26

Re: Irritaties in het zwembad

Hedcandy schreef:
RolandF schreef:

Ik heb overigens nog geen zwembril gevonden die blijft zitten als ik duik dus tips zijn welkom.

Dit ligt niet aan je brilletje maar aan je duiktechniek: goed je kin op de borst doen tijdens het duiken.
En het elastiek van je brilletje wat hoger op het achterhoofd, niet thv je oren...
That will do the trick wink

Will try the trick, thanks!

27

Re: Irritaties in het zwembad

In het zwembad waar ik zwem is er 1 baan specifiek voor borstcrawl (3 zonder banen en 2 voor schoolslag). Ik zwem in de borstcrawl baan, maar ben vaak wel de langzaamste. Voel mezelf daardoor soms wel opgelaten als ik continu word ingehaald, vooral als het drukker is. Probeer er wel rekening mee te houden (wachten bij het keerpunt als er iemand net achter mij zwemt), maar toch niet de fijnste trainingen omdat ik dan wat meer opgejaagd zwem.
Overigens mag je wel gewoon in de anderen banen borstcrawl zwemmen, maar door de drukte en schoolslag zwemmers is dat dus ook niet fijn.

28

Re: Irritaties in het zwembad

Sabine schreef:

In het zwembad waar ik zwem is er 1 baan specifiek voor borstcrawl (3 zonder banen en 2 voor schoolslag). Ik zwem in de borstcrawl baan, maar ben vaak wel de langzaamste. Voel mezelf daardoor soms wel opgelaten als ik continu word ingehaald, vooral als het drukker is. Probeer er wel rekening mee te houden (wachten bij het keerpunt als er iemand net achter mij zwemt), maar toch niet de fijnste trainingen omdat ik dan wat meer opgejaagd zwem.
Overigens mag je wel gewoon in de anderen banen borstcrawl zwemmen, maar door de drukte en schoolslag zwemmers is dat dus ook niet fijn.

Ik ben ook niet de snelste zwemmer en zwem ook nog vaak langere afstanden onafgebroken. Ik zit rond de 2.8 kmpu op de 2KM en dus wordt dan ook vaak ingehaald. Ik ga meestal in de daluren en zwem dan gewoon netjes tegen de lijn aan. Er is ruimte genoeg om mij in te halen, dus ik laat mij ook niet opjagen. Bij keerpunten kijk ik simpelweg even achter mij of ik ingehaald wordt. Ik ga niet wachten.

29

Re: Irritaties in het zwembad

Ik hoor hier iedereen over banen, maar ze hebben bij ons in het bad meestal geen lijnen liggen. Behalve aan de verre kant van het bad wordt er ook door niemand gecarouseld, waardoor je in mijn ogen veel ruimte verliest. Nu pak ik vaak zelf maar een lijn. Soms lig je hierdoor maar met 2 a 3 in de baan, Maarja met 6+ schoolslaggers om je heen is oo gegeven moment echt geen doen meer.

Maar de grootste irritatie is wel de watertemperatuur. Op bepaalde dagen is dat volgens mij boven de 30 graden, ik snap het in verband met de vele ouderen die ook gebruik maken van het zwembad. Maar tijdens een intensieve training merk je gewoon dat je je warmte niet kwijt kan, echt veelste warm.

30

Re: Irritaties in het zwembad

Heb ik ook bij ons in het zwembad. Zoals volgende week is het schoolvakantie en is het daar zeer druk en dan gaat ook de temp van het water omhoog zodat trainen niet meer zo leuk is. Ik geraak altijd wat in ademnood als het te warm is. Dus volgende week in een ander bad gaan zwemmen :-(

31

Re: Irritaties in het zwembad

Vorige week donderdag was er hier iets aan de hand met de chemicalien. Iedereen in de club (25+ man in 2 sessies) had er last van. Veel hoesten, huid irritaties, ook de volgende dag nog. Elke keer bij dieper ademhalen de volgende dag kwam ik in een hoestbui terecht. Het zwembad was de volgende ochtend ook gesloten wegens onvoorziene omstandigheden. Maar er wordt wel volgehouden dat dat niets met de waterkwaliteit te maken heeft gehad. Op zondag was alles weer normaal.

