1

Onderwerp: Verzuring armen

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over de verzuring die ik in mijn armen voel tijdens het crawlen.

Sinds een maand ben ik lid geworden van een triathlonclub en heb mij meteen op het zwemmen gestort. Een maand geleden kon ik nog geen baan bc zwemmen. Tijdens de trainingen heb ik echter goede tips gekregen en zwem nu 1500 meter in 35 minuten. Ik ben heel blij met de progressie en ga ook graag twee a drie keer naar het zwembad. Nu krijg ik na een tijdje verzuring in mijn armen en mijn vraag is of dit komt omdat er aan de techniek nog teveel schort of komt het omdat de arm/schouder spieren niet goed getraind zijn. Indien dat laatste, helpt het om thuis arm en schouder oefeningen te doen en zo ja, welke oefeningen zouden mij dan kunnen helpen?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Gr B

2

Re: Verzuring armen

Benjamin, bij zwemmen heb ik nooit last gehad van verzuring in mijn armen. Mogelijk dat je nog niet voldoende hersteld bent? Je schrijft dat je twee a drie keer zwemt dus mogelijk dat je spieren nog niet hersteld zijn. Ik weet geen oefeningen die je hierin zou kunnen helpen maar YouTube vast wel. Dat geldt ook voor de eventuele tekortkomingen op technisch vlak. Die kun je op Youtube vinden of vraag eens een snelle zwemmer om naar je BC te kijken.

Je moet sneller dan de klos zijn.

3

Re: Verzuring armen

Verzuring is meestal het teken dat je te intensief bezig bent denk ik. Zwemmen is niet zo heel belastend dus qua herstel zou dat geen probleem mogen zijn, echte zwemmers liggen vaak 2x per dag in het bad en 7/7.

4

Re: Verzuring armen

Een mooie vuistregel wat mij betreft is dat als je nog geen kilometer binnen de 20 minuten zwemt, er nog veel meer verbetering te bereiken is door techniek dan door kracht. Je hebt sowieso het trainen in korte tijd sterk opgeschroefd, en mogelijk probeer je inderdaad te hard te gaan. Dan zou ik zeggen: pas op voor overbelasting. En wees zeker ook blij met die grote stap vooruit! Voorzichtig doortrainen en dan is er nog een boel te winnen.

Dus mocht het zo zijn, wat mcguyver zegt, dat je onvoldoende herstelt tussen de trainingen door, dan moet je natuurlijk zeker geen extra oefeningen gaan doen.  'Droogtrainen' kan wel weer nuttig zijn voor techniek, maar dan moet het daarop gericht zijn, bijvoorbeeld aan zo'n speciaal elastiek de borstcrawlbeweging simuleren.

Ik herken trouwens wel wat je schrijft: ik dacht dat ik niet kon borstcrawlen omdat ik het ook altijd maar 2 baantjes volhield met m'n armen en niet zo sterk ben in mijn bovenlijf. Maar dat kwam omdat ik weinig techniek had én te hard probeerde te gaan. Met meer techniek en meer rust bleek ik het heus wel te kunnen. Nog steeds ben ik bepaald geen spierbundel in m'n bovenlijf, daar ligt het dus niet aan.

Tot slot nog even terzijde: pijn in je spieren tijdens het sporten komt niet door zuur, dat is een achterhaalde gedachte - het is gewoon vermoeidheid. Niet dat dat nou zoveel uitmaakt, maar heet kan wel net helpen in hoe je erover denkt. Zie https://transition.nl/2011/09/lactaat-t … -the-ugly/

Louise

5

Re: Verzuring armen

Probeer zowel techniekoefeningen als duurtrainingen op veel lagere intensiteit te doen. En techniek dan ook nog eens met voldoende pauze, dan kan je je goed focussen.

Korte baantjes sprinten of anderszins op kracht zwemmen krijg je gegarandeerd vermoeide armen van, maar verder zou een beheerste glijslag niet direct tot verzuring/vermoeiing moeten leiden.

6

Re: Verzuring armen

Het is volgens mij een combinatie van factoren en ook hier weer persoonlijk.
Mijn techniek is niet heel slecht, maar mijn kracht is niet zo best. Daardoor worden mijn spieren op enig moment moe. Zeker met intervallen.
Als ik op lange afstanden dan meer op techniek ga zwemmen, gaat het wel over, maar daar wordt ik dan wel langzamer van. Het blijft toch een combinatie van techniek én kracht.
Zoals hier terecht opgemerkt wordt, is het maar zeer de vraag of krachttraining gaat helpen, maar het zou kunnen.
Welke oefening(en) geschikt is/zijn, is dan weer volledig afhankelijk van de spieren die vermoeid zijn wink

7

Re: Verzuring armen

Dag Benjamin,

Welk onderdeel van je armen verzuren? Bovenarmen en schouders wellicht? Een belangrijke oorzaak kan inderdaad techniek zijn.

Ik zie dat je enthousiast begonnen bent. Dat is natuurlijk altijd goed. Maar zwemmen vraagt geduld.

Water is ongeveer 600x zwaarder dan lucht. Dat maakt dat naast de voortstuwing het verminderen van de weerstand die je lichaam in het water opwekt enorm belangrijk is. Zwemmen is dus vooral een technieksport.

Neem de tijd om de techniek goed aan te leren. Zwem nog niet te veel, want dat kan door vermoeidheid leiden tot het aanleren van een verkeerde techniek. En iets aanleren is nu eenmaal makkelijker dan iets afleren.

Maak vooral gebruik van de zwemcoach op je vereniging en als deze niet beschikbaar is of geen tijd heeft, richt je dan op de leden met een zwemachtergrond. Zij helpen je waarschijnlijk graag verder.

Ter inspiratie een filmpje van Chloe Sutton (meervoudig Olympisch zwemmer) over de juiste zwemtechniek: https://m.youtube.com/watch?v=T1OY_yQBiXM

Succes!

Unlock your potential, be your best!