1 Laatst bewerkt door Scighera (06-06-10 20:39:46)

Onderwerp: oeps moment na afloop

Vandaag RBR deurningen gedaan. 7.4R-31B-3.7R met 26 graden en een leuk zonnetje.

Lopen rustig gestart  in de achterhoede en vervolgens 30 man in gehaald. Soepel gewisselt naar het fietsen, en met 1 man in het wiel (ja, stayeren niet verboden) het fietsparcours op. Hij hielt goed vast, na 2,5 ronde raakte ik hem pas kwijt toen ik tussen 2 bochten een groep van 10 man inhaalde.

3 Rondes gedaan  (en daar ging het dus mis) en ik reed deurningen weer binnen ik keek niet op mijn horloge (fout nr 2) , voeten uit de schoenen T2 in, die was leeg (nog geen lampje wat ging branden), gewisseld en het loopparcours op. Benen even wennen, maag had er wat minder zin in. vervolgens door 3 individuele en een groep van 4 man ingehaald. Herkende ze als goede atleten, die goed zijn voor top 5 (en nog ging het lampje niet branden) en uiteindelijk gefinisht in 1u35m58s (hmm, best rap, maar lampje kreeg nog geen stroom)

Pas op de terugweg naar huis dacht ik: he, shit, er moesten 4 rondes verreden worden, een verschil van 7,7 km en 11 minuten dus.... oeps... 3 rondes was RBR Borne geloof ik
Ach ja, het was een trainingswedstrijd.

al met al:

1e run: 12,7kmh
bike: 38km/h
2e run: 10km/h (deels gewandeld ivm maag)

Benen waren fris, hadden een hoger looptempo aangekund in beide runs, wissels gingen soepel. Alleen door de hitte dus ongelovelijk last van mijn maag gekregen in de laatste run.

En volgende keer even voor de wedstrijd goed nakijken hoeveel rondes er gefietst en gelopen moet worden.

Aandachtspuntjes:
LEZEN EN TELLEN!!!!!! (met name dat eerste)
lopen wat meer op tempo doen
en zwemmen en fietsen gewoon regelmatig doen, dan komt Holten wel goed.

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

2

Re: oeps moment na afloop

Een trainingswedstrijd met een fietsgemiddelde van 43,6 km per uur gemiddeld dat kan er bij mij niet in.
Hoe hard ga jij dan wel niet als je dan voluit fietstondanks dat dit een stayerwedstrijd was.
Ga eens uitzoeken in je voeding en in de voorbereiding waarom jij steeds last krijgt van je maag want dit is niet de eerste keer dat je maagproblemen krijgt tijdens de wedstrijd
Misschien wordt het wel eens tijd dat je een dieetist inschakeld
Beschouw dit niet als kritiek maar als een tip om verder te komen

3 Laatst bewerkt door Scighera (06-06-10 20:41:11)

Re: oeps moment na afloop

nog eens nagekeken in rondetijden in mijn horloge, daar zat inderdaad een fout in, kom uit op 38km/h, dat lijkt ook een stuk logischer/realistischer, sorry smile

De reden, geen idee. Ik heb geen sportvoeding gehad tijdens de wedstrijd, en de 2-3uur ervoor ook niets gegeten, dus dan kan een dietist ook bar weinig smile
Tijdens het fietsen een kleine halve liter gedronken, tijdens het lopen bij elke post een klein slokje, meer niet.

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

4

Re: oeps moment na afloop

Het gaat niet perse om wat je voor of tijdens de wedstrijd eet maar over je algemene eetpatroon
Op de dag van de wedstrijd en de dag ervoor was het warm weer heb jij wel genoeg tijdens en voor de wedstrijd gedronken.
Wanneer het warm weer moet je ervoor zorgen dat je meer dan voldoende gedronken hebt met andere woorden meer dan verzadigd aan de start staan ( prehydreren ) en dit het beste 2 dagen van te voren doen bij warme weersvoorspellingen

5

Re: oeps moment na afloop

Scighera schreef:

nog eens nagekeken in rondetijden in mijn horloge, daar zat inderdaad een fout in, kom uit op 38km/h, dat lijkt ook een stuk logischer/realistischer, sorry smile

De reden, geen idee. Ik heb geen sportvoeding gehad tijdens de wedstrijd, en de 2-3uur ervoor ook niets gegeten, dus dan kan een dietist ook bar weinig smile
Tijdens het fietsen een kleine halve liter gedronken, tijdens het lopen bij elke post een klein slokje, meer niet.

Ik heb vandaag bij mijn sprint triathlon op de fiets max 4x een teug genomen, ong. 200ml zal het zijn geweest. Sterk aangelengde sportdrank. Tijdens de afsluitende 5km niets.

Nou ben jij wel iets langer bezig geweest maar een kleine halve liter + elke keer een klein slokje zou voor mijn maag voldoende zijn om te protesteren.