32

Re: Irritaties in het zwembad

Dat zijn letterlijk irritaties big_smile

33 Laatst bewerkt door harrie024 (31-03-18 21:37:46)

Re: Irritaties in het zwembad

Ik beleef bij ons weinig irritaties, af en toe ga ik in gesprek om te vertellen dat als je rechts blijft zwemmen, dit voor iedereen het beste is. Het inhalen dat regel ik dan wel (ga vaak net iets harder, maar niet altijd). Bij wedstrijden is het ook vaak een drukte van belang dus dat moet toch getraind worden. Ze doen het wel netjes bij ons: 3 banen voor de (wat) fanatieker zwemmers, waarvan 1 borstcrawlbaan,  en de andere helft is voor de "koffie" zwemmers. Soms heb je rugzwemmers (geen rugcrawl maar iets waarbij de hele baan gebruikt moet worden of zoiets) maar die snappen snel dat dat niet handig in de borstcrawlbaan. Temperatuur is vaak fris maar na drie slagen ben ik daar wel blij mee.
trouwens ik lees veel frustraties een tip is dan om toch in open water te gaan zwemmen (tip 2: wel oppassen voor olietankers en ander onderzeeërs, Haha)

34

Re: Irritaties in het zwembad

Week of wat geleden een keer op de late vrijdagochtend naar het lokale bad geweest. Dan verwacht je toch niet al te veel drukte.
Het eerste half uur moesten de banenzwemmers in de breedte zwemmen. Borstcrawl zit er dan niet echt in in een 5 baans bad, dus maar voor wat techniekdrills, skullen en onderwater zwemmen gekozen.

De reden van dit alles was dat er in de ondiepe kant van het bad zo’n 30 dames, veelal op leeftijd, aan het aquarobicen waren. Toen ik na een half uur eindelijk in de lengte ging zwemmen kwam ik kokholzand aan de andere kant van het bad. Wat is zo’n massale parfumlucht toch smerig zeg. Maar even een paar minuten rust genomen, maar tot de laatste minuut is die geur blijven hangen. Weer een banenuurtje die in de ban gaat.

35

Re: Irritaties in het zwembad

Balen zoiets ... had ik meer geluk . 

Afgelopen woensdag had ik het hele binnen bad voor me alleen . ( rond 13:00 uur )

De week ervoor daar buiten gezwommen toen waren we met z,n vieren het hele bad .

36

Re: Irritaties in het zwembad

Hier in Breda geldt: hoe vroeger hoe beter. (07:00 tot 08.00 uur)

Je moet sneller dan de klos zijn.

37

Re: Irritaties in het zwembad

Dit bereikt mij net via Twitter:  https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/298 … ragsregels

38

Re: Irritaties in het zwembad

De maatschappij terugvinden in een zwembaan.

Je moet sneller dan de klos zijn.

39

Re: Irritaties in het zwembad

Hahaha wat een mooi stuk.

Op de sportschool waar ik zwem staan ook altijd bordjes en gelukkig houden de meeste mensen zich daaraan.

Die parfumlucht vind ik btw ook echt om te kokhalzen

40

Re: Irritaties in het zwembad

Louise schreef:

Dit bereikt mij net via Twitter:  www.omroepbrabant.nl/nieuws/2981353/Oud … ragsregels

En terecht.. :-) Zwembad waar ik vaak kom, en het is inderdaad herkenbaar.

41

Re: Irritaties in het zwembad

In Heerhugowaard zullen ze dat helaas niet doen ben ik bang. Als eenmaal de bejaarden en andere langzame zwemmers uit de (snelle) baan vertrokken zijn, dan gooien ze rustig de duikplank open en moet je opletten dat er niemand bovenop je sprint.
Binnenkort maar eens mijn zwemboei meenemen denk ik.

42

Re: Irritaties in het zwembad

Als tegenwicht: ik zwem in de Waterdam in Edam/Volendam en daar heb ik echt nooit problemen. Maar liefst 2x per dag zijn  - elke werkdag - daar blokken van twee uur om te zwemmen, met 2 crawl banen (gewoon en snel - gewoon is snel genoeg voor mij wink ) waar iedereen netjes vraagt of hij in de baan erbij mag, waar overlegd wordt als we met zijn tweeën zijn of we heen en weer zullen zwemmen in plaats van rondjes, en waar mensen die echt langzaam crawl zwemmen vragen of je geen last van ze hebt.... Als je sneller zwemt, wacht de langzamere zwemmer gewoon even bij het keerpunt. Kortom: niets te klagen. En als het weer nog even doorzet kan ik ook weer lekker de Gouwzee in, open water blijft toch gewoon lekker.

triathlon is 3x leuker!

