1

Onderwerp: Fietstraining voor sprint afstand, opbouwen noodzakelijk?

Hi allen!

Nadat ik reeds begonnen ben met de training voor het zwemmen en hardlopen wordt het ook tijd om de training voor het fietsen op te pakken.

Fietsen is voor mij totaal nieuw. Ik fietste voorheen alleen naar de kroeg, maar ben al begonnen met de kinderen op de fiets naar school brengen :')

Nu ga ik in juli een sprint afstand doen, volgens de website van de organisatie is dat 18 km. Is het nodig om daarvoor op te bouwen? En op welke wijze?

1. ga ik gewoon meteen met 18km afstand beginnen en dan de snelheid steeds iets opbouwen?
2. ga ik beginnen met kortere stukkies op een gewenste snelheid en dan langzaam de afstand opbouwen?
3. doe ik een combinatie van beiden?
4. hoe betrek ik de tacx hierbij? Kan ik hiermee de weerstand van echt fietsen simuleren? Ik heb een oudje, een Cycletrack goedkoop over kunnen nemen namelijk.

Ik heb inmiddels de fiets, pedalen, schoenen etc. Alleen nog een helm en goede fietsbroek en ik kan los. Maar wat is wijsheid?

2 Laatst bewerkt door Jörgen (08-04-19 15:40:33)

Re: Fietstraining voor sprint afstand, opbouwen noodzakelijk?

Ik zou in ieder geval rustig opbouwen qua omvang naar de totale eindtijd van je triatlon. Dus 1:30 / 2:00. Dan heb je in ieder geval een beetje basis, die je ook voor de andere disciplines kunt gebruiken.

Eventueel kun je na de eerste weken wat structuur gaan aanbrengen in je trainingen, afhankelijk van je ambities.

Train t.z.t. ook een paar keer de overgang van fietsen naar hardlopen, al is het maar een kilometer na thuiskomst.

3 Laatst bewerkt door HansH (08-04-19 19:20:05)

Re: Fietstraining voor sprint afstand, opbouwen noodzakelijk?

Ik zou het fietsen opbouwen tot ca. 30-40km. Je doet over 1/8ste ergens tussen 1 en 1,5 uur, dus op die manier train je meteen op een weinig belastende manier de duur. Je moet namelijk geen 18km fietsen, maar een triatlon doen smile Ik weet niet wat nu je langste afstand is, maar 20km achter moet toch lukken? Dan de week erop 25, enz. Als je twee keer in de week fietst, kun je de andere training snelheid trainen, bv 20 km fietsen, met 2x 3-5km hard erin (hangt een beetje van je omgeving af, je wilt hard kunnen fietsen zonder stoplichten en tegenliggers enzo. Dus zoek gewoon een mooi stukje uit, met weinig kans op ongelukken...)

Ik zou zelfs die tacx lekker vergeten als het mooi weer is, je moet immers ook trainen om op de fiets te zitten waar de wedstrijd mee gaat doen... Wel snel een helm kopen. Een fietsbroek is niet persé nodig, je kunt dan beter een trisuit kopen (als je niet persé allebei wilt kopen). Tenzij je niet weet of je triatlon leuk gaat vinden natuurlijk... Maar dat zijn de uitzonderingen lol

En inderdaad, wat Jörgen zegt: na elke fietstraining even een stukje lopen (niet omkleden, alleen andere schoenen aan). 1-2 km is genoeg.

triathlon is 3x leuker!

4 Laatst bewerkt door sanger (09-04-19 11:18:59)

Re: Fietstraining voor sprint afstand, opbouwen noodzakelijk?

Dus als ik het goed begrijp zouden jullie alle afzonderlijke onderdelen trainen voor de duur van de totale triathlon?

Ik fiets nu hooguit stukjes met de kinderen naar school, 1,7 km :') Dus ik moet wel echt van scratch af aan. De Tacx heb ik eigenlijk erbij genomen zodat ik op momenten dat ik niet naar buiten kan wel kan trainen, dus bv. als ik met de kids thuis ben. Verder heb ik wel een mooie route om onafgebroken een km of 10 te kunnen rijden.

De overgang ga ik zeker specifiek trainen. Zowel van zwemmen naar fietsen als van fietsen naar lopen. Daarnaast zal ik op de fiets naar de looptraining gaan, dat is toch ook weer 6 km heen en  km terug. Alleen zal er een pauze zijn tussen fietsen en starten met lopen van enkele minuten.

Helm ga ik van het weekend voor kijken, trisuit heb ik gister bij Decathlon besteld die komt donderdag binnen.

Is er iets van een standaardschema om op te bouwen?

5

Re: Fietstraining voor sprint afstand, opbouwen noodzakelijk?

