1

Onderwerp: Welke fietscomputer hebben jullie eigenlijk?

Triathleten,

Bij een nieuwe fiets hoort ook een nieuwe fietscomputer. Nu heb ik na een 2e hands Polar CS100 met cadansmeter gekocht. Een foute keus! Na enkele uren prutsen en aanklooien met een chagerijnig gezicht het internet afgezocht waarom ik de teller en cadansmeter niet aan de praat kreeg. Uiteindelijk kwam ik erachter dat er meer zijn met hetzelfde probleem. Het schijnt dat de fietscomputer stoort met een carbon frame. (http://www.kieskeurig.nl/hartslagmeter/ … ws/248688/) Daarnaast gaat de batterij (die niet te vervangen is) 2 a 3 jaar mee. Erg handig van mij dat ik dat nu pas weet! Laat dit in ieder geval een les zijn voor iedereen die dit leest!

Wat mij ook tegenvalt is de vorm. Nu ik een mooi frame heb wil ik geen lelijk blok aan mijn voorvork hebben. Maar lieer iets compacters.

Wat voor fietscomputers hebben jullie? Hebben jullie met hartslagmeter en/of traprequentie? Wat zijn jullie ervaringen en uiteraard wat hebben jullie er voor betaald.

groeten Matthijs

2

Re: Welke fietscomputer hebben jullie eigenlijk?

ik heb een timex hartslagmeter 159 euro en heeft alles wat ik gebruik. interval timer, chrono en HF.
en geen fiets computer is alleen maar frustrerend. ik rij toch bijna nooit boven de 40km gemiddeld

3 Laatst bewerkt door mister_arby (03-03-10 10:57:04)

Re: Welke fietscomputer hebben jullie eigenlijk?

Heb een op elke fiets andere fietscomputer

Trainingsfiets - Shimano Flightdeck, bevalt goed werkt zeer gemakkelijk geen onzinnige functies alleen helaas geen HF. Deze heeft trapfrequentie zonder extra meter op de achtervork, ook als je niet trapt krijg je frequentie door, maar het werk zeer goed (bij mij).
Koersfiets - Polar cs 100, bij mijn polars heb ik regelmatig storing dat ze kort wegvallen, hartslag werk wel goed.
Wedstrijdfiets - Polar cs 200, hier wil ik ooit nog eens trapfrequentie meter bij halen. Al probeer ik in de wedstrijd niet te veel op mijn KM teller te kijken.

4

Re: Welke fietscomputer hebben jullie eigenlijk?

Ik heb een aantal POlars, 2x CS100 en 1x CS 200 (ook op de fietsen van mijn vrouw) en de enige waar ik wel eens problemen mee heb is een 8 jaar oud Polar 610 horloge.

Die heeft al zoveel te verduren gehad in de loop der jaren dat hij gewoon afgeschreven is. Ik heb een nieuwe besteld weet alleen het type niet uit mijn hoofd.

Ik wist trouwens niet dat de batterij van de CS 100 niet vervangen kan worden. De oudste is inmiddels 2 jaar dus ik ben benieuwd hoe lang dat nog goed gaat.

Eerder had ik een aantal cat eye's van 30 euro met een draadje en die werkten ook goed. Maar ik ben ook niet zo kritisch in dit soort dingen. Tijd, actuele hartslag en een redelijk betrouwbare afstand vind ik genoeg info.

5

Re: Welke fietscomputer hebben jullie eigenlijk?

ik heb op mijn koersfiets een cs600x staan en op mijn mtb gebruik ik mijn cs725X van polar

6 Laatst bewerkt door Joe Black (03-03-10 17:04:52)

Re: Welke fietscomputer hebben jullie eigenlijk?

