1

Onderwerp: Aero helm, zinvol?

Ik vraag me af of het zinvol is om een helm aan te schaffen.

Mijn huidige helm is een gewone doorsnee fietshelm (Giro Cinder). Vrij breed en log.
Ik heb een TT fiets met 60mm full carbon wielen. Fiets is dus vrij aero.
Ik draag een trisuit tijdens wedstrijden.
Ik ben geen podium kandidaat. Tot op heden finish ik ongeveer halverwege het deelnemersveld, hoewel ik hard aan het werk ben om dat te verbeteren.
Ik doe wedstrijden met afstanden varierend van 1/8 tot 1/3.
Zo'n helm met een enorme punt aan de achterkant, lijkt mij oncomfortabel. Een wat compactere aerohelm lijkt mij prettiger.

Hoe zinvol is voor mij een aero helm? Indien niet zinvol: waar zou ik dan nog aan kunnen denken om sneller te worden?(behalve trainen natuurlijk)
Welke helm zou je adviseren?
Een Giro Vanquish vind ik vrij prijzig, welke alternatieven zou je mij aanraden?

2

Re: Aero helm, zinvol?

Volgens mij heeft Cameron Wurf eens in een interview gezegd dat hij in een soortgelijke situatie voor een aero tri suit zou gaan, dat zou meer winst opleveren dan betere wielen, andere helm etc.

Hoe erg dit op waarheid is gebaseerd weet ik niet.

3

Re: Aero helm, zinvol?

Transition heeft vorig jaar een artikel gepubliceerd over welke aero investering er het beste uitkwam.
De snelheidswinst werd afgezet tegen de aanschafprijs.
Zowel een aerosuit als een aero helm bleken een goede investering.
Een tijdritfiets was bijv veel 'slechter' want de tijdwinst was niet veel tegen de investering van toch vaak een paar duizend euro.

Wie weet kun je het online terugvinden.

4

Re: Aero helm, zinvol?

Hedcandy schreef:

Transition heeft vorig jaar een artikel gepubliceerd over welke aero investering er het beste uitkwam.
De snelheidswinst werd afgezet tegen de aanschafprijs.
Zowel een aerosuit als een aero helm bleken een goede investering.
Een tijdritfiets was bijv veel 'slechter' want de tijdwinst was niet veel tegen de investering van toch vaak een paar duizend euro.

Wie weet kun je het online terugvinden.

Inderdaad transition #12 pagina 60 daar staat het artikel.

https://issuu.com/triathlonnl/docs/ts12_issuu

Van de kracht die nodig is om voorruit te komen is 69% nodig voor het overwinnen van de luchtweerstand.(overige 31% voor de helft rolweerstand en andere helft zwaartekracht) Er staat een tabelletje waar ze hebben berekend hoeveel euro per seconde tijdwinst je betaalt voor de verschillende dingen die je kan doen. Interessant artikel.

5 Laatst bewerkt door amadeeke (10-03-19 10:56:17)

Re: Aero helm, zinvol?

Ik zit een beetje in dezelfde situatie. Ik rij momenteel met een 'skatehelm' van 10euro 10 jaar oud rond voor mijn oude racefiets en normale herenfiets. Voor de nieuwe fiets ( nog niet geleverd) gekozen voor een MET manta helm. Is wat tussen road en aero in. Maakt het mogelijk om met rugzakje nog comfortabel te fietsen. Dit leek me betere eerste aankoop dan zo'n druppelvorm helm, die kan later nog aangeschaft worden. Hopelijk eind van de maand mijn fiets, helm, ...

6

Re: Aero helm, zinvol?

Tnx Remco, voor de link!

7

Re: Aero helm, zinvol?

amadeeke schreef:

Ik zit een beetje in dezelfde situatie. Ik rij momenteel met een 'skatehelm' van 10euro 10 jaar oud rond voor mijn oude racefiets en normale herenfiets. Voor de nieuwe fiets ( nog niet geleverd) gekozen voor een MET manta helm. Is wat tussen road en aero in. Maakt het mogelijk om met rugzakje nog comfortabel te fietsen. Dit leek me betere eerste aankoop dan zo'n druppelvorm helm, die kan later nog aangeschaft worden. Hopelijk eind van de maand mijn fiets, helm, ...

