26

Re: Trainers en coaches

Mooie website idd Louise en een goed gekozen titel en namen voor je coachees!

27

Re: Trainers en coaches

Dank jullie wel! Ja, de naam was echt zo'n eureka-moment, ergens nog vrij kort nadat we terug waren van onze reis afgelopen winter, ik weet nog precies waar ik was. Toen kon ik de rest eromheen gaan 'boetseren'.

Louise

28

Re: Trainers en coaches

Mooie site en interessante insteek! En ook mooi nieuws van je Vichy tas!

29

Re: Trainers en coaches

Mooie site Louise, goede naam!

30

Re: Trainers en coaches

Leuk deze stap Louise! Veel succes. Just curious, hoe ben je aan je coachees gekomen?

31

Re: Trainers en coaches

Leuke site inderdaad Louise, ook grappig om te lezen dat je voor Oase Magazine schrijft. Ik gebruik stukjes hiervan dagelijks in mijn lessen (geef les op een middelbare school) en zo heb ik van de week nog een stukje van je gebruikt over het eerste bezoek aan de Kuip. Had de link zelf niet gelegd, dus vond het wel toevallig toen ik dat op je site las.

32

Re: Trainers en coaches

Ik groef dit topic even op omdat ik het leuk vond om iets te melden, zie ik tot mijn verbazing dat ik een paar posts had gemist hier. Nou, beter laat dan nooit:

Maca944 schreef:

Just curious, hoe ben je aan je coachees gekomen?

Tot nu toe op drie manieren: via dit forum (per PB dus), via mijn weblog en via-via. De komende maanden ga ik een paar workshops e.d. geven, dat is hopelijk ook goed voor de marketing.

Mart schreef:

Leuke site inderdaad Louise, ook grappig om te lezen dat je voor Oase Magazine schrijft. Ik gebruik stukjes hiervan dagelijks in mijn lessen (geef les op een middelbare school) en zo heb ik van de week nog een stukje van je gebruikt over het eerste bezoek aan de Kuip. Had de link zelf niet gelegd, dus vond het wel toevallig toen ik dat op je site las.

Wauw, dat vind ik gaaf om te horen! Voor mij is wat er met die stukjes gebeurt nogal onzichtbaar, ik weet alleen maar dat de redactie wel blij ermee is. Leuk om te horen dat je er wat mee kan!

(Voor de anderen: Oase Magazine is een blad met inspiratiemateriaal voor dagopeningen in het levensbeschouwelijke onderwijs, en ik schrijf daar mini-columns voor over sport, aan de hand van thema's, alweer meer dan tien  jaar. Die over De Kuip was bij het thema 'de eerste keer' en manlief en ik waren allebei, los van elkaar en met een paar decennia tijdverschil,  erg onder de indruk van de eerste keer in De Kuip).

Maar goed, waar ik dit topic voor opgroef was omdat ik het leuk vind om te vertellen dat ik sinds vorige week ook gecertificeerd ben als runningtherapeut - al is dat niet het beste woord, want het hoeft geen hardlopen te zijn, een andere duursport kan ook, en het is ook geen echte therapie, het is meer 'samen sporten voor je hoofd' ofzoiets. Dus ten behoeve van de geestelijke gezondheid, bijvoorbeeld bij stress, vermoeidheid, angst en somberheid. Opleiding afgerond, was leuk, en eens kijken wat daarmee kan.

Louise

33

Re: Trainers en coaches

Leuk!
En voor wat het waard is, ik vind de adviezen die je hier geeft altijd erg goed onderbouwd en daardoor lijken ze me altijd heel waardevol en realistisch (lijken, want ze zijn bijna alijd voor anderen bedoeld, ik lees gewoon mee, maar kan dus niet beoordelen of ze inderdaad ok waardevol zijn).

34

Re: Trainers en coaches

Dank je wel, MontanaMan, leuk om te horen! Ik doe mijn best, ja, qua onderbouwing, of in elk geval m'n visie expliciteren, want er zijn meerdere wegen naar Rome. Tot nu toe gaan m'n coachees ook lekker, dus dat is mooi.

Louise

35

Re: Trainers en coaches

Mooie site Louise, en goed om te horen dat je coachees het goed doen! Ik denk zomaar dat ik in de loop van dit jaar wel eens toe zou kunnen zijn aan meer dan mijn 'ik doe maar wat' trainingsplan, dus ik heb je site even opgeslagen smile

36

Re: Trainers en coaches

Als beginnende triatleet heb ik voorlopig nog geen coach nodig. Toch interessant om te lezen wat een coach allemaal voor je kan betekenen. Ik heb altijd veel gelopen, maar heb me nu toegelegd op triatlon, weliswaar nog altijd het prille begin. Nog een beetje zoeken naar een evenwicht tussen de verschillende disciplines en eenmaal ik deze onder de knie heb, dan zal ik zeker op zoek gaan naar een heuse coach.

