2,626

Re: prestaties van de dag

jolienspoler schreef:

Gisteren een PR gelopen op de 5km tijdens de Nijmeegse Nieuwjaarsloop: 28.51, ruim een minuut van mijn vorige PR. Voor velen van jullie waarschijnlijk een lachertje, voor mij een enorme prestatie en het resultaat van heel hard werken de afgelopen maanden. smile Ik hoop deze stijgende lijn vast te houden op weg naar het triathlonseizoen, waardoor ik ook mijn PR's op de achtste en de sprintafstand kan verbeteren (of liever: verpulveren!).

Goed gedaan Jolien! PR's zijn altijd iets moois. Ook een kudo van mij op Strava!

2,627

Re: prestaties van de dag

jolienspoler schreef:

Gisteren een PR gelopen op de 5km tijdens de Nijmeegse Nieuwjaarsloop: 28.51, ruim een minuut van mijn vorige PR. Voor velen van jullie waarschijnlijk een lachertje, voor mij een enorme prestatie en het resultaat van heel hard werken de afgelopen maanden. smile Ik hoop deze stijgende lijn vast te houden op weg naar het triathlonseizoen, waardoor ik ook mijn PR's op de achtste en de sprintafstand kan verbeteren (of liever: verpulveren!).

Niks mis mee! Het gaat zoals je zelf zegt om de inzet met bijbehorend resultaat! Het verbeteren van een PR is voor iedereen even lastig.

Je moet sneller dan de klos zijn.

2,628

Re: prestaties van de dag

Super Jolien, gefeliciteerd!
Ieder op zn eigen tempo toch, ik ben ook geen snelheidsduivel hoor wink

2,629

Re: prestaties van de dag

Hedcandy schreef:

Super Jolien, gefeliciteerd!
Ieder op zn eigen tempo toch, ik ben ook geen snelheidsduivel hoor wink

Mijn favoriete hardloopquote:
‘No matter how slow you go, you’re still lapping everyone on the couch!”

2,630

Re: prestaties van de dag

Gefeliciteerd, Jolien! En wat de anderen ook zeggen: een PR is nooit een lachertje, sowieso hoef je je voor geen enkele tijd te schamen!

Louise

2,631

Re: prestaties van de dag

Jolien gefeliciteerd! Zoals anderen hierboven al zeggen is het neerzetten van een pr nooit een lachertje. Ik begrijp ergens wel dat je het zo neerzet, en inderdaad zullen de meesten hier weinig moeite hebben met die tijd (net als vele anderen weinig moeite hebben met mijn tijden), maar dat is in mijn ogen nooit de essentie van wedstrijden. Uiteindelijk is er maar één winnaar en hebben alle anderen dus strikt technisch gesproken 'verloren'.

De 'strijd' is in eerste instantie met jezelf en als je na hard werken en vechten van jezelf wint dan kan je daar alleen maar blij om zijn. Het is erg leuk als er mensen in de buurt zijn waarmee je je kan meten, bij voorkeur als het vrienden zijn, maar dat gebeurt niet zo heel vaak eigenlijk.

Ik raak alleen maar gemotiveerd van mensen die niet vooraan meedoen maar wel hard trainen om hun doelen te bereiken. Als je meedoet voor de podia heb je toch nog een extra motivatie, als je die niet hebt moet je dus volledig intrinsiek gemotiveerd zijn. Succes met de sprints dit jaar!

2,632

Re: prestaties van de dag

Jawori schreef:
Hedcandy schreef:

Super Jolien, gefeliciteerd!
Ieder op zn eigen tempo toch, ik ben ook geen snelheidsduivel hoor wink

Mijn favoriete hardloopquote:
‘No matter how slow you go, you’re still lapping everyone on the couch!”

Amen!

Maca944 schreef:

Jolien gefeliciteerd! Zoals anderen hierboven al zeggen is het neerzetten van een pr nooit een lachertje. Ik begrijp ergens wel dat je het zo neerzet, en inderdaad zullen de meesten hier weinig moeite hebben met die tijd (net als vele anderen weinig moeite hebben met mijn tijden), maar dat is in mijn ogen nooit de essentie van wedstrijden. Uiteindelijk is er maar één winnaar en hebben alle anderen dus strikt technisch gesproken 'verloren'.

