1

Onderwerp: Hoe alle onderdelen trainen? Alles in een keer of los?

Hallo, ik heb al in het voorsteltopic gezegd dat ik nu vooral veel loop. Ik weet ook nog hoe ik begonnen ben: langzaam opbouwen. wink Maar hoe werkt dat bij triathlon? Bouw ik alle disciplines naast elkaar op of begin ik met eentje, tot ik daar goed in ben??

2

Re: Hoe alle onderdelen trainen? Alles in een keer of los?

Nee, triathlon is één sport, die uit drie (volgens sommigen vier of vijf als je de transities en voeding mee wilt tellen, maar dat doe ik dus niet) disciplines bestaat. Natuurlijk kan je de nadruk leggen op één discipline als dat nodig is, maar als je voor triathlons traint dan train je in principe alle disciplines (tenzij je bijvoorbeeld door een blessure tijdelijk niet kan lopen, maar dan kan je meestal nog wel zwemmen en fietsen).

Dus, gewoon blijven lopen en daarnaast af en toe een zwembad bezoeken en tussendoor nog een stukje fietsen wink Lekker simpel beginnen, het wordt vanzelf wel moeilijker. En als je, net als ik ooit, al borstcrawlend de overkant van het zwembad niet haalt begin dan met een borstcrawlcursus.

3

Re: Hoe alle onderdelen trainen? Alles in een keer of los?

Idd 1 sport en met de ene training doe je ook je voordeel in de andere, van een duurtraining op de fiets bouw je maw ook je duurvermogen in het hardlopen op of omgekeerd dus op zich is het wel een vrij ingewikkelde materie (voor mij althans)

4

Re: Hoe alle onderdelen trainen? Alles in een keer of los?

Op de site van de ntb (triathlonbond) kun je ook trainibgsschema's vinden, wellicht is het handig daar eens naar te kijken om ideen op te doen?

5

Re: Hoe alle onderdelen trainen? Alles in een keer of los?

Ja, dat dacht ik ook: kijk eens op wat schema's. Alleen gaan die er wel van uit dat je de drie sporten in gelijke mate (al dan niet) beheerst. Als je al hardloopt, kun je ervoor kiezen dat te onderhouden en voorlopig vooral aan de andere twee sporten te werken om die zo veel mogelijk 'op te krikken', of je kan juist zeggen: voor die eerste triathlon doe je de andere twee sporten minimaal (dat je ze 'overleeft'), en daarna loop je 'm lekker uit, en dan kun je daarna nog zien wat je verder met zwemmen en fietsen wil.

In globale zin is het dus inderdaad simpel: je traint voor drie sporten. Om ze alle drie op het juiste moment op het gewenste niveau te hebben (terwijl je daarnaast ook nog een leven hebt én de seizoenen ook nog een rol spelen), is een hele puzzel!

Louise

6

Re: Hoe alle onderdelen trainen? Alles in een keer of los?

Je kunt ook in blokken werken. Bijvoorbeeld een blok met de focus op zwemmen. Dan zwem je een maand lang 1 of 2 keer per week meer, en doe je 1-2 trainingen lopen en fietsen minder. De maand erna doe je een fiets blok.
Maar zoals gezegd, het is een hele puzzel, vaak ook omdat je in alle onderdelen beter wilt worden. Maar vergeet niet dat er ook wel cross over effecten zijn. Met fietsen en zwemmen hou je ook een goed deel van je duurvermogen voor het lopen op peil.

7

Re: Hoe alle onderdelen trainen? Alles in een keer of los?

Doe op zijn tijd een race. Dat is de beste feedback die je kan hebben op je training!

8

Re: Hoe alle onderdelen trainen? Alles in een keer of los?

MontanaMan schreef:

Maar vergeet niet dat er ook wel cross over effecten zijn. Met fietsen en zwemmen hou je ook een goed deel van je duurvermogen voor het lopen op peil.

Maar het crossover-effect werkt ook omgekeerd: dat vermoeidheid van de ene sport kan doorwerken in de andere. Zeker lopen en fietsen. Het is ook een hele puzzel aan de totale belasting versus je herstel.

Bij mij werkt de cross-over trouwens maar 1 kant op: na 3,5 maand fietsvakantie vorig jaar moest ik lopen weer oppakken volgens de start-to-run-opbouw. Die belasting is zo specifiek en mijn fietsbenen vinden lopen gewoon moeilijk. Mijn man kon 3 weken na onze terugkomst een marathon lopen, ik zat toen op 5X2 minuten ofzoiets! Andersom werkt wel: ik kan in de winter met hardlopen mijn conditie voor het fietsen wel overeind houden.

Louise

9

Re: Hoe alle onderdelen trainen? Alles in een keer of los?

Bedankt voor alle reacties. Ik zal eens naar wat schema's kijken. Maar ik begrijp dat het niet allemaal zo eenvoudig is. wink

Louise schreef:

In globale zin is het dus inderdaad simpel: je traint voor drie sporten. Om ze alle drie op het juiste moment op het gewenste niveau te hebben (terwijl je daarnaast ook nog een leven hebt én de seizoenen ook nog een rol spelen), is een hele puzzel!
Louise

Ergens goed om te weten, dat ik er zelf niet helemaal uitkwam hoe ik die sporten moet combineren. Maar goed, ik denk dat ik eerst maar gewoon wat ervaring moet opbouwen in het zwemmen en fietsen en kijken hoe me dat afgaat, zoals Maca944 zegt.

10 Laatst bewerkt door mcguyver (17-01-19 12:08:09)

Re: Hoe alle onderdelen trainen? Alles in een keer of los?

bezigebij schreef:

Ergens goed om te weten, dat ik er zelf niet helemaal uitkwam hoe ik die sporten moet combineren. Maar goed, ik denk dat ik eerst maar gewoon wat ervaring moet opbouwen in het zwemmen en fietsen en kijken hoe me dat afgaat, zoals Maca944 zegt.

Zo ben ik ook begonnen. Ahum, en zo doe ik het nog steeds. Dus het kan wel! Maar uiteindelijk is een schema wel beter.

edit: Wat ik van het begin wel volgens schema heb gedaan is koppeltrainingen: dus van fietsen naar hardlopen en andersom. Dat vond ik wel belangrijk omdat vanaf het begin goed aan te kunnen voelen. Ik raad dit dan ook aan.

Je moet sneller dan de klos zijn.

11

Re: Hoe alle onderdelen trainen? Alles in een keer of los?

Mischien heb je hier iets aan. http://www.220triathlon.com/training/tr … /8333.html

12

Re: Hoe alle onderdelen trainen? Alles in een keer of los?

ronnyke schreef:

Mischien heb je hier iets aan. http://www.220triathlon.com/training/tr … /8333.html

Nice! Bedankt, dat klinkt precies naar wat ik zoek.