1

Onderwerp: Nieuwe buitenbanden - welke is makkelijk te monteren?

De buitenbanden van mijn racefiets zijn aan vervanging toe. Op dit moment heb ik de Continental Grand Prix 4000s op mijn fiets, altijd met plezier op gefietst. Maar 1 groot nadeel van deze banden vindt ik dat ik ze heel moeilijk op en af de velg krijg (wellicht een probleem wat vaker bij vrouwen voorkomt dan bij mannen...). En nee dat ligt niet aan mijn techniek, de band die ik gebruik om mee te Tacxen krijg ik er prima op zonder manlief te roepen.

Ik wil met mijn nieuwe banden natuurlijk ook wel in staat zijn om een lekke binnenband te kunnen wisselen ook bij wat kouder weer vandaar mijn vraag: Wat is tegenwoordig een goede buitenband die ook makkelijk is om binnenbanden te wisselen? En wat voor een banden rijden jullie op? Rijdt iedereen op 25 mm tegenwoordig?

2

Re: Nieuwe buitenbanden - welke is makkelijk te monteren?

De eerste keer nieuwe band is altijd wat meer wrikken hoor.
En n Tacxband is van heel ander materiaal, kan best dat t daarom anders gaat.

Ik rij met Schwalbe one. Krijg ze er zelf om, maar de eerste keer bij nieuwe band blijft gewoon ruk.
Veel 'kneden' die band, duwen en trekken, dat scheelt.
Geen bandenlichters erbij want dan prik je alles lek...

3

Re: Nieuwe buitenbanden - welke is makkelijk te monteren?

Ik heb ook GP4000s, en ik gebruik bij nieuwe banden ook gewoon bandenlichters, anders krijg ik ze er niet op lol

triathlon is 3x leuker!

4

Re: Nieuwe buitenbanden - welke is makkelijk te monteren?

Eh ja de band erop met de bandenlichters is inderdaad ook mijn 'nood'oplossing big_smile maar officieel hoort het niet inderdaad

5 Laatst bewerkt door ronnyke (27-12-18 09:49:32)

Re: Nieuwe buitenbanden - welke is makkelijk te monteren?

Schwalbe one is naar mijn weten de meest makkelijke band om te monteren. Nu heeft het wiel zelf er ook wel wat mee te maken heb ooit eens wielen van campa gehad en daar ging geen enkele band vlot omheen sommige zelfs gewoon niet.

6

Re: Nieuwe buitenbanden - welke is makkelijk te monteren?

Heb nu Vredesteins, en die gaan stukken makkelijker dan de Continentals. Vind die laatste wel heel fijne banden, ook amper op lekgereden.

7

Re: Nieuwe buitenbanden - welke is makkelijk te monteren?

Schwalbe en Michelin gaan beiden erg gemakkelijk, heb er geen bandenlichters voor nodig. Continental (nieuw) kan echt een uitdaging zijn om sommige wielen. De nieuwe 5000's schijnen wel weer soepeler te gaan dan de 4000's.

8

Re: Nieuwe buitenbanden - welke is makkelijk te monteren?

Ik gebruik Continental GP4000s banden. Goede compromis tussen prijs, gewicht, rolweerstand en lekbestendigheid. Die van mij zijn 23mm. Ik rij ze op 8 bar op de racefiets(alu velg) en ook op de tijdritfiets(fullcarbon velg). Rolweerstand en luchtweerstand van 23mm is iets lager, maar 25mm geeft iets meer comfort.Is maar 2mm dus het verschil is heel klein.

Op de TT fiets is de carbon velg ook 23mm en de remmen staan vrij scherp afgesteld, op het achterwiel zit de rem onderaan de achtervork en kan je niet open zetten zoals bij de meeste racefietsen. Door 23mm te nemen krijg ik het wiel er makkelijker in en uit tussen de remmen.

Bandenspanning heeft m.i. veel meer invloed op rolweerstand, lekrijden en comfort.

Ik rij heel zelden lek met deze banden, ik kan me eigenlijk niet herrinneren wanneer ik voor het laatst lek heb gereden, is i.i.g duizenden kms geleden. Regelmatig je banden even controleren en dingetjes die er in zitten verwijderen. Scheurtjes in het loopvlak schoonmaken, badd iets laten leeglopen, beetje bisonkit in het scheurtje en als het gedroogd is bandje weer oppompen.

De commercie bedenkt ook elke keer weer wat nieuws om verkopen te stimuleren lijkt het af en toe.