Niet elke aerohelm is een druppelvorm. Sterker nog, je ziet ze steeds minder.

Kijk bijv maar eens naar de Casco Speed airo, waar veel mee word gereden.

8

Re: Aero helm, zinvol?

amadeeke schreef:

Ik zit een beetje in dezelfde situatie. Ik rij momenteel met een 'skatehelm' van 10euro 10 jaar oud rond voor mijn oude racefiets en normale herenfiets. Voor de nieuwe fiets ( nog niet geleverd) gekozen voor een MET manta helm. Is wat tussen road en aero in. Maakt het mogelijk om met rugzakje nog comfortabel te fietsen. Dit leek me betere eerste aankoop dan zo'n druppelvorm helm, die kan later nog aangeschaft worden. Hopelijk eind van de maand mijn fiets, helm, ...

Niet elke aerohelm is een druppelvorm. Sterker nog, je ziet ze steeds minder.

Kijk bijv maar eens naar de Casco Speed airo, waar veel mee word gereden.

9

Re: Aero helm, zinvol?

Denk dat de punthelm voor de meeste triatleten ook meer na dan voordelen brengt. Vanaf dat je naar links of rechts beweegt en de punt komt in de wind ben je die 45 sec tijdwinst die de helm zou opbrengen al grotendeels kwijt. Ikzelf rij momenteel met de Catlike Rapid.

10

Re: Aero helm, zinvol?

De pedelec fietsers rijden soms met helm en vast vizier rond. (Maar die zweten niet zo hard door die extra motor.)
Is zo'n vast vizier niet te snel aangedamt, OK als je blijft rijden zoals in wedstrijd. Maar naar werk of training? Mijn gewone fietsbril dampt al aan wanneer ik stil sta aan bvb een stoplicht.   
Antidamp erop?

11

Re: Aero helm, zinvol?

Er zit genoeg opening tussen vizier en je gezicht. Ik vind het ideaal (tijdens de wedstrijd dan) omdat je in een soort coconnetje komt en lekker kunt focussen.
Dat coconnetje vind ik meteen weer tegenspreken voor het gebruik op de openbare weg met druk verkeer om je heen, dan wil ik dat goed in de gaten hebben.

12

Re: Aero helm, zinvol?

@Amadeeke, verstandig dat je de 10 jaar oude helm vervangt door een nieuwe. Een helm is natuurlijk bedoeld om schokken bij het vallen op te vangen. Naarmate de helm ouder wordt, neemt de schokabsorptie af. Op tijd vervangen is dus belangrijk.

Ook als je een keer gevallen bent met je helm, is het verstandig om deze goed na te kijken en bij geringste twijfel meteen te vervangen.

@Remco, zelf draag ik een Giro Attack met een vast vizier (magneetjes). Volgende keer koop ik een zelfde soort helm, maar dan een waarbij je het vizier naar boven kan schuiven. Dat is toch plezieriger en makkelijker.

groet
Arie

Unlock your potential, be your best!

13

Re: Aero helm, zinvol?

Een speedsuit en een aero helm zijn beiden goede investeringen en beiden (t.o.v. wielen, frame, etc.) redelijk betaalbaar.

Let met een speedsuit ook een beetje op het comfort. Trisuits (ook de snellere varianten) zijn vaak minder snel dan de 'echte' speedsuits die ze op de baan dragen, echter wel stukken comfortabeler. Tevens mag je niet altijd mouwen dragen bij wedstrijden. Zeker over lange mouwen kan men moeilijk doen.

Wat betreft een aero helm is een druppel niet zo verkeerd. Omdat 't ding je in een bepaalde houding dwingt, kun je hier meer mee winnen dat met een modernere ronde aero helm. Maar als je deze houding niet onder de knie krijgt, of niet de hele rit vol houdt, dan schiet het zijn doel een beetje voorbij.