1

Onderwerp: koppel koppel koppel

Hallo forum,

Ik hoorde van een andere tri atleet dat hij regelmatig trainingen doet die bestaan uit: 20km fietsen, 5 lopen, 30 fietsen, 5lopen en 10 km fietsen, 5 lopen. Hij traint voor halve triatlons en geeft aan dat deze trainingen voor hem heel goed werken. Zijn er meer atleten met eraring in dit soort trainingen? Ik ben benieuwd of het goede effecten heeft voor bijvorobeeld duathlons?

2

Re: koppel koppel koppel

hmm, ben niet zo'n voorstander van; dit soort koppeltraining zijn dusdanig zwaar voor het lichaam dat de kans op blessures vors toeneemt en het herstel na afloop ligt ook erg hoog.

ik zelf hou het bij 1 wissel per keer:

80 fietsen - 16 lopen
120 fietsen - 10 lopen

en vlak voor een duathlon nog een omgkeerde; vaak 10 lopen en dan 50 fietsen

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

3 Laatst bewerkt door duathleet (13-09-06 19:41:30)

Re: koppel koppel koppel

Ik deed in mijn duathlonperiode elke maand wel een koppeltraining. maar dan kort puur voor de overgang van lopen naar fietsen en andersom.

1 km lopen en 5 km dan weer lopen dan weer fietsen dan weer lopen dan weer fietsen.

Maar altijd over de zelfde afstand.

Ook deed ik wel langere afstanden tijdens de koppel maar het lopen max 2 1/2 tot 3 km en fietsen max 10 tot 15 km. Wel minder wissels maar ik vond het altijd wel leuke trainingen.

Deed de korte altijd vanaf huis waar ik een rondje heb van 5 km fietsen zonder verkeer en lopen deed ik dan over 500 meter heen en terug.

Langere deed ik meestal op de Holterberg (lekker klimmen) lopend een wandelroute, fiets uit de auto op en neer de holterberg en dan weer een wandelroute (op tempo haha)

Had hier wel baat bij.

4

Re: koppel koppel koppel

ik heb in de aanloop van dit seizoen wekelijks 1 koppeltraining gedaan, meestal 1km lopen, 10 fietsen, 1 km lopen 15 fietsen, 2 lopen, 10 fietsen. Puur om aanhet gevoel te wennen en een snelle wissel onder de knie te krijgen.

De intensiteit wisselden we regelmatig af. Ik had echt wel het gevoel dat het een zinvolle training is en hou het zo wel vast!

5

Re: koppel koppel koppel

ik doe de koppel trainingen juist omdat ik er minder snel geblesseerd van raak. door de afwisseling zijn de koppel trainingen de enige manier om lange duur trainingen te doen zonder geblesseerd te raken. door de omvang natuurlijk niet vergeten goed te eten en te drinken onderweg. In mijn "toptijd"  deed ik ze bijna elke week en ben er in de triathlon veel beter van gaan lopen. Nu heb ik nooit meer last van de overgang van fietsen na lopen.

6

Re: koppel koppel koppel

Ik doe nog maar één jaar gericht wedstrijden (recreatief) en probeer elke week een wissel/koppeltraining te doen, alleen al om handigheid te verkrijgen in het wisselen. Schoenen uit schoenen aan, waar moet je allemaal aan denken, hoe kan je materiaal het beste staan, etc...
Ook ervaar ik veel baat  door na het fietsen te gaan lopen. In het begin de eerste minuten met zeer houterige stijve benen, maar dat verdwijnt naarmate ik meer wissel training doe.