan fietsen en lopen er op de lange afstand maar weinig gebruik van maken. En triatleten dus al helemaal weinig, want die benen moeten daarna nog zoveel.

Louise

4

Re: Benen trainen

Benen trainen die daardoor sterker worden lijkt me prima. Voor wat betreft praktische toepasbaarheid in een triathlon heb je niet zo heel veel aan je beenslag.

Zwemmers op de korte afstand halen bij mijn weten 30% van de voortstuwing uit de beenslag. Op de langere afstanden buiten zit dat tussen de 5-10% (correct me if I'm wrong, deze getallen kan ik me herinneren). Bij een triathlon moet je inderdaad nog fietsen en lopen, dus het is zaak om je benen bij het zwemmen zo min mogelijk te belasten en eigenlijk alleen je beenslag te gebruiken voor je rotatie en positie.

5

Re: Benen trainen

Maca944 schreef:

Zwemmers op de korte afstand halen bij mijn weten 30% van de voortstuwing uit de beenslag.

Ja, en dat kost dan meer dan 80% van hun zuurstof, zoiets (als ik me dat goed herinner van wat Roy van Zwemanalyse erover zei). 

Louise

6

Re: Benen trainen

Ik train wel per zwemtraining altijd 500m alleen benen (met zoomers, anders kost t me een halve dag). Ik doe dit vooral ook om mn enkels te versterken.