1

Onderwerp: Fiets woon-werk

Onlangs heb ik besloten minder te gaan werken en daarmee begint nu ook de overweging om mijn auto weg te doen.
We hebben er twee voor de deur en als ik nog maar 3 dagen in de week naar mijn werk ga kan wat mij betreft mijn diesel de deur uit.
Goed voor het milieu, mijn conditie en de portemonnee.

Ik ging zomers wel regelmatig op de racefiets naar mijn werk maar als dit een vast karakter krijgt zou ik toch graag een andere fiets hiervoor aanschaffen.

Eentje die redelijk licht is maar waar ik wel makkelijk wat spullen in mee kan nemen(dus fietstas mogelijkheid). Ook moet de fiets geschikt zijn voor de verschillende weersomstandigheden en toch ook sterk want met mijn bijna twee meter en 95 kilo heeft ie ook nog wel wat te dragen.
De enkele afstand naar mijn werk is 25 kilometer.

Ik ben benieuwd of er hier ook forummers zijn die het gehele jaar een redelijke afstand woon-werk op de fiets doen en tips voor mij hebben welke fiets geschikt zou kunnen zijn en waar ik zeker op moet letten bij de aanschaf.

Reacties zijn welkom!

2

Re: Fiets woon-werk

Ik doe die afstand, als ik op de fiets ga, lekker op de racefiets of in de winter op de mountainbike. Met rugzak dan.

3 Laatst bewerkt door Bart66 (23-12-18 22:51:42)

Re: Fiets woon-werk

Momenteel zit ik met een vergelijkbaar dilemma. Ik heb een aanbod liggen om hier in de buurt te gaan werken, 15km enkele reis. Mijn leaseauto blijft achter bij mijn huidige werkgever.
Mijn overweging is om geen tweede auto aan te schaffen en woon-werk met de fiets te gaan doen, dat moet dan iedere dag. Eigenlijk heb ik niet nagedacht over de fiets, ik heb een oud stalen ros met zeven naafversnellingen en grote fietstassen. Juist die zware, en enigzins lompe, fiets leek mij een prima manier om mijn fietskwaliteiten te verbeteren.
Ik ben heel benieuwd waar jij op uitkomt.

4

Re: Fiets woon-werk

Ik zou nooit op een "gewone" fiets gaan als je er deels ook je fiets-kwailiteiten mee wil verbeteren.
Ik werk zelf op ongeveer 25 km van huis, en werk wisselende diensten. Ik ga niet elke dag op de fiets naar het werk, maar wel zeer regelmatig. Zelf pak ik altijd een van de racefietsen of een tijdritfiets mee. Je bent lekker snel op je werk, en de afstand is precies goed voor een 40-50 minuutjes lekker door te kunnen trappen, of een leuke training te doen. Je moet het vooral zelf leuk maken, mijn ervaring is wel dat dezelfde route na een tijd echt gaat vervelen, en dan is een uitdaging aan brengen middels wat intervallen of wisselende tempo's (KOM's op de route tongue ) een welkom iets.

Ik gebruik zelf een Camelbak rugzak zonder drinkzak erin om de lunch mee te nemen, en wat kleine dingetjes. We hebben douchemogelijkheden op het werk, en ik heb daar ook altijd kleding liggen. Het vergt met name vooraf ietwat meer plannen, maar zodra het routine is, weet je niet beter meer.

Succes!

5

Re: Fiets woon-werk

Ik woonde altijd op 10km van werk en deed dit altijd op de gewone fiets. Nu met 25km wil ik ook regelmatig gaan fietsen. Zit te denken aan een goedkoop tweedehands racefiets of een sportieve riem aangedreven tweedehands. Ga niet met mijn goede racefiets, want mijzelf kennende wordt dat onderhoudsmatig gezien een drama.

6

Re: Fiets woon-werk

daveke schreef:

Ik zou nooit op een "gewone" fiets gaan als je er deels ook je fiets-kwailiteiten mee wil verbeteren

Kun je aangeven waarom niet?