6

Re: oeps moment na afloop

Thanks:)

Ik heb goed in gedronken op voorhand, qua eten niets bijzonders.

0800u ontbeten (3 boterhammen)
1000u half uur gezwommen
1100u: bord rijst/kip/groente
1400u wedstrijd

alles van de dag ervoor zit niet meer in je maag lijkt me smile

@Bleek
zal eens kijken of minder drinken helpt smile

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

7

Re: oeps moment na afloop

Aub niet uitproberen op een warme en vochtige dag tongue

Het zou trouwens ook de rijst/kip/groente kunnen zijn.

8

Re: oeps moment na afloop

trouwens nog een tip om de juiste afstand te fietsen. zet hem op afstand je weet toch welke afstand je gaat fietsen.

9

Re: oeps moment na afloop

1000u half uur gezwommen
1100u: bord rijst/kip/groente
Ik denk dat het hier zit !
Zwemmen ,waarom ?
Rijst /kip/groente , waarom ?
Kleine slokjes drinken is niet goed voor je maag ,beter in 1 x veel drinken
dit komt je maag lediging ten goede .
Suc^6
Rapido .

triathlon is 3 x beter

10

Re: oeps moment na afloop

Ik de powerman in torhout meegedaan gisteren ging goed tot 2e fietsproef(was 2x fietsen) toen ik uit de wisselzone kwam zag ik dat mijn bidons weg waren dus 30km zonder drinken gereden en dat heeft me wel pijn gedaan had voor mijn laatste fietsronde en laatste 5km loop niks van kracht over.

11

Re: oeps moment na afloop

Om het probleem even beter te omschrijven
- Heb dan last van oprispingen
- pijn/druk in borststreek
- zodra ik ga liggen op de rug vloeit het weg, als ik ga staan komt het weer terug

Hoewel het gisteren wel minder werd tijdens het lopen

@jantjevs
heb geen fietscomputer op mijn fietsen zitten smile
Normaal check ik het wel met mijn horloge hoelang ik al bezig ben, maar vreemd genoeg gisteren niet gedaan

@Rapido
zwemmen: Ik was op tijd het bed uit en vond het lekker om even een half uurtje los te zwemmen
drinken: thanks! pas ik dat aan!
het eten: er is geen waarom, had dat die dag als eten, en als ik kook, dan kook ik een hele pan en eet ik meestal 2x per dag warm.

@Ronnyke
Hmm, onderweg verloren of ontvreemd :S

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

12

Re: oeps moment na afloop

@Scighera, is het niet gewoon een probleem van brandend maagzuur, heb daar nl zelf bij grotere inspanningen ook last van met soortgelijke klachten, 2 rennies en hoppa "off you go " en eventueel 1,5uur later nog 2 van die tabletjes mocht het weer beginnen. (je zou ook de oorzaak kunnen proberen te achterhalen, maar zo is het veel makkelijker opgelost ;-)

13

Re: oeps moment na afloop

kan, heb het al eens geprobeerd met maagtabletten, maar bleek niet waterdicht wink maar nog een keer proberen kan geen kwaad, dit keer een ander merk, thanks voor de tip! smile

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

14

Re: oeps moment na afloop

Maagklachten heb ik ook wel eens tijdens de afsluitende run. Tegenwoordig gaat het beter. Wat ik heb gedaan:

Dag voor een wedstrijd pasta eten. Niet teveel kruiden en weinig vlees.
Veel drinken.

Dag van de wedstrijd ontbijten met witbrood met jam. (zonder boter). Het liefst niet heel vers brood, dat is wel lekkerder maar kun je ook buikpijn van krijgen. Mijn laatste vaste eten neem ik minstens 3 uur voor de start van de wedstrijd. (het schijnt dat je maag na 3 uur over het algemeen leeg is).

Tot aan de wedstrijd alleen nog sportdrank drinken.

Op de fiets drink ik sportdrank, hiermee kun je ook testen want sommige merken vallen wel goed, andere niet. Hetzelfde met gelletjes, sommige kan ik echt niet hebben.

Fietshouding: Ik heb sinds een jaar een Tijdritfiets, hierop zit ik iets langgerekter dan op mijn racefiets met opzetstuur. Hierdoor heb ik een rechtere rug wat ook betekend dat mijn buik minder in de verdrukking zit. (en nee ik heb nouniet echt buik te veel). Bij een kwart tri probeer ik aan het begin van het fietsen goed te drinken, de laatste 10km op de fiets zo min mogelijk (beetje afhankelijk van het weer natuurlijk).
In de laatste 10km voor de bochten even rechtop om zo je buik uit de kreukels te halen.


Als ik nu van de fiets kom is je maag leger en minder verdrukt. Hierdoor heb ik minder klachten. Als het lopen dan erg hard gaat wil het nog wel eens moeilijk zijn maar ach.. het hoeft ook niet vanzelf te gaan..

misschien heb je er wat aan..

Succes!