1

Onderwerp: Misselijk tijdens lopen

Hallo,
Gisteren mijn eerste triathlon (1/8) gedaan in Holten. Mooie wedstrijd. Echter tijdens het lopen werd ik erg misselijk. Misschien kwam dit door mijn voeding tijdens de race. Ik heb na het zwemmen een gelletje genomen, tijdens het fietsen veel drinken en tijdens de wissel naar het lopen een finisher gel genomen. Ik moet zeggen dat het ook erg warm was dus daar kan het ook aan gelegen hebben maar ik wilde hem toch even voorleggen met het oog op volgende wedstrijden.

2

Re: Misselijk tijdens lopen

Het is belangrijk dat je het nemen van gels ook tijdens je trainingen oefent. Je lichaam en met name je maag, moet hier nl aan wennen.
Probeer ook verschillende merken uit, op het ene ga je beter dan het andere is mijn ervaring.

En bij een sprint heb ik aan een halve bidon sportdrank voor tijdens het fietsen en een goed ontbijt vooraf meer dan genoeg! Je lichaam heeft voldoende op voorraad om 1,5u volle bak te gaan dus je hoeft dan echt niets te nemen...

3

Re: Misselijk tijdens lopen

Voor een sprint ga je idd al niet veel voeding nodig gehad hebben dus zou ik eerder kijken naar wat je net voor de wedstrijd gegeten hebt.

4

Re: Misselijk tijdens lopen

Tijdens een 1/8 neem ik ook niets aan gels of reepjes behalve een slok te drinken onderweg of in de wisselzone .
De laatste maaltijd vooraf aan de wedstrijd moet licht verteerbaar zijn.

5

Re: Misselijk tijdens lopen

Ik denk ook dat je wat veel op hebt.
Tijdens een 1/8 pak ik geen gels, maar een banaan en wat dextro.

Hoeveel heb je gedronken tijdens het fietsen?

6

Re: Misselijk tijdens lopen

Ik doe sprint en 1/8e ook op niks anders dan een normaal ontbijt en een halve bidon sportdrank op de fiets. Moet echt genoeg zijn voor zo'n korte tijd.

Bij gel altijd ook water nemen, en inderdaad voeding oefenen tijdens trainingen en experimenteren met verschillende merken.

Om te koelen kun je water beter over je heen gooien dan heel veel proberen te drinken.

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

7

Re: Misselijk tijdens lopen

Bij mijn eerste sprints nam ik geloof ik een gel tijdens het fietsen (begin of eind) en verder sportdrank op de fiets. Bij laatsten niks meer. Een gel een kwartier - 10 minuten voor de start met wat water en een paar slokken water bij het aid station tijdens de run.

8

Re: Misselijk tijdens lopen

Bedankt voor jullie reacties. Dan denk ik idd dat ik gewoon teveel genomen heb en iets wat ik nog niet eerder genomen heb.

Nog een andere vraag mbt dit onderwerp maar wat nemen jullie tijdens een 1/4?

9 Laatst bewerkt door Hedcandy (09-07-18 09:08:52)

Re: Misselijk tijdens lopen

Bij een kwart neem ik een powershot voor de start.
In de wissel zuig ik een smoothie leeg terwijl ik wetsuit uittrek en fietsschoenen aan doe (die smoothies hebben daar een handig dopje voor wat je tussen je tanden kunt klemmen en dus handsfree kunt eten).
Een bidon sportdrank op de fiets (bij erg warm weer een 2e met electrolyten).
1 reepop de fiets en tegen het einde een gel.
Afhankelijk van het weer nog een gel tijdens het lopen.

10

Re: Misselijk tijdens lopen

Ik neem bij een 1/4 1 gel als ik op de fiets kom en bij het einde van de fietsproef en tijdens het fietsen zelf een bidon met 500ml sportdrank bij warm weer 750. Tijdens het lopen gewoon water aannemen verder niks.

11

Re: Misselijk tijdens lopen

ferryvandort schreef:

Gisteren mijn eerste triathlon (1/8) gedaan in Holten. Mooie wedstrijd. Echter tijdens het lopen werd ik erg misselijk. Misschien kwam dit door mijn voeding tijdens de race. Ik heb na het zwemmen een gelletje genomen, tijdens het fietsen veel drinken en tijdens de wissel naar het lopen een finisher gel genomen. Ik moet zeggen dat het ook erg warm was dus daar kan het ook aan gelegen hebben maar ik wilde hem toch even voorleggen met het oog op volgende wedstrijden.


ferryvandort schreef:

Bedankt voor jullie reacties. Dan denk ik idd dat ik gewoon teveel genomen heb en iets wat ik nog niet eerder genomen heb.

Even een "oudere" post omhoog kicken..

Misselijkheid tijdens het lopen, en vooral na het innemen van een gel/voeding kan vaak veroorzaakt worden doordat je gel té hypertoon ingenomen is.

Daarbij zitten er teveel bestandsdelen in de gel t.o.v. je maaginhoud waardoor je lichaam vocht moet onttrekken en aan je maag toe moet voegen zodat de verhouding isotoon wordt, en wel opgenomen kan worden door je lichaam.

Als het erg warm is zul je al minder vocht in je lichaam hebben waardoor er minder (niet genoeg) reserve is voor het verdunnen van je voeding. Gevolg: misselijkheid.

