1

Onderwerp: Almere 2010....Gekkenwerk?

Hoi allemaal!

Het kriebelt al een tijdje maar nu ben ik er toch serieuzer over aan het nadenken:
Meedoen aan Almere in 2010!

Mijn vragen:
- Is dit mogelijk met 3 jaar "ervaring" met triathlons, 1/8ste en 1/4? Ik ben niet vies van flink uren maken met het trainen. Ik heb trouwens nog nooit een halve triathlon of langer gedaan. 

- Hoe moet je dit gaan aanpakken? Op internet zijn  er legio schema's te vinden. Welke keizen? Hoelang moet je uittrekken voor de specifieke voorbereiding? (uitgaande van een voorjaar met 1/8ste en 1/4 triathlons)

- Ik kan denk ik wel een schema laten maken door de trainer van de vereniging.

- Hoeveel uren per week nodig voor een beetje redelijk volbrengen van de wedstrijd (en dan niet gereanimeerd te hoeven worden....) Ik denk dat ik wel ruim 10 uur per week tijd heb voor het trainen. Kort voor Almere kan dit wel tijdelijk meer zijn. Vrije uren zat tenslotte......

- Overige belangrijke aandachtspunten?

- Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Graag tips/opmerkingen etc!
Alvast bedankt!

Gelukkig hebben we de foto's nog.......

2

Re: Almere 2010....Gekkenwerk?

Hoi Akky

Ik kan je alleen vertellen hoe ik het tot op heden heb gedaan/voorbereid :

Ook na 3 jaar mijn 1e keer. Mijn schema was 12 weken, net als bij een marathon met 1 rustdag. In mijn zware weken draaide ik 15 trainingsuren. Ik zou wel een halve triathlon in je programma opnemen en als je er tijd voor hebt de marathon van R'dam. Die zit mooi ver voor het triathlonseizoen en het is gewoon fijn als je veel km's in de benen hebt...............het blijft tenslotte in Almere het slotonderdeel en je hebt er dan al ruim 7 of 8 (?) uur op zitten.

Aandachtspunten : luisteren naar je lichaam ! En verder je gezonde verstand en het schema volgen :-)

Je mag me altijd mailen, ik mag mezelf ervaringsdeskundige noemen :-)

A+
Arthur

3

Re: Almere 2010....Gekkenwerk?

Moet makkelijk kunnen met zo'n voorbereiding.
een halve triathlon als voorbereiding lijkt mij ook handig. Verder hangt het af van hoe je lichaam reageerd op prikkels. Ik werk zelf altijd met een schema waar veel intensief werk in zit en weinig omvang en regelmatig wedstrijden. Anderen reageren beter op langere en rustigere trainingen.
Met de marathon van Rotterdam zou ik oppassen, tenzij je erg goed bestand bent tegen zware loopbelasting zal het herstel van de marathon veel tijd kosten die je mijn inziens beter kan gebruiken om in juist die periode je fietsen zo na de winter weer op te pakken.
veel plezier

4 Laatst bewerkt door Cesar (23-10-09 07:29:17)

Re: Almere 2010....Gekkenwerk?

schreef:

ik mag mezelf ervaringsdeskundige noemen :-)

Heerlijk empirisch argument!

Werk met zwemmen aan je techniek en laat eea goed analyseren. Ga geen omvang draaien voordat je onder 15 minuten op de km zwemt en anders pas vanaf 4 a 5 maanden voor Almere.

Zorg dat je heel van de fiets komt, ga daarin het meeste uren maken. Dat is misschien wel het belangrijkste. Bouw een goeie basis op, dus zorg dat je veel rustige uurtjes wegtrapt.

Rotterdam zou ik eerder zien als niet heel erg zinnig. Slokt veel te veel (loop-) trainingstijd op, ik zou liever gaan trainen.

Een 1/2 tri ergens vroeg in het seizoen lijkt me wel handig (pacing, voeding) en verder niet te veel wedstrijden op en al helemaal niet op hoge intensiteit.

Gr een niet ervaringsdeskundige

ps. Le Coq heeft nog een goed artikel liggen over hoe heel van de fiets te komen, ik kan het niet meer vinden

edit: toch gevonden http://home.trainingpeaks.com/articles/ … athon.aspx
en lees dit ook even: http://home.trainingpeaks.com/articles/ … ining.aspx

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

5

Re: Almere 2010....Gekkenwerk?

Eh.....Cesar, ik moet volgens jou dus NOOIT omvang gaan trainen emt het zwemmen :-) ???
Bij het R'dam verhaal had ik er inderdaad bij moeten zetten dat je dat alleen moet doen als je al meerdere marathons hebt gelopen.

Overigens kreeg ik destijds, maar das lang geleden, het advies om juist de marathon te lopen want dan weet je hoe lang het is. Maar als lopen al je zwakste onderdeel is dan is de kans inderdaad groot dat je heel veel hersteltijd nodig hebt.