Ik had eerst een klokkie van de halfords op de racefiets zitten (Cateye velo 8).
Heb nu een Bike Pod van Suunto (gemonteerd op een Mavic snelspanner) samen met een Suunto T6 (voorheen een T3).
Alles erop en eraan behalve een trapfrequentie.
(Autolap, Interval, HF, Spd limit, Gemiddelde, Top snelheid)

Op de mountainbike heb ik Garmin Foretrex zitten.

If youd didn't Puke or Pass Out, you could have gone harder.

7

Re: Welke fietscomputer hebben jullie eigenlijk?

Op mijn wegfiets zit een Sigma. Vrij eenvoudig apparaat, doet wat hij/zij moet doen.
Op mijn triathlonfiets wil ik eigenlijk wel een fietscomputer met hartslagmeter. Mijn gewone hartslagmeter (Polar S810i) functioneert nog prima. Deze wil ik eigenlijk ook wel blijven gebruiken (tijdens lopen)

Iemand ervaring met het gebruik van een "gewone" hartslagmeter (dus om de pols) tijdens een triathlon en op de fiets dan ook een fietscomputer met hartslagmeting? Kan je één borstband met 2 hartslagmeters (beide van Polar)  gebruiken? Gaan de meters elkaar dan niet in de weg zitten?
Of zijn er altermatieven?

Gelukkig hebben we de foto's nog.......

8

Re: Welke fietscomputer hebben jullie eigenlijk?

@Akky
Als je op je fiets een snelheidsmeter met harslagmeting wilt, moet je er alleen voor zorgen dat je hartslagband in een frequentie zend die zowel je horloge als je snelheidsmeter aan kan. Dat is niet altijd het geval!! Even in duiken dus voor je er een koopt.
Voor mijn hartslag gebruik ik met fietsen en lopen dezelfde meter (Polar RS800) en op mijn stuur heb ik een heel eenvoudig metertje gemonteerd dat alleen in grote cijfers de snelheid laat zien. Dat vind ik genoeg.

JAB

9

Re: Welke fietscomputer hebben jullie eigenlijk?

voor mijn polar cs600 en mijn cs725 heb ik een aparte hartslagband en cadans-snelheidssensor nodig op die cs600 is dat wind en die andere is een gewone

10

Re: Welke fietscomputer hebben jullie eigenlijk?

Polar CS600 op de racefiets met cadanssensor, sensoren ook op de tt-fiets gemonteerd.
Verder voor de loop/combitrainingen een Polar RS800CX met footpod en GPS.

11

Re: Welke fietscomputer hebben jullie eigenlijk?

Op de fiets een polar cs400 met cadanssensor, om de pols een polar rs300x. Apparaten hebben dezelfde hartslagband die ook voor beiden tegelijkertijd is te gebruiken.

@Rene S
Footpod en gps? Is dat niet een beetje dubbelop?

Obsessed is just a word the lazy use to describe the dedicated

12

Re: Welke fietscomputer hebben jullie eigenlijk?

Shimano Flightdeck en Garmin 305 (voor fietsen en lopen). Ga tijdens mijn eerste Ironman echter de Polar RS800 van mijn vrouw gebruiken, omdat de accu van de 305 het niet lang genoeg volhoudt... of omdat ik niet snel genoeg fiets en loop natuurlijk....

triathlon is 3x leuker!

13

Re: Welke fietscomputer hebben jullie eigenlijk?

Zo een edge 305 van garmin heb ik ook vind het maar een waardeloos iets gebruik het bijna nooit meer cadans meter was op een week kapot hartslagmeter na een 2tal maand en na een jaar gaat de baterij amper nog een uurtje mee

14

Re: Welke fietscomputer hebben jullie eigenlijk?

Ik heb geen Edge maar een Forerunner 305 - heb ik al 3 jaar en hij doet het nog uitstekend, hoor....

triathlon is 3x leuker!

15

Re: Welke fietscomputer hebben jullie eigenlijk?

Had CS100 met sensoren maar problemen met verbinding. Nu een RS800CX met footpod en speed, cadans en gps. Werkt perfect.

