1

Onderwerp: oh nee help

zon schijnt nog maar net en de schaatsen staan nog maar net in het vet
maar wanneer kunnen we weer buiten zwemmen ?
16 graden toch ? maar hoe komen we achter de buiten temperatuur ????

2

Re: oh nee help

De buitentemperatuur staat wel ergens op een thermometer aangegeven.

De watertemperatuur van zwemwateren wordt doorgaans vanaf mei elke twee weken gemeten door het Waterschap. Andere optie is om zelf de watertemperatuur aan de kant van het water te meten. Het diepe gedeelte is vrijwel altijd enkele graden frisser. Echter na enkele warme dagen kan je al wel zeker zijn dat het met een wetsuit goed te doen is om een stukje in open water te zwemmen.

3

Re: oh nee help

Koop een thermometer van een paar euro, bevestig hem op het puntje van een plank van 1 meter lang.
Naar je zwemwater gaan en peilen maar :-)

De temperatuur om buiten te gaan zwemmen is voor iedereen verschillend. Ik heb 1x een 500 meter in 13 graden gezwommen, maar dat was geen feest.

Meestal begint men gevoelsmatig te zwemmen in open water. Als het een week lang rond de 20 garden is geweest is de kans aardig dat het kan. Hangt ook weer af of je in een kanaaltje van 2 of 10 meter breed zwemt en hoe diep het is. Staat het wel/niet in verbinding met ander water enz enz.

Ik kom uit Haarlem en traditiegetrouw wordt daar half april in de kanobaan gezwommen. Ik kwam er meestal pas in de maand mei.

Succes
A+

4

Re: oh nee help

Wat is het nut om nu in het buitenwater te zwemmen ?
Na 100mtr biberend eruit komen !
Kans op onderkoeling ,kramp en een verkoudheid .
Maak je km's in een zwembad veel efectiever ,ga als het echt kan in
het buiten water zwemmen !
Rapido

triathlon is 3 x beter

5

Re: oh nee help

nut van buitenwater ?
nou een zwembad is maar 25 m. beetje kort (ook al zwem je 160 baantjes)
buitenwater is toch echt een verschil en met tri's zwem je ook niet in het zwembad

6

Re: oh nee help

wieger schreef:

nou een zwembad is maar 25 m. beetje kort (ook al zwem je 160 baantjes)

Deze redenering kan ik niet volgen.

Overigens, ik zit al sinds 1990 in het "vak" maar heb nog nooit in buitenwater getraind.

7

Re: oh nee help

mmm, ik pas sinds 1991
maar train wel buiten. met pak en zonder lijnen is toch anders. Ik ben echt een zwembad zwemmer en merk dat ik de buiten trainingen toch wel nodig heb om beter te zwemmen in wedstrijden. Even wennen aan het donkere water het orienteren en het drijfvermogen van het pak.
maar ben ook een kou kleum dus wacht nog even met buiten zwemmen, zo half mei denk ik weer.

8

Re: oh nee help

mijn redenering: heb geen zin om elke keer te keren ga liever aan een stuk door
160 baantjes - 158 keer keren en hou er liever van om een een flink stuk te zwemmen in buitenwater
maar iron-mon: valt het dan niet tegen als je eenmaal in het buiten water inneens 3.8 moet zwemmen?

9

Re: oh nee help

Buiten trainen is zeker belangrijk alleen zou ik er niet te vroeg mee beginnen. Het is momenteel gewoon nog veels te koud.
Technisch zwem je heel anders in buitenwater (lees: slechter).

Ik ga ook meestal vanaf half mei naar buiten toe. Maar dan zwem ik buiten slechts 1 á 2 keer per week en dan eigenlijk alleen duurtrainingen.

@ Wieger als je minder baantjes wilt zwemmen dan ga je toch in 50m bad trainen, dat scheelt een heel eind keren.