Gelukkig heb ik er bij gezet :

Aandachtspunten : luisteren naar je lichaam ! En verder je gezonde verstand en het schema volgen :-)


A+
Arthur

6

Re: Almere 2010....Gekkenwerk?

Ik zou het volgende doen:

1. Eerst goed nadenken of ik het echt wel zou willen
2. 'Going Long' van Friel en Byrn aanschaffen en/of contact opnemen met een goede trainer die je aan de hand neemt.
3. Een plan maken
4. Het plan uitvoeren.

Hoe het plan eruit ziet?
Uuh, veel trainen, niet te hard, maar ook niet te zacht. Af en toe ook een keer niet gaan trainen, af en toe ook juist wel. Mischien een keer harder gaan dan het plan voorschrijft, maar misschien wel vaker rustiger.

Oh, en die marathon...? Zou ik niet doen.
-Je hoeft geen marathon te lopen om te weten dat het lang is.
-Een losse marathon lopen is een heel ander verhaal als die Almere-marathon.
-Het tempo op een losse ligt een stuk hoger, met alle blessuregevaren van dien.

De kortste klap is contact opnemen met 1 van de Heldoorns, Brands, deHaan, enzenzenz van deze wereld. Uiteindelijk zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden, en kun je op verschillende manieren voorbereiden.
Ja, er zijn een aantal wetmatigheden die je in acht moet houden, maar die zijn weer afhankelijk van verschrikkelijk veel factoren. Te veel om op te noemen.

Succes met je plan.
Geniet van de reis er naar toe.
De bestemming kan wel eens tegenvallen. wink

Mzzls
HJ

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

7

Re: Almere 2010....Gekkenwerk?

Ik heb ook met de gedachte gespeeld om volgend jaar Almere te gaan doen, maar daar wacht ik toch nog maar een paar jaar mee. Ik heb dit jaar (mijn 2e triathlonseizoen) verscheidene 'kwartjes', een 1/3 en een 1/2 triathlon gedaan en dat is mij goed bevallen. Ook heb ik voor het eerst een marathon gelopen (en na 30 km helaas veel gewandeld:S ). Volgend jaar ga ik voor een soortgelijk programma, waarbij ik een halve triathlon wil toevogen. In 2011, 2012 of ... wil ik me pas aan een hele wagen.

Ook namens mij bedankt voor de adviezen!

Trainze!

8

Re: Almere 2010....Gekkenwerk?

Persoonlijk vond ik het afgelopen jaar prettig om via veel wedstrijden naar de hele toe te werken.

Wel Rotterdam, dan Powerman, Nieuwkoop, Stein, Eupen, Veenendaal, ALmere.
Plus nog wat OD's en Sprints.

Goed zijn wilde ik in Rotterdam, Stein en Almere, de rest was "training". En dat pakte voor mij ook goed uit.

9

Re: Almere 2010....Gekkenwerk?

Hoi allemaal!

Bedankt voor de reacties!
Ik was niet van plan een marathon te gaan lopen in het voorjaar. Ik had al van clubgenoten begrepen dat het herstel erg lang kan duren en je hebt de tijd al meer dan nodig...

"Going Long" ga ik bestellen. Bedankt voor de tip HJ. En ja, ik wil dit...... denk ik wink

Het fietsen zal een groot aandachtspunt worden. Ik heb de mogelijkheid om veel kilometers te maken met woon-werk verkeer. Verder op zaterdag een lange fietstraining. Ik fiets trouwens gewoon door in de winter. In het echt k#$^& weer, dan thuis op de Tacx.

Het lopen ben ik al serieus aan het oppakken. Ik ga komende winter veel lopen en regelmatig wedstrijdjes lopen. Ook enkele halve marathons.

Het zwemmen moet wel goed komen. Ik zal geen record zwemmen, maar wel de afstand goed verdragen.

Iemand anders nog goede tips en ideen?

Alvast bedankt!

Gelukkig hebben we de foto's nog.......

10

Re: Almere 2010....Gekkenwerk?

A plus doet altijd mee complimenten voor je inzet .Ik heb er zelf ook veel aan gehad(jou reacties).
Misschien een item ;Arthur op de site.Volgens mij volgt Arthur alles .

toch effe een vraag waarkomt die plus vandaan ?
loper 90 kg of ...

leon

11

Re: Almere 2010....Gekkenwerk?

Ja goed he. Altijd wat posten, altijd heel zinnig ook. Inhoudelijk sterk, heb er ook heel veel aan gehad.

A plus (dat is een Franse groet, zoiets als gedag, houdoe, tot ziens)

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

12

Re: Almere 2010....Gekkenwerk?

Dank Cesar...............frankrijkganger :-) ???
A+ is inderdaad "a plus" oftewel, laterrrrrrr

Enne.....proef ik nu een klein steekje Cesar :-)???
Kan ze goed hebben hoor......hahaha. ben niet stel op de teentjes getrapt.

