Louise schreef:Ik doe veel van m'n dagelijkse vervoer op de stadsfiets, gemiddeld 3,5 uur per week, niet systematisch woon-werk maar soms wel ook (ben eigen baas, dus meer huis-opdrachtgever), maar dat kan ik echt niet op de race- of triathlonfiets doen: je kan er niks op meenemen en ik vind het veel te tricky in donker, regen en drukte. Zo'n fiets moet robuuster zijn, bagagedrager, de verlichting er vast aan, en ik wil er ook rechter op zitten voor het overzicht in het verkeer. Dan train je ook, maar je moet sowieso het trainingseffect van woon-werkfietsen niet overschatten: het is te vaak hetzelfde, te kort voor lange duur, te lastig om intervallen te rijden, dus al heel gauw te weinig trainingsprikkel en met een beetje pech wel vermoeiend, zeker bij slecht weer. Kilometers maken is niet hetzelfde als trainen, hè?
Louise
Daar ben ik het dus echt niet mee eens. Je hebt tegenwoordig écht serieus goede verlichting. Ik gebruik zelf de Varia lampjes van Garmin die perfect matchen met mijn 1030. Dat past zich automatisch aan aan de lichttoestand buiten en is bedienbaar vanaf de headunit. Woonwerk verkeer is prima te doen op een triathlonfiets of racefiets. Regen en donker zijn voor mij geen reden om het niet te doen, daar kun je je op kleden en je rijstijl op aanpassen.
Jawori schreef:Bart66 schreef:daveke schreef:Ik zou nooit op een "gewone" fiets gaan als je er deels ook je fiets-kwailiteiten mee wil verbeteren
Kun je aangeven waarom niet?
Goeie vraag!
Zelf wil ik graag toewerken naar een halve triatlon en denk op deze manier wekelijks mijn aantal fietskilometers aardig op te kunnen schroeven. Ben niet echt bezig met snelheid, maar meer met afstanden vergroten. Zo kan ik mijn vrije dagen inzetten om helemaal te richten op zwemmen en hardlopen.
En omdat ik echt elke werkdag de fiets wil pakken en ook mijn laptop, documenten en soms boeken mee moet kunnen nemen ben ik wel van plan een hybride aan te schaffen.
Ik overweeg nu deze:
https://www.12gobiking.nl/cube-kathmandu-exc-2018-64790
Heb ook nog de wens in de zomer een aantal weken op de fiets door Frankrijk te reizen, lijkt dit me ook een geschikte fiets voor.
Mensen overschatten vaak het nut van fietskilometers maken. De focus ligt veel op zwemmen, want die paar seconden per 100 meter gaan echt veel doen op een kwart-triathlon. Uren in het zwembad doorbrengen om luttele seconden te winnen. Tegelijkertijd trainen er veel triatleten TE weinig op het fietsonderdeel, en gaan zodra het weer beter wordt langzaam aan eens kilometers maken. De winter is bij uitstek het seizoen om km's te vreten - indoor of outdoor. Mijn filiosofie is altijd dat je beter een turbo op een grotere motor kan steken dan op een kleine, en met die turbo bedoel ik de interval trainingen. Een grote motor krijg je alleen door kilometers te trainen, en niet van af en toe een keer een rondje hard te rijden.
Voor wat betreft waarom juíst voor een racefiets te kiezen, of tijdritfiets. Je gaat straks in een triathlon toch ook geen uur lang op een stadsfiets rijden met je fietsonderdeel? Als je nu al veel traint op die fiets, en in die houding, wordt het er straks alleen maar beter op. De houding die je tijdens die wedstrijd aanneemt, moet een soort "tweede natuur" zijn en verre van oncomfortabel aanvoelen. Stadsfietskm's rij je gebruikelijk ook op een veel lagere cadans en komt dus qua trainingsprikkel niet eens in de buurt van wat je in het seizoen gaat doen. Mijns inziens is dat verspilde tijd, die je veel nuttiger, met wat kleine aanpassingen ook nuttig kan besteden op je racefiets. Is het een optie om je laptop of documenten op je werk achter te laten? Dan heb je veel minder bagage nodig.
Als ik lees dat je de woon-werk km's wil gebruiken voor een halve triathlon, en daarbuiten de uren wil gebruiken voor zwemmen en lopen, schat ik in dat je fietsonderdeel het zwaarste er onder gaat lijden. Een fietsonderdeel in een halve waar je een gemiddelde zou halen van 30-35 per uur zit je al gauw 2,5-3 uur op de fiets en dat is niet te simuleren met enkel ritjes van 25 km. Die zijn leuk voor erbij, en zou ik enkel gebruiken voor intervals te doen. Je hebt gewoon lange ritten nodig om die afstand in je benen te krijgen