7

Re: Fiets woon-werk

Bart66 schreef:
daveke schreef:

Ik zou nooit op een "gewone" fiets gaan als je er deels ook je fiets-kwailiteiten mee wil verbeteren

Kun je aangeven waarom niet?

Goeie vraag!

Zelf wil ik graag toewerken naar een halve triatlon en denk op deze manier wekelijks mijn aantal fietskilometers aardig op te kunnen schroeven. Ben niet echt bezig met snelheid, maar meer met afstanden vergroten. Zo kan ik mijn vrije dagen inzetten om helemaal te richten op zwemmen en hardlopen.

En omdat ik echt elke werkdag de fiets wil pakken en ook mijn laptop, documenten en soms boeken mee moet kunnen nemen ben ik wel van plan een hybride aan te schaffen.

Ik overweeg nu deze:
https://www.12gobiking.nl/cube-kathmandu-exc-2018-64790

Heb ook nog de wens in de zomer een aantal weken op de fiets door Frankrijk te reizen, lijkt dit me ook een geschikte fiets voor.

8

Re: Fiets woon-werk

Bart66 schreef:
daveke schreef:

Ik zou nooit op een "gewone" fiets gaan als je er deels ook je fiets-kwailiteiten mee wil verbeteren

Kun je aangeven waarom niet?


Train as you fight .... fight as you train

Grtz
D.

9 Laatst bewerkt door Louise (24-12-18 20:05:46)

Re: Fiets woon-werk

Ik doe veel van m'n dagelijkse vervoer op de stadsfiets, gemiddeld 3,5 uur per week, niet systematisch woon-werk maar soms wel ook (ben eigen baas, dus meer huis-opdrachtgever), maar dat kan ik echt niet op de race- of triathlonfiets doen: je kan er niks op meenemen en ik vind het veel te tricky in donker, regen en drukte. Zo'n fiets moet robuuster zijn, bagagedrager, de verlichting er vast aan, en ik wil er ook rechter op zitten voor het overzicht in het verkeer. Dan train je ook, maar je moet sowieso het trainingseffect van woon-werkfietsen niet overschatten: het is te vaak hetzelfde, te kort voor lange duur, te lastig om intervallen te rijden, dus al heel gauw te weinig trainingsprikkel en met een beetje pech wel vermoeiend, zeker bij slecht weer. Kilometers maken is niet hetzelfde als trainen, hè?

Louise

10 Laatst bewerkt door daveke (26-12-18 22:31:07)

Re: Fiets woon-werk

Louise schreef:

Ik doe veel van m'n dagelijkse vervoer op de stadsfiets, gemiddeld 3,5 uur per week, niet systematisch woon-werk maar soms wel ook (ben eigen baas, dus meer huis-opdrachtgever), maar dat kan ik echt niet op de race- of triathlonfiets doen: je kan er niks op meenemen en ik vind het veel te tricky in donker, regen en drukte. Zo'n fiets moet robuuster zijn, bagagedrager, de verlichting er vast aan, en ik wil er ook rechter op zitten voor het overzicht in het verkeer. Dan train je ook, maar je moet sowieso het trainingseffect van woon-werkfietsen niet overschatten: het is te vaak hetzelfde, te kort voor lange duur, te lastig om intervallen te rijden, dus al heel gauw te weinig trainingsprikkel en met een beetje pech wel vermoeiend, zeker bij slecht weer. Kilometers maken is niet hetzelfde als trainen, hè?

Louise

Daar ben ik het dus echt niet mee eens. Je hebt tegenwoordig écht serieus goede verlichting. Ik gebruik zelf de Varia lampjes van Garmin die perfect matchen met mijn 1030. Dat past zich automatisch aan aan de lichttoestand buiten en is bedienbaar vanaf de headunit. Woonwerk verkeer is prima te doen op een triathlonfiets of racefiets. Regen en donker zijn voor mij geen reden om het niet te doen, daar kun je je op kleden en je rijstijl op aanpassen.

Jawori schreef:
Bart66 schreef:
daveke schreef:

Ik zou nooit op een "gewone" fiets gaan als je er deels ook je fiets-kwailiteiten mee wil verbeteren

Kun je aangeven waarom niet?