De 'strijd' is in eerste instantie met jezelf en als je na hard werken en vechten van jezelf wint dan kan je daar alleen maar blij om zijn. Het is erg leuk als er mensen in de buurt zijn waarmee je je kan meten, bij voorkeur als het vrienden zijn, maar dat gebeurt niet zo heel vaak eigenlijk.

Ik raak alleen maar gemotiveerd van mensen die niet vooraan meedoen maar wel hard trainen om hun doelen te bereiken. Als je meedoet voor de podia heb je toch nog een extra motivatie, als je die niet hebt moet je dus volledig intrinsiek gemotiveerd zijn. Succes met de sprints dit jaar!

Soms is het lastig om tevreden te zijn als er zoveel anderen zijn die zoveel sneller zijn. Maar in dit geval ben ik echt wel tevreden, en al jullie reacties bevestigen ook dat ik dit zeker mag zijn! Dank hiervoor!

Perry87 schreef:

Goed gedaan Jolien! PR's zijn altijd iets moois. Ook een kudo van mij op Strava!

Thanks voor de Kudo!

2,633

Re: prestaties van de dag

jolienspoler schreef:

Soms is het lastig om tevreden te zijn als er zoveel anderen zijn die zoveel sneller zijn.

Maar ook een heleboel langzamer - en zelfs dat maakt eigenlijk niet uit!

Ik herken het wel, hoor, zeker op het forum en op Strava en ik heb ook nog een snelle echtgenoot met een boel loopmaatjes van zijn niveau, en dan is de verleiding groot om te denken dat het 'niks voorstelt' wat ik doe. Dan is het wel fijn om af en toe ook eens naar 'beneden' te vergelijken, maar nog belangrijker is om niet te vergelijken met anderen, maar alleen met mezelf: waar ik voor getraind heb, of dat eruit wil komen. Zo ja, dan ben ik tevreden!

Louise

2,634 Laatst bewerkt door TumTumTum (09-01-19 12:29:17)

Re: prestaties van de dag

jolienspoler schreef:

Gisteren een PR gelopen op de 5km tijdens de Nijmeegse Nieuwjaarsloop: 28.51, ruim een minuut van mijn vorige PR. Voor velen van jullie waarschijnlijk een lachertje, voor mij een enorme prestatie en het resultaat van heel hard werken de afgelopen maanden. smile Ik hoop deze stijgende lijn vast te houden op weg naar het triathlonseizoen, waardoor ik ook mijn PR's op de achtste en de sprintafstand kan verbeteren (of liever: verpulveren!).

Als je het helpt met zelfvertrouwen; ik ben al meer dan een jaar bezig om mijn 5 km tijd weer onder het half uur te krijgen. (ziekte, blessures en andere malaise) Zaterdag heb ik met Louise mee gedaan aan de Nieuwjaarsloop bij Oud Beijerland, ik deed 5 km en zij 10. De tijd op mijn sporthorloge was 30:03. Dat was al meer dan twee minuten sneller dan een loopje onder barre omstandigheden in december. Maar dus al bijna weer terug onder het half uur. En daar ben ik dan heel blij mee. Daarmee hoorde ik ook nog bij een best sterk deelnemersveld net aan bij de beste helft.;) Dus toch nog meer mensen achter me dan voor me.
In theorie moet ik harder kunnen maar maar ja in theorie kan zo veel.:) Met jouw tijd zou ik al een gat in de lucht springen.

Wat ik wel naar vind is mensen die van tevoren bijvoorbeeld in de kleedkamer staan te vertellen dat ze er niks van kunnen en dan met een of andere toptijd op het podium terecht komen. Waarom moet dat nou.


(wil mijn bericht bewerken maar er gebeurd iets raars.)

2,635

Re: prestaties van de dag

Dat is altijd. Niemand is voor de wedstrijd in vorm want ze hebben dit of dat of ze komen om te trainen tot ze starten. Snap hier ook het nut niet van kun je volgens mij beter niks zeggen.

