1

Onderwerp: Een provisorische triatlon...

In het kader van mijn training voor mijn eerste echte triatlon (1/8 Schotsman Triatlon, Kamperland op 11 augustus) heb ik vandaag de 1/8 afstand als ware het een wedstrijd achter elkaar gedaan. Helaas was het vanmorgen nog mooi weer dus dat betekende dat ik mijn 500 meter zwemmen al slalommend tussen de bejaarden in het zwembad moest doen hmm. Het zwemmen is na ruim een maand trainen nog steeds mijn zwakste onderdeel omdat de borstcrawl nog niet zo wil vlotten. Na 13.50 minuten schoolslag uit het zwembad en na 20.00 minuten aan het fietsen begonnen. De 20 km fietsen gingen eerst door Terneuzen heen wat niet echt hielp bij het vinden van een ritme maar eenmaal buiten de stad kon ik lekker tegen de wind in gaan stampen en dat ging eigenlijk best lekker. Uiteindelijk met een gemiddelde van 31,6 km/u na 58.30 minuten aan het lopen begonnen. Bij het lopen kon ik niet echt tempo maken door de inmiddels toch wel wat zware benen maar na 1 uur en 26 minuten was ik klaar met deze training. Mijn doel was om de 1/8 afstand binnen de anderhalf uur af te ronden en dat is aardig gelukt. Een paar maanden geleden woog ik nog 130 kg en dat is inmiddels teruggebracht naar 104 kg en nu wil ik proberen om rond de 11e augustus rond de 100 kg te zitten. Het volgende triatlon doel is ook al bekend en zal de 1/4 triatlon in Spijkenisse worden op 8 september. Hopelijk kan ik tegen die tijd mijn gewicht terug brengen tot zo'n 95 kg.

Tot u sprak,
Drs5je

"Bis vincit qui se vincit."

2

Re: Een provisorische triatlon...

Hey drs5je!!!!

Goed bezig zeg!!
Dit is een ideale manier om aan het gevoel te wennen wat je tegenkomt tijdens een  triathlon. De overgangen trainen scheelt echt een hoop tijdens de eigenlike wedstrijd.
Het afvallen gaat ook al aardig zeg.... Je bent al veel kwijt!! Je zal ook merken dat het allemaal beter, makkelijker en ook sneller zal gaan als je minder weegt.

Over het zwemmen zou ik zeggen: blijf volhouden, het komt vanzelf. Zoek anders iemand die je kan helpen bij het aanleren van een goeie techniek.
Bij het beter worden van de conditie wordt je ook beter op de fiets en tijdens het lopen.

Ik doe trouwens ook de triathlon op 11 augustus in Kamperland. Misschien zie ik je daar wel. Heel veel succes met trainen verder!!!!

Gelukkig hebben we de foto's nog.......

3

Re: Een provisorische triatlon...

Ik heb laatst op een vrije zaterdagmiddag ook min of meer toevallig een provisorische triathlon gedaan, maar niet helemaal in de juiste volgorde.
Eerst 45' in het zwembad geworsteld met m'n borstcrawl techniek en toen hardlopend de 5 km naar huis afgelegd.
Daar wilde ik 't eigenlijk bij laten maar toen ik thuiskwam stond het vriendje net op 't punt om een eindje te gaan fietsen en ik was nog niet moe genoeg dus ben ik gezellig meegegaan.
Ik weet niet of het een goede training was maar het was wel erg leuk smile

Obsessed is just a word the lazy use to describe the dedicated

4

Re: Een provisorische triatlon...

in terneuzen langs de schelde rijden he en de stad mijden doe ik daar altijd en je hebt nog een mooi uitzicht ook daar

5

Re: Een provisorische triatlon...

Hey drs5tje,

Goed bezig en keep up.  Ook ik ben vanaf aardig wat kilo's gestart en nu door al dat sporten aardig wat kwijt.
Misschien zien we elkaar nog in Spijkenisse want die doe ik ook mee.   Kamperland kan ik niet meedoen dan zit ik in hongerije op de wk zweefvliegen.

Lekker doorgaan zou ik zeggen.    Wat betreft zwemmen heb ik veel op youtube gezeten maat uiteindelijk snelste resultaat geboekt bij een triathlonclub.

Succes.

Bene ac absurdus !!!!!! (goed maar kansloos)

Planet X Pro Stealth Carbon - 3T Carbon Aerobar - shimano 105 black - Aero disc cover gaat besteld worden.

6

Re: Een provisorische triatlon...

