1

Onderwerp: Trainen met de racefiets en triathlonfiets

Hoi,

Hoeveel train je met je racefiets en met je triathlonfiets. Train nu nog alleen op me racefiets maar heb binnenkort ook een triathlonfiets.

Mvg,

Ronald Emmen

2

Re: Trainen met de racefiets en triathlonfiets

In de winter helemaal niet op de TT fiets, alleen op de MB en de racefiets (vaak op de tacx). Pas vanaf februari weer ofzo. Beginnen met 1 training in de week, en naarmate het seizoen dichterbij komt steeds meer tot uiteindelijk meer dan driekwart van de trainingstijd. Dan slechts nog wat losrijden op de gewone racert. Zo doe ik het, wellicht zijn er mensen die het heeeel anders doen!

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

3

Re: Trainen met de racefiets en triathlonfiets

Maar hoe train ik dan als ik alleen maar een triathlonfiets heb?

4

Re: Trainen met de racefiets en triathlonfiets

hoi, ik train 2x per week op de fiets, maar mijn race fiets is vrij oud, en ik ben nu wel aan een andere fiets toe.
Het probleem is wel dat mijn budget (schoolgaande) het niet toelaat om 2 fietsen in 1 keer aan te schaffen.
ik weet alleen niet wat nu het beste is.. OF een nieuwe race fiets, OF en triathlon fiets..?

grts.

5

Re: Trainen met de racefiets en triathlonfiets

in hoeverre neem je je hobby/sport serieus.

Ik hoef van mezelf echt geen supersupersuperprestaties te behalen, maar je moet natuurlijk wel een beetje meekomen. Daarnaast was mijn budget ook niet bepaald hoog. Zelf heb ik voor 400 euro een prima fiets weten te regelen op marktplaats, die nog steeds zo goed als nieuw is (de enige klachten die ik zou kunnen hebben, zijn veroorzaakt door mijn eigen fout, verkeerd afstellen, etc).

Maar kan me prima voorstellen dat je meer wilt. In dat geval houdt ik verder wel mijn mond

6

Re: Trainen met de racefiets en triathlonfiets

denk dat je het verst komt met een gewone race fiets en een opzetstuurtje mijn TT fiets gebruik ik eigenlijk enkel op wedstrijd vind het niet handig voor op te trainen  zo een ding

7

Re: Trainen met de racefiets en triathlonfiets

Kom je op de volgende discussie(s):
Hoeveel profijt heb je van een TT-fiets t.o.v. een racefiets met opzetstuur?
En heb jij het geld ervoor over om een (dure) TT-fiets erbij aan te schaffen, die je maar 5,6,7.... keer per jaar gebruikt in een wedstrijd, en (enkele) trainingen?

Heb er verder geen oordeel over, ik heb alleen een goede racefiets, waar ik een opzet, eigenlijk ónderzet-stuurtje op monteer. Ik vind een TT-fiets wel érg mooi, maar heb onlangs op de Equinox van m'n maatje gereden (ja, ik weet dat die afstelling anders is), maar was blij dat ik weer kon overstappen op mijn Madone...

Gr, C

8

Re: Trainen met de racefiets en triathlonfiets

Maar is het niet de bedoeling als je triathlonwedstrijden wilt gaan doen, dat je voornamelijk op een TT-fiets traint of een racefiets met opzetstuur.

Mvg,

Ronald

9

Re: Trainen met de racefiets en triathlonfiets

Het ligt natuurlijk aan welk doel je hebt met triathlon, als je alleen maar non-stayerwedstrijden doet dan moet je meer toeleggen op TT fiets. Zelf doe fiets ik ook soms wielerwedstrijden en maar voor triathlon of tijdrit is een tijdritfiets echt een stuk sneller dan koersfiets met opzetstuur.

Ik doe momenteel spinning en fiets op de mtb, met heel mooi weer op de koersfiets. In het voorjaar fiets ik weer meer op de koersfiets en zodra er wat meer snelheid in komt dan pak ik de TT fiets ook regelmatig.

@ ronnyke, als je het beste uit je TT fiets wilt halen, dan lijkt het mij wel verstandig om er ook op te trainen. Je houding trainen en ook techniek door de bochten etc.

Train your race: Oftewel, waarom veel op je koersfiets trainen als je in de wedstrijd op je tijdritfiets zit?

Als ik met meer dan 2 personen fiets dan pak ik altijd de koersfiets, maar alleen of met z'n tweeën dan maak ik een lange duurrit of wat tempo stukjes graag op mijn TT fiets. Ik hem een fiets om hem te gebruiken en niet om 8x per jaar te gebruiken tijdens wedstrijdje.