37

Re: Trainers en coaches

Dit vind ik nu een rare opmerking, eerst zelf uitzoeken hoe het werkt en dan naar een coach zoeken. Als je direct een coach onder de arm neemt gaat dit jou een pak geklungel en negatieve ervaringen besparen.

38

Re: Trainers en coaches

Mijn eerste jaren triathlon waren op de universiteit, met een coach. Meestal trainingen met 4-6 man en ook veel individuele aandacht daarbuiten. Daar heb ik heel veel aan gehad, niet in de minste plaats om mezelf heel te houden. Er zijn veel valkuilen (te veel, te snel, te hard, balans rust en training, balans tussen verschillende sporten, balans tussen types trainingen). Het is niet zo dat een coach alleen voor goede atleten iets kan betekenen. Het is misschien wel zo dat iemand in het begin zonder coach makkelijker progressie boekt dan later, en dan misschien een coach kan inschakelen. Maar een coach doet meer dan alleen een pad uitstippelen om progressie te boeken, vooral bij beginnende, enthousiaste, triathleten is er gevaar voor blessures. In jouw specifieke geval gaat de blessuregevoeligheid niet op aangezien je altijd veel gelopen hebt, en dat is nu vaak de sport die de meeste blessures oplevert. Er is heel veel informatie online te vinden, maar een coach kan je een boel tijd schelen om alles uit te zoeken (al vinden velen dat juist ook weer leuk!)
Een coach kan ook neutraal naar je kijken, wat je zelf niet kunt doen. Er zijn genoeg topatleten die zelf coach zijn en toch voor zichzelf een coach in de arm hebben.

39 Laatst bewerkt door Louise (27-02-19 18:55:52)

Re: Trainers en coaches

dik2tri schreef:

Mooie site Louise, en goed om te horen dat je coachees het goed doen! Ik denk zomaar dat ik in de loop van dit jaar wel eens toe zou kunnen zijn aan meer dan mijn 'ik doe maar wat' trainingsplan, dus ik heb je site even opgeslagen smile

Leuk, wees welkom!

MontanaMan schreef:

Het is niet zo dat een coach alleen voor goede atleten iets kan betekenen.

Helemaal mee eens - ik vind het zelf eigenlijk bijvoorbeeld juist leuk als iemand iets heeft - ik heb al een paar mensen  met vrij serieuze beperkingen geadviseerd, zoals iemand met chronisch vermoeidheidssyndroon die haar wandel-actieradius wilde uitbreiden en een loper die terug op niveau wilde komen na een beenbreuk. Voor dat soort dingen zijn al helemaal geen standaardschema's.

In mijn ervaring komt bijna niemand helemaal aan het begin meteen voor trainingsbegeleiding aankloppen. Het gaat meestal juist om ergens tegenaan lopen óf om een grote stap vooruit willen zetten. In het begin boek je ook heel makkelijk progressie simpelweg door meer te gaan trainen. Maar dat houdt een keer op, en dat moet je denk ik eerst een keer ondervinden.

Louise

40

Re: Trainers en coaches

ronnyke schreef:

Dit vind ik nu een rare opmerking, eerst zelf uitzoeken hoe het werkt en dan naar een coach zoeken. Als je direct een coach onder de arm neemt gaat dit jou een pak geklungel en negatieve ervaringen besparen.

Persoonlijk vind ik dit helemaal niet zo vreemd. Men moet ergens beginnen en ik kies ervoor om nog niet meteen een coach onder de arm te nemen. Ik doe het rustig aan: eerst verschillende disciplines onder de knie krijgen, daarna deze combineren waarvoor ik een coach wil hebben. Ik ben immers nog maar een beginner. Elk zijn eigen idee en werkwijze zou ik zeggen.

41

Re: Trainers en coaches

Coach is idd een luxe en niet echt een noodzaak. Het hebben van een coach betekend ook niet dat alles in je schoot word geworpen natuurlijk je zult enkele zaken toch zelf moeten ervaren. Lees soms reacties van mensen die doen alsof hun coach een soort van god is maar dat is maar zever al bij al is coaching ook voor een deel natte vinger werk, maar sommige voelen het beter aan dan andere en dat heeft dan weer met ervaring te maken.