16

Re: Welke fietscomputer hebben jullie eigenlijk?

Hallo,

Ik heb reeds een drietal jaar m'n koersfiets en daar staat een Cateye Mity 8 op.  Nu train ik (door het slechte weer) wat vaker op de rollen en had ik graag m'n cadans afgebeeld gezien.  Maar dit toestelletje kan dit niet.  Had ik toen geweten dat ik triathlon ging doen, had ik daar rekening mee gehouden.

Heeft er iemand een idee wat ik het best op m'n taxc plaats (nog een oud ding met 10 versnelling), zodat ik dit wel kan aflezen.  Of heeft iemand een goede tip inzake een goedkoop cadansmetertje? 

Greetz,
Björn

17

Re: Welke fietscomputer hebben jullie eigenlijk?

Zo eentje;

http://2.bp.blogspot.com/_irEfyaiVCd8/SYH3qw5bzxI/AAAAAAAAE18/2SC_fISAuyo/s400/powertap_cpu_001.jpg

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

18

Re: Welke fietscomputer hebben jullie eigenlijk?

Waarom geen Garmin 310 of 305 met een cadans, heb je ook een GPS en Hartslagmeter etc

164 voor het horloge 305 en 60 voor de cadans meter......

't is maar een idee.

19

Re: Welke fietscomputer hebben jullie eigenlijk?

saelensbjorn schreef:

Of heeft iemand een goede tip inzake een goedkoop cadansmetertje?

Jazeker, deze kost niets:

Tel 15 seconden lang de omwentelingen van je rechtervoet, maal 4 = cadans.

20

Re: Welke fietscomputer hebben jullie eigenlijk?

Bleek schreef:
saelensbjorn schreef:

Of heeft iemand een goede tip inzake een goedkoop cadansmetertje?

Jazeker, deze kost niets:

Tel 15 seconden lang de omwentelingen van je rechtervoet, maal 4 = cadans.

smile

21

Re: Welke fietscomputer hebben jullie eigenlijk?

ik heb de CS300 van polar, is een eenvoudig ding met niet teveel tralala maar ben er heel tevreden over... een cadansmeter gebruik ik nooit, je merkt zelf toch wel bij welke cadans je soepel draait?

22

Re: Welke fietscomputer hebben jullie eigenlijk?

Bleek schreef:
saelensbjorn schreef:

Of heeft iemand een goede tip inzake een goedkoop cadansmetertje?

Jazeker, deze kost niets:

Tel 15 seconden lang de omwentelingen van je rechtervoet, maal 4 = cadans.

Tot nu toe heb ik dit ook gedaan.  Maar als ik naar de cyclocross kijk bij het fietsen heb ik geen tijd (lees: aandacht) genoeg om te tellen.  Daarnaast zou ik het gebruiken om m'n cadans zeker constant te houden.  Ik heb namelijk vaak de neiging om geleidelijk aan te verzwakken qua cadans.

23

Re: Welke fietscomputer hebben jullie eigenlijk?

Voor het fietsen heb ik een CS 200 en voor het lopen de RS 400. Mogelijk dat deze na oud&nieuw vervangen worden voor een forerunner 310 met cadansmeter.

24

Re: Welke fietscomputer hebben jullie eigenlijk?

Om eerlijk te zijn heb ik al 2 jaar geen fietdsomputer meer gemonteerd zitten. Ik rij puur op tijd, afstand vind ik weinig relevant. De trapfrequentie voel ik na al die jaren wel aan, rij toch van mezelf uit een vrij hoog beentempo.

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

25

Re: Welke fietscomputer hebben jullie eigenlijk?

CS300 met HF, snelheid en trapfreq. sensor. Vind 'm handig omdat het een polshorloge is. Gebruik hem op gewone racefiets (met bijgeleverde steun voor op het stuur), tri-fiets, tijdens hardlopen en met zwemmen (maar dan zonder HF-sensor)