1

Onderwerp: Keelonsteking door chloor/zwembadwater

Al vanaf dat ik klein ben (ben nu 25), raken de slijmviezen (neus, keel enz) in mijn lichaam vrij snel geirriteerd door ziektes maar ook door (de geur van) chemicalien zoals bleekwater enz.
De laatste 2 jaar heb ik +- om de 3 maanden een lichte tot soms zware keelonsteking waarbij het geen uitzondering is dat 'de rest' dwz, m'n oren, neus, holtes ook vervelend doen. De ontsteking lijkt (ook volgens de huisarts) viraal en is dus niet te behandelen. Het laatste jaar ben ik bijna elke 1,5 maand wel een keer de lul. Ik zou bijna willen zeggen, echt om schijtziek van te worden, maar dat word ik er dus al van smile.
Ik eet goed (gevarieerd en neem meer dan voldoende fruit), gebruik geen drugs, drink niet vaak en ivm sporten alleen op vrij. en/of zat (als ik drink, drink ik wel veel daar ik wel van een glaasje hou). Ik heb een normale bloeddruk en een gezonde hartfrequentie die in rust tussen de 60 en 70 ligt.

Ik ben nu al weer 4 a 5 dagen ziek en kan daardoor niet sporten/werken. Gister was ik weer bij de huisarts om m'n beklag te doen. Zij vertelde mij dat het deze keer ook weer een virale infectie ging, dat m'n weerstand misschien laag was en dat ze, aangezien ik goed eet enz., niks aan het feit kan doen dat ik zo vaak ziek ben. Ik heb ook wel eens aan de ziekte van Pfeiffer zitten denken, maar aangezien ik nooit extreem moe ben lijkt dit uitgesloten. Ik heb het niet voorgelegd aan m'n huisarts maar ook zij gaf niet te kennen het in die hoek te zoeken.

Hoewel ik het aan de ene kant meer in een andere hoek zoek, sluit ik zelf niet uit dat het komt doordat ik voor mijn doen zoveel met chloorwater in aanraking kom (ik zwem 3 p/week, +- 1uur p/keer) want ik merk namelijk wel dat m'n slijmvliezen geiriteerd raken door het chloor. Ik krijg af en toe wel water binnen maar niet extreem veel of meer dan anderen (lijkt mij tenminste). Ik vroeg mij af of er meer mensen zijn die gevoelig zijn voor chloor/zwembadwater en die een beetje vergelijkbare problemen hebben als mij en wat ze daar aan doen. Ik heb wel eens overwogen om met oordopjes in te gaan zwemmen maar dan zit ik nog met m'n keel. Ik zie het niet zo zitten om vitamines/suplamenten te gaan slikken omdat ik dat vanwege m'n goeie voeding een beetje onzin vind.

Alvast bedankt voor de reacties wink

No pain, no game

2

Re: Keelonsteking door chloor/zwembadwater

Hoi Daan,
Ik kan me hier heel goed iets bij voorstellen. Al die chloordampen kan nooit gezond zijn.
Wanneer ik veel in het binnenbad zwem krijg ik op den duur last van een droge huid. Vooral in mijn gezicht en mijn onderbenen.
Het water waarin je zwemt kun je eigenlijk niet eens meer water noemen. Het smaakt niet eens naar water. Het is meer een of andere chemische vloeistof of zoiets.
Wat je oren betreft: ipv oordopjes kun je beter een badmuts gebruiken.

gr. hansenn

3

Re: Keelonsteking door chloor/zwembadwater

hoi Daan
erg vervelend voor je dat je zo vaak ziek bent. Ik ken het probleem maar al te goed. Jaren terug liep ik met hetzelfde, uiteindelijk bleek ik wel Pfeiffer te hebben (mijn huisarts dacht daar ook niet aan, pas na een hele tijd heb ik zelf verzocht daar op getest te worden). Teon dat over was, waren de problemen nog niet voorbij, uiteindelijk bleek ik ook wel wat grote amandelen te hebben en die zijn daarom verwijderd. De klachten zijn reeds een stuk minder, heb nog nooit weer keelontsteking gehad en ook de holten blijven redelijk goed, maar ik heb nog wel af en toe een ontsteking ervan. Wat mij verder erg geod helpt is neusspray gebruiken voordat ik ga zwemmen en ook als ik dan thuiskom, dan gebruik ik hem nog even. gewoon otrivin is al goed. Bij mij werkt het goed, oke, nog wel een beetje een loopneus, maar ik kan ftsoenlijk trainen en wedstrijden doen.
succes
Wilma

Winnaars zijn een deel van de oplossing, verliezers een deel van het probleem.
Ik ben een winnaar.........