42

Re: Trainers en coaches

Het is zeker niks goddelijks, en inderdaad tot op zekere hoogte nattevingerwerk, of liever gezegd: (a) goede prestaties zijn niet helemaal maakbaar, sowieso niet (je hebt niet alles in de hand), en al helemaal niet omdat er in de trainingsleer nog een heleboel onbeantwoorde vragen zijn en (b) er zijn grote individuele verschillen zijn in hoe sporters reageren op een trainingsprogramma. Zelfs de 'bewezen' programma's (= waarop mensen het gemiddeld significant beter doen), daarvoor geldt nog dat een behoorlijk aantal daar niet of nauwelijks op vooruit gaat, of zelfs achteruit (= de variantie is groot).

Er is qua trainen geen heilige graal, geen gegarandeerde succesroute. Er wordt veel vanuit gemiddeldes geredeneerd, maar wie is er gemiddeld? Dat is er ook het leuke en interessante aan trouwens, vind ik. En dat is nog los van wat iemand kan qua tijd en wat-ie leuk vindt.

Je kunt op basis van iemands voorgeschiedenis, lijf (bv. verhouding snelle/langzame spiervezels) en tests wel een goed beredeneerde voorspelling doen, maar elk trainingsschema blijft altijd experiment dat je nauwgezet in de gaten moet houden en moet evalueren en zo nodig bijstellen. Daarbij hanteert een coach uitgangspunten. Ik ben bijvoorbeeld altijd eerst van de voorzichtige, van het belang op de lange termijn, en ik ben fan van gepolariseerd trainen - maar ook dat is dus geen heilige graal.

Nouja, en zo zijn er meer dingen. Als je een coach zoekt, zou ik die uithoren over dat soort uitgangspunten/aannames.

Louise

43

Re: Trainers en coaches

@Wilgro,

Ik ben recentelijk begonnen als triathloncoach en bikefitter in de regio Rotterdam. Het is nog zo vers dat mijn website nog niet helemaal klaar is. Ik hoop deze week www.emergo-tri.nl te kunnen lanceren.

Zelf doe ik al ruim 25 jaar aan triathlons en andere duursport (schaatsen, fietsen). Ben bij zwemanalyse.nl aangesloten als zwemtrainer/-analist en ben verenigingstrainer bij TV Hoeksche Waard.

Overigens ligt volgens mij de meerwaarde van een triathloncoach niet zozeer in het maken van een trainingsschema (die kan je ook van het internet afplukken), maar vooral het verder verfijnen/aanscherpen van het trainingsschema aan de hand van je trainingsresultaten. Bijvoorbeeld door de trainingsload aan te passen aan de wisselende omstandigheden (bijv. ziekte, drukte met werk, etc.). Daarnaast is een triathloncoach ook een sparringpartner in alle vraagstukken die je in je voorbereiding en tijdens de wedstrijd tegen komt en een stok achter de deur om je trainingen uit te voeren. Inclusief de bijbehorende testen en techniektrainingen gaan daar best wat uren in zitten. Dus is het logisch dat daar een vergoeding tegenover staat. Deze moet dan wel in verhouding staan ten opzichte van de toegevoegde waarde die je ervoor terug krijgt.

Een belangrijk uitgangspunt vind ik zelf dat een triathloncoach gericht is op je langetermijn ontwikkeling als duursporter. Ofwel elk nieuw seizoen blijven schaven aan je zwakten en je sterkten verder uitbouwen. Er is in het algemeen bijvoorbeeld te weinig aandacht voor verbeteren van techniek, souplesse/flexibiliteit, krachttraining en inspanningsfysiologie.

Tenslotte vind ik plezier hebben in de samenwerking een heel belangrijk uitgangspunt.

groet,
Arie

Unlock your potential, be your best!

44

Re: Trainers en coaches

Vooral in dat laatste kan ik me wel vinden Arie. Een beginnend atleet beter maken is makkelijk, als hij wat in de juiste zone's en intensiteit en ook consequent begint te trainen vliegt hij vooruit. Maar om te blijven verbeteren of goed te houden dat is toch wel andere koek. En daar loopt het ook vaak mis. Ook is het niet verkeerd om om de 5tal jaar eens van coach te switchen vind ikzelf.

45

Re: Trainers en coaches

Ik train nu een meer dan een jaar met een eigen trainer, en het is moeilijk aan te geven wat in de prestatie precies zijn toegevoegde waarde is... ...maar ik ben er hoe dan ook erg blij mee. Wij hebben bijna dagelijks contact met elkaar. Ik vertel hem hoe ik mij voel, wat ik heb gedaan, hoe ik mij de komende tijd wil inspannen. Het is continu een puzzel met tijd, motivatie, weersomstandigheden, werk, gezin etc. Dan ben ik blij om met iemand te klankborden, en iemand die mijn schema opstelt voor die week.

Ook helpt het in de diversiteit van trainingen. Bijna geen enkele training is hetzelfde. Bij het zwemmen en lopen heb ik trainingen gedaan die ik zelf nooit had kunnen verzinnen. Dit houdt de trainingen afwisselend en makkelijker te volbrengen. Ook voorkom je op die manier blessures.