2,636

Re: prestaties van de dag

Het downplayen van je verwachtingen hoort er gewoon bij, dat is zeker niet bedoeld om de prestaties van anderen omlaag te praten. Iedereen is zenuwachtig voor de start en door te relativeren ('het zal wel niks worden' en 'ik voel me niet 100%' vandaag) worden die zenuwen wat weggenomen. Inderdaad, dan kan je beter niks zeggen, maar zo zijn mensen nou eenmaal niet wink

Los daarvan, als ik een keer een podium behaal in een niet al te sterk bezetten wedstrijd dan kan (en mag) ik best ontevreden zijn over mijn prestatie als die beneden mijn kunnen was (en kan ik prima tevreden zijn met een een veel slechtere plek als het voor mij een prima prestatie was).

2,637

Re: prestaties van de dag

Maca944 schreef:

Het downplayen van je verwachtingen hoort er gewoon bij, dat is zeker niet bedoeld om de prestaties van anderen omlaag te praten. Iedereen is zenuwachtig voor de start en door te relativeren ('het zal wel niks worden' en 'ik voel me niet 100%' vandaag) worden die zenuwen wat weggenomen. Inderdaad, dan kan je beter niks zeggen, maar zo zijn mensen nou eenmaal niet wink

Los daarvan, als ik een keer een podium behaal in een niet al te sterk bezetten wedstrijd dan kan (en mag) ik best ontevreden zijn over mijn prestatie als die beneden mijn kunnen was (en kan ik prima tevreden zijn met een een veel slechtere plek als het voor mij een prima prestatie was).

Herkenbaar, maar sjacho op een podium staan... dat ga ik dus niet doen hoor! ;-)

Ik vind het soms wat lastig voor de wedstrijd. Als je je goed voelt, ga je dat dan rondbazuinen? En dan al helemaal met tijden benoemen. Voor sommige mensen is inderdaad onder de 30 minuten op de 5k een enorme prestatie, dan kan het in mijn ogen arrogant over komen als ik dat overschreeuw met andere tijden. Het is soms wat moeilijk te bespreken als je elkaar en elkaars context niet goed weet.

Dus ik houd maar meestal mijn mond. Tenzij er expliciet om wordt gevraagd, of ik de andere persoon een beetje ken.

-- M

2,638 Laatst bewerkt door Louise (10-01-19 16:42:25)

Re: prestaties van de dag

Dit geval van 'downplayen' was wel extreem, moet ik zeggen. Ik bedoel: ik ken het natuurlijk ook, maar ik had zaterdag de neiging m'n vingers in m'n oren te stoppen vanwege het volume dwars door de kleedkamer heen -  het praatje tussen TumTumTum en mij onmogelijk makend. Dat was al vrij straf, en daarna ging het een paar keer in herhaling ook nog. En toen ik het aan manlief omschreef (die bekender is in die omgeving), wist hij meteen over wie ik het had. Dus nouja, die staat er dan gekleurd op, zal ik maar zeggen wink

Verder niks van aantrekken, maar hinderlijk vond ik het wel. Waar ik het in de kleedkamer van loopjes anders eigenlijk meestal wel gezellig en gemoedelijk vind.

Louise

2,639 Laatst bewerkt door TumTumTum (11-01-19 21:15:55)

Re: prestaties van de dag

mstyz schreef:

Herkenbaar, maar sjacho op een podium staan... dat ga ik dus niet doen hoor! ;-)

Nee natuurlijk niet! Je moet juist trots zijn als je zoiets bereikt. (nou ja moet...je snapt me wel hopelijk). Ik hou het zelf meestal bij, ik voel me vandaag goed of slecht, ik zou heel blij zijn met tijd X.

Ik vind het ook zo'n vreemd verschijnsel omdat ik 99 van de 100 keer de kleedkamersfeer bij een evenement heel leuk en gemoedellijk vind. Louise, ik herinnerde me juiste een keertje iemand bij de Vrouwentriathlon die heel onzeker liep te doen en de hele tijd "ik kan er niks van, ik ben zo slecht, ik vast de allerlangzaamste" liep te toeteren en vervolgens met twee vingers in d'r neus tweede werd. Het kan zijn dat ze echt totaal niet wist hoe sterk ze was tov van de rest maar eerlijk gezegd geloof ik dat niet zo want tijdens een clinic waar ze ook bij was was ze ook de snelste. Dat soort gedrag vind ik misselijk. Dan heb je misschien wel het snelste lijf (op dat moment) maar mentaal mankeert er nog wel wat aan vind ik.:)
Maar gelukkig komt het echt zelden voor. Maar het ging er nu toevallig even over.
En o ja, die hardloopmevrouw van vorige week...die stond zo hard te schreeuwen dat ik even de neiging voelde opkomen om te vragen of ze soms zwakbegaafd was.:)

2,640

Re: prestaties van de dag

TumTumTum schreef:

En o ja, die hardloopmevrouw van vorige week...die stond zo hard te schreeuwen dat ik even de neiging voelde opkomen om te vragen of ze soms zwakbegaafd was.:)

Geen zelfvertrouwen denk ik.

