1

Onderwerp: contactlenzen

Op dit moment twijfel ik om mij aan te sluiten bij de triathlonsport.
Lopen(een jaartje of 7) en fietsen(sinds kort) doe ik al maar twijfel nog bij het zwemmen en nl om de volgende reden: ik draag (zachte)lenzen en vraag mij af of dit niet belemmerend is bij (intensief) zwemmen.
Wellicht kan een lensdragende triathleet zijn/haar ervaringen met mij delen!!!!!!


Yvonne

2

Re: contactlenzen

Zwembrilletje op sterkte kopen? vervolgens rennen en fietsen met een (zonne)bril op sterkte?

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

3 Laatst bewerkt door JanR (07-12-09 18:26:30)

Re: contactlenzen

Nou ik heb dus zelf ook zachte lenzen en je hebt bij het zwemmen juist de minste last van je lezen. (Tenminste, als je een zwembrilletje draagt.)

Wanneer ik last heb van mijn lenzen, is
1 als de temperatuur stijgt en je om wat voor reden dan ook deze temperatuur niet goed af kan voeren, waardoor je enom begint te zweten. Dus vooral bv bij hardlopen en MTB-en als je net de wind mee hebt, met exact dezelfde snelheid als je jezelf vooruit beweegt. Hierdoor is de ventilatie minimaal en het zweet breekt je dan uit, stroomt met enorme hoeveelheden in je ogen en jah, dan verlies je wel eens een lens. Mrgoed, dat is nu 1x a 2x voorgekomen bij in totaal misschien 30 evenementen. (edit: dus bij 1 a 2 evenementen voorgekomen, terwijl ik aan 30 evenemenenten deelnam, mwa wel 40 deelnames denk ik)

2 Volgens mij ben ik trouwens tijdens het fietsen ook een keer een lens kwijt geraakt bij keiharde tegenwind, terwijl ik zelfs een bril op had. De lens wordt dan snel droog en je knippert em er zo uit.

Maarach, dan koop je gewoon nieuwe. Het wordt sowieso niet de grootste kostenpost.

4

Re: contactlenzen

of je kunt een keer een duathlon meedoen das ook heel leuk

5

Re: contactlenzen

Inderdaad een duathlon kan je nog makkelijker meedoen dan een triathlon met dat #$@ zwemmen.
Ben zelf ook bril dragend, ook wel lenzen dragend. Ik fiets liever met een sport (zonne)bril op sterkte waarvan de lenzen te vervangen zijn van zonneglas, geel glas en transparantglas. Lopend maakt me niet zoveel uit.

Bij fietsen en schaatsen met lenzen heb je inderdaad kans dat ze uitwaaien.

Succes

6

Re: contactlenzen

Ik heb zachte lenzen gehad smile geen enkel probleem bij zwemmen, fietsen of lopen is mijn ervaring smile werkt beter dan een zwembril op sterkte en sportbril op sterkte (zicht is altijd minder op de fiets met een bril dan met lenzen door het frame wat in de weg zit)
Ik ben van bril, naar lenzen, naar laseren gegaan smile

Trouwens, op wat voor motor rij je?

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

7 Laatst bewerkt door Paul851 (08-12-09 01:43:32)

Re: contactlenzen

Beetje offtopic-vraagje Scighera wink
Ik een rode, jij een groene tongue

Edit: laseren heeft vor jou dus het gewenste effect gehad?

8 Laatst bewerkt door Scighera (08-12-09 10:56:27)

Re: contactlenzen

@Paul

Het resultaat is goed ja, zat op -6, en nu op 0 en +0,25. Er is nu 2,5mnd na afloop nog wel sprake van lichte zwelling maar dat trekt nog weg.
Herstel  ging erg snel vond ik (kon na een week weer werken), wel de eerster paar dagen even pittig (weinig zien door wondvocht e.d.)

offtopic
die groene ligt uit elkaar, blok is TL. Ik rij nu een zwarte CBR1100XX met de nodige aanpassingen (Hyperpro, Tovami, K&N, Bos dempers etc) wink

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

9

Re: contactlenzen

Bedankt zover voor de reactie's!
Bril is voor mij geen optie ivm het , te , grote verschil van de sterkte van de ogen.
Duathlon is idd ook een optie waarover ik heb nagedacht.

Rijd trouwens triumph(trophy 1200)

10 Laatst bewerkt door Scighera (08-12-09 22:30:25)

Re: contactlenzen

waarom is een bril dan geen optie? Aqua Sphere Eagle: 30e voor de standaard bril, en dan 10 extra per glas op sterkte, en deze glazen zijn los te krijgen dus elke combinatie is mogelijk (links en rechts hoeft dus niet gelijk te zijn)
sterkte zijn verkrijgbaar in -1,5 -2,0 -2,5 -3,0 -3,5 -4,0 -4,5 -5,0 -5,5 -6,0

Triumph Trophy? goede keuze! smile

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

11

Re: contactlenzen

Hallo Motorbabe,
Beetje late reactie misschien maar ik pas net bekend met dit forum. Ik heb ook zachte contactlenzen ( -6) dus stekeblind zonder die dingen maar ik heb er geen last van. Ik heb echter wel de daglenzen ( die ik vervolgens uit bezuiniging vaak een aantal dagen in houd ipv 1 dag) en na het zwemmen gooi ik ze weg. Niet dat dit nodig is maar mijn zwembrillen lekken altijd dus er komt nogal wat chloor tegen aan, het lijkt mij dan beter om ze weg te gooien. Verliezen doe ik ze echter nooit, wat er ook aan water binnen komt. Misschien is het een optie voor je om ook wat daglenzen aan te schaffen en die dan voor het zwemmen te bewaren?