Hoe makkelijk ze er op gaan is ook afhankelijk van je velg. Die Tacx banden zijn van veel zachter rubber dus die gaan makkelijker. Bij mij gaan ze lastiger om de carbon velgen, pasvorm en carbon is wat stroever lijkt wel. Het is geen schande om kunststof bandenlichters te gebruiken. Nooit metaal gebruiken.

9

Re: Nieuwe buitenbanden - welke is makkelijk te monteren?

De Michelin Power zijn goed en makkelijk om te monteren. Voor mij de beste band die momenteel op de markt is.

10 Laatst bewerkt door ic3d (21-01-20 15:33:53)

Re: Nieuwe buitenbanden - welke is makkelijk te monteren?

Remco schreef:

... Rolweerstand en luchtweerstand van 23mm is iets lager, maar 25mm geeft iets meer comfort.Is maar 2mm dus het verschil is heel klein ...

De rolweerstand op 25mm is íets lager dan bij 23mm. Niet dat het veel uitmaakt, want op een 23mm velg zul je ook weer wat minder aerodynmisch zijn, plus de 25mm is maar liefst 20gram ( wink ) zwaarder. Onder de streep zal het allemaal wel hetzelfde zijn. 

https://www.bicyclerollingresistance.co … i-23-25-28

Wel érg fijne banden die GP4000S II, ik krijg ze alleen zo goed als niet om mijn velg. Zelfs de fietsenmaker (specialist in racefietsen) kreeg met een speciaal apparaat een rood hoofd en zei dat ik de sigaar was als ik lek zou rijden. Ligt waarschijnlijk voor een groot deel aan mijn wielen. Nu twee jaar oud (ik rijd er alleen wedstrijden op), gaan ze er wel goed op en af.

11

Re: Nieuwe buitenbanden - welke is makkelijk te monteren?

Ik heb de Continental GP5000 gemonteerd vorige week en ging vanzelf. had zelfs geen trekkers nodig. Op gebied van banddikte 23 is er bij wijze van spreken volledig uit. 25mm was de standaard maar is nu stilaan overgenomen door de 28mm maar deze laatste is niet op alle fietsen te monteren. Op mijn TREK speed concept liggen ze ideaal dus ben zeer benieuwd als ik terug op deze velo rij hoe dit zich gaat uiten.

12

Re: Nieuwe buitenbanden - welke is makkelijk te monteren?

25 mm past al niet in mn tijdritfiets. Loopt net aan, en verschroeit zo. Op die manier al eens een klapband gehad....

13

Re: Nieuwe buitenbanden - welke is makkelijk te monteren?

In mijn Argon18 frame gingen ze ook nog niet. Nu wel en is toch wel een meerwaarde zeker met de miezerige staat van  vele wegen.

14 Laatst bewerkt door chrisbakker (11-05-20 21:09:21)

Re: Nieuwe buitenbanden - welke is makkelijk te monteren?

De Continental GP 4000 heb ik ook en die gaan redelijk van mijn FFWD wielen af.
Op mijn retro racefiets (waar ik ook supergraag kilometers mee doe, gezien zijn soepel rijden) krijg ik ze er bijna niet op of af.
De kunststof bandenlichters braken zelfs af tijdens een rit vorige dinsdag... toen ik lek reed.
En daar stond ik dan..
Gelukkig net een motor/fietsen/brommerzaak op 1,5km net tegengekomen.

15

Re: Nieuwe buitenbanden - welke is makkelijk te monteren?

Als ik het zo lees ligt het net zo veel aan de maat/tolerantie van je velg dan als die van je band. Ik heb ondertussen schwalbe one op mijn racer liggen, en die kreeg ik er met de eerste lekke band (of kapot ventiel eigenlijk) makkelijk af en op smile

16

Re: Nieuwe buitenbanden - welke is makkelijk te monteren?

Vandaag een buitenbandje gekocht dat wat soepeler was aan de rand. Moet het nog wisselen, en het zal bekijken zijn of het soepeler op/af de velg gaat van het retrofietsje. Maar het kan al bijna niet anders met zo een moeilijke continental buitenband.

17

Re: Nieuwe buitenbanden - welke is makkelijk te monteren?

Vandaag het nieuwe buitenbandje dat ik gekocht had op mijn retro fietsje gemonteerd. Nieuw buitenbandje niet echt veel soepeler. Ook een gehannes om het rond de velg te krijgen.
Verder remmen en derailleur bijgesteld.