Ook de gelletjes die adverteren zonder water ingenomen te kunnen worden zijn niet (altijd) isotoon genoeg om directe opname te verzorgen. Vaak isotoon genoeg om niet heel veel extra vocht nodig te hebben, maar zeker op een warme dag kan dit alsnog voor problemen zorgen.

12

Re: Misselijk tijdens lopen

Gels moeten altijd met water worden ingenomen, echt isotoon zijn voor een gel is uitgesloten.

13

Re: Misselijk tijdens lopen

MontanaMan schreef:

Gels moeten altijd met water worden ingenomen, echt isotoon zijn voor een gel is uitgesloten.

Klopt! Al zeggen de marketeers wat anders, en jammer genoeg zijn er nog teveel mensen die zulke marketing aannemen zonder zelf even wat uit te zoeken.

Van de website van SiS bijvoorbeeld:
The GO Isotonic Energy Gel was the world's first isotonic gel effectively delivering an easily digestible and quick supply of carbohydrate for energy during exercise.

They are designed to be consumed without water, minimising the risk of being bloated that can sometimes occur with over-drinking.

14

Re: Misselijk tijdens lopen

Ik heb zelf meegekregen om niet tijdens de wissels een gel te nemen.
Je bent dan heel druk met de overgang.
Je hebt de overgang van lichaamshouding en de overgang naar een ander sport onderdeel waarbij je weer op gang moet komen.
Als je dan ook nog je spijsvertering extra gaat belasten kan je lichaam het even heel zwaar krijgen.
Dus op zijn laatst 15-20 minuten voor einde fietsen gel, wissel, starten met lopen en na op zijn vroegst na 10-15 minuten een eventuele volgende gel.

15

Re: Misselijk tijdens lopen

De eerste gel voor het lopen kun je idd het best de laatste 10min van het fietsonderdeel nemen. Eerste gel ook een 15-20 min als je al aan het fietsen bent. Vlak na de wissel dat je lichaam nog in volle stress is is het nooit verstandig om het nog extra te belasten met voeding.

16

Re: Misselijk tijdens lopen

Voor velen kan het slim zijn om je eens in maurten te verdiepen.
Ik heb er geen aandelen in, maar ben er wel heel blij mee wink

17

Re: Misselijk tijdens lopen

Maurten heeft idd voor verschillende mensen al een positieve uitkomst geweest. Heb het zelf ook al getest maar aangezien ik met gewone sportvoeding geen problemen heb kan ik ook geen verschil erin maken.

18

Re: Misselijk tijdens lopen

Wat met die marketingprietpraat over de isotone gels ook nog zo is dat áls het al zo zou zijn dat die gels isotoon zijn (wat ik ook niet geloof), dat je dan dus heel veel geld betaalt voor water met wat koolhydraten erin.

Ik vind gels sowieso te veel koolhydraten ineens, zeker bij lopen, ik krijg de benodigde hoeveelheid water dan ook slecht weg en anders zit je met zo'n plakkerig geval. Ik heb daarom een voorkeur voor de kleinere 'brokjes' van sportwinegums.

En inderdaad komt hypertonie van gels + sportdrank best veel voor.

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

19

Re: Misselijk tijdens lopen

En bij voedings- en drank posten is het altijd gehannes. Ik wil eerst een gel wegwerken, en dan een paar slokken water. Dat lukt nooit in een post. Ik probeer dus of gels bij me te hebben die ik inneem vlak voor een post, of ik neem een gel aan die ik bij de volgende post pas inneem. Maar dan moeten ze niet die gel alvast openmaken.

20

Re: Misselijk tijdens lopen

Ik neem altijd eigen gels mee, ik wil niet vertrouwen op gels van een ander merk en andere samenstelling.
Op deze manier kun je ook op je sportvoeding trainen.

21

Re: Misselijk tijdens lopen

Eigen gel is altijd een voordeel. Wat ook wel helpt bij mij althans is cola drinken.

22

Re: Misselijk tijdens lopen

ronnyke schreef:

Eigen gel is altijd een voordeel. Wat ook wel helpt bij mij althans is cola drinken.

Juist niet. Dan ben je altijd afhankelijk van 1 merk. Ik eet alles door elkaar. Welk merk er ook voorhanden is. Wat doen jullie dan als jullie merk niet verkrijgbaar is? Niet starten?

Je moet sneller dan de klos zijn.

23

Re: Misselijk tijdens lopen

Ik maak mezelf niet afhankelijk van 1 merk op training. Maar op wedstrijd heb ik toch wel graag iets vertrouwd.

24

Re: Misselijk tijdens lopen

mcguyver schreef:
ronnyke schreef:

Eigen gel is altijd een voordeel. Wat ook wel helpt bij mij althans is cola drinken.

Juist niet. Dan ben je altijd afhankelijk van 1 merk. Ik eet alles door elkaar. Welk merk er ook voorhanden is. Wat doen jullie dan als jullie merk niet verkrijgbaar is? Niet starten?

Altijd eigen sportvoeding mee, alleen water neem ik onderweg aan.

25

Re: Misselijk tijdens lopen

Ik ook eigen dingen, en/of vooraf oefenen met het aangekondigde merk.

Bij één van mijn allereerste evenementen ooit, de Ride for the Roses in 2000 (geloof ik), heb ik na de finish bijna overgegeven van de blauwe Gatorade die ze daar schonken, toen had ik m'n lesje meteen geleerd!

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/