Je moet sneller dan de klos zijn.

2,641

Re: prestaties van de dag

TumTumTum schreef:

En o ja, die hardloopmevrouw van vorige week...die stond zo hard te schreeuwen dat ik even de neiging voelde opkomen om te vragen of ze soms zwakbegaafd was.:)

lol
Onzekerheid kan trouwens zeker, maar op een gegeven ogenblik mag je daar wel een beetje mee leren omgaan, vind ik. Als je daar zeg maar 20 jaar lang even luidruchtig over bent, dan heb je daar een kans laten liggen. Vind ik dan.

Louise

2,642 Laatst bewerkt door PGN10T (14-01-19 11:53:11)

Re: prestaties van de dag

Vandaag voor het eerst 's ochtends vroeg baantjes gezwommen als aanvulling op de woensdagavond zwemtraining.

Ging redelijk, ik moet mezelf maar gewoon voorhouden dat het niet snel hoeft, als ik maar lang door kan gaan...
Want ik zie mezelf nog niet 1.9 of 3.8 km schoolzwemmen en daarna "lekker" fietsen. smile

Gelijk maar een 12-ritten kaart gehaald, dan blijf ik tenminste gaan. Goede voornemens en dergelijke lol

2,643

Re: prestaties van de dag

Louise schreef:
TumTumTum schreef:

En o ja, die hardloopmevrouw van vorige week...die stond zo hard te schreeuwen dat ik even de neiging voelde opkomen om te vragen of ze soms zwakbegaafd was.:)

lol
Onzekerheid kan trouwens zeker, maar op een gegeven ogenblik mag je daar wel een beetje mee leren omgaan, vind ik. Als je daar zeg maar 20 jaar lang even luidruchtig over bent, dan heb je daar een kans laten liggen. Vind ik dan.

Louise

duimpje omhoog!

Je moet sneller dan de klos zijn.

2,644

Re: prestaties van de dag

PGN10T schreef:

Vandaag voor het eerst 's ochtends vroeg baantjes gezwommen als aanvulling op de woensdagavond zwemtraining.

Ging redelijk, ik moet mezelf maar gewoon voorhouden dat het niet snel hoeft, als ik maar lang door kan gaan...
Want ik zie mezelf nog niet 1.9 of 3.8 km schoolzwemmen en daarna "lekker" fietsen. smile

Gelijk maar een 12-ritten kaart gehaald, dan blijf ik tenminste gaan. Goede voornemens en dergelijke lol

Ik zou de schoolslag sowieso op die afstand afraden, doodvermoeiend voor je benen. Is de borstcrawl geen optie?

Je moet sneller dan de klos zijn.

2,645

Re: prestaties van de dag

Jawel, althans... daar ben ik voor aan het trainen. big_smile

De "grap" is, bij het zwemmen, de ademhaling (voor mij dan). Bij lopen of fietsen is het makkelijker om die te regelen of te veranderen. Bij het zwemmen met je snuit in het water en dan "buiten adem" raken (of toch nog even een ander ritme willen om te ademen) zuigt behoorlijk smile

Behalve dat moet ik gewoon flink aan mijn borstcrawl/zwemconditie werken. Dat heb ik dus gepland voor de komende tijd/seizoen. Ik wil een rustig, gestaag tempo aanhouden voor die 1.9 of 3.8 km zwemmen, in borstcrawl, zodat ik daarna "fris" de fiets op kan.

Working on it!

2,646

Re: prestaties van de dag

Ademhalen met borstcrawl is voor velen een issue, maar goed te trainen. Je zult er eerst aan moeten wennen dat je onder water je adem niet inhoudt, maar juist uitblaast. Voor je inademt moet je uitademen, en uitademen kan heel goed onder water, dan hoef je boven water alleen maar in te ademen. Het scheelt een boel zuurstof in de longen in de korte tijd dat je hoofd boven water is als je alleen maar hoeft in te ademen, en niet eerst uit te ademen en vervolgens in te ademen.

