26

Re: Harstlagwaarden tijdens wedstrijd

MontanaMan schreef:

liefst eerste 5k onder de 160, maar na 3k zat ik al in de 170, en daar heb ik voor moeten boeten. Eerste 10k in 50:35, 2e 10k in 55:15.

@Montanaman vind je het gemiddelde van 30/seconde verval in de tweede tien kilometer dan te groot? Maar als je op een lagere hartslag zou lopen zou je toch langzamer gaan en misschien overall hetzelfde gemiddelde halen? Of loopt het dan toch overall sneller omdat je minder verval hebt?

Ik heb gisteren 13k gelopen met ook een beetje hetzelfde verval in de tweede helft. Liep constant met een hartslag van 170 en had wel het gevoel "lekker" te lopen en het zo nog net lang vol te kunnen houden.

27

Re: Harstlagwaarden tijdens wedstrijd

Wat een hoge waarden allemaal. Hardlopen met een hartslag van 170 doe ik bij een 10 km hardloopwedstrijd met warm weer. En wanneer ik een OD doe is dat de waarde waarmee ik over de finish kom. Bij fietsen zit ik dan onder de 160 en bij lopen iets erboven tot maximaal 170.

M'n maximale hartslag zit ergens boven de 190, bij een gemiddelde wedstrijd kom ik echter niet in de buurt. Alleen bij een klimmetje o.i.d. tik ik de 190 wel eens aan.

Kort na een transitie heb ik overigens wel eens 210 op m'n klokje gezien, daarvoor had ik me flink uitgesloofd door een sprintje te winnen op de mtb... Daar keek ik wel raar van op. Normaal ga ik niet zo diep.

28

Re: Harstlagwaarden tijdens wedstrijd

Hartslag waardes verschillen van persoon to persoon. Ik heb een aantal ODs gedaan met gemiddelde HR van 177 bij het lopen, maar afgelopen jaar zijn mijn waardes allemaal wat hoger geworden (bij een lagere RPE). Halve marathon met gemiddelde HR in de 180 oplopend bij het einde naar 200.

@Stoelio Over het algemeen kom je met een vlak schema op een sneller tijd uit. 10 sec langzamer per km beginnen en vlak houden is uiteindelijk ruim 1,5 minuut sneller. Maar vooral de eerste paar km waren 20-30 sec sneller dan gepland en dus werd het al heel snel heel zwaar. Het voelde bij het begin van het lopen heel lekker allemaal, maar ik had verstandiger moeten zijn en het enthousiasme moeten temperen op de rem moeten trappen.