1

Onderwerp: snelheid in zwemtraining

Hoi allemaal,

Ieder onderdeel van triathlon heeft zo`n beetje zijn eigen trainingstechnieken. In lopen heb ik redelijk wat ervaring en kan ik fysiologisch gezien de diverse trainingstechnieken wel verklaren. Voor fietsen wordt het wat lastiger, maar dat komt nog redelijk dicht in de buurt van het lopen. Maar voor het zwemmen sta ik toch weer telkens te kijken hoe men het allemaal doet en soms kan ik er geen touw aan vastknopen. Ik weet dat waterdruk, temperatuur, de horizontale ligging, e.d. best wel zijn invloed zal hebben. Toch worden armspieren gewoon met een bepaalde intensiteit samengetrokken en dat zal dan niet zo veel verschillen met andere spieren bij de andere onderdelen. Maar desondanks zijn de arbeids/rust verhouding geheel anders. Ook qua intensiteit wordt er anders ingedeeld.

Wie kan mij zeggen hoe ik de intenseit afleid voor het zwemmen? Ga ik bijvoorbeeld uit van bepaalde percentages van mijn 100m tijd en zie ik dit als mijn 100% of zwem ik een kilometer en zie dat als mijn 100%max. Welke rusttijden horen er dan bij voor bepaalde afstanden (100-400).

Groet, Jason

2

Re: snelheid in zwemtraining

Chuckie V zegt geloof ik op je 400m tijden, ik zelf zwem op percentage van mijn 500m tijd of op mijn gevoel. Zo is de ene dag 80% 1:26 per 100m en de andere dag is dat 1:22. En rusttijden... ligt er beetje aan wat je aan het trainen bent, voor setjes (vrije slag) van 100m vaak 10s/15s, voor setjes 200m vaak 15s/20s. Setjes van 400m zwem ik niet vaak, maar die gaan richting de 30s in mijn trainingen geloof ik.

Maar voornamelijk zijn de trainingen op een gevoelspercentage, dus 100% is goed de verzuring in gaan en 80% is voor mij iets harder dan mijn 500m tempo.

3

Re: snelheid in zwemtraining

Ik denk dat je intensiteit het beste kunt waarnemen bij het zwemmen door middel van hartfrequentie. Houd echter wel rekening dat als je je hartslag (handmatig) opneemt je er ong. 10 slagen bij moet tellen.
Door de druk van het water is namelijk de hartslag altijd iets lager als op de kant. De kan dit niet wetenschappelijk onderbouwen, maar met 10 slagen erbij is het ong. vergelijkbaar als dat je op de kant staat.


Verder denk ik dat de trainingen van verschillende sporten allemaal op elkaar lijken.

Vb.

bij 4x 5min zwemmen op 70% neem je steeds 20sec rust

hetzelfde doe ook bij looptraining

4x 5min lopen op 70% met 20sec rust.


Dus denk ik dat je minder naar afstanden moet gaan kijken en meer naar tijden. Op een gegeven moment kom je er wel achter dan je bijv. 200m op 70% in ong. 3min zwemt.

Een handig document (wel gericht op wedstrijdzwemmen) zijn de trainingszones van de knzb:

http://www.zwemkroniek.com/documenten/t … ZB2007.pdf