4

Re: Keelonsteking door chloor/zwembadwater

Hoi Daan,

Het zwemmen in chloor gaf bij onze verening bji een aantal mensen ook klachten. Sinds een 2 jaar zuivert het zwembad zijn water middels zout-elektrolyse ipv chloor. Een aantal mensen heeft daar baat bij gehad. Wat ik vooral merk is dat mijn zwembroek veelllll langer meegaat......:)

Heb je je wel eens laten testen op astma? Enige jaren geleden was ik ook vrij vaak ziek en herken jouw symptomen. Ik bleek astma te hebben. Ik gebruik daar nu (lichte) medicatie voor waardoor ik veel minder last heb van verkoudheid/koorts en áls ik last heb is het veel eerder over. Ook heb ik tijdens intensieve inspanning weer gewoon veel lucht.....scheelt een stukkie in de prestaties .....:D

succes!

5

Re: Keelonsteking door chloor/zwembadwater

Bedankt voor jullie tips en support! wink.

Ik ga iig zo'n badmuts halen en toch maar even een Pfeiffer thuistest aanschaffen (m'n amandelen zijn er gelukkig al jaren uit smile)

Wijnand>Ik heb mij nooit laten testen op astma omdat ik het eigenlijk nooit benauwd heb, ook niet als ik ziek ben en m'n longen piepen niet. Wel beter voor je dat je erachter ben gekomen dat je dat heb. Lijkt me niks om (top)sport te beoefenen terwijl je niet weet dat je astma heb.
Is dat zout-elektrolyse zwembad trouwens toevallig de Lockhorst in Sliedrecht waar je het over heb? Ik heb daar namelijk wel eens gezwommen toen ik ff niet bij mij in de buurt terecht kon en daar hadden ze ook geen chloor (het is een brondbad). Was wel een prettige ervaring.

No pain, no game

6

Re: Keelonsteking door chloor/zwembadwater

Wat ook zou kunnen zijn, is dat je overgevoelige slijmvliezen hebt. Heb ik ook, gebruik daarvoor al jaren een anti hooikoortsmiddel. Dit werkt echter nog niet voldoende, wat mij wel goed helpt is na de zwemtraining 1 of 2 Fisherman's Friend snoepjes te nemen. Heb dan de volgend dag geen last van mijn keel en neus. Succes ermee.

Als er geen oplossing is,
is er ook geen probleem!

7

Re: Keelonsteking door chloor/zwembadwater

Ik draag zelf altijd oordopjes van Proplugs omdat ik anders na het zwemmen een paar dagen last heb van het water in mijn oren. Heb wel een hele tijd moeten zoeken voordat ik eindelijk oordopjes vond die prettig zitten. Zie http://www.oordoppen.com/ waar ze meer informatie hebben staan.

Gelukkig heb ik zelf verder geen last van de chloor.

Sterkte in ieder geval Daan!

8

Re: Keelonsteking door chloor/zwembadwater

Ik heb erg veel last van slijmvliesirritatie na het zwemmen. Vooral in het binnenbad.
Bij mij gaat het s'nachts na het zwemmen altijd fout. Halverwege de nacht wordt ik dan meestal wakker omdat mijn neus dan helemaal dicht zit. De dag er na verdwijnt dit weer. Zodra ik wakker wordt, spuit ik neusspray, en krijg ik weer een beetje lucht. Tegenwoordig gebruik ik de spray al voordat ik naar bed ga, maar dit lijkt me niet zo'n goede oplossing(het blijft een geneesmiddel, en hier wil ik eigenlijk zo veel mogelijk vanaf blijven). Herkent iemand dit, en wie heeft daar een goede oplossing voor?

Alvast bedankt!!

9

Re: Keelonsteking door chloor/zwembadwater

Heb het antwoord op mijn vraag gevonden bij de FAQ's op de nieuws site....