En Leonbooy..............ik probeer veel te volgen ja, heb er ook de tijd voor. Voor diegene die eht nog niet ergens anders gelezen hebben, ik woon in Frankrijk en run samen met mijn vrouw een kleine camping en een chambres d'hotes. Dus heel veel vrije tijd na september :-)

Ik zal niet al te veel onzin schrijven hoor

A+
Arthur

13

Re: Almere 2010....Gekkenwerk?

Vanzella schreef:

Persoonlijk vond ik het afgelopen jaar prettig om via veel wedstrijden naar de hele toe te werken.

Wel Rotterdam, dan Powerman, Nieuwkoop, Stein, Eupen, Veenendaal, ALmere.
Plus nog wat OD's en Sprints.

Goed zijn wilde ik in Rotterdam, Stein en Almere, de rest was "training". En dat pakte voor mij ook goed uit.

Dat is eigenlijk ook zo'n beetje mijn idee voor komend jaar. Beginnen met midwintermarathon in Apeldorp, via een paar loopwedstrijdjes van 15 km of meer naar de zwemloop in Nuenen (eigen vereniging) begin april, dan in mei 1 0f 2 keer OD of kwart, Nieuwkoop, Stein, kwart of OD in Nuenen (wederom eigen vereniging), kwart Kamperland, OD in Veenendaal (generale repetitie) en dan hele in Almere.

14

Re: Almere 2010....Gekkenwerk?

Akky schreef:

Hoi allemaal!

Bedankt voor de reacties!
Ik was niet van plan een marathon te gaan lopen in het voorjaar. Ik had al van clubgenoten begrepen dat het herstel erg lang kan duren en je hebt de tijd al meer dan nodig...

"Going Long" ga ik bestellen. Bedankt voor de tip HJ. En ja, ik wil dit...... denk ik wink

Het fietsen zal een groot aandachtspunt worden. Ik heb de mogelijkheid om veel kilometers te maken met woon-werk verkeer. Verder op zaterdag een lange fietstraining. Ik fiets trouwens gewoon door in de winter. In het echt k#$^& weer, dan thuis op de Tacx.

Het lopen ben ik al serieus aan het oppakken. Ik ga komende winter veel lopen en regelmatig wedstrijdjes lopen. Ook enkele halve marathons.

Het zwemmen moet wel goed komen. Ik zal geen record zwemmen, maar wel de afstand goed verdragen.

Iemand anders nog goede tips en ideen?

Alvast bedankt!

Tacx heb ik ook, maar als ik daarop echt los wil gaan, dan bij voorkeur tijdens een leuke film, of anders een dvd opzeten. Anders is het mij te geestdodend. Ik sport liever buiten.

15 Laatst bewerkt door Cesar (26-10-09 21:18:59)

Re: Almere 2010....Gekkenwerk?

Ik denk dat de Haan (als dat Frans...) doelt op de combinatie van (veel te) veel wedstrijden doen en ongestructureerd trainen in aanloop naar een hele triathlon en daar desalniettemin in eerste instantie (IM UK) toch goed presteren tegen alle regels in. Dat zij slechts weinigen gegeven, en het blijft altijd de vraag hoeveel beter het had gekund! Daarmee wil ik overigens absoluut geen debet doen aan de prestaties van Diederik.

Ik blijf het opmerkelijk vinden dat veel triathleten denken zoveel wedstrijden te moeten doen om ergens goed voorbereid aan de start te staan. Maargoed... ik heb dan ook nog nooit een hele gedaan.

Cesar

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

16

Re: Almere 2010....Gekkenwerk?

Oké, misschien een iets te vol programma, na enig nadenken. Wat te enthousiast zullen we maar zeggen. Beetje het effect van wedstrijden die ik gedaan heb en leuk vond weer willen doen, en er een paar andere leuke bij willen pakken. Ik ben geen topper, laten we dat voorop stellen.
Volgende versie, heel wat rustiger.
*Apeldorp wil ik zeker doen, loopafstand al een keer voelen. Ik weet ook wel dat een losse marathon totaal anders zal voelen dan als afsluiting van een hele, maar dan nog.
* Zwemloop Nuenen, begin april, is vroeg genoeg, lijkt me.
* In (de eerste helft van) mei een kwart of OD.
* In juni Nieuwkoop.
* Begin juli kwart in Nuenen.
* Begin augustus Kamperland.
* Afsluiten met Almere.

Misschien tussendoor nog een paar 10 kms en/of een halve marathon.
Lijkt me een stuk meer hersteltijd geven tussen de wedstrijden door, dus beter voor mijn gezondheid.

17

Re: Almere 2010....Gekkenwerk?

CENSUUR?

@ Paul; verstandig, lijkt me!

Langzaam snel! (of snel langzaam?)