43

Re: Irritaties in het zwembad

Hier ook geen problemen.

Zwom eerst in het Sloterparkbad waar, naast genoeg banen, er hele snelle crawl banen zijn.

Ik heb nu de luxe dat ik vanuit mijn werk in een zwembad (onderdeel van sportschool) onder mijn werk kan zwemmen. Een 25 meter bad waar ´s ochtends hooguit 2 a 3 mensen in zwemmen. Vanuit het zwembad is het 1 minuut naar mijn werkplek.

44

Re: Irritaties in het zwembad

:-)
https://tri-to-improve.com/2019/01/09/i … utorijden/

45 Laatst bewerkt door Louise (19-04-19 11:40:11)

Re: Irritaties in het zwembad

Anekdote van gistermiddag: ik was 'buitenshuis' zwemmen in Leiden, Vijf Meibad, na werk daar. Heel rustig, heel hoge gemiddelde leeftijd, maar op een gegeven moment was ik in de snelle baan alleen met nog één jonge vrouw. Die veel met plankje (dus alleen benen) schoolslag zwom, en daarbij zo breed uittrapte dat ik er niet langs kon - ernaast was de muur, dus ook niet veel uitwijkruimte.

Dus dan ben je met z'n tweeën in een baan en dan heb je nóg hinder van elkaar. Toen ze me een keer raakte, heb ik er wat van gezegd, ze keek alsof ze geen idee had waar ik het over had. Nouja, ze zei wel sorry.

Louise

46 Laatst bewerkt door TumTumTum (19-04-19 11:58:51)

Re: Irritaties in het zwembad

davidr schreef:

Hahaha wat een mooi stuk.

Op de sportschool waar ik zwem staan ook altijd bordjes en gelukkig houden de meeste mensen zich daaraan.

Die parfumlucht vind ik btw ook echt om te kokhalzen

Oh krankzinnig! Ik dacht al dat het aan mij lag...sommige mensen smeren zulke rare dingen op hun lijf, dat ruik ik dan ook.:(

Over die 4 "oudere stoorzenders" smile, ze zouden blij moeten zijn met al die banenzwemmers die er mede voor zorgen dat "hun" zwembad open kan blijven. Als je toch alleen maar in een zwembad ronddrijft dan maakt dat toch niet uit in welke baan je dat doet? smile Kan je toch netzo goed ergens doen waar anderen er geen last van hebben.

Ik heb ook een beetje wat erica schrijft, te fanatiek voor het drijfparcours maar de borstcrawlende triathleten lig ik alleen maar in de weg. Gelukkig het 50-meter bad hier zo groot en heeft zulke ruime openingstijden dat het wel heel druk moet zijn om elkaar dwars te liggen. Bovendien is het water vrij koud en is er ook nog een warmer 25 meter bad voor de 55 plussers dus lost dat zich vaak vanzelf wel op.

47

Re: Irritaties in het zwembad

Ik wil toch deze even onder het stof vandaan halen. Ik kan inmiddels redelijk mijn frustraties beheersen onder het mom van dat we de baan nu eenmaal delen.
Maar gister was er blijkbaar een soort van opstopping bij het keren in het diepe deel. Ik keek om en zag een aantal zwemmers achter mij aankomen (ik had een rustige training) en er was 1 iemand voor mij aan het keren, waar ik prima kon aansluiten.
Ik maak mijn keerpunt en zie vervolgens na het keren op 3 meter afstand een zwemmer die achter mij zwom tegen diegene die net gekeerd had opknallen (ik denk dat hij ging inhalen ofzo), vervolgens besloot hij dan maar 'midden' in de baan pal voor mij te gaan omdraaien, waardoor ik vol in de rem moest om ook niet op snelheid tegen hem aan te knallen.
Dan denk ik toch echt weer, duuude houd ff wat rekening met anderen ofzo.
Ik ben zelf ook heus niet heilig, maar dit gedrag zorgt echt voor ongelukken.