10

Re: Trainen met de racefiets en triathlonfiets

Ik heb in het verleden ook altijd twee fietsen gehad. 1 trainingsfiets en 1 wedstrijdfiets (die alleen op een wedstrijddag gebruikt wordt).

De trainingsfiets is het zelfde afgesteld als de wedstrijdfiets (tijdrit) maar zonder een ligstuur. Die heb ik alleen bij een wedstrijd nodig.

Ik koos ook specifieke wedstrijden uit om te pieken, de overige wedstrijden stonden in het teken van de piekwedstrijden. Je kan immers niet overal goed zijn. Deed dus ook meer dan 10 wedstrijden per jaar. In de begin jaren elk weekend wel ergens vanaf maart tot na de wintertriathlon. van duathlons, triathlons, tijdritten tot loopwedstrijden.


Dus wat mij betreft gewoon 2 fietsen die op dezelfde manier zijn afgesteld gebruiken.


In de winter trainde ik veel op de tacx om het fietsgevoel te houden, later ging ik meer spinning doen.
ATB heb ik eigenlijk niet of nauwelijks gedaan. Winter is ook een periode van rust en opbouw.

11

Re: Trainen met de racefiets en triathlonfiets

Ook 2 fietsen hier, een trainingsfiets en een wedstrijdfiets, met een gelijke zitpositie

Verschil zit hem in de prijs bovenal; Ik fiets in de winter alleen maar op de traininsgfiets. Dit in verband met de pekel, als ook mogelijk crashes: ik ga liever met een trainigsfiets onderuit (goedkope ergopowers en een standaard racestuur) dan met mijn wedstrijdfiets (duurdere basebar en carbon remhendels)

Trainingsfiets is bij mij ook eigenlijk opgebouwd uit onderdelen wat ik had liggen,  Wel gezorgd dat de zithouding in de aerobars gelijk is bij beide fietsen, zodat ik moeiteloos kan switchen zonder dat ik weer moet wennen. (natuurlijk rijdt de wedstrijdfiets wel soepeler en fijner, maar dat terzijde)

In het seizoen wisselt het. heb ook gewoon een set trainingswielen voor de wedstrijdfiets (tubes zijn te duur met lekrijden). Ik pak over het algemeeen de wedstrijdfiets bij langere trainingen, en voor de rest gewoon de trainingsfiets.

2 fietsen is handig, maar moet moet niet wink Als je twee fietsen hebt is het handig om gelijke zitposities te hebben smile

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

12

Re: Trainen met de racefiets en triathlonfiets

Kijk eens wie weer terug is. Ik wist dat jij nog in- en offseAson had? Of doe je nu een andere sport?
Website is ook wat gedateerd?

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

13

Re: Trainen met de racefiets en triathlonfiets

Mijn website is inderdaad niet up to date, moet ik nog weer wat aan doen smile Ik doe trouwens nog steeds dezelfde sport, wel tijdje stil gezeten ( ogen laseren, toen mex griep, toen infectie, toen oorontsteking). Nu weer relaxd aan het opbouwen. Verder ben ik gestopt met de studie en nu fulltime aan het werk.

Ik werk inderdaad met off season vanaf september tot en met maart (7maanden dus). Normaal is dat 3-4 weken druk van de ketel af in september, nu door omstandigheden 2 maanden. De motivatie is er weer, dus nu rustig weer aan het opbouwen smile .

Maar goed, ik ga even fietsen wink vond het weer gisteren te nat en ik hoef pas 1300u te beginnen met werken wink

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

14

Re: Trainen met de racefiets en triathlonfiets

Inderdaad zeg: Je bent er weer!
Lang niet gehoord hiero op het forum.

Succes met opbouwen en ik ben weer benieuwd naar je trainings en wedstrijd ervaringen. Je bent volgens mij wel één van de groot volume trainers hier. Al plannen voor komend seizoen? Of eerst maar even afwachten hoe het gaat?
Maar goed, succes met trainen.

Gelukkig hebben we de foto's nog.......

15

Re: Trainen met de racefiets en triathlonfiets

geen idee, ik doe alles nu 2x per week en ik zie wel. Een en ander is afhankelijk van of ik wordt ingeloot in Holten en hoe het lopen verloopt. smile Time will tell

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

16

Re: Trainen met de racefiets en triathlonfiets

in deze tijd van het jaar alles al 2x trainen? dat doe je goed...
maar ook ik kan me jou trainingsinspanningen van 2 jaar geleden nog herinneren, wat een omvang was dat, en over elk boutje en/of schroefje dacht je na, maar in de wedstrijd een finish halen was er bijna nooit bij

ik hoop dat je wat wijzer bent geworden en nu ook eens voldaan de finish haalt, maar het duurt allemaal nog zolang voordat het weer begint

17

Re: Trainen met de racefiets en triathlonfiets

verstand komt met de jaren he wink

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800