Ik zou gewoon eerst eens lekker beginnen met fietsen smile (wel met helm uiteraard)

6

Re: Fietstraining voor sprint afstand, opbouwen noodzakelijk?

sanger schreef:

Dus als ik het goed begrijp zouden jullie alle afzonderlijke onderdelen trainen voor de duur van de totale triathlon?

Nee hoor, je hoeft geen 1,5 uur te zwemmen... smile Met fietsen kan het wel. Verder lopen opbouwen tot bv 10km en zwemmen tot 750m is wel genoeg ...

En wat Buus zegt: ga eerst gewoon lekker een stukje fietsen....

triathlon is 3x leuker!

7

Re: Fietstraining voor sprint afstand, opbouwen noodzakelijk?

Op de site van de triathlonbond vind je trainingsschema's voor beginnende triathleten:
https://www.triathlonbond.nl/kenniscent … gsschemas/

Voordeel van een schema is dat je een verantwoorde trainingsopbouw hebt en goed voorbereid aan de start staat.

8

Re: Fietstraining voor sprint afstand, opbouwen noodzakelijk?

Belangrijkst is (denk ik) om de komende periode vooral regelmatig te gaan fietsen.

Als ik het goed begrijp heb je nog niet eerder (of veel) op een race/triathlonfiets gereden. Goed om daar aan te wennen, het rijdt toch net ff wat anders dan een fiets met kinderzitje :-)

Van daaruit langzaam gaan zorgen dat je wat variatie in het fietsen in gaat bouwen;
- Trainingen waarbij je af en toe een sprintje trekt om wat meer snelheid te krijgen en daaraan te wennen.
- Trainingen waarbij je langere tijd op hoge inspanning fietst, tijdens de triathlon zul je ook continue aan het pushen zijn.
- Daarnaast een rustige training blijven doen om ook je duurconditie verder op te bouwen.

Een Tacx kan zeker helpen (ben zelf een groot fan van indoortrainen), maar als je weinig/geen echte fietservaring hebt is het ook belangrijk om buiten te rijden zodat je goed leert sturen/remmen/anticiperen op wat er om je heen gebeurd.

9

Re: Fietstraining voor sprint afstand, opbouwen noodzakelijk?

Eens met wat hiervoor gezegd wordt: je zal wel merken dat als je een beetje de smaak van fietsen te pakken krijgt, 20 kilometer helemaal niks is. Het is niet zo'n heel belastende sport, dus kun je inderdaad prima de totale duur van de 1/8e ermee trainen, want helpt voor je onderliggende duurconditie. Dat zou ik de eerste prioriteit vinden, en daarbij kun je af en toe intervallen harder rijden, in de vorm van sprintjes (bruggen op ofzo) of wat langere 'blokjes' op wedstrijdtempo.

Als je nog niet eerder hebt gefietst, boek je daarmee heel snel vooruitgang, dat zul je wel merken. En ga vooral op zoek naar de lol ervan!

En inderdaad: leer sturen en remmen en in- en uitklikken en dergelijke, en dat doe je op de weg. De komende tijd van het jaar kan dat ook helemaal prima, qua licht en temperatuur.

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

10

Re: Fietstraining voor sprint afstand, opbouwen noodzakelijk?

marcell schreef:

Belangrijkst is (denk ik) om de komende periode vooral regelmatig te gaan fietsen.

Als ik het goed begrijp heb je nog niet eerder (of veel) op een race/triathlonfiets gereden. Goed om daar aan te wennen, het rijdt toch net ff wat anders dan een fiets met kinderzitje :-)

Van daaruit langzaam gaan zorgen dat je wat variatie in het fietsen in gaat bouwen;
- Trainingen waarbij je af en toe een sprintje trekt om wat meer snelheid te krijgen en daaraan te wennen.
- Trainingen waarbij je langere tijd op hoge inspanning fietst, tijdens de triathlon zul je ook continue aan het pushen zijn.
- Daarnaast een rustige training blijven doen om ook je duurconditie verder op te bouwen.

Een Tacx kan zeker helpen (ben zelf een groot fan van indoortrainen), maar als je weinig/geen echte fietservaring hebt is het ook belangrijk om buiten te rijden zodat je goed leert sturen/remmen/anticiperen op wat er om je heen gebeurd.

Ik heb inderdaad nog niet eerder op een racefiets gezeten. Had altijd een mountainbike of stadsfiets.

Ik ben ook voornemens om zo nu en dan op de fiets naar het werk te gaan. Dat is iets van 21-22 km, met een pont overtocht na een km of 15. Dat heeft onder andere een lang recht stuk langs het Noordzeekanaal van ca. 10 km. Zit ook een brug in nog.
(ben alleen nog kijkende naar faciliteiten om me nadien op te frissen op het werk).