Goeie vraag!

Zelf wil ik graag toewerken naar een halve triatlon en denk op deze manier wekelijks mijn aantal fietskilometers aardig op te kunnen schroeven. Ben niet echt bezig met snelheid, maar meer met afstanden vergroten. Zo kan ik mijn vrije dagen inzetten om helemaal te richten op zwemmen en hardlopen.

En omdat ik echt elke werkdag de fiets wil pakken en ook mijn laptop, documenten en soms boeken mee moet kunnen nemen ben ik wel van plan een hybride aan te schaffen.

Ik overweeg nu deze:
https://www.12gobiking.nl/cube-kathmandu-exc-2018-64790

Heb ook nog de wens in de zomer een aantal weken op de fiets door Frankrijk te reizen, lijkt dit me ook een geschikte fiets voor.

Mensen overschatten vaak het nut van fietskilometers maken. De focus ligt veel op zwemmen, want die paar seconden per 100 meter gaan echt veel doen op een kwart-triathlon. Uren in het zwembad doorbrengen om luttele seconden te winnen. Tegelijkertijd trainen er veel triatleten TE weinig op het fietsonderdeel, en gaan zodra het weer beter wordt langzaam aan eens kilometers maken. De winter is bij uitstek het seizoen om km's te vreten - indoor of outdoor. Mijn filiosofie is altijd dat je beter een turbo op een grotere motor kan steken dan op een kleine, en met die turbo bedoel ik de interval trainingen. Een grote motor krijg je alleen door kilometers te trainen, en niet van af en toe een keer een rondje hard te rijden.

Voor wat betreft waarom juíst voor een racefiets te kiezen, of tijdritfiets. Je gaat straks in een triathlon toch ook geen uur lang op een stadsfiets rijden met je fietsonderdeel? Als je nu al veel traint op die fiets, en in die houding, wordt het er straks alleen maar beter op. De houding die je tijdens die wedstrijd aanneemt, moet een soort "tweede natuur" zijn en verre van oncomfortabel aanvoelen. Stadsfietskm's rij je gebruikelijk ook op een veel lagere cadans en komt dus qua trainingsprikkel niet eens in de buurt van wat je in het seizoen gaat doen. Mijns inziens is dat verspilde tijd, die je veel nuttiger, met wat kleine aanpassingen ook nuttig kan besteden op je racefiets. Is het een optie om je laptop of documenten op je werk achter te laten? Dan heb je veel minder bagage nodig.

Als ik lees dat je de woon-werk km's wil gebruiken voor een halve triathlon, en daarbuiten de uren wil gebruiken voor zwemmen en lopen, schat ik in dat je fietsonderdeel het zwaarste er onder gaat lijden. Een fietsonderdeel in een halve waar je een gemiddelde zou halen van 30-35 per uur zit je al gauw 2,5-3 uur op de fiets en dat is niet te simuleren met enkel ritjes van 25 km. Die zijn leuk voor erbij, en zou ik enkel gebruiken voor intervals te doen. Je hebt gewoon lange ritten nodig om die afstand in je benen te krijgen

11

Re: Fiets woon-werk

Bedankt voor de reacties.
Wat betreft de duurtrainingen, goed punt dat ik niet genoeg heb aan die ritjes naar het werk en weer terug. Er is in de weekenden zeker ruimte om lange duurtrainingen te doen op de racefiets. Die zal ik zeker niet vergeten.

Ik werk in het onderwijs en ik ontkom er helaas echt niet aan om spullen heen en weer te sjouwen naar mijn werk. Er moet ‘s avonds thuis nog wel wat werk gebeuren vaak.

Ik denk dat ik het per week moet gaan bekijken. Zovaak mogelijk de racefiets pakken en op andere dagen de Hybride om toch ook spullen heen en weer mee te nemen.
Wellicht haal ik dan nog niet het hoogst haalbare rendement uit de fietskilometers maar het lijkt me nog altijd beter dan het alternatief(de auto).