Verder is hij bij sommige trainingen aanwezig. Met name bij zwemmen is het fijn als er iemand vanaf de zijlijn meekijkt en feedback geeft. Op deze manier krijg ik weer tips waarmee ik de volgende trainingen aan de slag kan. Ook trainen we soms in groepsverband en kan je oefenen op drafting of juist duw/trekwerk tijdens het zwemonderdeel.

Maar met name het mentale stuk vind ik erg fijn. Ik zeur wat af tussen de trainingen door. En hij luistert vaak, en neemt mij serieus. Dat helpt. Ik train nu ongeveer 5 jaar redelijk intensief en dan gaat het niet altijd vanzelf. Door met hem te praten, kom ik vaak weer een stuk verder, kan ik alles weer in zijn perspectief zetten.

En oh ja, hij houdt ook rekening met het schema wat ik bij de loopvereniging doe.

Ik geloof niet in one size fits all, en dat heb ik bij mijn trainer dus helemaal niet.

-- M

46

Re: Trainers en coaches

@mstyz, hoe ben je aan die coach gekomen? Via je vereniging?

47

Re: Trainers en coaches

Mooi gezegd Mstyz.

Ik denk dat al die factoren gecombineerd een zeer waardevolle toevoeging zijn. Zonder trainer of club klankbord je toch veelal met jezelf en ik ben iig verre van een trainer/coach. Trial en error is het nu veelal. En van mijn eigen gezeur raak ik ook niet echt heel erg gemotiveerd big_smile

Voor mij ook een reden om volgend jaar wellicht eens naar een trainer te kijken, om die toegevoegde waarde van de variatie in training, techniek icm mentaal werk.

48

Re: Trainers en coaches

Dat is zeker een meerwaarde Mstyz  die persoonlijke begeleiding. Heb zelf nu ook een coach die per week of slechts een paar dagen vooruit mijn schema aanmaakt en ook in regelmaat mee gaat trainen. Vroeger kreeg ik telkens per 3 of 4 weken mijn schema met maar 1x per week deftig contact en dat vind ik dus werkelijk geldverspilling.

49

Re: Trainers en coaches

ronnyke schreef:

Dat is zeker een meerwaarde Mstyz  die persoonlijke begeleiding. Heb zelf nu ook een coach die per week of slechts een paar dagen vooruit mijn schema aanmaakt en ook in regelmaat mee gaat trainen. Vroeger kreeg ik telkens per 3 of 4 weken mijn schema met maar 1x per week deftig contact en dat vind ik dus werkelijk geldverspilling.

Dat is ook voor een coach de beste manier van samenwerken. Je kunt meteen de trainingsresultaten en de mondelinge feedback vertalen naar aanpassingen in de microcylus of zelfs aanbevelen even rust te nemen, eerder dan de beoogde herstelweek.

Je begrijpt, ik ben niet zo’n voorstander van een altijd maar progressieve trainingsload. Als steeds maar oplopende trainingsload de absolute waarheid zou zijn, dan kan je daarvoor een algoritme schrijven en een softwareplatform bouwen voor duursporters. Zoiets heet dan Trainingspeaks. Zoals al eerder aangegeven, kan dat voor een beginnende triathleet een prima oplossing zijn.

Als je kijkt naar je langetermijn doelstelling als duursporter, dan ben je gebaat bij het aanscherpen van je sterkten en oplossen van je zwakten (techniek, kracht, lenigheid, etc). Helaas is niet iedere triathleet of duursporter zich hiervan bewust en dan ook nog bereid te betalen voor een coach die de tijd voor je neemt, je werkelijk volgt en die een sparringpartner voor je is.

Dat maakt dat je allerlei afgeleide vormen krijgt, zoals maandschema’s met 1 gesprek per maand met je coach. Blijkbaar is er markt voor.

Unlock your potential, be your best!

50

Re: Trainers en coaches

Uh, wat mij betreft is er geen reden om neer te kijken op minder intensieve begeleiding, hoor. Mensen verschillen enorm in waar ze behoefte aan hebben, geld voor hebben en waar ze mee geholpen zijn. Ik heb wel mensen geholpen met één adviesgesprek, of met het uitstippelen van de grote lijn. Ik heb zelf ook nooit behoefte gehad aan (min-of-meer) dagelijkse begeleiding - die aanpassingen maak ik zelf wel.

Dus: de intensiteit van de begeleiding is maatwerk, wat mij betreft. Er is niet één beste manier. Het zou ook jammer zijn als het alles of niets is, want dan is trainingsbegeleiding maar voor heel weinig mensen weggelegd.

Louise