1

Onderwerp: Vraag trainingschema 1/8 ste traithlon

Hallo,
Ik ben Marjan en loop 1keer per jaar een marathon
Nu wil ik mij eens toeleggen op de kwart triathlon.
Ik heb twee vragen:
-kan ik mijn atb fiets ombouwen tot een triathlonfiets en is dat een geschikt idee?
-ik ben op zoek om in de winter een opbouwend trainingsschema te volgen van een zodat ik mij in het voorjaar werkelijk kan voorbereiden in 16 weken op een triathlon

Graag jullie reactie
gr Marjan

2

Re: Vraag trainingschema 1/8 ste traithlon

1/8e of een 1/4e?

Als je wilt opbouwen zoals je zegt en een 1/4e triathlon wilt doen, schrijf ik, nee.
Koop een racefiets. Nu aan het eind van het jaar kun je voldoende betaalbare 2e handsjes vinden, die je, mocht de triahtlon je tegenvallen (kan bijna niet smile) volgend jaar juni voor dezelfde prijs weer kunt verkopen.

3

Re: Vraag trainingschema 1/8 ste traithlon

hoeveel km is een kwart?? 20? als het toch maar om een keertje te proberen is kun je ne keer baanbandjes op je atb leggen en eens meedoen (erna koop je toch een racefiets want het is verslavend)

4

Re: Vraag trainingschema 1/8 ste traithlon

Controversieel. Wel weten dat triathlon verslavend is maar niet dat een kwartje 40 km fietsen is.

Een ATB is om te bouwen met een setje slicks (gladde(re) dunne bandjes) en een opzetstuurtje, en door eventueel iets aan de verende voorvork te doen. Zeker voor een eerste kwart zou ik het daar wel op aandurven.

Trainen opbouwen is niet moeilijk, periodiseren en varieren in trainingen wel. Een trainer/coach kan je daar mee helpen, bijvoorbeeld bij een triathlonvereniging of met online begeleiding.

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

5

Re: Vraag trainingschema 1/8 ste traithlon

Kun je niet ergens een racefiets lenen? Heb je geen oom, buurman of collega die nog een stoffige fiets heeft hangen ofzo? Ik reed m'n eerste triathlon op een geleende full-carbon Koga.... (en reed geen deuk in een pakje boter....)
Heb later wel's een prima Concorde gekocht voor €35,- (nee HJ, niet die Lombardia) Dus je hoeft echt geen extra hypotheek op te nemen...
Gewoon even goed zoeken op Marktplaats.
Zoals Vanzella al zegt, zo'n fiets raak je ook wel weer kwijt.
Slicks voor op de ATB heb je al vanaf een tientje, da's het goedkoopste, maar ik moet er niet aan denken.....
Een ATB rijdt toch wel een stuk logger dan een racefiets. maar da's een keuze.

Gr, Concorde