Het heeft mij ook een paar weken gekost voordat ik de borstcrawl een beetje te pakken had, nu zo'n drie maanden verder (1-2 keer zwemmen per week) en nu doe ik 1000M gemakkelijk rond 24 minuten. Natuurlijk zeker geen toptijd, maar wel hoopgevend wat je in een paar weken / maanden kunt bereiken! 

De laatste paar weken zie ik wel tegen het zwemmen op, niet vanwege de zwaarte maar omdat ik liefst rustig in mijn eentje train en niet elke drie minuten omver wil worden gezwommen. Deze week ga ik het kanaal maar eens proberen, al heb ik geen idee hoe lang dat vol te houden is qua lichaamstemperatuur!

7

Re: Een provisorische triatlon...

@roland; Gezien je naam denk ik te kunnen vermoeden waar je woont. En ik weet zeker dat als je nu het kanaal inspringt dat je dr gelijk weer uitvliegt. Ik zou de komende maand nog niet proberen om buiten te gaan zwemmen... Maar goed, wie ben ik:)

on-topic: Gaaf, goed bezig!

8

Re: Een provisorische triatlon...

Dit topic stamt uit 2007 hè tongue

Ik zou niet in je eentje in een retekoud (want dat is het momenteel, ook met pak) kanaal gaan zwemmen. Lekker in het zwembad trainen in deze tijd van het jaar.

9

Re: Een provisorische triatlon...

haha, dat had ik nog niet gezien idd:)

10

Re: Een provisorische triatlon...

gisteren weer als een soort sardine in het zwembad gelegen, dus ik ga het morgen toch maar proberen in het kanaal.

11

Re: Een provisorische triatlon...

De watertemperatuur is tussen de 8 en 10 graden. Lijkt mij zeer onverstandig om in te gaan zwemmen.
Een stukje over koud water op muien.nl

12

Re: Een provisorische triatlon...

Als je nu in het buitenwater gaat zwemmen ben je knetter ...... Als je een hartstilstand wilt scoren moet je dat vooral doen. Als 1e zal je hartspier een opdonder krijgen en als deze dat niet aankan zal die er ff mee stoppen, ten tweede zakt je body tempratuur te ver naar beneden zodat je "verstart" word en nauwelijks nog kan zwemmen waardoor je nog verder afkoel en kans op onderkoeling loopt.
Maar als je dat onzin vind dan zou ik lekker als enige (want er is echt niemand die dat doet) mafkees gaan zwemmen hoor!!!!


     Veel suc6

If your not living on the edge, you'll make up to much room!!!

13

Re: Een provisorische triatlon...

Thunderstorm schreef:

Als je nu in het buitenwater gaat zwemmen ben je knetter ...... Als je een hartstilstand wilt scoren moet je dat vooral doen. Als 1e zal je hartspier een opdonder krijgen en als deze dat niet aankan zal die er ff mee stoppen, ten tweede zakt je body tempratuur te ver naar beneden zodat je "verstart" word en nauwelijks nog kan zwemmen waardoor je nog verder afkoel en kans op onderkoeling loopt.
Maar als je dat onzin vind dan zou ik lekker als enige (want er is echt niemand die dat doet) mafkees gaan zwemmen hoor!!!!


     Veel suc6

Welke Dag was het ook al weer vandaag?

14

Re: Een provisorische triatlon...

hij typte t gister al...

15

Re: Een provisorische triatlon...

Roland_Amersfoort schreef:

gisteren weer als een soort sardine in het zwembad gelegen, dus ik ga het morgen toch maar proberen in het kanaal.

Klopt 31-3 schreef hij dat hij morgen ging zwemmen  = 1-4

16

Re: Een provisorische triatlon...

hrm, ik heb vanochtend heerlijk gezwommen in het kanaal. Natuurlijk wel met een zwemsuit en om eerlijk te zijn snap ik al die heisa niet. Ik heb het niet eens koud gehad. Het enige lastige is de orientatie, mijn zwembril beslaat erg en over de golfjes kijken valt niet mee. Maar om eerlijk te zijn, koud was het helemaal niet.

17

Re: Een provisorische triatlon...

nu is het toch alweer 4 april...
maar chapeau roland!

18

Re: Een provisorische triatlon...

Roland_Amersfoort schreef:

hrm, ik heb vanochtend heerlijk gezwommen in het kanaal. Natuurlijk wel met een zwemsuit en om eerlijk te zijn snap ik al die heisa niet. Ik heb het niet eens koud gehad. Het enige lastige is de orientatie, mijn zwembril beslaat erg en over de golfjes kijken valt niet mee. Maar om eerlijk te zijn, koud was het helemaal niet.

BRrrrr.