12

Re: Fiets woon-werk

Omstandigheden zijn persoonlijk, wat de een gevaarlijk vindt (donker), vindt de ander prima. Zo is het ook met houding, cadans en noem maar op. Bij de een liggen stadsfiets en racefiets mijlenver uit elkaar, bij de ander veel minder.
Als je fietst, draagt het bij aan je fietsconditie, maar de mate waarin verschilt héél erg.
Mogelijk is het ook nog een optie om de grotere spullen dubbel aan te schaffen? Dat heb ik voor werkgerelateerde zaken ook gedaan.

13

Re: Fiets woon-werk

Ik denk juist dat je het nut van dagelijks een half uur heen en een half uur terug van je werk moet onderschatten, dat is 5u per week. En met 25km heen en 25km terug 3 dagen per week is dat ook al gauw 5-6u per week, en ook heel goed voor actief herstel. Zeker als je voor lange afstanden traint moet je uren maken, regelmatig trainen, maar vaak op lage intensiteit. Ik hoorde laatst een verhaal van een Nederlandse topschaatser. Toen die 16 werd gingen z'n trainingen ineens achteruit, terwijl de trainingen hetzelfde bleven, maar alle tests wezen uit dat de performance achteruit ging. Men is toen allerlei dingen aan de trainingen aan gaan passen maar het hielp niet. Toen de trainer een keer thuis langs kwam kwam de aap uit de mouw. De jongen had een scooter voor zijn verjaardag gekregen en ging nu op de scooter naar school. Toen is hij weer gaan fietsen. Twee keer een half uurtje per dag en dat maakte een wereld van verschil.

14

Re: Fiets woon-werk

MontanaMan schreef:

Ik hoorde laatst een verhaal van een Nederlandse topschaatser. Toen die 16 werd gingen z'n trainingen ineens achteruit, terwijl de trainingen hetzelfde bleven, maar alle tests wezen uit dat de performance achteruit ging. Men is toen allerlei dingen aan de trainingen aan gaan passen maar het hielp niet. Toen de trainer een keer thuis langs kwam kwam de aap uit de mouw. De jongen had een scooter voor zijn verjaardag gekregen en ging nu op de scooter naar school. Toen is hij weer gaan fietsen. Twee keer een half uurtje per dag en dat maakte een wereld van verschil.

Dat is een mooi voorbeeld - daar geloof ik zeker in, in dat het dagelijkse fietsen bijdraagt aan je fitheid en algemene conditie. Ik onderhoud m'n fietsconditie 's winters ook grotendeels dankzij het dagelijkse fietsen. En het is erg goed voor je hoofd ook, trouwens - ik was laatst ergens met de auto waar ik eerder altijd alleen maar op de fiets naartoe gegaan was, en dat viel me op, hoe anders ik toen aankwam. Of neem het verschil tussen naar huis fietsen en hangen in een bomvolle forenzentrein. Dus ik ben een groot voorstander van woon-werkfietsen. Nog los van de milieukant - als veel meer mensen de auto zouden laten staan, zou ik dat enorm toejuichen.

Máár.... dat is allemaal iets anders dan trainen. Daaronder versta ik dat je systematisch bezig bent met beter (sneller, sterker, verder) worden, gericht op een doel. En daaraan kan woon-werkfietsen een bijdrage leveren, maar op een gegeven ogenblik houdt dat wel op, omdat het onvoldoende gericht/systematisch is: niet lang genoeg, te weinig variatie, veelal in het beruchte 'middengebied' qua intensiteit, waar je het minst aan hebt. En het kan zelfs tegen je gaan werken, omdat het wel zwaar/vermoeiend kan zijn of gewoon naar (bij slecht weer). Dat bedoel ik met het niet-overschatten van het nut ervan. 

Oja, en over de fietskeuze: je parcours maakt ook nogal uit. Ik moet voor Den Haag en Leiden dwars door Delft, met hordes studenten op barrels zonder licht. Ik maak gemiddeld per heen-en-weertje wel een noodstop, schat ik.

Louise