2,647

Re: prestaties van de dag

MontanaMan schreef:

Ademhalen met borstcrawl is voor velen een issue, maar goed te trainen. Je zult er eerst aan moeten wennen dat je onder water je adem niet inhoudt, maar juist uitblaast. Voor je inademt moet je uitademen, en uitademen kan heel goed onder water, dan hoef je boven water alleen maar in te ademen. Het scheelt een boel zuurstof in de longen in de korte tijd dat je hoofd boven water is als je alleen maar hoeft in te ademen, en niet eerst uit te ademen en vervolgens in te ademen.

Ja, dat was een van mijn eerste oefeningen tijdens BC les: op je buik in het water liggen en rustig uitademen. Ik denk er nog steeds aan als ik zwem.

Je moet sneller dan de klos zijn.

2,648

Re: prestaties van de dag

Ja, mnaar dat is ook het probleem niet. Ik kan ook prima links en rechts ademhalen. En ik adem ook uit onder water, er is gewoon geen tijd om in-en-uit te ademen als je je hoofd draait. Borstcrawl net zo goed als schoolslag.

Voorbeeld: als je rent, dan zit je qua ademhaling in een bepaald ritme. Maar af en toe is het gewoon lekker om "uit te blazen", dus je stapt uit je (ademhalinhgs)ritme, zeg maar (hopelijk ben ik duidelijk..?).
Met fietsen is dat helemaal gemakkelijk.

Bij zwemmen gaat dit niet, logisch. Je kan alleen inademen als je boven water bent/je neus/mond vrij is. En dat is nou net wat ik lastig vind. Als ik loop probeer ik me rustig op mijn ademhaling te concentreren, uitademen is ook langer dan inademen, etc.

Ik heb moeite om, bij het zwemmen, een goed ritme te vinden. Ik had gehoopt dat dit om-en-om links/rechts was, en meestal gaat dit goed. Maar het wordt nog wel een "dingetje" om dit bijna 2 km vol te houden...

Maar goed. We live, we learn. smile

2,649

Re: prestaties van de dag

Je bent met zwemmen inderdaad wel gebonden aan bepaalde momenten om in te ademen ja big_smile
Maar ff lekker uitblazen kan natuurlijk altijd. Misschien is het een goede oefening voor je om minder adem te halen. Ipv elke 2e slag (tel allebei de armen elk als een slag), zwem je 25 of 50m en haal je elke 3e slag adem (rechts en links afwisselen), daarna 25 of 50m elke 5e slag. Of als je liever alleen aan een kant ademhaalt elke 2e, 4e en 6e slag.
Dat lukt wel alleen als je rustig zwemt, anders kom je in ademnood. Maar het focused je op het ademhalen, en langzaam uitblazen onder water.

2,650

Re: prestaties van de dag

Twee weken terug was ik hier nog trots op m'n  Sara-PR op de 10 kilometer, gister is dat gevolgd door een echt heus PR, op een beetje incourante afstand: de 15 km. Die heb ik nog niet zo vaak gelopen en nog nooit zo snel als gister dus, en inmiddels dus wel degelijk op m'n 53e!

Het ging heel lekker, ik wilde 5'30 vlak lopen en dat ging prima, ietsjepietsje sneller zelfs, wat leidde naar 1:22:12. Geholpen door die heerlijke zon, maar ik ben ook in m'n beste loopvorm ooit. Ik voel me sowieso fitter dan in heel lang (de overgangshormonen zijn eindelijk zo'n beetje uitgerommeld, lijkt het), ik heb veel geïnvesteerd in techniek en ik ben anders gaan trainen - minder omvang, lichter en gerichter. Ik ga eindelijk begrijpen hoe dat moet, hardlopen met mijn benen wink

Ik was ook nog eens snelste dame, maar dat was maar van 3, en ik was 8e van de 16 overall - bij de Houtloop, een kleinschalig loopje in Delft, waarbij de meesten de 5 of 10 lopen. Geen prijsuitreking of niks, maar toch leuk.

Louise